Ah, dat schept een band, hier ook ontwikkelingen op dat front, vooralsnog niks ernstigs, ik hoop bij jou ook. Ik wens je sterkte en een dagje of zo wachten is natuurlijk geen probleem ik ben al blij met je gidsen.-Ik doe wat ik kan.
Ik weet niet hoe ik daar naar moet kijken. Ik zie dat ik aannames heb voornamelijk omdat jij me erop wijst. Op dit moment is er weer een issue in het klussen en bedenk ik doemscenario’s, eigenlijk zijn dat ook aannames maar dat soort bedoel je misschien niet. Ik probeer te blijven zien dat dit de stroom is en je leest het al: een hoop ge-ik. Is dit wel het juiste moment om te antwoorden? Ja, wat gebeurt gebeurt.-Hoe voelt dat? Kijk eens wat er over blijft, als de aannames weg zijn?
Ik antwoord zonder onder de douche te hebben gestaan; kan dat eigenlijk wel? Nee ik ben toch gaan douchen maar weet eigenlijk geen raad meer met de vraag. Het gaat over de grens tussen voelen en waarnemen van voelen, maar ik weet ineens niet meer wat waarnemen van voelen is. Ik heb denk ik steeds ‘waarnemen van gevoelens’ gelezen en dat noem ik denken. Ik raak opnieuw in de war en lees weer een hoop ge-ik en wordt geïrriteerd. Ik vermoed omdat ik het niet meer begrijp en dacht te begrijpen. Ik ga douchen en voel koud water op mijn huid en daarna warm dat is de sensatie en ik kan het verschil niet benoemen. Ik noem het een aangenaam en het ander niet maar dat is een gedachte en die neem ik ook waar. De weg kwijt. Ik neem dus iets waar en weet niet meer wat waarnemen van voelen is.-ik weet niet of er zo duidelijk een grens te vinden is. Zou je dit even in de praktijk kunnen proberen te onderzoeken? Zou je dit willen onderzoeken onder de douche? Voel het water, wat wordt waargenomen. Wat wordt gevoeld? Speel eens met "koud/ warm".
Ik hoor het graag van je wat gezien is!
Waarnemen van sensaties is dat niet dubbelop, is de sensatie niet het waarnemen?-Even voor de duidelijkheid: waarnemen van sensaties is zoals ik het zie:
Nee, want volgens mij zijn ‘gevoelens zoals in emoties’ gedachten en is dat geen fysieke sensatie, dan staan er inderdaad 5 in het rijtje. Er zijn 5 zintuigen en die leveren de fysieke sensaties of hoe je dat ook moet zeggen. De boeddhisten noemen denken het 6e zintuig en daar kan ik in mee, dus ik denk dat ‘gevoelens zoals in emoties’ bij denken horen. Ben ik nou aan het muggenziften?-Klopt dit plaatje volgens jou?
Er is alleen voelen. De vraag naar de grens die vaker langskomt intrigeert me omdat ik er niet de vinger achter kan krijgen geloof ik. Ik begin met te zeggen: ik voel iets, neem een gevoel waar, maar nadere beschouwing leert dat die ik niet nodig is dat er zonder ook gevoeld wordt. dus wordt het: er wordt gevoeld. Nu vind ik iets van dat gevoel, bijvoorbeeld onaangenaam, maar als ik daarnaar kijk dan is die ik ook niet nodig want het is slechts een gedachte dat vinden en die gedachte wordt ook waargenomen en toch is er nu een probleem om die ik buiten de deur te houden. Het zou helpen nergens meer iets van te vinden.-Richt je aandacht op een sensatie. Is er een voeler en het gevoelde? Kan je ze allebei vinden en een grens tussen de twee? Of is er (inderdaad) misschien alleen voelen?
Ja, de zoveelste aanname.-wat waarneemt is door mij nog nooit gezien. Wel dat er wordt waargenomen.
Ik herinner me ineens dat ik tegen Wout ook dat een ding in bewustzijn genoemd heb, waarop hij vroeg of als de deurbel ging ik dan niet meer kon lezen. Kortom, ik weet het weer niet en wil geen aannames gaan debiteren. Ja, flow, ook zo’n begrip. Wat ik me erbij voorstel (aanname) is de afwezigheid van weerstand/verzet tegen dat wat is. Eigenlijk is het de afwezigheid van een ik. MMeegaan met wat zich aandient en waar dit ‘zijn’ een onderdeel van is.-wat zie jij? Of bedoel je dat er niet gelijk gezien, gehoord, gevoeld, gedacht kan worden? Wat zou er gebeuren als je in een soort "flow" zit?
Ik zie dat als ik ga denken over een fysieke sensatie dat het lijkt alsof het voelen/waarnemen stopt. Ik zeg lijkt want ik kan het niet echt zien. Ik voel contact tussen mijn vingers en de toetsen, als ik daar echt bij wil zijn dan moet ik er niet iets van gaan vinden want dat beinvloed de ervaring van het contact voelen. Ik ervaar het elke ochtend bij het tandenpoetsen, de manier die de mondhygiëniste aanraadt kan alleen maar als er geen gedachten worden waargenomen.
Elk antwoord is een aanname lijkt me of stuurt daar op aan, er is geen waarneming dat is het enige wat te zeggen valt dan.-is er wel geluid als er geen horen is?
Als je met tweedeling bedoelt die tussen horen en de horer, zien en de ziener, proeven en de proever enz. dan zijn die delingen een mentaal plaatje. Er is waarnemen zoveel is duidelijk.-Richt je aandacht op een uitzicht. Zie of je dit kunt bekijken. Waar speelt zich dat wat gezien wordt af? In het landschap zelf? In de ruimte? In het licht? Je ogen? Je hersenen? Wat als 1 van deze aspecten weg valt?Is er iemand die ziet en het uitzicht? Is er een grens tussen twee dingen waarneembaar? Of is er misschien alleen kijken? Waarnemen. Is er een waarnemer en het waargenomene?
-Of zijn al die tweedelingen enkel en alleen vindbaar in gedachtes en mentale plaatjes?
Ik heb erg de neiging om weer sorry te zeggen want ik weet het niet meer, wat is ‘alles’ in dit verband? Wat en hoe verdelen we. Welke vakjes? In de directe waarneming is niks verdeeld volgens mij maar ik tast in het duister.-Zou alles met elkaar in verband kunnen staan Louis? bestaan die vakjes waarin we alles telkens willen verdelen wel in de directe waarneming
Bij de yoga doen we iet dergelijks. Op een bepaald moment is het mentale beeld van het lichaam verdwenen, geen maat, geen begin en geen einde. Het is niet duidelijk waar dan denken of horen plaatsvinden tenminste als aannames buiten beschouwing blijven. Als de ruimte gevoeld wordt (kan je daar iets meer over zeggen?) dan is ook niet duidelijk waar in de ruimte het lichaam zich bevindt, tenzij ik(?) mijn gedachten erop los laat.- Voel de ruimte, zonder je te bewegen. Voel je lijf. Kijk of er een begin en een einde te voelen is. Of je een maat hebt, een gewicht, afmetingen... waar begin je en waar eindig je.
Hoe dat is weet ik niet want ik doe het continu maar als je vraagt welke voorstelling ik daarvan maak begin ik weer te jubelen. Allemaal aannames trouwens.- Maar hoe is het om niet iemand verantwoordelijk te hoeven maken... het gebeurd gewoon. Thats is. Is er meer dan dat, is er meer dan: het gebeurd?
Oh hemel, weer een aanname-zie hierboven. En trouwens: is er iemand nodig om te oefenen? ;)
Ik begrijp nog niet over welk verband het gaat. Voel me een beetje dom.-Net als met het waarnemen, zou het allemaal met elkaar in verband staan?
Wat staat met elkaar in verband, ik raak de draad kwijt lijkt wel?
-ik ook ;) Zoals er is waarnemen. Maar geen waarnemer. Er is verwarring. Maar geen verwarde. Er is oefenen maar geen beoefenaar.
Op dit moment kan ik daar helemaal niet meer bij. Er is boosheid maar geen boos persoon zoals je hierboven schrijft. Echter bij sterke emotie is er ogenblikkelijk een ik, boos persoon dus. Wat ik me van vanmorgen herinner is dat ik dacht maar ik besluit het toch om ze op te tillen of niet maar toen ik langer keek en na 5 tellen besloot om ze na tien tellen op te tillen realiseerde ik me dat ik kan zitten denken wat ik wil maar dat dat los staat van optillen of niet, meer zoals Watts beschrijft.-Yes! Nice. Hoe is dat?
Gisteren geprobeerd LU uit te leggen aan een paar vrienden, domme actie om iets te proberen uit te leggen wat niet gesnapt wordt door de uitlegger. Of ik gek was? Hahaha, was gezellig.
Groet Louis