Etsin opasta

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
ajia

Re: Etsin opasta

Postby ajia » Mon Oct 01, 2012 5:19 am

Kysymyksiä:

-Olet sanonut, että ihminen saa tietoa vain aistien avulla. Löytyikö minää, joka havainnoi? Vai tarvitaanko minään ajattelua?

-Kumpi on enemmän totta: Joku havainnoi, vai on vain havainto?

-Oletko varma, että havainnoija on kehosi ulkopuolella? Tarvitaanko havainnoitsijaa?

Esa
Aisteja voi kokea ilman minää. En löytänyt minää joka havannoi juuri silloin kun koin aistilla. Ajattelu tapahtuu aina jälkikäteen.
On vain havainto.
Havannoija ei ole kehoni ulkopuolella, se on osa minua ja samalla laajempi, kaikki.

Viimeiseen kysymykseen en osaa vastata.

nestori

Postby nestori » Mon Oct 01, 2012 5:45 am

Sanoit, ettet löytänyt minää kun koit aisteja. Löytyykö minää jossain muussa tilanteessa?

Löytyykö minä nyt, siis juuri NYT? Onko jotain muuta kuin mitä on? Jotain muuta kuin aistit?

Esa
Kysymyksiä:

-Olet sanonut, että ihminen saa tietoa vain aistien avulla. Löytyikö minää, joka havainnoi? Vai tarvitaanko minään ajattelua?

-Kumpi on enemmän totta: Joku havainnoi, vai on vain havainto?

-Oletko varma, että havainnoija on kehosi ulkopuolella? Tarvitaanko havainnoitsijaa?

Esa
Aisteja voi kokea ilman minää. En löytänyt minää joka havannoi juuri silloin kun koin aistilla. Ajattelu tapahtuu aina jälkikäteen.
On vain havainto.
Havannoija ei ole kehoni ulkopuolella, se on osa minua ja samalla laajempi, kaikki.

Viimeiseen kysymykseen en osaa vastata.

ajia

Postby ajia » Mon Oct 01, 2012 6:13 am

Sanoit, ettet löytänyt minää kun koit aisteja. Löytyykö minää jossain muussa tilanteessa?

Löytyykö minä nyt, siis juuri NYT? Onko jotain muuta kuin mitä on? Jotain muuta kuin aistit?

Esa
Minä on mielen luoma harha jonka kyllä koen mieleni kautta todeksi mutta tiedostan sen samalla olevan harhaa.
Minää ei löydy koskaan tässä hetkessä.
Ei ole mitään muuta kun mitä on. Mutta eikö mielikin ole jollakin tasolla olemassa?

nestori

Postby nestori » Mon Oct 01, 2012 7:34 pm

Miten tarkalleen ottaen koet "minän" todeksi? Mitä vaaditan?

Koetko tässä, välittömässä kokemuksessasi, mielen?

Luota aisteihin, luota havaintoon.

Esa

Minä on mielen luoma harha jonka kyllä koen mieleni kautta todeksi mutta tiedostan sen samalla olevan harhaa.
Minää ei löydy koskaan tässä hetkessä.
Ei ole mitään muuta kun mitä on. Mutta eikö mielikin ole jollakin tasolla olemassa?

ajia

Postby ajia » Tue Oct 02, 2012 5:26 am

Miten tarkalleen ottaen koet "minän" todeksi? Mitä vaaditan?

Koetko tässä, välittömässä kokemuksessasi, mielen?

Luota aisteihin, luota havaintoon.

Esa
En koe välittömässä kokemuksessa mieltä. Sen olen tainnut todeta jo useampaan kertaan.
En koe myöskään "minää" todeksi. Jos haluan kokea sitä todeksi niin siihen vaaditaan mielen temppuja/harhaa.
Musta tuntuu että toistan itseäni, onko se tarkoituskin?

nestori

Postby nestori » Tue Oct 02, 2012 7:04 pm

Loistavaa. Sinä sen sanoit. Jos haluat kokea minää todeksi, siihen tarvitaan mielen temppuja / harhaa.

Tarkennatko vielä, mitä mielen temppuja siihen tarvitaan?

Lisäksi haluaisin sanoa, että haistan vastauksissasi hieman varovaisuutta ja lyhytsanaisuutta. Tuntuu kuin haluaisit suorittaa tämän "ammattimaisesti." Jos tulkitsen oikein, pystytkö katsomaan miksi näin on.

Esa
En koe välittömässä kokemuksessa mieltä. Sen olen tainnut todeta jo useampaan kertaan.
En koe myöskään "minää" todeksi. Jos haluan kokea sitä todeksi niin siihen vaaditaan mielen temppuja/harhaa.
Musta tuntuu että toistan itseäni, onko se tarkoituskin?

ajia

Postby ajia » Wed Oct 03, 2012 5:54 am

Loistavaa. Sinä sen sanoit. Jos haluat kokea minää todeksi, siihen tarvitaan mielen temppuja / harhaa.

Tarkennatko vielä, mitä mielen temppuja siihen tarvitaan?

Lisäksi haluaisin sanoa, että haistan vastauksissasi hieman varovaisuutta ja lyhytsanaisuutta. Tuntuu kuin haluaisit suorittaa tämän "ammattimaisesti." Jos tulkitsen oikein, pystytkö katsomaan miksi näin on.

Esa
Mielen tempuilla tarkoitan mm. tulevaisuuden suunnittelua, menneisyyden pohdintaa, omistussuhteiden luomista, tietynlaista ajattelua jossa on minä ja minun tarpeeni, ajatukseni jne...

Lyhytsanainen ja varovainen olen varmaankin siksi että vältän sitä että minua tulkitaan väärin (niinkuin tässä pari kertaa on jo käynytkin). Olen myös luonteeltanikin sellainen että en sano ellei mulla ole mitään oikeasti sanottavana.
Toinen syy on varmaankin se että olen jotenkin kyllästynyt toistamaan itseäni. Tiedän ja tiesin älyllisesti jo asiat mitkä tässä on tullut esille ja nyt vaan toistan niitä. Silti en nyt KOE mitenkään eri tavalla. Olen moneen kertaa luovuttanut ja aloittanut uudestaan. Tunnen olevani rajalla koko ajan ja näen selvästi mitä toisella puolella on mutta en pääse sinne. Tämä turhauttaa.

Jollakin tasolla odotan että sinulta tulevat ne taikasanat jotka saavat minut näkemään ja avautumaan mutta samalla tiedän että sen pitäisi tulla itsestäni.

ajia

Postby ajia » Wed Oct 03, 2012 6:34 am

Haluan vielä lisätä tähän että tarkoitukseni ei ole kuulostaa tylyltä tai kiittämättömältä. Olen kyllästynyt itseeni ja tähän epämukavaan "välitilaan".
Koen että tämä opastus on "viimeinen oljenkorsi". Jos en tätä kautta pääse pois tästä välitilasta niin miten sitten?

Haluan myös kiittää tähän astisesta opastuksesta. Uskon että se on arvokasta minulle juuri nyt vaikka olenkin turhautunut.

nestori

Postby nestori » Wed Oct 03, 2012 4:17 pm

Ei hätää. Turhautuminen on usein hyvä merkki! Anna sen tapahtua. Voin vain näyttää sormella mihin suuntaan katsoa, sinun tehtävä on turhautua ja tehdä se.

Sanoit, että pelkäät muiden ihmisten tulkitsevan sinua väärin.

Onko sinulle tärkeää mitä muut ajattelevat sinusta?

Pystytkö vaikuttamaan mitä muut sinusta ajattelevat?

Onko jotain, mitä pitää suojella?

Katso.

Esa
Haluan vielä lisätä tähän että tarkoitukseni ei ole kuulostaa tylyltä tai kiittämättömältä. Olen kyllästynyt itseeni ja tähän epämukavaan "välitilaan".
Koen että tämä opastus on "viimeinen oljenkorsi". Jos en tätä kautta pääse pois tästä välitilasta niin miten sitten?

Haluan myös kiittää tähän astisesta opastuksesta. Uskon että se on arvokasta minulle juuri nyt vaikka olenkin turhautunut.

ajia

Postby ajia » Thu Oct 04, 2012 5:14 am

Ei hätää. Turhautuminen on usein hyvä merkki! Anna sen tapahtua. Voin vain näyttää sormella mihin suuntaan katsoa, sinun tehtävä on turhautua ja tehdä se.

Sanoit, että pelkäät muiden ihmisten tulkitsevan sinua väärin.

Onko sinulle tärkeää mitä muut ajattelevat sinusta?
Sanoisin että aikaisemmassa elämässä oli hyvinkin tärkeää. Nykyään näen kyllä että sillä ei ole oikeasti mitään väliä mutta silti joskus sama tunne nostaa päätään. Hyväksynnän tarve.
Pystytkö vaikuttamaan mitä muut sinusta ajattelevat?
Pystyn ehkä jossakin määrin. Tiedostan kyllä että silloin on kyse siitä mitä muiden "valheelliset minät" ajattelevat "minusta". Joten sillä ei pitäisi olla merkitystä.
Onko jotain, mitä pitää suojella?
Se mitä pitäisi suojella ei ole olemassa. Tiedostan sen. Nykyään saan itseni välillä "kiinni" tästä (egon pönkityksestä muiden hyväksynnän tarpeessa) ja silloin huomaan miten yhdentekevää se muiden hyväksyntä on ja koko asia alkaa lähinnä huvittamaan.

Taisin alussa kertoa että yksi toiveistani tämän prosessin päättyessä olisi se että osaan elää oman näköistä elämää muiden toiveista/haluista piittaamatta. Tämä on asia minkä olen koko ajan tiedostanut ja haluan siitä oppia eroon.

nestori

Postby nestori » Thu Oct 04, 2012 7:23 pm

"Pystyn ehkä jossakin määrin. Tiedostan kyllä että silloin on kyse siitä mitä muiden "valheelliset minät" ajattelevat "minusta". Joten sillä ei pitäisi olla merkitystä."

Katso tarkemmin. Olet sanonut, ettet pysty edes tietämään mikä seuraava ajatuksesi on. Onko sinulla oikeasti valta muiden ajatuksiin?

Onko kontrollin tunne toiminut hyvin tähän asti? Onko se luonteeltaan kevyttä vai raskasta?

Taisin alussa kertoa että yksi toiveistani tämän prosessin päättyessä olisi se että osaan elää oman näköistä elämää muiden toiveista/haluista piittaamatta. Tämä on asia minkä olen koko ajan tiedostanut ja haluan siitä oppia eroon.

Elämä tapahtuu, sinun kauttasi. Mitä jos oletkin elänyt oman näköistä elämää tähän asti? Onko oman näköinen elämä yllätyksellistä ja tuoretta?

Se mitä pitäisi suojella ei ole olemassa. Tiedostan sen. Nykyään saan itseni välillä "kiinni" tästä (egon pönkityksestä muiden hyväksynnän tarpeessa) ja silloin huomaan miten yhdentekevää se muiden hyväksyntä on ja koko asia alkaa lähinnä huvittamaan.

Juuri näin, se mitä pitäisi suojella ei ole olemassa. Katso, kevyesti - kuin tarkistaaksesi löytyykö huoneesta kelloa - löytyykö minää. Oletko siitä 100% varma? Antaisitko ns. pääsi pantiksi?

Esa

ajia

Postby ajia » Fri Oct 05, 2012 5:19 am

Katso tarkemmin. Olet sanonut, ettet pysty edes tietämään mikä seuraava ajatuksesi on. Onko sinulla oikeasti valta muiden ajatuksiin?

Onko kontrollin tunne toiminut hyvin tähän asti? Onko se luonteeltaan kevyttä vai raskasta?

Elämä tapahtuu, sinun kauttasi. Mitä jos oletkin elänyt oman näköistä elämää tähän asti? Onko oman näköinen elämä yllätyksellistä ja tuoretta?

Juuri näin, se mitä pitäisi suojella ei ole olemassa. Katso, kevyesti - kuin tarkistaaksesi löytyykö huoneesta kelloa - löytyykö minää. Oletko siitä 100% varma? Antaisitko ns. pääsi pantiksi?

Esa
Mielestäni pystyn vaikuttamaan siinä määrin että jos vaikka sanon ryhmässä "vaaleanpunainen elefantti" niin todennäköisesti suurimmalla osalla tulee ajatuksiin vaaleanpunainen elefantti jossakin muodossa.
Tai jos päättäisin vaikka maanantaina kävellä yöpaidassa töihin niin uskon että muutama ihminen kokisi minut eri tavalla sen jälkeen. Aivan samoin saattaisin itse tehdä. Se, kuinka todellista tai merkityksellistä se on, on sitten eri asia.

Kontrolli on raskas. Haluan irtautua kontrollin tarpeesta kokonaan. Samalla kun irtaudun peloistani, irtaudun todennäköisesti myös kontrollin tarpeesta.

Ainahan elämä on omannäköistä, sillä minä itse olen pelännyt ja kontrolloinut ja ajautunut niiden ohjaamina. Tarkoitan omannäköisellä elämällä sitä että se olisi peloista vapaata ja toteuttaisin sitä mitä sisin olemukseni haluaisi. Että esim. uravalintaani ei ohjaisi rahan perässä juokseminen ja työllistyminen tai ihmissuhteeni perustuisi pelkoon yksinjäämisestä.
Tämä parin vuoden "jumitus" ei ole tuntunut ollenkaan yllätykselliseltä tai tuoreelta.

Sanoisin että n. 70% ajasta antaisin pääni pantiksi että minää ei ole. Mutta tunne vaihtelee. Juuri nyt kun tunnustelen niin sitä ei ole.

nestori

Postby nestori » Fri Oct 05, 2012 2:59 pm

On totta, että tietty tunne manipulointikyvystä on olemassa. Elefantti tuo elefantin mieleen. Olet kuitenkin todennut, että et pysty lopettamaan ajattelua tai edes tietämään, mikä seuraava ajatuksesi on.

Jos sinulla ei ole valtaa omiin ajatuksiin, katso vielä kuinka todellinen valta sinulla on muiden ajatuksiin? Pystytkö loppupeleissä olemaan täysin varma, mitä toinen ajattelee? Kuinka tarkkaa manipulointi yöpaidoilla tai elefanteilla on?

Jos minää ei löydy nyt... onko jotain muuta hetkeä, kuin nyt?

Esa

ajia

Postby ajia » Fri Oct 05, 2012 4:15 pm

On totta, että tietty tunne manipulointikyvystä on olemassa. Elefantti tuo elefantin mieleen. Olet kuitenkin todennut, että et pysty lopettamaan ajattelua tai edes tietämään, mikä seuraava ajatuksesi on.

Jos sinulla ei ole valtaa omiin ajatuksiin, katso vielä kuinka todellinen valta sinulla on muiden ajatuksiin? Pystytkö loppupeleissä olemaan täysin varma, mitä toinen ajattelee? Kuinka tarkkaa manipulointi yöpaidoilla tai elefanteilla on?

Esa
Ei minulla ole valtaa toisten ajatuksiin. Voin vaikuttaa niihin vähän. En myöskään tiedä mitä toinen ajattelee. Ainakaan en voi olla varma mitä toinen ajattelee. Manipulointi ei ole kovin tarkkaa.

Ei ole muuta hetkeä kuin nyt. Tässä hetkessä minää ei löydy.

Mieli kuitenkin seikkailee välillä tulevaisuudessa ja menneessä jolloin minä on ikään kuin silloin olemassa.

nestori

Postby nestori » Sat Oct 06, 2012 11:46 am

Onko sinulla tässä, välittömässä kokemuksessa, todisteita mielen olemassaolosta? Koetko sen aistein?

Esa

Esa
Ei minulla ole valtaa toisten ajatuksiin. Voin vaikuttaa niihin vähän. En myöskään tiedä mitä toinen ajattelee. Ainakaan en voi olla varma mitä toinen ajattelee. Manipulointi ei ole kovin tarkkaa.

Ei ole muuta hetkeä kuin nyt. Tässä hetkessä minää ei löydy.

Mieli kuitenkin seikkailee välillä tulevaisuudessa ja menneessä jolloin minä on ikään kuin silloin olemassa.

Return to “Other Languages”