Hej Vivi,
Er der et separat jeg?
Om där fanns ett separat jag , då skulle det jaget alltid vara detsamma, väldigt stabilt. Men så är inte fallet. Jag identifierar mig med många jag, ett jag som vill ha lugn och ro, ett jag som blir rastlös, ett jag som söker konflikt, ett jag som kritiserar, ett jag som tycker synd om, och så där håller det på. Så, nej där kan inte finnas något separat jag. Så det jaget som identifierar sig med är inget jag. Det är en tanke som låtsar att det är ett jag.
Er du den der tænker tankerne?
Om jag skulle tänka tankarna så skulle jag välja att inte tänka jobbiga tankar. Jag skulle bara tänka tankar som var bra för mig, som gynnade mig. Men så är det inte. Tankarna är som jagen lika instabila och bräckliga. Dom försvinner så fort man tittar på dom. Precis som med jagen.
Har du kontrol over noget?
Nej, jag känner det inte så. Jag kan inte välja vilka av världarna jag ska uppmärksamma. Jag kan inte välja när jag ska somna på kvällen, när jag ska vakna på morgonen. Jag kan inte välja att sluta bli gammal, precis som jag inte kunde välja att födas, kan jag inte välja att dö.
Er det din krop?
Jag tittar mig i spegeln och tänker vem är det? Den förändras hela tiden, den är inte heller stabil.
Hvad er svaret på disse spørgsmål?
Jagen, tankarna dom försvinner lika fort som dom uppstår. Ibland något längre om det är envisa tankar, men fortfarande bara några dagar, sedan försvinner dom. Kroppen har hållit ett bra tag men den förändras hela tiden, från dag till dag. Så inget av detta är stabilt, det uppstår och försvinner så nej inget av detta är jag.
Mvh Fria