Olet oikeassa, että ihminen voi olla niin samaistunut omiin ajatuksiin, että voi ajatusten yllyttämänä tehdä vaikka itsemurhan. Mutta olemmeko yhtä kuin ajatuksemme? Miksi luottaa ajatukseen, jotka eivät edes ole totta niin kui totesit?Ajatukset voivat siis tuntua niin todellisilta, että niillä näyttäisi olevan merkitystä jo todellisuuteenkin.
Tutki seuraavaksi mahdollisimman tarkasti miten tunteet syntyvät?
Voit vaikka miettiä tätä jonkin esimerkin avulla, jossa olet (tai joku toinen on) ärsyyntynyt/suuttunut/vihastunut kunnolla (muutkin tunteet käy). Ovatko tunteet henkilökohtaisia? Tutki erityisesti miten ajatukset ja tunteet liittyvät toisiinsa.
... niin entäpä, jos ei ole koskaan ollukkaan? Jospa kontrolli on vaan mielen kuvitelmaa siitä mitä tapahtuu - urheiluselostaja kommentoimassa.Ajatus tuntuu kyllä turhan rohkealta... Etteikö minulla olisi kontrollia mihinkään tekemisiini?
On tosiasia, että aistit on, havainto on, toiminta on, ajatukset on mutta onko ne "minun"? Onko orava julistamassa minä haen kävyn ja syön sen? Osaahan oravakin väistää kettua. (taisimme jo sopiakkin, ettei luonnossa ole "minää")Mistä minä todellisuudessa siis tiedän, ettei jostain ole tulossa bussia tai rekkaa, joka ajaa ylitseni?