Wie praat er toch zo tegen mij ?

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
HenkC

Wie praat er toch zo tegen mij ?

Postby HenkC » Sat Dec 22, 2012 10:31 pm

Ik ben Henk en 60 jaar. Al vele jaren ben ik op zoek om af te komen van dat ongelukkige gevoel in mijzelf.
Angst voor wat er gaat komen.Ik speel altijd verstoppertje. Ik verberg mij als het enigzins kan.Ooit las ik in een tijdschrift een samenvatting van het boek Jonathan Livingston Seagull van Richard Bach.Een prachtig verhaal over een zeemeeuw die het zat was om elke dag achter de vissersboten aan te vliegen en te leven van de vissen die overboord gekiepert werden. Hij ontdekte hoe hij zijn leven in eigen hand kon nemen.Niet meer leven zoals is voorgeschreven maar leven volgens "het leven" zelf ontdekken waar het naar toe gaat.
Daarna heel wat positieve boeken gelezen waardoor je terecht komt in de wereld van de gedachten en de meditatie.

Ik vroeg en vraag mij altijd af wat is een gedachte nou eigenlijk ? hoe ziet die eruit ? hoe kan je daar naar kijken?
Volgens mij onmogelijk. Sluit je ogen en kijk naar je gedachten wil daar niks van laat ze gewoon gaan was eens een opdracht van een meditatieteacher.

Ik heb het nog nooit ontdekt wanneer een gedachte begint en wanneer er een eindigt. Alsof het iets afgeronds is als of het voorwerpen zijn die je kunt tellen.

Wat ik wel waarneem en wellicht bedoelen ze dat en ook waar hier hulp geboden wordt. Ik heb discussies die in mijn hoofd plaatsvinden. Altijd maar die discussie van wel waar niet waar...of toch het kan ook anders zijn.
Als er iets moet gebeuren altijd weer eerst nadenken om tot de conclusie te komen dat een probleem zo opgelost moet worden. Je komt er later achter dat dat nou net niet de goede gedachte was.Fout dus...en denken maar weer.

Zelfs als je denkt ...ze bekijken het maar blijkt dat je dat zelf niet mag denken. Er praat dus iets tegen mij als het even kan 24 uur per dag. Daar wordt je wel heel erg moe van.

Ik zou dus graag die prater het zwijgen opleggen of gewoon maar laten praten zonder dat ik er iets mee te maken heb.

Hebben jullie een idee ?

Pascal

Re: Wie praat er toch zo tegen mij ?

Postby Pascal » Mon Dec 24, 2012 1:47 pm

Hoi Henk,

Ik ben Pascal, ik las je bericht en wil je gidsen. Ik vraag je om eerlijk te antwoorden en laten we afspreken om tenminste eens per dag te posten. Wat we doen is kijken naar wat waar is en niet waar is. We kijken als het ware door de illusie heen.

Is er iemand die de gedachten ziet?

HenkC

Postby HenkC » Mon Dec 24, 2012 3:33 pm

Het ligt eraan wat je met "zien" bedoelt. Ik praat met mijzelf en redeneer juist of onjuist. Eens of oneens en dat gaat maar door. Zonder dat je spreekt. Een uitgesproken woord is een "uitgesproken gedachte"

Pascal

Postby Pascal » Mon Dec 24, 2012 11:19 pm

Wat is het dat het allemaal wil begrijpen en weten?
Wat is het dat er kijkt?
Waar komen de gedachten vandaan?

HenkC

Postby HenkC » Tue Dec 25, 2012 1:01 am

Als je vraagt "wat" is het dat er kijkt en het allemaal wil begrijpen en weten klopt dat eigenlijk niet.
Niets kijkt en niets wil het begrijpen en weten. Er is en het gebeurd.

...en waar die gedachten vandaan komen tja..die komen gewoon op uit het niets.

Pascal

Postby Pascal » Tue Dec 25, 2012 2:36 pm

Goed gezien! Gedachten komen uit het niets!

Wat reëel is de directe ervaring via de 5 zintuigen. Een directe ervaring is dus reëel en ook werkelijk.
Een gedachte is reëel, maar de inhoud van de gedachte is niet reëel, deze bestaat uit herinneringen en dromen.

Als je nu een lichamelijke sensatie neemt:

Er is een sensatie, daarop volgt de gedachte en krijgt de sensatie een label, een naam.
Ben jij in staat om bij de directe ervaring te blijven en te zien hoe de gedachten volgen?
Op welk moment komt de IK gedachte? Is het mogelijk dat de IK gedachte iets toevoegt aan de sensatie die al voorbij is?

HenkC

Postby HenkC » Tue Dec 25, 2012 7:48 pm

O.k. er is een sensatie. Deze hoort een beetje bij kerstmis.Soep gegeten en onmiddelijk komt er brandend maagzuur in actie. Op het moment dat je het merkt denk je gelijk.Bah !vreselijk die soep !veels te zout. dat heb je met bliksoep enz.

Omdat je er wel een tijdje last van houdt liet ik het maagzuur even z'n gang te laten gaan nadat het weer
opkwam. Dus los van die gedachten Bah !...enz.

Er is een neiging om te laten horen dat het niet prettig is maar er is ook een soort onderdrukking en die wordt gevoed met het denken er over. Kan je wel zo duidelijk in gezelschap laten horen dat het niet prettig is. Omdat die klacht aanhoudt is de verleiding om toch die sensatie te beoordelen steeds aanwezig.

..dus gedachten,gedachten en gedachten.

In feite komt die IK gedachte onmiddellijk na de sensatie het voegt niet iets toe aan die sensatie.

Maar eigenlijk kan je zeggen dat het gewoon gebeurt. Er is wel onmiddellijk een neiging om het te beoordelen
Door jou vragen zie IK wel dat dat een gewoonte is.

Pascal

Postby Pascal » Tue Dec 25, 2012 9:29 pm

Als je de IK gedachte weglaat, veranderd er dan iets aan de sensatie?

HenkC

Postby HenkC » Tue Dec 25, 2012 9:44 pm

Als je de IK gedachte weglaat veranderd dat niets aan de sensatie.

Pascal

Postby Pascal » Wed Dec 26, 2012 10:36 am

Kun je zien hoe de IK gedachte de ervaring helemaal opeist en er een verhaal van maakt?

Ben jij dat verhaal?

Is meer dan gevoelens en gedachten?

HenkC

Postby HenkC » Wed Dec 26, 2012 1:19 pm

Ja, de IK gedachten geven het idee dat het verhaal echt is. Je voelt het in je lichaam.
Als je er even naar kijkt merk je toch dat er in feite niets gebeurd.
Alleen die gevoelens en ervaringen zijn er. Ik ben dus niet het verhaal maar het lijkt wel zo.

Het is niet meer dan gevoelens en gedachten.

HenkC

Postby HenkC » Wed Dec 26, 2012 2:48 pm

Alleen die gevoelens en ervaringen zijn er
Alleen die gevoelens en gedachten zijn er !! (niet de ervaringen)

Als je er even bij stil blijft staan merk je dat er weer ruimte komt.

Pascal

Postby Pascal » Wed Dec 26, 2012 5:12 pm

Als IK slechts een gedachte is, is het dan geloofwaardig en kunnen die IK gedachten nog invloed hebben als je er naar kijkt?

Is er ergens een grens tussen jou en het bestaan? Doe je ogen dicht en kijk of je die grens ergens kunt vinden.
Is er een verschil tussen jou en het bestaan?

HenkC

Postby HenkC » Wed Dec 26, 2012 10:27 pm

Nee, een gedachte heeft geen invloed als je er naar kijkt !

Als ik mijn ogen dicht doe gaat de wereld, het bestaan gewoon door. Ik hoor geluiden, ik voel mijzelf zitten op de stoel etc. sensaties gaan gewoon door. Het is er altijd.

Zoals een bloem niet kan kiezen dat hij gaat bloeien zo kan een mens niet kiezen hoe hij leeft. Het gaat gewoon z'n gang.

Er is geen verschil in mij en het bestaan. Het voelt heftig moet ik zeggen.

Pascal

Postby Pascal » Thu Dec 27, 2012 12:48 am

Als er geen verschil is hoe is het dan mogelijk dat de afscheiding is ontstaan?

Return to “Other Languages”