Hej Vivi
Håber du har en skøn sommersøndag :)
Hej Trille
Ja så kan jeg lige benytte lejligheden til at fortælle at det sommetider kan ske at du ikke får besked om at jeg har skrevet. Det var det der skete - jeg fik ikke beskred om dit svar, derfor ikke noget hjemmearbejde - stor fejl...
:) Nå men nyd fridagen.
Dejlig fridag, men ville klart have savnet dette arbejde hvis du fortsat ikke havde skrevet. Så jeg er glad for dit svar og for at jeg nu kan sidde og vride min forståelse af livet her til aften :)
Ja, du er her jo allerede, der ikke andre steder at være!
Meget meget dejligt at være befriet fra det umulige arbejde at være et andet sted end jeg er. Og se det absurde i at jeg har troet på at jeg IKKE accepterede ting nøjagtig som de er! Selvfølgelig accepterer jeg det der er, tanken om ikke-accept er jo bare en tanke!
Præcist! Når overbevisningen opleves er den en del af det der er. Sådan. Der er aldrig andet end det der er.
Er det egentlig rigtigt? Kan du finde noget udenfor det der opleves? Hvor, hvad? Eller nej?
Noget uden for det der opleves… Sjovt spørgsmål fordi meget selvudviklingsarbejde jo netop handler om at adskille sig fra det der opleves.
Prøver lige med min hånd igen – jeg oplever min hånd – oplevelsen er bare en tanke – tanken er bare en tanke om en tanke, der måske aldrig har eksisteret. Så ingenting findes og derfor kan der jo heller ikke findes en/noget der er udenfor det, der ikke findes.
Det må være rigtigt men synes nu det er noget abstrakt – hvordan kan jeg bruge sådanne erkendelser i hverdagen?
Der er undersøgelse af muligheder, lytten til rådgivere og handling. Er der en enlig mor der GØR dette, eller sker det simpelthen, uden nogen der får det til at ske? Kig nøje på den direkte oplevelse af 'valg'.
Jeg synes ofte jeg har oplevet at jeg ikke kan styre hvornår et valg sker… det sker når det sker og ikke et sekund før. Så ja, det er en mulighed at det bare sker uden at nogen/noget får det til at ske.
Når du stiller spørgsmålet kan jeg godt se at de ting (undersøgelse af muligheder, lytten til andre, handling) ikke er kædet sammen – det ene FØRER ikke til det andet. Det er bare én oplevelse af gangen – fx: nu lytter jeg til rådgivere – hvor pudsigt at jeg oplever det (og min lytten til rådgivere betyder ikke andet end at jeg lige nu lytter).
Jeg er jo midt i huskøb, og nej, det har jeg da ved gud ikke valgt! Jeg har heller ikke vagt huset – men det kunne ikke vare noget andet hus. Jeg valgte heller ikke at jeg ikke fik det hus jeg kiggede på i sidste uge.
Jeg vælger nu at bevæge min hånd – det er jo bare én tanke. Jeg vælger at skrive under på en købsaftale i morgen – det er jo bare en tanke (der måske ikke engang findes).
Hvis jeg ikke vælger (og dermed heller ikke kan vælge RIGTIGT og FORKERT), så er mit liv sørme meget fredeligt. Men hvad er så min opgave?
Efter jeg har startet dette arbejde kan jeg mærke at der er flere ting, der får lov at ske uden at JEG brokker mig. Det er ikke længere MIN skyld/ansvar/boldbane at der sker det der sker. Hvis jeg får det hus i morgen, så sker det. Hvis jeg ikke får det så sker det. Det har ikke længere så meget med MIG at gøre.
En anden ting der er sket er, at jeg ikke på samme måde som før har en følelse af at have travlt (med at finde en mand, få et barn og det RIGTIGE liv). Der er kommet lidt længere snor! Det er skønt med lidt mere plads i tilværelsen (måske fordi det dæmrer for mig at der slet ikke er nogen tilværelse :)). Det er fx dejligt at tanker som ”jeg finder aldrig en kæreste” (underforstået at det er meget trist) – bare er tanker – en del af noget, eller en del af ikke-noget.
Kærlig hilsen
Trille