Hier is ook geen wie.Hier is geen wie te bekennen, daar wel?
Hier een onderzoek/oefening, volgens mij heb ik zoiets niet eerder gegeven/gedeeld. Kies en hand en beweeg de vingers ermee en onderzoek: Kan iets gevonden worden dat de vingers beweegt/controleert? Kan iets gevonden worden wat koos/kiest om de vingers te bewegen of te stoppen? Maakt de keuze om de vingers te bewegen de vingers aan het bewegen? Is het wel geweten hoe de vingers bewegen? Niet dat ik wil zeggen dat er een 'hoe' is voor wat gebeurt, maar misschien helpt de vraag desondanks.
Er is helemaal niks te vinden. De gedachten denken wel dat er iemand verantwoordelijk is. Die gaan nog steeds alle kanten uit.
Er is ook geen echt probleem wordt steeds duidelijker. Ergens schuilen wel nog verwachtingen ja. Zoals ik volgens mij al verteld heb meer in de richting van uhhh.. dat ik 'het' gezien heb en geen vragen meer heb? Zoals zo velen hier bij LU.Oké, nieuwsgierigheid is een positieve energie/gevoel. Als iets daar vanuit wordt gedaan, zie ik het probleem niet. Maar.. dan vraag ik me af, is het wel puur en alleen nieuwsgierigheid, of zit er een idee/hoop achter van iets te krijgen/beter af te zijn als er meer kennis is..
Ik leek opeens een afkeer te hebben tegen de gebruikelijke termen, niet belangrijk. Nu je dat zegt, probeer altijd meer te halen uit het leven. Valt er niet meer te krijgen uit het leven dan? Ben eigenlijk best wel tevreden maar streven voelt niet slecht?Om het maar deftig te zeggen? haha! Ik weet niet goed wat ik daar bij moet bedenken. Oké, is er misschien een weerstand omdat je het niet los wilt laten met proberen meer te krijgen uit het leven?
Er moet een overkoepeld iets zijn ja. Kan geen grenzen vinden en het klinkt ook niet logisch. Hoe wilt alles los van elkaar staan? Wie is die ZELF/zelf/jij dan? Dat laatste doet veel met me maar kan er weer geen kaas van maken. Er is inderdaad nog nooit wat anders gevonden maar lijk nu pas serieus te zoeken.Het idee van geen-zelf kan wat negatief aanvoelen. Misschien dat het volgende wat prettiger voelt, misschien dat je het volgende kan grijpen.. Doe het natuurlijk wanneer het goed voelt en als je nog wat emoties aan het verwerken bent, misschien beter even wachten. Met behulp van taal splitten we alles in onze ervaring op in stukken, dit stuk noemen we een boom, dit stuk noemen we een sensatie, dit stuk noemen we een gedachte, dit stuk een vogelgeluid, dit een ander geluid, etc. Nu kunnen we iets verder uit deze verdeelde wereld komen door te zien dat zicht/zien/kleur niet uit bijvoorbeeld losse objecten bestaat, maar uit een ondoorbroken veld van kleur/perceptie/ervaren/zien. Ik noem dit deel van ervaring even 'zien', er zijn ook andere delen die we kunnen labelen als horen, voelen, denken, proeven en ruiken. Nu zijn deze woorden als voelen, denken, horen, ook maar concepten en dit geeft het idee dat ervaring is opgebroken in die stukken. Als je je aandacht van voelen, naar sensaties naar bijvoorbeeld horen laat gaan, kun je merken dat er in ervaring helemaal geen grenzen zijn, en dat het één onderbroken veld is. Hoe anders zou je het 'allemaal' in een kunnen ervaren, en hoe anders zou de aandacht door al deze 'velden' kunnen reizen als het niet één ondoorbroken realiteit zou zijn? Dit ondoorbroken veld kunen we voor het gemak even labelen als ervaring/ervaren/dit/bewustzijn/etc (al zijn dit ook slechts concepten). Is er wel iets dat losstaat van dit ervaren? Is er een split of afscheiding ergens zodat je bijvoorbeeld kan zeggen dat je losstaat van all dit ervaren? Zou het kunnen dat ook al is er geen zelf als in een persoon die een soort losstaand stuk is in het leven/ervaring, er eigenlijk alleen maar ZELF/zelf/jij is? Misschien dacht dat je steeds op zoek naar een jij, maar die niet vond, maar dat je jezelf eigenlijk constant vond, en nooit iets anders gevonden hebt?
Verder voelt het een soort vastgelopen hier. Staat je voorzichtige videobel aanbod nog? Wat te doen, wat is de volgende stap?
Groeten,
Ash