Wegwijs maken.....

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Pascal

Wegwijs maken.....

Postby Pascal » Sat Oct 27, 2012 10:25 pm

Hallo ik ben Pascal en nieuw hier. Kan iemand mij wegwijs maken. Ik snap even niet hoe dit forum werkt. Hoe en waar ik moet zijn. Alvast bedankt!

Patrick

Re: Wegwijs maken.....

Postby Patrick » Sun Oct 28, 2012 11:55 am

Dag Pascal, welkom.

Voor een begeleiding in het Nederlands ben je op de juiste plaats.
Om telkens verwittigd te worden bij email dat er een reply aanwezig is ga naar de User Control panel (bovenaan in de blauwe balk) .Kies daar voor Board Preferences, daarna kies Edit posting defaults (linkse kolom) en vink alles op yes.

Wat zijn je verwachtingen hier?

Pascal

Postby Pascal » Mon Oct 29, 2012 10:27 am

Hoi Patrick, dank voor de reactie. Ik ben op zoek op en voel een sterk verlangen om thuis te komen. Zoals mijn leven nu is het prima. Er is alleen iets in mij dat verlangd vrijheid. Er is altijd een soort van maar. Ik heb eea gelezen hier op de site en dat is wat ik op dit moment nodig heb. Die directe manier van verwijzen naar de waarheid spreekt mij aan en activeert iets in mij. Het wakkert het mijn vuur aan

Pascal

Postby Pascal » Mon Oct 29, 2012 10:28 am

Ik kan de instellingen nog niet vinden die je bedoelde voor mijn account.

Patrick

Postby Patrick » Mon Oct 29, 2012 12:36 pm

Hieronder de beschrijving van wat werkelijk is en van wat niet werkelijk is:

De directe ervaring is reëel, is werkelijk. Dit zijn de rechtstreekse ervaringen door de 5 zintuigen.
Een gedachte is ook reëel.

De inhoud van een gedachte is niet reëel. Deze inhoud verwijst naar een directe ervaring die reeds voorbij is of naar een andere gedachte.

Neem bijvoorbeeld een fysieke gewaarwording:
Er is een gewaarwording. Daarna volgt een gedachte die deze gewaarwording een naam geeft, bijvoorbeeld ‘jeuk’, daarna volgen gedachten ‘ de jeuk komt uit mijn knie’, ‘dit is een onprettig gevoel’, ‘ik moet krabben’, enz.
Hetzelfde bij een willekeurig geluid. Er is eerst horen, daarna labelen van wat er gehoord wordt, gevoelens komen erbij, enzovoort.

Kan je zien hoe de gedachten na de ervaring komen ?
Wanneer komt er een ‘ik’ gedachte op?
Kan deze ‘ik’ gedachte iets toevoegen aan de ervaring die al voorbij is?

Pascal

Postby Pascal » Mon Oct 29, 2012 1:53 pm

Ik merk op dat de gedachte die ik label aan geluiden die ik hoor later komen dan het geluid zelf. Netals gevoelens in mijn lijf, wat overigens niet altijd even makkelijk te ervaren is merk ik op, er is een gevoel en dat label ik met mijn mind . Het lijkt op iets dat constant in opperste staat van paraatheid is. Klaar voor actie en afvuren van labels en etiketten benamingen verklaringen enz.... Ik merk dat ik wanneer ik ga voelen in mijn lijf, ik besluit om echt te gaan voelen en opzoek ga naar gevoel. Nu ik het opschrijf vind het best grappig. Het is netalsof ik kijk vanaf de zijlijn en als ik merk dat er een tinteling is in mijn teen, dan ga ik daar met mijn aandacht naartoe, maar de tinteling is dan allang weg. Dit soort dingen maak ik regelmatig mee. Vanaf de zijlijn meekijken, bedoel ik mee de; beoordelaar. Netals het observeren van de ademhaling. Dat is een proces dat uitzichelf ontstaat en plaatsvind. Het is zo moeilijk om dat dan niet te veranderen als ik het aan het observeren ben. Ik denk dan; nu ga ik even ademhalen. En doe dan moeite om mijn ademhaling diep te laten zijn. Los van dat, zijn er piepkleine momentjes waarin ik merk dat de ademhaling al diep is. En dat dan oké is. De mind zit er eigenlijk altijd tussen en die bepaald of het goed is niet.

Patrick

Postby Patrick » Mon Oct 29, 2012 2:53 pm

Dat afvuren van labels en etiketten, benamingen, verklaringen is de natuurlijke functie van het denken, heel praktisch in het dagelijkse leven. Daar is niets mis mee.

Kan je zien wanneer er een gedachte met ‘ik’ opkomt dat het bezit of de oorzaak van de ervaring opeist? Verandert er iets aan de beleving als je die ‘ik’ gedachte weglaat?

Pascal

Postby Pascal » Tue Oct 30, 2012 11:48 am

Dat is niet zo makkelijk om daar antwoord op te geven of om het te zien.

De ik komt ertussen zodra iets wordt opgemerkt aan bijv. Gevoelens/ lichamelijke sensaties. Als het prettige gevoelens zijn dan wil het meer voelen en gaat het proberen te sturen. als het onprettige gevoelens zijn dan gaat het graven en opzoek naar de oplossing van waarom er rotgevoelens zijn. Vaak is dat een gevoel van slachtoffer zijn; "dit overkomt ook alleen bij mij zulke dingen, wat een kutleven"

De ik die er dan tussenkomt zit dan een soort van in de weg lijkt het wel. Als ik de ik weglaat en het gewoon laat gebeuren is het op een gegeven moment weg.

Als ik bijv kijk dan doe ik moeite om te kijken. De moeite is de IK en als ik die weglaat dan is er alleen kijken. Zo is dat met een hele boel dingen.

De ik zit er niet altijd tussen merk ik op. Door er naar te kijken en het waar te nemen verdwijnt hij ook. Door afstand te nemen en direct in die ervaring te gaan wordt de ik op een zijspoor gezet. Ik kan hem dan nog wel zien, het doet moeite om de aandacht te krijgen. Het is als een soort van entiteit die schreeuwt om aandacht.

Patrick

Postby Patrick » Tue Oct 30, 2012 2:54 pm

Het is als een soort van entiteit die schreeuwt om aandacht.

Dit soort van entiteit, waaruit bestaat die volgens jou?
Is er meer dan sensaties, gevoelens en gedachten?
Zijn het sensaties, gevoelens en gedachten die bijeen gebracht worden en als een zelfstandige entiteit gedacht worden?
Bestaat het werkelijk als een onafhankelijke en zelfstandige entiteit?
Is het niet meer dan een gedachte constructie?

Pascal

Postby Pascal » Thu Nov 01, 2012 11:16 am

Hoi Patrick,

de entiteit is als een knotje wol om mij heen gewikkeld en bestaat uit gedachten, gevoelens, herinneringen, dromen, verlangens. Dit heb ik nodig om mijn leven te leven en het lijkt alsof er niet ergs aan is. Tegelijkertijd lijkt het ook nooit tevreden en wil het altijd meer.
Het bestaat niet werkelijk als een zelfstandige entiteit. Dat kan niet. Het wordt dus als een zelfstandige entiteit gedacht. Uiteindelijk is het het niet meer dan een gedachte constructie.

Pascal

Postby Pascal » Thu Nov 01, 2012 11:23 am

Er is nog meer dan alleen gedachten gevoelens sensaties ed. Dat aanwezig zijn in het hier en het nu.
Soms heb ik van die momenten dat ik me groter voel dan mijn lichaam en ego om het zo maar even te noemen. Zo groot dat ik niet weet waar het naartoe gaat. Dat kan mij dan uiteindelijk ook weer beangstigen, omdat ik wil weten waar het heen gaat. Het besef daarvan is er niet altijd. En tegelijkertijd weet ik dat alles altijd nu gebeurd.
Nu ik dit zo opschrijf zijn het ook weer allemaal gedachten. Omdat het een ervaring is geweest die voorbij is.

Patrick

Postby Patrick » Thu Nov 01, 2012 2:03 pm

Goed gezien. De gedachten beschrijven een ervaring maar zijn de ervaring niet zelf.
Zo ook met de gedachte ‘ik’. Als ‘ik’ slechts een gedachte is kan het ‘ik’ dan wel iets werkelijk zijn?
Als je gewoon naar die reeks ‘ik’ gedachten kijkt zonder erop in te gaan hebben ze dan nog enige invloed?

Met gesloten ogen, waar is de grens tussen ‘jij’ en de wereld? Kan je die ergens vastpinnen?
Is er wel een verschil tussen jij en de wereld?

Pascal

Postby Pascal » Thu Nov 01, 2012 2:36 pm

Als ik heel eerlijk ben, dan is er geen verschil tussen mij en de wereld. Er is geen afscheiding of grens. Gedachten als je ernaar kijkt zonder iets te doen hebben dan geen invloed. Ik heb zelf de keuze om er iets mee te doen. Het is dan niet iets dat je overkomt.

Als ik alleen maar een gedachte is, dan bestaat het niet echt. Dat is zo raar om te bevatten. Dan hoef ik eigenlijk niets te doen. Dan is alles al goed zoals het is. Wie ben ik dan nog.... Dat is wat ik moet laten bezinken. En tegelijkertijd constant mee bezig blijven, omdat het zo flinterdun is en je er zo makkelijk door mee wordt genomen. Voor je het weet zit je weer in het hoofd en ben je aan het malen en piekeren.

Maar als ik een gedachte is wie doet het dan? Wie is dan degene die kijkt en de dingen ervaart? Ik weet dat jij daar geen antwoord op hebt. Maar dit is iets dat ik me vaak afvraag.

Patrick

Postby Patrick » Thu Nov 01, 2012 3:31 pm

Als er geen wie is wat is er dan wel?
Heeft het leven een stuurman nodig?
Is het leven stuurloos zonder stuurman?
Wat ben jij?

Pascal

Postby Pascal » Thu Nov 01, 2012 5:51 pm

In werkelijkheid is er geen stuurman nodig. Alles komt en gaat vanzelf.
Er is iets dat het constant wil sturen en de controle wil houden. Dat is mijn mind die zegt doe dit dat. Gezond verstand is wel nodig om dit leven te leven.

Het leven is absoluut niet stuurloos zonder stuurman.

Ik ben als een druppel in de oceaan en tegelijkertijd ben ik de oceaan. Ik ben al het andere in het hele universum. Op straat oefen ik hiermee. Ik maak dan contact met mensen van binnenuit en niet alleen vanuit het hoofd. Het is best apart om een ander te zien en te ervaren als jezelf. Dan blijft er niets over. Het werkt op een andere frequentie.

Zo'n ervaring van expansie had ik vanmiddag op de fiets. Het kwam binnen als een soort van golf. Ineens is het er. Het voelde alsof ik er niet was en tegelijkertijd juist weer wel. Mijn mind maakte er mooie verhalen van: he he eindelijk ik ben verlicht en kan anderen wat bij brengen.

Oo oo wat wil mijn mind graag belangrijk zijn hierin. Mooie verhalen vertellen kan het zeker.

Return to “Other Languages”