Guide på dansk/in English.

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Gunilla

Guide på dansk/in English.

Postby Gunilla » Sun Jan 13, 2013 10:54 pm

In danish:

Gunilla her. Jeg har altid haft svært ved at finde "mig selv" i mig. I forsøget på at få adskilt mig fra resten af verden, for ikke at blive overvældet af den, er jeg efterhånden nået til erkendelsen af, at "jeg" ikke er der/her.
Så jeg er klar til at droppe forestillingen om det "jeg" som ikke er der. Jeg har læst noget af bogen, som kan tages ned her på siden med eksempler på folks forløb, og jeg ser at det netop er et sådant forløb, jeg trænger til.

Så, hvis der er nogen som kan guide mig på dansk, vil jeg være super glad.

In English:

I have always had a heck of a time, trying to find "my self" in me. In trying to seperate my self from the rest of the world to avoid being overwhelmed by it, i am finally aware that "I" is not there/here. So i am ready to quit the illusion of the I that do not exist. I have read some of the book which can be downloaded at this site, with examples of different peoples liberation, and i can see that it is just what i need.

So, if anyone will guide me, i will be very happy.

Anyone?

dreamer

Re: Guide på dansk/in English.

Postby dreamer » Wed Jan 16, 2013 12:22 pm

Hej Gunilla
Jeg kan guide dig på dansk.
Jeg vender tilbage senere i aften.

Hilsen Vivi

Gunilla

Re: Sv: Guide på dansk/in English.

Postby Gunilla » Wed Jan 16, 2013 3:35 pm

Dejligt :)

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

dreamer

Postby dreamer » Wed Jan 16, 2013 8:33 pm

Hej Gunilla

Velkommen til LU.
Inden vi går i gang er der nogle betingelser vi skal være enige om.
1. Vi skriver på forum mindst en gang daglig så længe processen varer.
2. Jeg spørger, du svarer.
3. Du afholder dig så vidt muligt fra spirituel søgen under vores samarbejde, da det kan forvirre

Kan du tilslutte dig disse betingelser er vi i gang :)

Skriv så detaljeret som muligt om dine forventninger til hvordan det vil være når forestillingerne om 'jeg' er faldet, hvordan vil det føles og hvad vil der ske med livet bagefter.

Du skriver at du er nået til erkendelsen af at 'jeg' ikke er der. Hvad betyder det?

Mange hilsner Vivi

Gunilla

Postby Gunilla » Wed Jan 16, 2013 10:11 pm

Hej Gunilla

Velkommen til LU.
Inden vi går i gang er der nogle betingelser vi skal være enige om.
1. Vi skriver på forum mindst en gang daglig så længe processen varer.
2. Jeg spørger, du svarer.
3. Du afholder dig så vidt muligt fra spirituel søgen under vores samarbejde, da det kan forvirre

Kan du tilslutte dig disse betingelser er vi i gang :)

.....Jeg tilslutter mig uden tøven.

Skriv så detaljeret som muligt om dine forventninger til hvordan det vil være når forestillingerne om 'jeg' er faldet, hvordan vil det føles og hvad vil der ske med livet bagefter.

Du skriver at du er nået til erkendelsen af at 'jeg' ikke er der. Hvad betyder det?

...Jeg tror faktisk at jeg har oplevet noget i retning af denne jegløshed et par gange. Første gang var da jeg var meget, meget udmattet og ligesom ikke kunne holde sammen på mig selv. Der oplevede jeg bare fuldt tilstedevær. Kun sanser, helt nærvær. F.eks. da jeg skulle smøre en mad. Jeg så brødet, kniven, mine hænder helt tydeligt og mærkede brødet mod håndfalden, kniven mod den anden håndflade, smagen af brødet, modstanden imod tænderne når jeg bed af brødet osv. Det vat så tydeligt og fredfyldt og enkelt, at jeg kunne være fuldt tilstede og ikke andet end sanser. Alt var så ligetil og logisk. bare tilstede. Desværre varede denne tilstand kun en uges tid inden jeg blev "mig" igen. Men jeg har aldrig glemt denne tilstand og har siden ønsket den tilbage.

Den anden gang jeg oplevede noget lignende var en gang hvor jeg troede at jeg havde kræft og at jeg skulle dø inden for en overskuelig fremtid. Da havde jeg også denne tilstede følelse, dog lidt anderledes. Mere i retning af at alting bare var/er og det er ok, og der er ikke andet end at være til. Det var godt.

Jeg har ikke en tydelig fornemmelse af mig/jeg inde i mig. Jeg bruger selvfølgelig ordene til at beskrive mig/jeg, ligesom jeg gør nu, men en egentlig tydelig oplevelse har jeg ikke. Nærmere noget diffust, som jeg bør finde frem. Men nu er jeg efterhånden 57 år, så det sker nok ikke :D

Jeg har mediteret on and off i 30 år ca. TM, Yoga Nidra og mindfullnes på åndedrættet.

......Jeg forventer at blive mere nærværende i nuet, og være mere fredfyldt. Og at slippe for at have denne vurderende tænkning hele tiden. Jeg har før beskrevet det som at være fortryllet ligesom i eventyrene. Efter opvågnen vil det hele være virkeligt.

Ellers vil mit liv nok forløbe som det plejer :)

Mange hilsner Vivi
Og mange hilsner til dig, Gunilla.

dreamer

Postby dreamer » Wed Jan 16, 2013 10:40 pm

Hej Gunailla

Tak for svaret.

Det lyder som jeg-løse oplevelser, som kan være meget fredfyldte, som du også beskriver. Det er dejlige oplevelser og præcist det - oplevelser, som kan komme og gå. At erkende at der ikke er noget jeg og aldrig har været det er ikke i sig selv en særlig tilstand, det er som du skriver i din sidste sætning, livet vil vedblive med at forløbe som det plejer - og hvorfor skulle det ikke det, der er jo ikke noget der er forandret. Kun at du så ved at der ikke er noget jeg...det var der heller ikke før, men da vidste du det ikke. Vi plejer at sige alt er som før, på en ny måde.

Lad os nu kigge lidt på tanker. Hvor kommer tanker fra? Er det dine tanker? Hvem tænker dem? Kan du kontrollere tankerne? Kan du bestemme hvad du vil tænke på? Kan du stoppe dem? Kan du lade være med at tænke på et rødt øble når jeg beder dig om det?

Mange hilsner Vivi

Gunilla

Postby Gunilla » Wed Jan 16, 2013 11:11 pm

Tak for dit svar.
Lad os nu kigge lidt på tanker. Hvor kommer tanker fra? Er det dine tanker? Hvem tænker dem? Kan du kontrollere tankerne? Kan du bestemme hvad du vil tænke på? Kan du stoppe dem? Kan du lade være med at tænke på et rødt øble når jeg beder dig om det?
Tanker er nærmest en slags baggrundsstøj. Et mylder som bare "kører derudaf". Uden start eller stop. Skal jeg fokusere på noget bestemt, som dit spørgsmål f.eks., bliver det mest indre tale. Det er som om tale er nødvendig for at fastholde et emne. Tanker opleves egentlig mest som noget hjernen laver fordi hjerner tænker? Jeg kan ikke stoppe tankerne, og heller ikke kontrollere dem, ihvertfald ikke ret længe ad gangen. Lige nu tænker jeg over hvad jeg egentlig skal svare dig men jeg oplever ikke at det er en egentlig "JEG"- instans som gør det. Jeg ved ikke helt hvordan jeg kan forklare det. Men fokus er pga. ordene jeg skriver (som tale). Det røde æble dukker op som et billede når du nævner det.

Hilsen Gunilla.

dreamer

Postby dreamer » Wed Jan 16, 2013 11:31 pm

Observer dine tanker så tit som muligt en dags tid.
Er der et jeg der tænker.

Beskriv din oplevelse så præcist som du kan

God fornøjelse
Vivi

Gunilla

Postby Gunilla » Wed Jan 16, 2013 11:59 pm

God fornøjelse
Vivi
Tak. Jeg skriver i morgen aften.

God nat, Gunilla.

Bill

Postby Bill » Thu Jan 17, 2013 3:28 am

Hi.
Just wondered if you want this moved to the Danish forum?

Bill

dreamer

Postby dreamer » Thu Jan 17, 2013 7:06 am

Yes, that's an idea - thank you Bill

Gunilla

Postby Gunilla » Thu Jan 17, 2013 12:02 pm

I can't find the Danish forum? I can find a international sektion but the thread isn't there?
Please help me find it.

dreamer

Postby dreamer » Thu Jan 17, 2013 12:08 pm

Bare bliv ved med at skrive her Gunilla.
Bill mener den Internationale sektion.
Det er kun admin der kan flytte tråden og hvis det sker kommer vi ikke til at mærke nogen forskel.
HVIS der sker en ændring, skal jeg nok finde dig.

KH Vivi

Gunilla

Postby Gunilla » Thu Jan 17, 2013 2:08 pm

Ok. Jeg er på arbejde nu. Og tænker på dit spørgsmål :)
Jeg skriver i aften.

Gunilla

Postby Gunilla » Thu Jan 17, 2013 10:13 pm

Hej Vivi.

Jeg har observeret tanker. De fleste tanker kommer bare og går. Jeg registrerer nogle af dem og der er givet mange som jeg aldrig opdager er der.

Men når jeg skal tænke over noget bestemt, som at besvare et spørgsmål deles processen i to.

Et eksempel: Jeg tænkte (det bliver indre tale) "hvad skal jeg give min søster i fødselsdagsgave." Så kom der tanker/ideer myldrende, både om gaver og alt muligt andet. De kom bare og det var ikke styret af noget jeg/mig. Der var bare de tanker som spørgsmålet satte igang.

Så prøvede jeg at lægge mærke til hvem der spørger og tænker. Der er et slags centrum i midten af mig som fokuserer på spørgsmålet. Det er det som jeg ville kalde jeg/mig hvis der er sådan et. Alle former for tanker som er rettet imod noget bestemt, tager form af indre tale (nogle gange taler jeg faktisk højt). Jeg har i det hele taget opdaget at jeg "taler" hele tiden.

Jeg prøvede en erindring. Så dukkede der billeder op.

Lige nu forvirrer det mig. Tanker kan observeres men kommer bare. Tale er også automatisk men der er mere en følelse af at jeg kan styre talen i bestemte retninger og holde fokus.

På et tidspunkt spurgte jeg: "Hvad/hvem tænker" og så blev der helt tomt.

Lige nu spørger jeg: "Hvem taler?" Og når jeg lukker øjnene og "ser efter" så er der ikke noget "jeg" der.

Return to “Other Languages”