Miten minän avulla käytännössä voi kokea?
Et vastannut tähän vielä. Älä yritä vältellä katsomista, äläkä jätä vastaamatta vaikeisiin kysymyksiin! Nyt paneudu tähän todella älä päästä itseäsi helpolla. Tämä on jotain hyvin yksinkertaista et tarvitse tähän aikaa. Pieni vilasu riittää.
Hei, en ainakaan tietoisesti välttele vaan jotkin asiat jää vain vähän pureskeltavaksi.
Minän avulla ei voi kokea mitään. minä määrittelee kokemuksen, jonka havaitsen aisteillani.
Kysyit kuinka konkreettisesti samaistun mieleeni... No mieleni on luonut minusta tietyn määritelmän; olen esimerkiksi tietyn luonteinen ihminen; helposti kiukustuva ja pitkävihainen. Olen uskonut tuota potaskaa vuosikausia. Muistan vielä minkälainen hämmennys tuli kun taisin olla n. 12 ja ystäväni luki horoskooppikirjasta että skorpionit ovat hankalia ja hän sanoi minulle "olet hankala ihminen". Olin hämmentynyt, koska en ollut hankala. Mutta siitä se alkoi...ongelmien ilmetessä mieli alkoi selittämään; olet hankala tyyppi.
Onko mielestä mitään konkreettista havaintoa vai onko sekin mielen itsensä luoma tarina ajatusten alkulähteestä?
Mielestä ei ole mitään konkreettista havaintoa...se todellakin on vain tarina päässä...
Onko sinulla mitään vaikutusmahdollisuutta siihen minkälaisia ajatuksia nousee kohdatessa tietynlaisia tilanteita tai aistiärsykkeitä?
Ajatukset vain nousee, siihen ei ole mitään vaikutusmahdollisuutta. Vaikuttaminen alkaa vasta kun valitsen miten reagoin esim tunnetasolla ajatukseen.
Voiko ajatus tehdä konkreettisesti mitään? Ovatko ajatukset totta?
Ajatus ei voi itsessään tehdä mitään, se vain on.
mutta onko ajatukset totta.... miten totuus määritellään tässä? Onko niitä olemassa, sitäkö tarkoitat? Vai ovatko ne totuudenmukaisia?
Mitä ajatukset tai tunteet todistavat ”mörön” olemassa olosta? Mitä ajatukset ja tunteet todistavat ”minän” olemassa olosta?
Ei mitään mörön olemassaolosta, mutta onhan kuitenkin olemassa asioita, joita emme näe. Emme näe mörköä, mutta emme näe myöskään esim radioaaltoja ja silti ne on totta.
Sinänsä ajatukset tai tunteet eivät todista mitään minän olemassaolosta.
onko olemassa oikeasti joku erillinen minä?
Minä on nimitys tuolle juuri tässä päässä olevalle ajatukselle se ei ole mikään konkreettinen olio pääni sisällä.
Olen kuitenkin juuri tässä kehossa aistimassa ei jossain toisessa, nämä ajatukset ovat juuri tässä päässä, tällä äänellä, ei jossain toisessa päässä. Minä on tämän kehon ja ajatuksien "yleisnimitys".
kolmen tunnin yöunien jälkeen tässä näitä nyt kirjoitan ja pohdin...saa nähdä mitä mieltä huomenna olen näistä. ristiriidan tunne päässä on nyt kuitenkin olemassa.