Hei Jaakko,
Miten menee?
Iida
Etsin opasta
Re: Etsin opasta
ihan hyvin menee. Kirjotan huomenna lisää.
-Jaakko
-Jaakko
Ei mikään. ainoastaan se ohjaksissa olemisen tunne katoaisi.. Eilen se oli aika pelottava ajatus.. ei toki mitään pakokauhua, mutta sen verran pelkoa nousi, että peräännyin vähän. Nyt tulee niin paljon tekemistä iltaa kohden, että keskittymiseni ei tahdo riittää tähän tarkkailuun juuri nyt.Ei hätää... Katso syvemmälle. Jatka rauhassa sen katsomista, voisiko asia olla juuri niin kuin kirjoitat: Jos yksikään ajatus ei tarvitse ajattelijaa ja minua ei olisi, vaan kaikki tapahtuisi omalla painollaan, ilman tekijää... Mikä todellisuudessa muuttuisi, jos tämä on totta?
-Jaakko
Jos istusit auton takapenkillä turvaistuimessa, jossa olisi ratti, jota kääntelisit ja kuvittelisit ohjaavasi autoa, vaikuttaisiko se jollain tavalla auton kulkuun?Ei mikään. ainoastaan se ohjaksissa olemisen tunne katoaisi..
Mikä elämässä EI tapahdu automattisesti?
Oon sairaana niin vastaan vielä tänään jos olo paranee, viimeistään huomenna.
Kiitos että ilmoitit. Pikaista paranemista!
Iida
Iida
Tuntui kyllä, että "minä" oli lähellä katoamista tuossa pari päivää sitten.. jotenkin jäi semmoinen tunne, että pakkohan mun on jotakin olla..
On niin pää kipeä, ettei jaksa keskittyä nyt enempää, mutta eiköhän huomenna voi jo jatkaa taas ihan normaalisti.
-Jaakko
On niin pää kipeä, ettei jaksa keskittyä nyt enempää, mutta eiköhän huomenna voi jo jatkaa taas ihan normaalisti.
En halua vastata tähänkään ennen kuin olen taas täysissä voimissani.Jos istusit auton takapenkillä turvaistuimessa, jossa olisi ratti, jota kääntelisit ja kuvittelisit ohjaavasi autoa, vaikuttaisiko se jollain tavalla auton kulkuun?
Mikä elämässä EI tapahdu automattisesti?
-Jaakko
Kirjoita rauhassa huomenna. Tiedän, että asia on tässä vaiheessa mielessäsi joka tapauksessa...
Iida
Iida
EiJos istusit auton takapenkillä turvaistuimessa, jossa olisi ratti, jota kääntelisit ja kuvittelisit ohjaavasi autoa, vaikuttaisiko se jollain tavalla auton kulkuun?
Tänäänkin joka kerta kun muistin, niin kiinnitin huomiota miten kaikki tapahtuu ja tarvitaanko siihen minää. Ajatukset ja varsinkin valinta tuntuu silti aiheuttavan vähän ongelmia. Se "minun valinta" ajatus tulee hyvin nopeasti enkä pysty sitä havaitsemaan samalla tavalla puolueettoman oloisesti, kuin muita ajatuksia. Jotenkin jään jumiin siihen ajatuksen luomaan tunteeseen, että MINÄ valitsen.Mikä elämässä EI tapahdu automattisesti?
Uskotko että se tarvitsee nähdä vain kerran selvästi, vai vaatiiko se toistoja.. Toistoja tässä ainakin tulee jatkuvasti.. no en tiedä edes onko tuo edes aiheeseen liittyvä kysymys.. Saatan kirjoitella lisää tässä illan mittaan.
-Jaakko
Millä tavalla käsite 'minä' on erilainen käsite kuin 'joulupukki', vai onko? Käsite, joka viittaa kuvitteelliseen yksikköön, jota ei todellisuudessa näytä löytyvän, vaikka kuinka tutkisit. Muistatko kun lakkasit uskomasta joulupukkiin? Et varmaankaan pystynyt palauttamaan uskoa siihen kun se kerran oli nähty läpi, vaikka kuinka olisit halunnut ja yrittänyt uskoa, vai? Tämä siis vastauksena kysymykseesi.
Takaisin tutkimaan...
Tai sitten osoita minulle mitä ja missä 'minä' on, paitsi ajatus. Tutki, onko minää missään muualla kuin ajatuksena.
Oletko varma, että tunne tai ajatus valitsijasta tarkoittaa että valitsija on todella olemassa?
Kertooko esimerkiksi yöllä pimeässä kulkiessatunne, että joku katsoo sinua metsiköstä siitä, että siellä todella on joku?
Miten ajatus valitsijasta tekee valintoja?
Älä päästä itseäsi helpolla. Älä hyväksy ja usko sitä mitä sanon, älä vastaa ajatteluun perustuen, vaan tutki mitä suora kokemuksesi kertoo asiasta juuri nyt. Katso syvemmälle... mitä huomaat?
Odotan viestiäsi!
Takaisin tutkimaan...
Tai sitten osoita minulle mitä ja missä 'minä' on, paitsi ajatus. Tutki, onko minää missään muualla kuin ajatuksena.
Oletko varma, että tunne tai ajatus valitsijasta tarkoittaa että valitsija on todella olemassa?
Kertooko esimerkiksi yöllä pimeässä kulkiessatunne, että joku katsoo sinua metsiköstä siitä, että siellä todella on joku?
Miten ajatus valitsijasta tekee valintoja?
Älä päästä itseäsi helpolla. Älä hyväksy ja usko sitä mitä sanon, älä vastaa ajatteluun perustuen, vaan tutki mitä suora kokemuksesi kertoo asiasta juuri nyt. Katso syvemmälle... mitä huomaat?
Odotan viestiäsi!
Haluan vielä lisätä, että älä pyri täydellisiin tai 'oikeisiin' vastauksiin, anna tulla suoraan läpi se mitä tulee. Älä välitä siitä, miltä teksti näyttää. Voit aina täydentää myöhemmin vastausta uudella viestillä, jos jokin avautuu uudella tavalla vähän myöhemmin.
Teet hyvää työtä!
Olen tässä, katsomassa ja tutkimassa kanssasi niin kauan kuin on tarpeen.
Iida
Teet hyvää työtä!
Olen tässä, katsomassa ja tutkimassa kanssasi niin kauan kuin on tarpeen.
Iida
Tässä hetkessä tarkkailtaessa on vain aistimukset ja ajatukset kommentoimassa aistimuksia. Ja välillä henkilökohtaisemmalta tuntuvia ajatuksia, kuten: "taas mää en osaa keskittyä tähän", ja "jos en pysty edes keskittymään, niin hukkaan koko elämäni etsimiseen.." tai jotain muuta minuun liittyvää. Nuo ajatukset viittaa tähän kokonaisuuteen, eli kehoon ja mieleen.. sen ajatuksiin, uskomuksiin ja saavutuksiin ihmisten maailmassa.
Mutta kun niitä alkaa tutkimaan osissa ne näyttävät olevan vain ajatuksia, vain tapahtumia ja niiden tulkintoja. Eikä ne tunnu siten niin raskailta, mutta kaikki yhdessä on iso ja painava möykky. Minä.
Mulla on vieläkin se tunne, että minä valitsen. Minä päätän, mitä seuraavaksi tapahtuu.. Se ei ole vielä selvää, että valitsija on vain ajatus.. tai, ettei valintaa ole. tuntuu, että se on isoin este tässä..
Mulla kestää tämä vastaaminen kauan yleensä sen takia, koska tuntuu etten pääse eteenpäin ja toistan vain samaa jos kirjoitan mitä ensimmäisenä mieleen tulee.
Mutta kun niitä alkaa tutkimaan osissa ne näyttävät olevan vain ajatuksia, vain tapahtumia ja niiden tulkintoja. Eikä ne tunnu siten niin raskailta, mutta kaikki yhdessä on iso ja painava möykky. Minä.
Mulla on vieläkin se tunne, että minä valitsen. Minä päätän, mitä seuraavaksi tapahtuu.. Se ei ole vielä selvää, että valitsija on vain ajatus.. tai, ettei valintaa ole. tuntuu, että se on isoin este tässä..
Mulla kestää tämä vastaaminen kauan yleensä sen takia, koska tuntuu etten pääse eteenpäin ja toistan vain samaa jos kirjoitan mitä ensimmäisenä mieleen tulee.
Tutkitaan siis valintaa edelleen tarkemmin. Nyt toivon, että vastaat konkreettisesti jokaiseen esittämääni kysymykseen erikseen. Tarkista että olet vastannut jokaiseen kysymykseen. :) Osa näistä on sellaisia, jotka olen kysynyt jo aiemmin, mutta et ole oikein vastannut niihin tai haluan sinun tunnustelevan asiaa uudelleen tässä hetkessä suorassa kokemuksessasi, ilman tulkintaa.
On totta että elämässä on jatkuvasti tilanteita joissa ainakin näyttää olevan useita vaihtoehtoja, joista yksi tulee valituksi tavalla tai toisella. En pyri millään lailla kieltämään sitä, että valintatilanteita ja vaihtoehtoja on, mutta tutkitaan valinnan luonnetta hyvin tarkasti.
Kerro MITEN tarkalleen teet valintoja?
Mikä saa sinut haluamaan tiettyä vaihtoehtoa? Voitko TODELLA valita pitää tai olla pitämättä jostakin, voitko valita HALUTA tai olla haluamatta jotain?
Muuttaako AJATUS tai TUNNE valitsijasta asiaa? Mitä ja missä valitsija on?
Mikä elämässä EI tapahdu automaattisesti?
Iida
On totta että elämässä on jatkuvasti tilanteita joissa ainakin näyttää olevan useita vaihtoehtoja, joista yksi tulee valituksi tavalla tai toisella. En pyri millään lailla kieltämään sitä, että valintatilanteita ja vaihtoehtoja on, mutta tutkitaan valinnan luonnetta hyvin tarkasti.
Mikä saa sinut haluamaan tiettyä vaihtoehtoa? Voitko TODELLA valita pitää tai olla pitämättä jostakin, voitko valita HALUTA tai olla haluamatta jotain?
Iida
Mulle on suurin osa näistä asioista selvää, jos keskityn kunnolla tähän hetkeen, mutta kaikki sumenee, kun palaan elämän "normaaliin" rytmiin. Joten jos vain kirjoitan mitä ensimmäisenä mieleen tulee, ilman keskittymistä niin se ei mun mielestä johda kovin pitkälle. Siksi mulla meneekin yhden viestin kirjoittamiseen yleensä kaksikin tuntia helposti ja se lähtee monesti sitten rönsyileen ja tahtoo unohtua ne alkuperäiset kysymykset. Sorry vaan, tästä lähtien tarkistan, että vastaan sun kysymyksiin:)
Näen sen, että päätös tapahtuu itsestään, tilanteissa joissa on selvä tarve jollekin tulla tapahtuneeksi. Esim. Kun on tylsää, niin päätös viihdyttää itseään on aika selvä. Ensin aistimus, sitten ajatukset ja valinta tapahtuu. Vaikeuksia nähdä tulee siinä vaiheessa, kun valinnan teko ei ole helppoa. Esim. aika usein käy niin, että ruokatunnilla mietin, että tekis mieli mennä syömään se Hesen mega-ateria, mutta toisaalta kävin siellä vasta ja pitäs vähän laihduttaakin:D Niin silloin se arpominen alkaa ja sillon tuntuu, että minä teen sen valinnan pitkän pohdinnan ja puntaroinnin jälkeen. Tai kumman käden nostan ilmaan nyt..? arpominen alkakoon.. tulee ajatuksia molemmista vaihtoehdoista ja sitten tuli turhautuminen, jonka jälkeen helpon oloinen päätös nostaa vain nopeasti toinen käsi ylös. Mutta tuota arpomista näyttää koko ajan sävyttävän tuo minä uskomus. Vähän väliä huomio kiinnittyy siihen. esim. "tämä turhauttaa MINUA".. No valinnan tapahtuessa se näyttää silti tapahtuvan ihan ilman erillistä minua. Vain ajatus ja jompi kumpi käsi nousee.
No oikeestaan tähän vähän jo vastasinkin tuossa ylempänä, eli se mitä haluan selvästi enemmän tapahtuu eikä siihen tarvi minää, vaikka huomio kiinnittyy välillä siihen Minä tunteeseen ja ajatukseen.. En ole valinnut pitäväni mistään mistä minä pidän. En ole valinnut pitää tästä sivustosta ja aloittaa tämän prosessin. Muuta ei olisi voinut tapahtua, jos kaikki edeltävät tapahtumat olisivat tapahtuneet täsmälleen samoin.
Eihän se tietenkään muuta.. kaikki tapahtuu. Myös ajatus valitsijasta tapahtuu. Jos pidän jostakin enemmän, kuin toisesta ja valinta tapahtuu, niin ei sillä ole merkitystä jos ilmestyy uskomus erillisestä valitsijasta. Se ei muuta valintaa. Valitsija näyttää olevan vain ajatus. Uskomus.. Välikysymys: kehohan valitsee. aivot valitsee. jos minä on vain ajatus tässä kehossa, niin eikö se ole oikein? Tämä keho valitsee automaattisesti ja vaikka minä on pelkkä ajatus, niin se on kuitenkin tämän kehon ajatus. Eli tämä keho on tuottanut ajatuksen omasta itsestään.
En löydä nyt mitään, mikä ei tapahdu automaattisesti. Musta kuitenkin tuntuu, että jokin tilanne voisi ehkä löytyä missä valitsijaa tarvitaan, mutta sekin on tietenkin vain ajatus ja olettamus. En löydä valinnan tapahtuessa, muuta kuin sen tapahtuneen valinnan. Niin ja tietenkin uskomuksen, että se olin minä joka valitsin.
Näen sen, että päätös tapahtuu itsestään, tilanteissa joissa on selvä tarve jollekin tulla tapahtuneeksi. Esim. Kun on tylsää, niin päätös viihdyttää itseään on aika selvä. Ensin aistimus, sitten ajatukset ja valinta tapahtuu. Vaikeuksia nähdä tulee siinä vaiheessa, kun valinnan teko ei ole helppoa. Esim. aika usein käy niin, että ruokatunnilla mietin, että tekis mieli mennä syömään se Hesen mega-ateria, mutta toisaalta kävin siellä vasta ja pitäs vähän laihduttaakin:D Niin silloin se arpominen alkaa ja sillon tuntuu, että minä teen sen valinnan pitkän pohdinnan ja puntaroinnin jälkeen. Tai kumman käden nostan ilmaan nyt..? arpominen alkakoon.. tulee ajatuksia molemmista vaihtoehdoista ja sitten tuli turhautuminen, jonka jälkeen helpon oloinen päätös nostaa vain nopeasti toinen käsi ylös. Mutta tuota arpomista näyttää koko ajan sävyttävän tuo minä uskomus. Vähän väliä huomio kiinnittyy siihen. esim. "tämä turhauttaa MINUA".. No valinnan tapahtuessa se näyttää silti tapahtuvan ihan ilman erillistä minua. Vain ajatus ja jompi kumpi käsi nousee.
No oikeestaan tähän vähän jo vastasinkin tuossa ylempänä, eli se mitä haluan selvästi enemmän tapahtuu eikä siihen tarvi minää, vaikka huomio kiinnittyy välillä siihen Minä tunteeseen ja ajatukseen.. En ole valinnut pitäväni mistään mistä minä pidän. En ole valinnut pitää tästä sivustosta ja aloittaa tämän prosessin. Muuta ei olisi voinut tapahtua, jos kaikki edeltävät tapahtumat olisivat tapahtuneet täsmälleen samoin.
Eihän se tietenkään muuta.. kaikki tapahtuu. Myös ajatus valitsijasta tapahtuu. Jos pidän jostakin enemmän, kuin toisesta ja valinta tapahtuu, niin ei sillä ole merkitystä jos ilmestyy uskomus erillisestä valitsijasta. Se ei muuta valintaa. Valitsija näyttää olevan vain ajatus. Uskomus.. Välikysymys: kehohan valitsee. aivot valitsee. jos minä on vain ajatus tässä kehossa, niin eikö se ole oikein? Tämä keho valitsee automaattisesti ja vaikka minä on pelkkä ajatus, niin se on kuitenkin tämän kehon ajatus. Eli tämä keho on tuottanut ajatuksen omasta itsestään.
En löydä nyt mitään, mikä ei tapahdu automaattisesti. Musta kuitenkin tuntuu, että jokin tilanne voisi ehkä löytyä missä valitsijaa tarvitaan, mutta sekin on tietenkin vain ajatus ja olettamus. En löydä valinnan tapahtuessa, muuta kuin sen tapahtuneen valinnan. Niin ja tietenkin uskomuksen, että se olin minä joka valitsin.