Guidance asked for this crazy dutch Universe

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
lex

Re: Guidance asked for this crazy dutch Universe

Postby lex » Mon Mar 18, 2019 10:19 am

Hoi Jelle,
Maar de conclusie was in eerste instantie dat alles wat ervaren wordt in het moment, in een van die categorieën geplaatst kan worden.
De indeling in die drie categorieën is een hulpmiddeltje om observatie van DE "in de vingers" te krijgen. Er zijn uiteraard vele manieren en niveaus om DE in te delen en te beschrijven.

Hier is een heel simpele oefening:

Pak een kopje of beker en zet deze voor je op tafel. Kijk ernaar zoals je er normaal naar zou kijken. Gebruik je zintuigen zoals je normaal ook zou doen.
Wat zie je?
Wat is de feitelijke, rauwe, zintuiglijke informatie?
Wat wordt alleen gezien? Schrijf het op.

Wat kun je niet zien?
Hoe zit het met drie-dimensionaliteit?
Kan dat gezien worden?
Ziet het er rond uit?
Hoe ziet de opening eruit zonder interpretatie? Schrijf het op.

Wat wordt er door gedachten toegevoegd? Schrijf dat ook op.

Wat zijn je bevindingen?

Jelle

Postby Jelle » Wed Mar 20, 2019 10:00 am

Hoi Lex,

We zijn wat aan het pingpongen over je laatste strohalm, ik probeer te begrijpen en in te voelen waar je naar verwijst, maar ik weet niet of ik het snap/aanvoel en ik reageer maar met wat er in me opkomt.
Volgens mij doe je het heel goed! Het lijkt mij in ieder geval goed te helpen ;)

Er is dus geen doener oid, maar (mogelijk) wel een ervaren(/ervaarder).
"Er is (een) ervaren" en "er is een ervaarder" noem je alsof dat onafscheidelijke begrippen zijn. Er is ongetwijfeld ervaren, want als je daaraan twijfelt wordt er twijfel ervaren en dat toont onmiddellijk aan dat die twijfel onterecht is. Maar is er ook een ervaarder? Als dat zo is, wat kun je dan zeggen over die ervaarder?
en
dat het "het besef te bestaan" optreedt "binnen" iets. Dat er iets is dat het mogelijk maakt dat te ervaren.
Daar zijn allerlei concepten over. Je kunt zeggen "het leven" maakt het mogelijk. "God" voor mijn part. "De hersenen", maar dat blijven toch allemaal concepten (DE categorie 1). Mooie film over. The Matrix. Wel eens gezien? Vast wel. Zoals je al zegt: de camera kan zichzelf niet fotograferen. Dus als er een camera is (dat waar het besef te bestaan in verschijnt) zul je die dan ooit kunnen kennen? En is het zinvol daar over te speculeren?
Met de schuine streep bedoel ik dat er iets is (lijkt te zijn) en ik niet weet wat het is. Ik weet niet of het alleen ervaren is of dat er een ervaarder kan zijn (het camera-concept). En juist omdat ik niet wil speculeren, kan ik dus ook niet kiezen om te zeggen dat er geen ervaarder is. En uiteindelijk blijven het allemaal gedachten in een poging te vangen wat er hier ervaren wordt in relatie tot wat er hier gelezen/gehoord wordt. En harde uitingen als dit of dat bestaat niet, triggeren dan veel ;)

Met een conclusie 'zou kunnen, zou niet kunnen, who cares?' zou ik echter goed kunnen leven.

misschien is afgescheidenheid niet het juiste woord. Maar is het eerder een alleen-zijn / alleen-kennen.
Dat zijn inderdaad nogal verschillende begrippen. Maar ook "het gevoel moederziel alleen dit universum te zijn" is de ervaring van een gedachte. Is het absolute waarheid of een manier van kijken?
Je hebt gelijk dat het nogal verschilt, al zie ik wel waarom het hier (moeite met eigen woorden geven aan wat er is en betekenis geven aan waarden van anderen) tot die term is gekomen; beide worden namelijk (hier) van de root één.
Maar belangrijker: ja het is een gedachte.

als er dan geen andere ervaringsruimten zijn zoals deze, dan er alleen deze ruimte is
Het kan zijn dat de ik-ervaring verschuift van een locatie ergens in het lichaam, naar een gevoel van ruimte zijn. Dat is al een stuk vrijer dan zo'n centrum, maar nog steeds een ervaring, dus niet wat je bent. Zie je dat "ik ben de ruimte waarin alles ervaren wordt" ook nog een concept is? Ook al denk je dat natuurlijk niet zo in woorden.
Het is ook een concept, dat is duidelijk. Zoals alles wat probeert de ervaring te vangen.

Eigenlijk gaan we nu verder en dieper dan strikt noodzakelijk is. Als je ziet dat er geen autonome identiteit "ik" of "Jelle" is, maar dat alles eenvoudig vanzelf gaat, zijn we al waar we wezen moeten (nergens).
Oei... daar waren we volgens mij al enige tijd. :) En toch voelt het nog niet helemaal af (1 ;) ).

Hier is een heel simpele oefening:
Wat is de feitelijke, rauwe, zintuiglijke informatie?
Wat wordt alleen gezien?
Ik zie een donkere vlek met daarom een witte rechthoekige vlek, waarvan de boven en onder zijde krom (naar buiten) zijn. De bovenste kromming loopt ook binnen de rechthoek door, zodat er een ovaal ontstaat met een net wat andere kleur. De kleur varieert ook iets naar de zijkanten. Aan de ovaal zit bovendien een soort uitstulping waarvan het middenstuk dezelfde kleur heeft als de donkere vlek.
(ik besef dat donker, wit, rechthoek, vlek, etc eigenlijk ook al invullingen zijn, maar we moeten toch ergens stoppen)

Wat kun je niet zien?
Ik kan niet zien wat het is of waar het is

Hoe zit het met drie-dimensionaliteit?
Kan dat gezien worden?
Nee, dat maakt de mind ervan

Ziet het er rond uit?
Nee, er zitten wat rondingen aan, maar rond is het niet

Hoe ziet de opening eruit zonder interpretatie? Schrijf het op.
Welke opening? (lol)
Als een ovaal met een wat andere kleur(en)
(al zijn dat bv ook al interpretaties)

Wat wordt er door gedachten toegevoegd? Schrijf dat ook op.
Alles eigenlijk. Bv Er is een tafel en een kopje dat op de tafel staan op ongeveer een halve meter van 'mij'. Beide zijn van vast materiaal en het kopje is rond en hol en wordt gebruikt om drinken in te bewaren. Er zit een oortje aan om het vast te pakken.

Wat zijn je bevindingen?
God dank voor de mind! Zonder al die mooie gedachten is het leven wel erg omslachtig.

Groet,
Jelle

lex

Postby lex » Wed Mar 20, 2019 10:26 pm

Met een conclusie 'zou kunnen, zou niet kunnen, who cares?' zou ik echter goed kunnen leven.
Het valt niet te weten. Nou, dat weten we dan.

beide worden namelijk (hier) van de root één.
Begrijp ik niet. Is het belangrijk dat ik het begrijp?

Het is ook een concept, dat is duidelijk. Zoals alles wat probeert de ervaring te vangen
Duidelijk

En toch voelt het nog niet helemaal af
Vertel. Wat ontbreekt er? Wat mis je nog? Wanneer is het "af"?

ik besef dat donker, wit, rechthoek, vlek, etc eigenlijk ook al invullingen zijn, maar we moeten toch ergens stoppen
We stoppen waar de taal tekort gaat schieten om de ervaring nog te kunnen beschrijven.
Ik haal adem.
Er is ademhaling.
Een niveau dieper is er lucht die in en uitstroomt.
Nog weer verder richting de pure ervaring is er beweging en druk en zacht gesis en kou in de neus (wat is "neus"?)
Nog een stap verder wordt het erg moeilijk woorden te vinden, dus daar stoppen we.

God dank voor de mind! Zonder al die mooie gedachten is het leven wel erg omslachtig.
Mooie quote van Jan Koehoorn:
"Het leven is ingewikkelder als je denkt.
Maar simpeler dan je denkt"

Volgende vraag:
Beschrijf je directe ervaring van 'anderen' of 'andere mensen'.

Jelle

Postby Jelle » Sun Mar 24, 2019 5:29 pm

Hoi Lex,

Begrijp ik niet. Is het belangrijk dat ik het begrijp?
Nee

En toch voelt het nog niet helemaal af
Vertel. Wat ontbreekt er? Wat mis je nog? Wanneer is het "af"?
Er is geen echt zien; geen altijd direct weten. Het moet elke keer weer opnieuw bepaald worden. Vooral als er veel verkramping is, ontstaat er een sterke verbinding met het ik-zijn in de mind.

Beschrijf je directe ervaring van 'anderen' of 'andere mensen'.
Net als met het kopje, kunnen er visuele vlekken zijn (2) die gelabeld worden als mens (1). Maar dit kan ook gebeuren door geluid, aanraking en/of geur (smaak vast ook, maar niet getest ;) ) (2). In de mind (b)lijkt een soort class 'mens' te zijn. De info van (2) wordt gebruikt om een specifiek exemplaar uit deze class te vinden. Is die er niet, dan wordt er een nieuwe gemaakt en deze wordt gevuld op basis van beschikbare info uit (2). Vervolgens wordt dit (bestaande of nieuwe) ingevulde class-exemplaar geprojecteerd op de (2) en lijkt het alsof dit class-exemplaar echt gezien/gehoord/gevoeld wordt (alles 1). Aanpassing van deze mindconstructie op basis van actuele (2) is erg weerbarstig.

Tijdens dit alles is er een gevoel van aanwezigheid (3)

Of zoiets

Groet,
Jelle

lex

Postby lex » Sun Mar 24, 2019 10:11 pm

Hoi Jelle,
Er is geen echt zien; geen altijd direct weten. Het moet elke keer weer opnieuw bepaald worden. Vooral als er veel verkramping is, ontstaat er een sterke verbinding met het ik-zijn in de mind.
Dat is herkenbaar. Iets zien/doorhebben is één ding. Dat integreren in je bestaan is even een ander verhaal. Je hoeft niet te verwachten dat je er nooit meer intuint. Vooralsnog is het telkens opnieuw kijken. Er komt een ik gedachte of gevoel op, een "identificatiekrampje". Dan moet je de tegenwoordigheid van geest hebben om weer even te kijken. "Waar zit ik dan? Waar kan ik dat vermeende zelf dan vinden?"
Je weet dat Sinterklaas niet bestaat, maar als je die man met die baard en die mijter ziet, slaat toch even de paniek toe. Dan moet je weer even kijken. "O, het is oom Henk"

Uit je beschrijving van "anderen" krijg ik de indruk dat je in de IT zit en met een object oriented programmeertaal werkt. :-)

Aanpassing van deze mindconstructie op basis van actuele (2) is erg weerbarstig.
Heb je daar een verklaring voor? En lukt het makkelijker met acteurs in een film?

Continu of alleen als er geen andere waarneming plaatsvindt?

Wat is 'bewustzijn' in DE? Wat kun je horen of zien van 'bewustzijn'? Kun je het aanraken? Wat is de pure, rauwe fysieke sensatie ervan? Heeft 'bewustzijn' een smaak of geur?

Ik vraag jou af of je het nog niet gezien hebt, of dat het niet aan je verwachtingen voldoet.
Bestaat er ergens zoiets als een onafhankelijke entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf, Jelle ) in wat voor vorm dan ook?

Jelle

Postby Jelle » Tue Mar 26, 2019 11:02 am

Hoi Lex,

Dat is herkenbaar. Iets zien/doorhebben is één ding. Dat integreren in je bestaan is even een ander verhaal. Je hoeft niet te verwachten dat je er nooit meer intuint. Vooralsnog is het telkens opnieuw kijken.
Dat is een hele geruststelling.

Uit je beschrijving van "anderen" krijg ik de indruk dat je in de IT zit en met een object oriented programmeertaal werkt. :-)
Ik heb er enige ervaring mee ;)

Aanpassing van deze mindconstructie op basis van actuele (2) is erg weerbarstig.
Heb je daar een verklaring voor? En lukt het makkelijker met acteurs in een film?
Het is waarschijnlijk een combinatie van oud evolutioneel voordeel (de vlek herkennen als sabeltandtijger en rennen i.p.v. denken 'hé wat een leuke vlek, laat ik die eens van dichtbij bekijken') en doorgeschoten gewoonte.

Bij acteurs is het de filmpersonage die gebruikt wordt (en daar zit weer deels de acteur zelf in).

Continu of alleen als er geen andere waarneming plaatsvindt?
Dit gevoel van aanwezigheid is er in zijn algemeenheid zeker niet altijd. Hoe het tijdens de oefening precies was weet ik niet. Tijdens dit soort oefeningen is het wel vaker en sterker aanwezig.

Het lijkt een gevolg van het ontspannen van de aandacht. Daardoor is het wel min of meer mogelijk andere dingen waar te nemen. Net zoals je bij zachte ogen ook dingen in je ooghoeken kan zien. Er op focussen, laat de rest echter 'verdwijnen'.

Wat is 'bewustzijn' in DE? Wat kun je horen of zien van 'bewustzijn'? Kun je het aanraken? Wat is de pure, rauwe fysieke sensatie ervan? Heeft 'bewustzijn' een smaak of geur?
Het woord bewustzijn wijst hier niet naar iets (oftewel de betekenis is onduidelijk), dus kan ik de vraag niet letterlijk beantwoorden.

Wat er gebeurt als de gedachte 'wat is bewustzijn' langs komt en gegrepen wordt, is een beweging in het hoofd van naar-voren-gericht en strak naar naar-de-zijkant-gericht en ontspannen. Er ontstaat daardoor een gevoel dat er meer afstand komt naar het lichaam en (andere) zintuiglijke waarnemingen. Ook is er in het hoofd een soort gevoel van groter of hoger worden. De ontspanning gaat ook door naar het lichaam (mn hoofd, schouders, stukje borstkas). (alles 2) De vraag zelf verdwijnt (1). Het gevoel aanwezig te zijn wordt groter, maar lijkt na enige tijd ijler te worden (3).

Ik vraag jou af of je het nog niet gezien hebt, of dat het niet aan je verwachtingen voldoet.
Geen idee ;) Blijkbaar heb ik een verwachting dat er een inzicht komt die er nog niet was toen ik begon op dit forum (cq met inlezen). En ik heb niet het gevoel dat dat gebeurd is. Woorden vinden voor wat er is, wordt gemakkelijker (of meer aangepast aan dit forum), maar ik beschrijf steeds wat er toch al was.

Bestaat er ergens zoiets als een onafhankelijke entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf, Jelle ) in wat voor vorm dan ook?
Weet ik niet. Niet binnen wat waargenomen wordt. Daarbuiten misschien wel, misschien niet.

Groeten,
Jelle

lex

Postby lex » Tue Mar 26, 2019 11:59 pm

Weet ik niet. Niet binnen wat waargenomen wordt. Daarbuiten misschien wel, misschien niet.
Laat ik de vraag dan iets anders stellen:
Bestaat er ergens zoiets als een onafhankelijke (dus van "de rest" afgescheiden) entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf, Jelle ) ?

Jelle

Postby Jelle » Wed Mar 27, 2019 4:42 pm

Laat ik de vraag dan iets anders stellen:
Bestaat er ergens zoiets als een onafhankelijke (dus van "de rest" afgescheiden) entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf, Jelle ) ?
Geen idee waar je heen wilt ;)
Niets is ooit volledig afgescheiden, dus: nee
En als je het genuanceerder bedoeld, dan blijft mijn antwoord op de oorspronkelijke vraag staan:

groet,
Jelle

lex

Postby lex » Wed Mar 27, 2019 10:39 pm

De meeste mensen geloven dat ze een autonome entiteit zijn, die beslissingen neemt en ervaringen heeft.
De vraag is: Geloof je dat ook? Kun je zo'n centrum van controle en waarneming lokaliseren?

Jelle

Postby Jelle » Thu Mar 28, 2019 12:59 pm

De meeste mensen geloven dat ze een autonome entiteit zijn, die beslissingen neemt en ervaringen heeft.
De vraag is: Geloof je dat ook? Kun je zo'n centrum van controle en waarneming lokaliseren?
Controle (en uit vrije wil beslissingen/keuzes maken) bestaat sowieso al niet. Daar is dus ook geen centrum voor (of misschien is het andersom: geen centrum, dus ook geen controle?!). Het gevoel en/of de gedachte is er soms wel, maar dat is wat anders.

Wat betreft waarneming is het wat lastiger. Er is niet een centrum van waaruit waargenomen wordt. Al is dat gevoel/die gedachte er dus soms ook.

Wat er over blijft is dat-waarin-alles-wat-waargenomen-wordt-zich-afspeelt. Of misschien is het alleen het waarnemen zelf. De vorm die dit heeft is nog steeds niet duidelijk.

Het woord autonoom triggert dan weer het eerder genoemde alleen-zijn; het geen ervaren/weten van vergelijkbare waarneemgebieden. Maar dat valt vast buiten de discussie.

En sorry voor het weer gecompliceerd maken van een simpele vraag, maar ik probeer zo eerlijk en volledig mogelijk te zijn. ;)

Groet,
Jelle

lex

Postby lex » Thu Mar 28, 2019 7:03 pm

Hoi Jelle,

Wat er over blijft is dat-waarin-alles-wat-waargenomen-wordt-zich-afspeelt.
En wat is dat dan in de directe ervaring?

Of misschien is het alleen het waarnemen zelf.
... in de directe ervaring?

De vorm die dit heeft is nog steeds niet duidelijk.
En kan dat ooit duidelijk worden? Heeft het een vorm? Zo ja hoe ziet het er uit, hoe voelt het?

Maar dat valt vast buiten de discussie.
Niets hoeft hier buiten de discussie te vallen en het is ook geen discussie maar een onderzoek.

het geen ervaren/weten van vergelijkbare waarneemgebieden
Wat zijn "vergelijkbare waarneemgebieden" in DE?

wat is de ervaring van "alleen-zijn" in DE? Welke gedachten, gevoelens, (lichamelijke) sensaties en andere indrukken?

sorry voor het weer gecompliceerd maken van een simpele vraag
Sorry voor mijn drammerige pogingen het weer simpel te krijgen. :-)

Groet,

Lex

Jelle

Postby Jelle » Sun Mar 31, 2019 4:54 pm

Hoi Lex,
Wat er over blijft is dat-waarin-alles-wat-waargenomen-wordt-zich-afspeelt.
En wat is dat dan in de directe ervaring?
Weet je, het zijn allemaal pogingen woorden (1) te geven aan wat er in een moment ervaren wordt (2 en 3) om het naar anderen of in de tijd over te brengen. En dat is niet mijn sterkste punt.

Voor mijn gevoel, op dit moment, kan de aandacht zich richten op de inhoud van wat ervaren wordt (2) of op (wat ik nu maar even noem) de ruimte waarin die inhoud zich afspeelt, die bestaat uit een begrenzing en een leegte (en uiteindelijk ook de inhoud). En het lijkt dat deze dingen niet direct waarneembaar zijn. Dus mogelijk vallen ze buiten de DE, mogelijk vallen ze onder 3. Wat wel in (2) valt, is wat er wordt ervaren als de aandacht zich hierop richt, namelijk een gevoel van rust/vrede (maar dit verband is natuurlijk (1); feitelijk is er nu alleen een ervaren van die rust/vrede).

Of misschien is het alleen het waarnemen zelf.
... in de directe ervaring?
De vorm die dit heeft is nog steeds niet duidelijk.
En kan dat ooit duidelijk worden? Heeft het een vorm? Zo ja hoe ziet het er uit, hoe voelt het?
Geen idee of het ooit duidelijk wordt. Misschien is het een vraag aan jou om een voor mij overtuigend inzicht? Vorm wordt hier overigens niet letterlijk bedoeld. Het geeft gewoon aan dat er twijfelgedachten (1) zijn in plaats van geloofgedachten (1) of wellicht doorziengedachten (1).

het geen ervaren/weten van vergelijkbare waarneemgebieden
Wat zijn "vergelijkbare waarneemgebieden" in DE?
énen

wat is de ervaring van "alleen-zijn" in DE? Welke gedachten, gevoelens, (lichamelijke) sensaties en andere indrukken?
Ik zal kijken of ik er bij kan komen. De ervaring is nu erg ruim en niet zo gericht op de inhoud van woorden.

Het is in de eerste plaats een reeks gedachten die het op deze manier benoemen. Dat leidt tot een neerdrukkend gevoel en een gevoel van kleiner worden. Hierop volgen gedachten over de onzinnigheid van alles als dat werkelijkheid zou zijn en de vrijwel onmogelijkheid dat dan juist dit ervaren zou worden. Gevoelens van spanning treden op. Gedachten dat het niet kan kloppen volgen. Gevolgd door gedachten dat er toch echt geen echte indicatie is dat er meer is. Spanning in het hele systeem is nu groot, wat uiteindelijk leidt tot gedachten dat het ontspannen naar de Stilte toch prettiger is en dat het nu mag. Er ontstaat weer een gevoel van ruimte, een ontspanning van aandacht en lichaam. Een zien van de lucht tussen het waarneempunt ('ogen') en de laptop. Een groter besef van (aanwezig) zijn.

Sorry voor mijn drammerige pogingen het weer simpel te krijgen.
Dat is precies wat ik nodig heb.

Groet,
Jelle

lex

Postby lex » Sun Mar 31, 2019 10:32 pm

Hoi Jelle,

Ik ben een week weg en zonder computer.
Dat lijkt me meteen een uitstekend moment voor jou om het hele proces even helemaal los te laten.
Dus je opdracht voor de komende week is om zo min mogelijk hiermee bezig te zijn.
Volgende week maandag pakken we de draad weer op.

Heb een fijne week,

Lex

lex

Postby lex » Sat Apr 06, 2019 11:16 pm

Hoi Jelle,

Terug van weggeweest.
Sommige mensen hebben baat gehad bij het volgende filmpje.
Wat doet/zegt het jou?

Self as a subconscious projection

Maandag ga ik verder in op wat je schreef.

Jelle

Postby Jelle » Mon Apr 08, 2019 10:05 am

Hoi Lex,
Maandag ga ik verder in op wat je schreef.
Kan me niet echt meer verbinden met wat ik toen schreef; voelt voor mij als eeuwen geleden. Maar kijk maar even of je handige aanknopingspunten vindt.

Sommige mensen hebben baat gehad bij het volgende filmpje.
Wat doet/zegt het jou?
Self as a subconscious projection
Ik heb het filmpje nu een paar keer bekeken en vind hem vooral verwarrend. Dat komt vooral omdat ik het gevoel heb dat ik ergens midden in val, energetisch en begripstechnisch.

Daarnaast is de vraag welke status het onbewuste heeft. Het lijkt bijna de vervanger van de mij te worden, maar ik denk ondertussen ook af en toe dat 'mij' voor mij een andere betekenis heeft dan bij anderen (zie ook onder).

Ik heb ook stiekem het filmpje dat youtube er op laat volgen, bekeken:
https://www.youtube.com/watch?v=zJ6nS-kkoyE
Dat is een heel ander verhaal! Daar resoneer ik sterk mee. You are the knowing, is wat ik feitelijk steeds probeer aan te geven als wat ik ben. Ik weet niet of het conceptueel precies klopt, maar qua ervaring hier wel.

Misschien is de verwarring vooral dat het hier wel weer ik als woord gebruikt wordt. En dat ik me altijd ben blijven verbinden met die knowing. Natuurlijk wel met wat kleine ego-plaksels, maar dat is niet de kern.

Misschien biedt dit aanknopingspunten voor jou.

Groeten,
Jelle

Return to “Other Languages”