En waar vinden gedachten plaats?Waar vinden dromer en het gedroomde plaats?
In gedachten.
:-)Hoe kan gedachte zien?
Aha, een gedachte kan gezien worden maar kan zelf niet zien. Dus als de ik gedachte gezien wordt, wordt hij gezien punt. Daar komt direct een gedachte achter aan die zegt: hey ik zie de ik-gedachte. Maar dat is ook weer een gedachte. Tjonge, wat reageert het denken snel zeg.
Hum dus of er een label is bepaald hoe de werkelijkheid is?Is er wel daadwerkelijk een waarnemer? Zien en geziene bestaan ze ooit los van elkaar?
Nee, er is geen waarnemer, alleen een razendsnelle gedachte die tussen het zien en geziene duikt. En die zegt bijv. Schaap, koe, in de verte. Als die label zou ontbreken zou die wit-zwarte vorm in je kunnen zijn. Nee, niet in je, dan is er geen je. Binnen en buiten vallen dan samen, veraf en dichtbij ook, zoiets.
Verslavend voor wie? Wat heeft het hebben van andere gedachten temaken met of er een zelf is of niet?Is er wel een ik om ergens uit te moeten komen?
“ik” is die gedachtenconstruct die zo verslavend is. Het hele systeem is erop afgesteld. Maar door invloeden van buitenaf komen er andere gedachten aanvliegen tegenwoordig. Het wordt daardoor steeds leuker.
Het ik zal nooit ergens uit kunnen komen.
Hum het woord afleren zegt ten eerste een hoop, we zijn helemaal niets aan het afleren, dan zou er voor de ene die het niet hebben afgeleerd een zelf zijn en voor iemand die het heeft afgeleerd niet, dat is toch totale onzin? Of er is een zelf of die is er niet, het is of het een of het andere, *Henk Westbroek stem* wat is waar?Helderheid komt van zien
Ja, klopt. Maar helder zien is lastig met een verward denken. Als het denken rustig is wordt er steeds helderder gezien.
En als denken het niet snapt, komen er gekke gedachten over “ik snap het niet meer”. En daar wordt het lichaam heel onrustig van. Maar zelfs het denken begint het nu te snappen. En het leven komt steeds dichterbij.
Nou verward denken of niet, enige waar het bij gedachten om gaat is zien of jij denkt of denken gebeurd, ben je de denker? Is er wel een denker?
Het leven komt dichterbij ja? Als er nou alleen maar leven was, was er dan nog ver weg of dichtbij? Is er wel een ik dat ver weg of dichtbij leven kan zijn?
Deze vraag wordt niet begrepen.
Zien is niet permanent. Tijdens de droomloze slaap is er geen zien. Maar er is toch nooit een zelf (zijn we nu net aan het afleren )? Hooguit een lichaam en die is er wel tijdens die slaap (zeggen ze :-)
Het zelf en het zien hebben geen verband.
Juist dus er is geen jij die ziet alleen zien, geen jij die iets kan doen om te zien of er een zelf is, geen ik die iets kan doen om te zorgen dat je dat ziet, dat zien gebeurd of gebeurd niet, maar hierop focussen in de directe ervaring is het enige wat er nodig is hiervoor... Is er een foccuser?