Er IS simpelweg waarneming, er is geen wie of wat maar alleen maar waarneming. Er kan van alles aan toegevoegd worden maar dat verandert niets aan wat er is, waarneming.Door wie of wat WORDT er waargenomen. Of zou het kunnen dat er simpelweg waarneming is?
Datgene waarvan gedacht werd dat ik dat was, lichaam, gedachten, gevoelens is enkel waarneming. ALs dit zo opgeschreven wordt heeft het nog steeds iets schokkends. Alle vertrouwde ''zekerheden'', die niet meer dan gedachten blijken te zijn..
Maar toch is het zo, IK kan er niet omheen.
Er is ook duidelijk gezien dat de waarneming voorafgaat aan de IK. Met of zonder IK, de waarneming is er gewoon.
Heerlijk inderdaad!. Soms wordt er teruggevallen op een soort van leraar-leerling verhouding waarbij verondersteld word dat de leerling binnen een bepaalde tijd een zekere hoeveelheid kennis verworven moet hebben. Maar dit is radicaal anders :)Ook dit proces verloopt zoals het loopt. Daar komt geen ik bij aan te pas en het kan alleen maar gaan zoals het gaat. :) heerlijk toch?!
Het ''moeten'' beschrijven van het proces en het typen van antwoorden werkt erg goed. Er is dan echt alleen maar aandacht voor dit en het is net alsof het door het opschrijven dieper doordringt.
Dat is moeilijk. Als er diep geslapen wordt, is er geen waarneming? Vanuit directe ervaring kan er nu niet gezegd worden wat er overblijft...wat blijft er over als er geen waarneming is? Kan directe waarneming wegvallen en wat blijft er dan over?
Er worden fysieke sensaties gevoeld maar dat zijn niet meer dan sensaties die waargenomen worden. Ze lijken wel de grenzen van het lichaam aan te geven. Bijvoorbeeld als een hand slaapt geeft dat het gevoel dat het slapend gevoel in die hand zit.Ik hoor graag van je terug hoe de oefening met het lichaam gaat!
Maar als er op de bank of op bed gelegen word kan er niet gezegd worden waar wat eindigt. Na een tijdje lijkt het alsof het lichaam oplost en opgaat in de rest van de kamer.
Ik hoor weer graag van je!
Groetjes Johan