Moikka! Ja anteeksi, en päässytkään eilen koneelle niin kuin oletin. Juuri nyt kuuluu oikein rauhallista ja hyvää. Viime viikko oli tosi kiireinen tenttien ja koulutöiden kanssa. Nyt vasta onnistui rauhoittuminen. Siksi on tuntunut, että tänne vastailukin on ollut vaikeaa, koska yritän aina etsiä hetkeä, jolloin on kunnolla aikaa ja pystyn todella keskittymään. Viime viikolla sellaisten hetkien löytäminen tuntui vaikealta. Kyllähän sitä aikaa aina on, lähinnä se oli kiinni siitä priorisoinnista ja miten mieli kasasi paineita ja "kiirettä". Nyt, kun olen aivan eri tavalla läsnä ja rauhallinen niin koko "kiire" tuntuu ihan hassulta ajatukselta ja sen näkee enemmänkin osana tarinaa. Nytkin teki itse asiassa mieli taas lykätä tätä vastaamista, koska mun ympärillä parveilee ihmisiä ja riidellään, josta tuli todella huono olo. Mutta päätin vain odottaa, että tämä rauhoittuu ja nyt onkin kaikki hyvin.
Tarkkaile vielä tätä vanhaa harjoitusta, mistä ajatukset ilmaantuvat ja miten/minne ne katoavat välittömässä kokemuksessasi?
Tuntuu edelleen, että ne leijuvat päähäni.En voi tietää mitä ajattelen seuraavaksi tai miten ajatus saattaa yhtäkkiä "katketa" jonkun ulkoisen ärsykkeen seurauksena. Ajatukset tuntuvat itse asiassa pyörivän niissä asioissa, joihin huomio kiinnittyy. Jos tapahtuu jotain yllättävää niin ajatukseni loikkaavat siihen, ihan sama mitä oli kesken. Sen sijaan, joskus ajatukset eivät liity mitenkään siihen mitä olen tekemässä ja silloin huomioni onkin niissä ajatuksissa, mielen tarinoissa eikä itse tekemisessä. Onko huomio siis ajatukseni? Mihin ne keskitän niin sen asian huomioin.
Mieli onko sekin mielen itsensä luoma tarina ajatusten alkulähteestä?
Varmasti joo. Tuli sellainen ajatus, että kaikki minkä pukee sanoiksi on ehkä tavallaan mielen tarinoita, koska kaikki minkä tuntee ja kokee, kulkee mielen kautta siinä kohtaa kun siitä muodostetaan sanoja ja lauseita. Aina tippuu jotain oleellista pois itse kokemuksesta/tunteesta. Jotenkin niitä asioita pitää selittää toki ja kommunikoida. Ehkä tärkeintä onkin, että pystyisi erottamaan mikä on mielen keksimää tarinaa ja mikä on oikeasti aidoista kokemuksista ja tunteista kumpuavaa, mutta vain mahdollisimman suoraan sanoiksi muutettuna.
Onko sinulla mitään vaikutusmahdollisuutta siihen minkälaisia ajatuksia nousee kohdatessa tietynlaisia tilanteita tai aistiärsykkeitä? Kertooko ajatukset ehdottomat totuuden?
Hmmm...äsken ainakin, kun vieressäni alkoi tämä mainitsemani riita, niin tuntui, että en voinut mitään niille ajatuksille ja tunteille, jotka minussa nousivat esiin. Tuntui kuitenkin siltä, että pystyin vaikuttamaan siihen, miten reagoin näihin tunteisiin ja ajatuksiin. Pystyin tarkkailemaan niitä hiukan ulkoapäin, että "hei musta tuntuu nyt tältä, koskakohan tämä menee ohi...mitä sitten". Odottelin rauhassa ja fyysisesti vaan istuin paikoillani, kunnes ajatukset ja tunteet rauhoittuivat. Tarkkailin sitä tunnetta ja niitä ajatuksia ja huomasin miten ne pikku hiljaa hiipuivat. Ajatukset ehdottomasti ei kerro totuutta. Ne tuntuvat olevan aika opittu tapa reagoida. Esimerkiksi tässä oli selvä suojatumismekanismi. Ajatukset ovat hyvin väritettyä tarinaa siitä mitä tapahtuu oikeasti. Pelkojen värittämää tarinaa esimerkiksi. Kertoo ne sinänsä totuutta, jos niitä pystyy oikeasti havainnoimaan tarpeeksi puolueettomasti (en tiedä onko edes mahdollista). Tarkoitan siis, että jos niitä pystyisi tarkastelemaan tyyliin "ajattelen nyt näin, koska minulla on tuollainen pleko ja odotan tältä asialta tätä..." jne. Silloinhan ne voivat kertoa paljonkin omista peloista, odotuksista ja todellisuudesta. Mutta pitäisi tosiaan osata nähdä niiden "lävitse", jotta se olisi mahdollista". Sainkohan tässä esiin sen pointin mitä hain?
Mitä jos ajatukset ovat osa elämän prosessia aivan luonnollisesti. Voiko ajatus tehdä mitään? Ovatko ajatukset totta? On aivan luonnollista että ajatuksia nousee, niin kuuluukin niistä ei ole tarkoitus päästä eroon. Ajatuksia tekijästä, ajatuksia toisista ajatuksista, ajatuksia valinnasta yms. jopa ajatuksia ”möröstä” ja ajatukset esim. "möröstä" nostaa pintaan tunteita tässä tapauksessa esim. pelkoa.
Tuntuu luonnolliselta, että ajatukset olisivat osa elämää. Ja ne tuntuvat myös hyödylliseltä, jos ne osaa pitää työkalun asemassa. Haasteena varmasti onkin, että tunnistaa totuuden siitä tarinasta, joka ajatuksissa pyörii. Ajatus voi herättää tunteita. Mutta ei se sinänsä "tee mitään". Jos ajatuksiinsa samaistuu niin ne varmasti myös näkyvät, esim. paha mieli, iloisuus, ylimielisyys...ja ehkä vaikuttavat myös miten muut ihmiset reagoivat sinuun.
Mutta mitä ajatukset tai tunteet todistavat ”mörön” olemassa olosta? Todistavatko ajatukset ja tunteet jotain ”minän” olemassa olosta? Miksi luottaa tarinankertojaan päässä?
Ajatukset ja tunteet eivät todista mitään mörön olemassaolosta, vaikka ne hyvin voivatkin huijata uskomaan siihen. Samalla tavalla ne eivät voi todistaa mitään minästä, koska minääkään ei voi aisteilla havaita yhtään sen enempää kuin mörköäkään. Ei siihen tarinankertojaan siis ole juuri luottamista. Siihen ehkä vaan on kovin helppo luotaa, koska niin on tehnyt "aina ennenkin", tottumuksesta.