Hoi Lunamaya,
Weet je, we hebben geen haast!!! Alles is goed! Het gaat zoals het gaat en dat is helemaal prima. Ik vind dat je het super doet, en heb alle vertrouwen.
Dankjewel voor deze lieve en bemoedigende woorden! Ik vroeg me eerlijk gezegd af of ik niet te langzaam was met alles maar natuurlijk is dat ook maar een gedachte..
Dat mag beste even wat tijd nemen om terug naar de basis te keren!
Het voelt ook echt als naar de basis terugkeren, als een restauratie van een oud gebouw die terug in zijn oorspronkelijke staat wordt gebracht.
Kan je kijken naar degene die alles probeert bij het oude te houden? Kijk een heeeeeel goed, waar zit die? Heeft die een vorm, een plek, ergens het lichaam, waar dan, hoe ziet die er uit?
Er wordt gezien dat dit echt om gedachten, overtuigingen en oude denkpatronen gaat. Ik ben 50 jaar dus het is er echt ingesleten. Het heeft absoluut geen vorm, geen plek, het is er gewoon niet... Het zijn maar gedachten, maar wel hardnekkige. Die gedachten verzetten zich tegen dit proces, tenminste als ze serieus worden genomen. Als ze waargenomen worden verdwijnen ze. Het zijn gedachten die gedachten in stand willen houden.
Kan je de oefening die ik eerder eens gaf, te kijken naar het begin en het einde van je lichaam nog een keer doen, maar misschien ook terwijl je loopt, terwijl je zit, praat... waar begint en eindigt je lichaam? En wat wordt er gezien, ervaren, gevoeld als je ogen gesloten zijn. Neem echt ruim de tijd voor deze oefening!
Dit wordt vanavond en morgen in praktijk gebracht, tot nu toe is dit alleen liggend gedaan.
Is er een verschil tussen IK neem waar en waarneming?
Als er echt gekeken wordt niet. Het effect is namelijk hetzelfde, in beide gevallen wordt er waargenomen. IK is niet meer dan een overbodige toevoeging! En een toevoeging waar uit gewoonte gebruik van wordt gemaakt omdat iedereen dat nu eenmaal doet.
Is er een verschil tussen "ik hoor geluiden" en waarneming van? (en waar is bijvoorbeeld het begin en einde van deze geluiden?)Is er een verschil tussen "ik voel beweging" en waarneming van?Is er een verschil tussen "ik zie vormen/ kleuren/ beweging" en waarneming van?
Geluid wordt waargenomen, de oren zijn een instrument maar kunnen zelf niet waarnemen. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld luidsprekers. Er kan niet gezegd worden: ''de muziek begint bij de boxen en eindigt in mijn oren''. Muziek wordt waargenomen en dat is het. De IK is ook hier een toevoeging, meer niet.
Is er een verschil tussen "ik voel beweging" en waarneming van? Is er een verschil tussen "ik zie vormen/ kleuren/ beweging" en waarneming van?
Nee, de IK is hierbij ook overbodig. Er is alleen vorm of kleur of wat dan ook als er wordt waargenomen. De IK maakt in de waarneming geen verschil en voegt niets toe. Er bestaat dus niets zonder waarneming!?
De IK is niet meer dan een gedachte en wordt ook waargenomen net als de vormen, kleuren, geluiden, het lichaam enzovoorts.
Je mag wel even naar buiten kijken (heb je ergens een raam?) en beschrijven wat je waar neemt. Kan je eens kijken naar je waarneming met het IK- GEVOEL en daarna waarneming zonder, dus alleen directe waarneming, en dit hier opschrijven.
Er is hier een raam naast mij maar het is al donker :) Buiten is er niets te zien hier vandaan en de kat ligt te slapen op de vensterbank. Het geluid van verkeer wordt waargenomen en voor me op tafel staat de laptop met uiteraard deze post open. Er wordt nu duidelijk gevoeld dat er waarneming is maar dat de IK daar helemaal niet bij moet. De consequentie van niet-ik is nu heel duidelijk: Als er geen IK is wordt er dus niets door die IK bestuurd!
Als er daarna geprobeerd wordt om als IK waar te nemen komt dat vreemd over. Alsof er iemand wordt bijgehaald die niet meer kan zien dan wat er al gezien is :)
Ik ga dit laten bezinken en nog verder oefenen.
Morgen kan er niet gepost worden, ik ben de hele dag weg maar vrijdag ben ik er weer.
Bedankt voor alles,
Groetjes Johan