Se på hvordan kommentatoren altid snakker om en "jeg" som om det var en selvfølge.
Jeg kunne egentlig have svaret noget med det samme: Jeg læste din besked, morede mig, og følte mig entusiastisk omkring ’opgaven’. Med mikroskop: beskeden blev opfattet, en reaktion affødtes, etiketter med ’jeg føler morskab’ og ’jeg føler entusiasme’ klistredes på i næsten samme øjeblik.
Jeg kom kørende hjem fra familiebesøg og så hele gaden fyldt med parkerede biler og blev lidt irriteret, men fandt alligevel en plads og følte mig lettet. Mikroskop: øjne registrerer parkerede biler, reaktion affødes, etiket med ’jeg føler irritation’ påduttes. Øjne registrerer tom plads, følelse affødes, etiket med ’jeg føler lettelse’ påduttes.
Det er rigtigt, at følelserne forekommer at være jeg-orienterede. De bliver navngivet og knyttet til ’mig’. ’Min’ frustration, ’min’ glæde.
Har en kat en tankemodel at verden kan ses fra andre synsvinkler?
Nej, kattens verden kan vist kun opfattes direkte gennem kattens sanser. Og den tager ikke stilling til rigtigt og forkert, om noget er fornuftigt eller ej. En kat reagerer via sine instinkter, dvs. ingen har fortalt den, hvordan eller hvorfor den skal jage fugle osv. Den gør ting på dén måde og ingen andre måder. Den sætter sig ikke ind i fuglens situation, om det er ’rimeligt’ eller ’uretfærdigt’, at den dræber fuglen, selvom den ikke er sulten.
Kan en kat se sig "udefra"?
Nej. Den ser kun den verden, som den bevæger sig rundt i. Den har ikke en opfattelse af ’sig selv’ i verden.
Er der en verden derude?
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener. Der er en fysisk verden, som vi bevæger os rundt i (noget natur og noget bebyggelse), men der er også begreber som fx ’arbejde’ – ”jeg er på arbejde” – det er bare en bygning med nogle mennesker udover en selv, hvor man foretager sig nogle bestemte ting på bestemte tidspunkter, fordi ’samfundet’ har aftalt, at det er sådan vi skal gøre. ’Arbejde’ er en etiket.
Men ’naturen’ er også et begreb, når jeg tænker over det. ’Naturen’ er et navn, man har givet alt det, som ikke er ’byer’, ’fabrikker’ osv. Jeg kan ikke forestille mig, at stenaldermennesker var bevidste om, at de gik rundt i ’naturen’.
På den anden side, ved jeg ikke, hvordan jeg skal forklare ’verden’ til nogen. Verden er det fysiske og begrebsmæssige uden for kroppen? På den anden side er kroppen jo også en del af verden. Så i virkeligheden er verden også indeni og ikke kun ’derude’.
God påske til dig også :)