No self

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Vuurkonijn84

Re: No self

Postby Vuurkonijn84 » Tue Apr 17, 2018 12:03 am

Nou, er zijn nog wat twijfels dus, die vooral betrekking hebben 'hoe moet ik dit nou zien'.
Ja, dat dingetje met het onderbewustzijn dus: beslissingen, gedachten, gevoel heb ik altijd beschouwd als komend uit het onderbewuste. En of ik dat nu dien te bezien als iets wat ook gewoon tot het persoonlijke behoort. Ook het onderbewuste is volgens mij een geconditioneerd gebeuren. Het gaat wel vanzelf, maar het is niet vrij. Dus dat lijkt dan de voedingsbodem voor het ik.

Maar ik moet er denk ik eens goed voor gaan zitten hoe ik dat nu precies verwoord moet. Hopelijk kun je hier al iets mee en er misschien iets over zeggen of er wat vragen over terugkaatsen.

lex

Postby lex » Tue Apr 17, 2018 12:25 pm

Het lijkt me zinnig dat je goed het verschil gaat zien tussen directe ervaring en bedenksels.
Concepten, ideeën, speculaties en andere bedenksels gaan niet tot inzicht leiden. Observatie van directe ervaring is het juiste instrument hier. Denken is handig voor het dagelijks leven.

Gebruik aandacht als een microscoop. En dan vooral in de tijd. Vertraag de tijd. Welke ervaringen volgen elkaar (soms razendsnel) op.

Ook het onderbewuste is volgens mij een geconditioneerd gebeuren. Het gaat wel vanzelf, maar het is niet vrij. Dus dat lijkt dan de voedingsbodem voor het ik.
Allemaal bedenksels. Hebben we echt niets aan.

Maar ik moet er denk ik eens goed voor gaan zitten hoe ik dat nu precies verwoord moet. Hopelijk kun je hier al iets mee en er misschien iets over zeggen of er wat vragen over terugkaatsen.
Nee, kan ik niets mee, bespaar je de moeite.

merk soms dat ik idd een soort cognitieve dissonantie ervaar en een soort in de war raak, of dat ik ergens dan toch even geen antwoord op weet
Dit is een (beschrijving van) een onmiddellijke ervaring. Daar hebben we meer aan. Er is een gevoel van verwardheid.

Zo nu en dan eens een steek door m'n hoofd.
Als er geen steek is, is er dan wel een hoofd ? (in de directe ervaring) En als je die ervaring onder de aandachtsmicroscoop legt, is er dan "een steek door m'n hoofd" of "een steek" gevolgd door de notie "in m'n hoofd"? Om te onderzoeken kun je eens op je hoofd krabben.

Aangezien je mediteert zul je vast wel regelmatig je lichaam scannen. De volgende keer dat je dat doet, observeer nauwkeurig hoe je lichaam innerlijk wordt gerepresenteerd. Als je je voeten scant, komt er dan ook een plaatje op? Een gevoel van locatie? Wat wordt er precies ervaren? Welke zintuigen en innerlijke gevoelens/gedachten/verbeeldingen zijn daar bij betrokken? Je zou het een meta-meditatie kunnen noemen. Je observeert het meditatieproces.
Hoe ik het geneigd ben een beetje te zien
Daar hoef ik toch niet op in te gaan?

IK ben de uiteindelijke commandor in chief
Kijk maar of je diens hoofdkwartier kan vinden.

ik is er nog gewoon, alleen ik slaap.
Wat bedoel je hier met die "ik" die er "nog gewoon is"? Het lichaam? Ik-besef? Ik-gevoel? En wat is je directe ervaring van slapen?

Maar er helemaal van overtuigd zijn dat het echt maar een spookvoorstelling in de mind is, dat nog niet.
Even voor de zekerheid (al vermoed ik dat dat wel al duidelijk is): Ik probeer je niet te overtuigen. Dan zou ik je van een nieuw geloof willen voorzien. Het geloof in een niet-zelf, of zoiets. Ik probeer je iets te laten zien. Dat waar je nu in gelooft (de bevelhebber, zeg maar) niets anders dan een geloof is en afwezig als entiteit. Er heerst totale anarchie. (maar geen wanorde) Nobody is in control.

tot de ontdekking te zijn gekomen dat het ik-gevoel ergens idd een plaatje in de mind is. Toen ging ik de lagen van m'n bewustzijn proberen te onderzoeken en proberen tot de diepste kern ervan te komen.
Als je het bij het eerste had gelaten was je klaar geweest, maar we willen alsmaar meer meer meer inzicht. Het ego neemt geen genoegen met zoiets simpels.

In mijn geval zag ik dat mijn identificatiepunt sterk in het kijken zat, en ik mezelf altijd met een subtiel plaatje voor me zie, gebaseerd op het beeld dat ik van mezelf in de spiegel ken, en dit altijd een soort in alle situaties als een subtiele zelf-visualisatie werkt.
Goed geobserveerd.

Maar in de dagelijkse praktijk is dat nog niet iets wat z'n kracht heeft losgelaten
Moet dat dan?

Ik zit nogal met dat onderbewustzijn in m'n maag.
Ja, daar zit het bij mij ook. Krijg er vaak honger van.

Maar als IK een gedachte vastgrijp, dan kan het gebeuren wel flink worden opgeblazen tot flinke proporties.
Hoe werkt dat? Hoe grijp je een gedachte vast? Wat gebeurt er dan? Geef eens een voorbeeld.

Nogmaals de vraag:
Wat zou er anders zijn als er geen centrale entiteit "ik" bestaat? Als alles vanzelf gaat. Als ervaringen komen en gaan zonder dat er een ervaarder aan te pas komt. Ik heb het over het dagelijks leven. Zou je je anders gedragen? Zou je je anders voelen? Zou de wereld er anders uitzien? Dit is een uitnodiging om te speculeren. Laatste kans voor het denken, dus leef je uit.

Vuurkonijn84

Postby Vuurkonijn84 » Tue Apr 17, 2018 5:26 pm

Allemaal bedenksels. Hebben we echt niets aan.

Nee, kan ik niets mee, bespaar je de moeite.
Hmmm, ja, ik begrijp dat in het kader van dit onderzoek, en ook goed dat je het aangeeft. Maar voor mij zijn dat soort dingen vaak nogal belangrijk. Maar ik zal proberen dat een beetje los te laten.
Als er geen steek is, is er dan wel een hoofd ? (in de directe ervaring) En als je die ervaring onder de aandachtsmicroscoop legt, is er dan "een steek door m'n hoofd" of "een steek" gevolgd door de notie "in m'n hoofd"? Om te onderzoeken kun je eens op je hoofd krabben.

Aangezien je mediteert zul je vast wel regelmatig je lichaam scannen. De volgende keer dat je dat doet, observeer nauwkeurig hoe je lichaam innerlijk wordt gerepresenteerd. Als je je voeten scant, komt er dan ook een plaatje op? Een gevoel van locatie? Wat wordt er precies ervaren? Welke zintuigen en innerlijke gevoelens/gedachten/verbeeldingen zijn daar bij betrokken? Je zou het een meta-meditatie kunnen noemen. Je observeert het meditatieproces.
Bij dat soort dingen is een gevoel van locatie. Je weet zeg maar direct waar het is, en kunt het aanwijzen. Vaak kom er ook een plaatje op. Heel toevallig heb ik daar ook gisteren tijdens het wandelen een beetje mee geëxperimenteerd, dus dat staat me nog goed voor de geest.
Nee, dat niet. Dat is gewoon het wezenlijke zijnsgevoel.

Wat bedoel je hier met die "ik" die er "nog gewoon is"? Het lichaam? Ik-besef? Ik-gevoel? En wat is je directe ervaring van slapen?
Dat is er niet echt. Niet in de directe ervaring althans.
Even voor de zekerheid (al vermoed ik dat dat wel al duidelijk is): Ik probeer je niet te overtuigen. Dan zou ik je van een nieuw geloof willen voorzien. Het geloof in een niet-zelf, of zoiets. Ik probeer je iets te laten zien. Dat waar je nu in gelooft (de bevelhebber, zeg maar) niets anders dan een geloof is en afwezig als entiteit. Er heerst totale anarchie. (maar geen wanorde) Nobody is in control.
Ja, wat ik merk is dat ik best wel gehecht ben aan m'n vertrouwde zienswijze. Die lijkt/leek altijd zo kloppend. Heel helder zelfs. Het is dan een beetje weird op een of andere manier om daar soms flarden van te bespeuren.

Gisteravond tijdens een avondwandeling probeerde ik eens tijdens het wandelen door dat mentale plaatje heen te kijken, en had ik a sort of 'niemand loopt hier'-ervaring; wel het zien van de straat, het horen van de geluiden, het voelen van de wind, maar de gebruikelijke inner image proberen te blijven zien als een plaatje, waardoor die soms ook echt even vervaagde of afwezig leek. Daar ga ik nog meer mee experimenteren. Goed idee?

tot de ontdekking te zijn gekomen dat het ik-gevoel ergens idd een plaatje in de mind is. Toen ging ik de lagen van m'n bewustzijn proberen te onderzoeken en proberen tot de diepste kern ervan te komen.
Als je het bij het eerste had gelaten was je klaar geweest, maar we willen alsmaar meer meer meer inzicht. Het ego neemt geen genoegen met zoiets simpels.
Dus eigenlijk zeg je: Dát is het! Daarmee had je eigenlijk het inzien van de illusie ervan te pakken?
Misschien is dat ergens ook wel even een bevestiging die ik nodig had.
Goed geobserveerd.
Mooi. Good to know.
Ja, daar zit het bij mij ook. Krijg er vaak honger van.
lol!
Hoe werkt dat? Hoe grijp je een gedachte vast? Wat gebeurt er dan? Geef eens een voorbeeld.

Nogmaals de vraag:
Wat zou er anders zijn als er geen centrale entiteit "ik" bestaat? Als alles vanzelf gaat. Als ervaringen komen en gaan zonder dat er een ervaarder aan te pas komt. Ik heb het over het dagelijks leven. Zou je je anders gedragen? Zou je je anders voelen? Zou de wereld er anders uitzien? Dit is een uitnodiging om te speculeren. Laatste kans voor het denken, dus leef je uit.
Nou, de hele dag komen gedachtes op natuurlijk. Maar sommige pak je vast, en anderen negeer je. Die je vast pakt, daar verdwijnt vervolgens alle aandacht in, en wordt de rest buitengesloten. De dagdroom zeg maar. Zo kun je iets heel groot maken. Maar in het kader hiervan, volgens mij niet zo belangrijk.

Die laatste vraag zal ik straks eens proberen uitvoerig op in te gaan. Nu even eten halen.

Vuurkonijn84

Postby Vuurkonijn84 » Tue Apr 17, 2018 11:13 pm

Nogmaals de vraag:
Laat ik als eerste zeggen dat het me opnieuw realiseren dat ie die 'inner image' eigenlijk niet meer dan een (wisselvallige) inbeelding is, eigenlijk al een hele fijne realisatie is.

Dat even gezegd hebbende: ervaringen zonder ervaarder vind ik nog steeds wat moeilijk voor te stellen, dat heb ik nog niet zo ervaren, denk ik, evenals alles dat vanzelf gaat.

Wat zou er anders zijn in dat geval... zou ik me anders gedragen, anders voelen.... lastige vragen toch wel. Maar ik denk van wel. Dat alles vanzelf gaat lijkt me een berg van vertrouwen vragen. De overtuiging dat 'jij het moet doen' zit behoorlijk diep. Dat vraagt best lef om je zomaar over te geven aan 'alles dat vanzelf gaat'. 'ik' lijkt een soort de manager, de doener. Zonder dat doemt er haast een beeld van verdwijnen in me op. Geen noodzaak meer om te doen, de boel in banen te leiden, wat moet 'ik' dan nog, waar dient het dan nog voor? Maar ik kan me daar ook niks bij voorstellen joh, om eerlijk te zijn.

Denk wel dat ik me anders zou gedragen. In die zin: geen gedrag meer vanuit gewenste uitkomsten. Maar wel gewoon normaal en met respect voor de ander, en vanuit weten hoe het bij mezelf werkte al die tijd vanuit de ik-perceptie.

Zou de wereld er anders uitzien? Hmmm, dat denk ik niet.... maar als die inspanning vanuit de ik-gedachte/gevoel, en de hele focus daarop compleet zou verdwijnen, kun je denk ik wel veel meer onverstoord en langdurig opgaan in de wereld en het zijn. Dan gaat er misschien wel iets nieuws open. Maar dat is ook al wel een beetje het geval sowieso de laatste jaren.

lex

Postby lex » Thu Apr 19, 2018 11:45 pm

Ga je morgen antwoorden.
Misschien kan je onze conversatie vanaf het begin nog eens doorlezen en kijken of je dingen nu anders ziet.

Vuurkonijn84

Postby Vuurkonijn84 » Fri Apr 20, 2018 11:18 am

Ga je morgen antwoorden.
Misschien kan je onze conversatie vanaf het begin nog eens doorlezen en kijken of je dingen nu anders ziet.
Is prima! Ik ga dat idd weer eens doen. Goed idee.

lex

Postby lex » Fri Apr 20, 2018 12:32 pm

Laat ik als eerste zeggen dat het me opnieuw realiseren dat ie die 'inner image' eigenlijk niet meer dan een (wisselvallige) inbeelding is, eigenlijk al een hele fijne realisatie is.
Blijf daar dan voorlopig bij.
Met een realisatie is de kous niet af. De "oude visie" zal telkens weer de kop opsteken en dat heeft ook zijn charme, want dan kun je elke keer weer opnieuw de opluchting voelen van hetzelfde maar hernieuwde inzicht.
Zoiets als in een droom realiseren "O, het is maar een droom".

ervaringen zonder ervaarder vind ik nog steeds wat moeilijk voor te stellen
Leuk dat je dat zegt. Het kost mij juist nogal moeite om het gevoel te creëren dat ik ervaar. Dan moet een ik-gevoel bewust worden gekoppeld aan de ervaring van het moment. Best inspannend. Jij doet dat kennelijk moeiteloos.

Dat alles vanzelf gaat lijkt me een berg van vertrouwen vragen.
Misschien kan vertrouwen helpen als er angst is, maar het gaat om inzicht. Alles gaat al vanzelf. Niet als een machine, maar als spontane improvisatie. Wie improviseert? Het leven. Ook het idee dat jij het doet, controle hebt, ervaart, komt (en gaat) spontaan.
Waar ben je bang voor?

De overtuiging dat 'jij het moet doen' zit behoorlijk diep.
En juist die overtuiging houdt ook het ik-bewustzijn in stand. Die hoef verder je ook niet los te laten, want die is al los: hij is gezien.

wat moet 'ik' dan nog, waar dient het dan nog voor?
Dat lijkt me het laatste om me zorgen over te maken.

geen gedrag meer vanuit gewenste uitkomsten.
Of juist heel direct en doelgericht. Kan ook. Maar de kans is groot dat er niets verandert.

als die inspanning vanuit de ik-gedachte/gevoel, en de hele focus daarop compleet zou verdwijnen
Misschien is dat wel verlichting, als dat gebeurt. Maar dat gaat in ieder geval niet van de ene dag op de andere. En het doorzien van ego kan daar zeker bij helpen, maar het kan ook gebeuren dat alle streven naar verlichting totaal stopt. Het effect van realisatie is nogal onvoorspelbaar.

Dus een gevoel ("het wezenlijke zijnsgevoel") is de baas in huis?

Vuurkonijn84

Postby Vuurkonijn84 » Sun Apr 22, 2018 10:40 am

Vanmiddag reactie.

Vuurkonijn84

Postby Vuurkonijn84 » Sun Apr 22, 2018 7:44 pm

Blijf daar dan voorlopig bij.
Met een realisatie is de kous niet af. De "oude visie" zal telkens weer de kop opsteken en dat heeft ook zijn charme, want dan kun je elke keer weer opnieuw de opluchting voelen van hetzelfde maar hernieuwde inzicht.
Zoiets als in een droom realiseren "O, het is maar een droom"
Dat merk ik ja! Ik heb al wat keren gedacht 'oh, ik heb het door! Dit is het. Vanaf nu is het doorzien', maar zo werkt het idd niet echt merk ik. Het is meer idd dat het telkens weer de kop opsteekt en het steeds opnieuw weer 'wakker worden' is.
ervaringen zonder ervaarder vind ik nog steeds wat moeilijk voor te stellen
Leuk dat je dat zegt. Het kost mij juist nogal moeite om het gevoel te creëren dat ik ervaar. Dan moet een ik-gevoel bewust worden gekoppeld aan de ervaring van het moment. Best inspannend. Jij doet dat kennelijk moeiteloos.
Was dat ook al zo vóór de realisatie?
Maar goed, als je het zo stelt dan ga ik toch ook twijfelen. Want volgens mij is door de dag heen idd niet dat ik de hele tijd bewust mezelf als ervaarder ervaar. Integendeel...
Dat alles vanzelf gaat lijkt me een berg van vertrouwen vragen.
Misschien kan vertrouwen helpen als er angst is, maar het gaat om inzicht. Alles gaat al vanzelf. Niet als een machine, maar als spontane improvisatie. Wie improviseert? Het leven. Ook het idee dat jij het doet, controle hebt, ervaart, komt (en gaat) spontaan.
Waar ben je bang voor?
Dat is wel een mooie nuance: niet als een machine, maar als spontane improvisatie. Dat is voor mij wel herkenbaar en navoelbaar.
Ik ben niet echt ergens bang voor. Maar merk wel dat ik het graag een beetje helder wil hebben qua hoe het te zien. En dat is weer mind misschien...
geen gedrag meer vanuit gewenste uitkomsten.
Of juist heel direct en doelgericht. Kan ook. Maar de kans is groot dat er niets verandert.
Mag ik vragen wat het voor jou betekend heeft, de realisatie van het zelf/ik als illusie? Is er iets van je afgevallen? Of is er in feite niks veranderd?
Ik sla weer een beetje dicht bij deze vraag! Er is even 'geen spontane improvisatie' om hierop te antwoorden. ;)
Dat ga ik verder onderzoeken, hoe dat nu precies werkt, en of 'ik' daar nou echt een bewuste rol in speel........

lex

Postby lex » Tue Apr 24, 2018 3:30 pm

Was even heel druk met erg nare en erg leuke dingen, dus even niet beschikbaar.
Mag ik vragen wat het voor jou betekend heeft, de realisatie van het zelf/ik als illusie? Is er iets van je afgevallen? Of is er in feite niks veranderd?
Dat mag.
Zoeken is gestopt.
Er is geen twijfel meer over wat ik ben of weet. (ik weet heel zeker dat ik niet weet wat ik ben)
Achter alle emoties en gedachten is er een aanwezigheid van vrede hebben met (al is dat niet altijd waarneembaar, noch voor mijzelf noch voor de buitenwereld)
Emoties zijn heftiger en duren korter.
Meer belangstelling voor de wereld, minder voor mijn eigen zieleroerselen.
Het gevoel van een centrum is verdwenen. Het ik-gevoel is meer "open ruimte".
Er zijn minder ik-gerichte gedachten (maar nog steeds zat, alleen ze staan in wat feller licht, zogezegd). In het begin was ik me erg bewust van alle ik-gedachten en hoeveel onzin daarbij was. Er was duidelijk een ontwenningsperiode. Afkicken van het ikken. Nu ik ik er weer lustig en ongeremd op los.
Depressies zijn zeldzamer en korter.
Over de laatste punten kan niet met zekerheid zeggen of die door het inzicht komen of door het ouder worden.
"Stoppen met zoeken" of het dat het zoeken verandert in "ontwikkelen" zie ik bij vrijwel iedereen, die het zelf doorziet, de andere symptomen zijn persoonlijk. In eerste instantie lijkt het meestal eigenlijk helemaal geen effect te hebben.

Is er iets wat je hoopt te bereiken?

Ik sla weer een beetje dicht bij deze vraag!
Dat begrijp ik.
Je zegt hier:
IK, de uiteindelijke commander in chief, ben een gevoel, n.l. "gewoon" het wezenlijke zijnsgevoel.
Oftewel: Een gevoel heeft de controle over alles wat er gebeurt, alle handelingen.
En aangezien IK dat gevoel ben, ben IK, dat gevoel, altijd aanwezig.
Klinkt dat niet een tikje raar allemaal?

Vuurkonijn84

Postby Vuurkonijn84 » Wed Apr 25, 2018 10:08 pm

Dat mag.
Zoeken is gestopt.
Er is geen twijfel meer over wat ik ben of weet. (ik weet heel zeker dat ik niet weet wat ik ben)
Achter alle emoties en gedachten is er een aanwezigheid van vrede hebben met (al is dat niet altijd waarneembaar, noch voor mijzelf noch voor de buitenwereld)
Emoties zijn heftiger en duren korter.
Meer belangstelling voor de wereld, minder voor mijn eigen zieleroerselen.
Het gevoel van een centrum is verdwenen. Het ik-gevoel is meer "open ruimte".
Er zijn minder ik-gerichte gedachten (maar nog steeds zat, alleen ze staan in wat feller licht, zogezegd). In het begin was ik me erg bewust van alle ik-gedachten en hoeveel onzin daarbij was. Er was duidelijk een ontwenningsperiode. Afkicken van het ikken. Nu ik ik er weer lustig en ongeremd op los.
Depressies zijn zeldzamer en korter.
Over de laatste punten kan niet met zekerheid zeggen of die door het inzicht komen of door het ouder worden.
"Stoppen met zoeken" of het dat het zoeken verandert in "ontwikkelen" zie ik bij vrijwel iedereen, die het zelf doorziet, de andere symptomen zijn persoonlijk. In eerste instantie lijkt het meestal eigenlijk helemaal geen effect te hebben.

Is er iets wat je hoopt te bereiken?
[/quote]

Het gevoel van centrum een centrum is verdwenen, schrijf je. Kun je dat verschil met eerst en nu eens proberen te formuleren? En was dat iets dat 'ineens' wegviel, of duurde dat weken/maanden/jaren?

Is er iets dat ik hoop te bereiken?
Ja, tuurlijk wel. Laat ik eerlijk zijn. Natuurlijk hoop ik tot een soort verlichting te komen.
Maar ik moet wel zeggen dat door de jaren heen hoop op een soort ultiem geluk, langzaam is verschoven naar meer een soort nieuwsgierigheid. Ik begon wel met het idee van verlichting als denkbeeld waarbij je dan een staat bereikt dat je voor eens en voor altijd extatisch gelukkig bent, je de ultieme wijsheid verkrijgt, eenwording met God of zo, en je de Heilige Graal als het ware gevonden hebt, maar dat idee is wel een beetje geneutraliseerd. Het is een beetje overgegaan naar nieuwsgierigheid: wat zie ik nu op dit moment nog niet (helemaal) wat er te zien zou kunnen zijn? Wat is nou een illusie aan m'n 'gewone' dagelijkse kijk'? Wat is nou de illusie aan de ik waar ik mezelf voor aanzie?
En tuurlijk, ik hoop tot dat in-zien te komen. Nou wil ik het gaan zien ook. En soms denk het al eens te zien. Soms flarden. Ook al een paar keer gedacht: 'DIT IS HET! HET IS GEVONDEN!!' haha. Maar ja, die momenten vergaan ook weer.... Maar misschien was dat het idd ook wel, en ben ik er gewoon weer ingetuind, dat kan ook....?

Dat begrijp ik.
Je zegt hier:
IK, de uiteindelijke commander in chief, ben een gevoel, n.l. "gewoon" het wezenlijke zijnsgevoel.
Oftewel: Een gevoel heeft de controle over alles wat er gebeurt, alle handelingen.
En aangezien IK dat gevoel ben, ben IK, dat gevoel, altijd aanwezig.
Klinkt dat niet een tikje raar allemaal?
Hier dacht ik net tijdens m'n wandeling nog eens aan. Of nee, ik ging er weer eens naar kijken kan ik beter zeggen.
Als formulering klinkt dat idd raar en niet logisch. Nee, 'ik' is niet alleen maar een gevoel. Je bent als het ware de geest, het bewustzijn in het lichaam. Het bewuste aspect. Het waarnemende, maar ook het actiepotentiaal zeg maar.

Maar wat ik in ieder geval wel steeds heel scherp zie, ook vanavond weer tijdens m'n wandeling waarbij ik dit weer eens flink onder de loep nam, is dat het ik-gevoel, of ik-perceptie - whatever we name it - toch wel in het moment een soort subtiele visualisatie is, zoals ik eerder ook al zei. Dat is op zich echt niet concreet aanwezig. Dat verschijnt alleen maar puur op geestelijk niveau, of in het bewustzijn so to speak. Dat plaatje, wat ik heel kort en subtiel zie - en echt heel vaak ook eigenlijk! - is niet in de concrete werkelijkheid aanwezig. Buiten dat plaatje om (concreet) is er idd gewoon puur open ruimte. Maar in m'n bewustzijn wordt daar subtiel een plaatje in geprojecteerd, en dat schept dan het gevoel, of de waarneming, dat 'dat plaatje' als het ware kijkt, dat ik dat bén. Maar het is en blijft wel iets dat in het bewustzijn gebeurt en niet in de concrete werkelijkheid.
Dat plaatje is m'n innerlijke zelf-beeld. En soms voelt die top. Maar op een ander moment klein, beperkt en nietig.

Ik denk dat die is ontstaan op grond van het beeld in de spiegel, en die ergens ook z'n bestaansrecht wel heeft als functie van het bewustzijn, als zelf-bewustzijn en ook je plekje in relatie tot anderen. Maar puur voor jezelf, van binnen is het eigenlijk beperkend en niet-concreet. Je kunt jezelf immers niet zien als je gewoon buiten loopt. Er is alleen maar wat voor je is en de verbinding daarmee. Dat zelf-beeld is puur iets dat subtiel als een luchtflits in de geest voortdurend verschijnt zonder dat het concreet aanwezig is.

Tot zo ver mijn inzicht hierin tot nu toe die ik even wilde delen. Helpt me ook voor mezelf dat eens helder zo op te schrijven. Ik denk dat dit wel een beetje op de goede weg zit eigenlijk. Vanavond ook een uur lang mee bezig geweest buiten, en het viel me op hoe prominent aanwezig dat eigenlijk wel niet is.
Tot nu toe heb ik dit altijd beetje gezien als 'jaaa, maar dat is nu eenmaal een handige functie van het bewustzijn, en dat plaatje ben je gewoon, zo representeert je bewustzijn jou nu eenmaal, dat ben je'.

Vuurkonijn84

Postby Vuurkonijn84 » Wed Apr 25, 2018 10:09 pm

klote, is dat quoten weer misgegaan!

Nou ja, probeer er maar weer soep van te maken. ;)

Vuurkonijn84

Postby Vuurkonijn84 » Thu Apr 26, 2018 11:46 pm

Gut, wat ben jij ook lang- en spaarzaam met je respons altijd.

lex

Postby lex » Fri Apr 27, 2018 10:41 am

Ben aan het kijken of ik een andere gids voor je kan vinden.
Nederlandse gidsen zijn spaarzaam.
Hoe is je Engels?

Vuurkonijn84

Postby Vuurkonijn84 » Fri Apr 27, 2018 10:53 am

Mijn Engels is redelijk. Niet om te gillen zo goed, maar ik kan me er aardig in redden. In zag trouwens hier wel wat andere Nederlandse gidsen. Of zijn die er inmiddels mee gestopt?

Waarom trouwens? Heb je er geen tijd meer voor, of..?

Maar is goed in ieder geval. Als je ergens een NL'se kan vinden zou het super zijn, anders maar proberen met een Engelstalige.

Return to “Other Languages”