Paul en leven, waar is het verschil?

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Life

Re: Paul en leven, waar is het verschil?

Postby Life » Thu Jul 12, 2012 6:51 pm

Paul bestaat niet. Er is alleen leven. Enkel leven is echt en leven ervaar ik hier en nu. Alleen nu is echt in mijn ervaring
Ok dat is zeker waar, verleden is geheugen en toekomst gedachte, maar die ervaring, is dat jouw ervaring of gewoon ervaring zonder een jou?
de rest bestaat uit aannames, constructies. Uit die aannames vertrekken acties. Ik zie twee soorten acties: die uit het onbewuste vertrekken, en die richten vaak schade aan. Als ik gewoon aandachtig ben voor nu, vertrekken acties vanuit het leven, het stroomt vanzelf. Er is gewoon overgave. Ook hier heb ik geen controle: het leven leeft zichzelf. Ik ervaar dus maar één keuze: me bewust worden van nu, me overgeven aan nu, aan het leven dat stroomt door nu.
Vertrekken dan uiteindelijk niet alle acties uit dit onbewuste? Wat versta je onder dat me dat zich bewust gaat worden van nu en zich gaat overgeven aan nu? Is er een me en het leven dat stroomt of alleen leven dat stroomt?

Met dankbaarheid, M
Where is the separate one? Look, right here right now, can it itself actually be found?

http://machielovic-justbeing.blogspot.com/

Paul

Postby Paul » Sat Jul 14, 2012 7:31 pm

Als ik goed kijk zie ik enkel ervaringen, zonder een ik. Er is alleen leven. Vandaag is er ook bewustzijn op de verjaardag van deze body/mind dat er vooral blijdschap is en dankbaarheid om het leven zelf dat overal stroomt. En er is enkel dat: leven. Maar "alle acties vertrekken uiteindelijk uit het onbewuste": dat zie ik zo niet. Wel dat acties "buiten mij om" gebeuren, want er is geen "mij". Die kunnen uit het onbewuste komen, maar ook heel bewust gezien worden. En puur "automatisch" zijn ze ook niet allemaal (goddank!) Het voelt niet als een robot zijn, als een "bezetene" of een marionet die 100 procent gestuurd wordt. Dit zie ik nog niet helemaal klaar.

Life

Postby Life » Sat Jul 14, 2012 9:42 pm

Ten eerste van harte :)

Is dat dan alleen zo als er goed gekeken wordt?

Als er geen mij is hoe kunnen acties dan buiten jou om gebeuren?

Gebeuren ze dan niet zonder een doener achter de actie? Als de actie bewust gezien wordt wat gebeurt er dan?

Zit er een controleur achter de actie?

Heb je daadwerkelijk controle over de gedachtes en de uiteindelijke beslissing die aan de actie vooraf gaan?

Dat zijn een hoop vragen zo, maar probeer er goed naar te kijken in de ervaring voor je antwoord, antwoord alleen vanuit ervaring niet vanuit gedachte, ter herrinnering hoor ;)

Life :)
Where is the separate one? Look, right here right now, can it itself actually be found?

Life

Postby Life » Fri Jul 20, 2012 9:37 pm

Is daar iemand?

Paul

Postby Paul » Sat Jul 21, 2012 10:11 am

Was er enkele dagen tussenuit om met de vragen te leven, zoals gevraagd. Het leven gaat door, terwijl de "iemand" lijkt uit te doven. Hierna de observaties van voorbije dagen.

Er wordt geen doener gezien in het dagelijks leven; dit wordt als “nieuw inzicht” ervaren, in de zin dat het meeromvattend is als vroeger en tegelijk nog als onvolledig wordt ervaren. “Buiten mij om” is dus niet meer de beste uitdrukking, want er is inderdaad geen “mij” te zien, geen doener achter acties, geen controleur. Dingen gebeuren, dingen passeren, komen en gaan. Gedachten en gevoelens en gewaarwordingen zijn voorbijgaande gebeurtenissen. Dit is al duidelijk.
Maar ik ervaar vaak wel demogelijkheid tot kiezen in mijn leven. Een reëel voorbeeld uit mijn leven. Er gebeurt iets en er komen oordelen op, inderdaad zonder controle. Ofwel blijft dit ongecontroleerd voortduren, ofwel is er plots aandacht/bewustzijn van de situatie. Dan is er de keuze om de aandacht te richten naar acceptatie/mededogen. Er is een verschil: in het eerste geval wordt het meestal ongecontroleerd een afwikkeling van oordelen/zelfverwijt/emoties. Hier is er een gevoel van erin blijven vastzitten. In het tweede geval wordt er ruimte, vrijheid ervaren: ook hier wordt niet gecensureerd of gecontroleerd (is weer voedingsbodem voor oordelen/emoties. Maar er wordt wel een zeker kiezen ervaren (maar wie kiest dan?); het is geen volautomatische afwikkeling.

Life

Postby Life » Sat Jul 21, 2012 12:10 pm

Was er enkele dagen tussenuit om met de vragen te leven, zoals gevraagd. Het leven gaat door, terwijl de "iemand" lijkt uit te doven. Hierna de observaties van voorbije dagen.
Geen probleem hoor wou alleen even weten of je er nog was :) Goed dat je eerst gekeken hebt!
Er wordt geen doener gezien in het dagelijks leven; dit wordt als “nieuw inzicht” ervaren, in de zin dat het meeromvattend is als vroeger en tegelijk nog als onvolledig wordt ervaren. “Buiten mij om” is dus niet meer de beste uitdrukking, want er is inderdaad geen “mij” te zien, geen doener achter acties, geen controleur. Dingen gebeuren, dingen passeren, komen en gaan. Gedachten en gevoelens en gewaarwordingen zijn voorbijgaande gebeurtenissen. Dit is al duidelijk.
Maar is dat dan ook duidelijk gezien? vanwaar anders die twijfel?
Maar ik ervaar vaak wel demogelijkheid tot kiezen in mijn leven. Een reëel voorbeeld uit mijn leven. Er gebeurt iets en er komen oordelen op, inderdaad zonder controle. Ofwel blijft dit ongecontroleerd voortduren, ofwel is er plots aandacht/bewustzijn van de situatie. Dan is er de keuze om de aandacht te richten naar acceptatie/mededogen. Er is een verschil: in het eerste geval wordt het meestal ongecontroleerd een afwikkeling van oordelen/zelfverwijt/emoties. Hier is er een gevoel van erin blijven vastzitten. In het tweede geval wordt er ruimte, vrijheid ervaren: ook hier wordt niet gecensureerd of gecontroleerd (is weer voedingsbodem voor oordelen/emoties. Maar er wordt wel een zeker kiezen ervaren (maar wie kiest dan?); het is geen volautomatische afwikkeling.
Is het ten eerste wel jouw leven? Hoe ben jij afgezonderd van leven?

Goed er gebeurt dus iets, hier volgen gedachtes op, oordelen/zelfverwijt, dan volgen er emoties op (acceptatatie/mededogen wordt immers ook gevoelt) waar zit nou dat zelf dat bepaalt wat er gedacht en gevoelt wordt? Is er wel daadwerkelijk controle over de keuze?

Natuurlijk lijkt niet alles volautomatisch te gaan, maar had je de keuze in de conditionering voorafgaand aan de keuze patat te preferen boven spruiten?

Paul

Postby Paul » Sun Jul 22, 2012 9:29 pm

Ik zie dat er geen verschil is tussen Paul en Leven. Het Leven leeft zichzelf doorheen alle mogelijke unieke vormen, en zo ook doorheen dit lichaam en deze geest met al hun conditioneringen.
De conditioneringen in lichaam/geest wikkelen zich af, getriggerd door impulsen. Ik zie hier geen controle, geen doener. Het gebeurt allemaal gewoon. In het ZIEN ligt de mogelijkheid om eruit te leren door bewustwording.

Life

Postby Life » Mon Jul 23, 2012 11:36 am

Wie moet er dan leren en zich bewustworden? Als er geen doener is achter achter acties, besta je dan wel?

Paul

Postby Paul » Mon Jul 23, 2012 4:03 pm

Natuurlijk besta" ik", maar als het leven zelf in deze vorm, niet als het idee van een afgescheiden IK als entiteit. Ik ben het leven zelf, dus ik besta, uiteraard. Het leven leeft zichzelf in mij, zonder een afgescheiden doener, het stuwt zichzelf voort en het kan stoppen en zien en zo kan het telkens weer leren vanuit elke ervaring. Het leven zelf ervaart en leert anders moest het niet bestaan. Het leven is bewustzijn zelf en zo kan het zien: alles dat verandert en voorbijkomt, dat met de zintuigen ervaren wordt en zo zoekt het zijn weg met zijn eigen intelligentie, zoals water ook telkens z'n weg zoekt tussen obstakels en zichzelf voortstuwt, zonder doener.

Life

Postby Life » Mon Jul 23, 2012 8:38 pm

Klinkt allemaal heel mooi Paul, maar ergens wringt de schoen, eerst zeg je dat er geen afgescheiden IK is maar vervolgens claim je ook ''het leven leeft zichzelf in mij'', wat is dan dit mij? Je hebt gezien dat er geen ik bestaat afgezien van het label maar nu klamp je je vast aan het concept van een hoger ik als het leven/bewustzijn. Je fabriceert een nieuwe identiteit, en al lijkt die nog zo echt te zijn, is er wel echt een bewustzijn? Is het niet zo dat er 6 zintuigen zijn los van elkaar en dat we dat samen labelen als bewustzijn?

Waar is de scheidingslijn tussen bewustzijn en leven?

Paul

Postby Paul » Thu Jul 26, 2012 10:08 am

Helemaal waar, Machiel! Ik heb voorbije dagen een flinke dip gehad en goed gezien dat er een vastklampen is aan een hoger Zelf! Ik kan niet ontkennen dat ik sinds mijn 18 jaar vele ervaringen heb gehad van de orde: vrede, vreugde, helderheid, stilte, ruimte. De echtheid ervan kan ik onmogelijk betwijfelen, het overkomt me steeds weer opnieuw, ongevraagd. Ik zie nu hoe ik deze heb gegrepen, toegeëigend, gelabeld, ingeblikt! Ik zie ook dat dit niet nodig is, want die ruimte en helderheid zijn altijd beschikbaar en ze komen en gaan.
Nu voel ik pas echt veel wegvallen! Het vraagt veel moed om nu gewoon te leven, vanuit de zintuigen, te zien van moment tot moment, zonder grijpen of invullen.
Juist deze dagen kwam me een passage onder ogen van de boeddhist/psychiater Mark Epstein ("Gedachten zonder denker" p.83): "In de boeddhistische visie heeft een gerealiseerd wezen zijn eigen gebrek aan een waar zelf gerealiseerd. Het wezen is aanwezig dankzij zijn afwezigheid en kan alleen effectief en spontaan in de wereld functioneren juist door zijn vermogen om het zelf te zien als al gebroken. Het is niet nodig een waar zelf aan te nemen om zich kwaliteiten te kunnen voorstellen die we associëren met emotionele rijpheid. Sterker nog. Het is misschien juist de afwezigheid van grijpen naar die substantiële kern, die de stroom van gevoelens die ons het meest echt doet voelen, de vrije loop laat." Deze passage slaat in als een bom. Ik zie nu dat helderheid en ruimte er altijd zijn en dat alleen de illusie van een zelf of Zelf de ontvouwing ervan in de weg staan. Ik kan inderdaad ook bewustzijn zien als het samen labelen van de zintuigen of als het zesde zintuig. Het is dan een poort, zoals de andere zintuigen, waardoor leven zichzelf verwerkelijkt.
Ik heb deze dagen ervaren als een doorbraak. Eerst was er kwaadheid dat ook het hoger Zelf me nog wordt afgepakt. Nu zie ik dat er niets kan afgepakt worden. Daardoor ontstaat meer ruimte, omdat de gestolde ideeën en aannames die daar stonden doorzien zijn als gedachten. Er is alleen leven dat zich ontvouwt op onverwachte manieren en dat zichzelf ervaart doorheen de 6 zintuigen.

Life

Postby Life » Thu Jul 26, 2012 3:03 pm

Ja al die ervaringen zijn mooi en geweldig maar is niet waar het om gaat, ook die komen en gaan zoals alle ervaringen, door het hier aan vastklampen en het weer terug te willen krijgen (of iets koste wat kost te vermijden) ontstaat de strubbeling van het zoeken naar die ene ultieme ervaring die alles oplost.

Die dip is vervelend maar heeft wel gezorgd dat je dit inziet, dat pieken en dalen zich altijd zullen afwisselen, dat er geen afgescheiden zelf is waar zich dit aan voordoet of een Zelf wat erboven staat.
Nu voel ik pas echt veel wegvallen! Het vraagt veel moed om nu gewoon te leven, vanuit de zintuigen, te zien van moment tot moment, zonder grijpen of invullen.
Vraag me wel af wat er nou weg moet vallen, was dit niet eigenlijk al zo?

Gewoon leven dat leeft, met zintuigen gebeurt al zonder iemand die dit moet doen, die er moeite voor hoeft te doen. Snap je watikbedoel?

Zolang het gevoel er is dat je iets moet doen om dit te zien en om ergens vanuit te leven zal er een soort verkramping zijn om dit vol te houden en alles wat gebeurt te analyseren, dat is niet nodig.

Leven verwezenlijkt zichzelf niet door de zintuigen, het is de zintuigen en dat wat wordt waargenomen, je bent leven zonder een je...

Paul

Postby Paul » Fri Jul 27, 2012 11:40 am

Je vraagt je af wat er nu weg moet vallen. Ik heb gewoon de ervaring van toen benoemd! De energie verbonden aan een illusie is ook een energie en kan in de ervaring wegvallen, niet? Er zijn voortdurend ervaringen die komen en gaan. En ok, er is de neiging om daaraan vast te klampen, ook menselijk, niet? Ook al wordt dit geschreven door leven zonder je, het is menselijk leven met ervaringen. En het is waar: er is geen afgescheiden zelf of Zelf waar zich deze ervaringen aan voordoen.
En inderdaad, er is het gevoel dat er iets moet gedaan worden om dit te zien, anders had ik jouw hulp niet gevraagd, toch? Anders is deze conversatie volstrekt zinloos, toch? Het wordt gezien of niet, toch? Het is toch niet puur random, roulette: die ziet het puur toevallig, die zal het nooit zien, pure predestinatie?

Life

Postby Life » Fri Jul 27, 2012 9:29 pm

Je vraagt je af wat er nu weg moet vallen. Ik heb gewoon de ervaring van toen benoemd! De energie verbonden aan een illusie is ook een energie en kan in de ervaring wegvallen, niet? Er zijn voortdurend ervaringen die komen en gaan. En ok, er is de neiging om daaraan vast te klampen, ook menselijk, niet? Ook al wordt dit geschreven door leven zonder je, het is menselijk leven met ervaringen.
Juist een ervaring, ervaringen zijn niet waar we naar opzoek zijn, die zijn van voorbijgaande aard, waar het hier om gaat is te zien of er iets achter zit dat die ervaringen heeft. Mijn vraag blijft dus of er iets weg moet vallen of is gevallen? Is er iets veranderd?

Of dat menselijk is of niet is niet aan de orde, de vraag is of er een zelf is wat zich kan vastklampen...
En het is waar: er is geen afgescheiden zelf of Zelf waar zich deze ervaringen aan voordoen. En inderdaad, er is het gevoel dat er iets moet gedaan worden om dit te zien, anders had ik jouw hulp niet gevraagd, toch? Anders is deze conversatie volstrekt zinloos, toch? Het wordt gezien of niet, toch? Het is toch niet puur random, roulette: die ziet het puur toevallig, die zal het nooit zien, pure predestinatie?
Ik begrijp dat het gevoel er is dat er eerst iets voor elkaar gekregen moet worden om te zien wat je intellectueel al weet. Maar daar gaat het niet om, het gaat erom te zien hoe de vork nu op dit moment al in de steel steekt. Er hoeft dus niets te veranderen alleen gezien, doe jij zien/waarnemen?

Beeld je eens zo echt mogelijk in dat je je favoriete ijsje aan het eten bent, voel het koude ijs in je mond en proef het, hoe je het vasthoudt in je hand, hoe het de warmte van het hete weer van de afgelopen dagen even verlicht. Doe dit nu sluit je ogen

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ok open je ogen, waar is je ijsje gebleven? Moest je er moeite voor doen om te zien dat er geen ijsje is noch was? Zou het met een zelf ook zo kunnen zijn, het lijkt heel echt, maar is het wel echt, was het wel ooit echt?

Het is niet menselijk leven en niet-menselijk leven, alles is leven!

Dit is geen conversatie om iets te veranderen aan jouw kant of om jou te helpen, enige doel is om kijken/ observeren te kunnen laten gebeuren, de woorden zijn daarin van secundair belang. Als je niets anders wilt dan de waarheid zien voorbij gedachten/woorden/concepten dan zal kijken/zien of er voorbij spiritueel of alledaags leven een afgescheiden zelf is of niet gebeuren...

Uiteindelijk is dit gesprek zinloos, aangezien wezenlijk niets veranderd afgezien van het zien, is er wel een zelf waar iets zinvol of niet zinvol voor kan zijn? Het antwoord kan alleen gegeven worden door daadwerkelijk te onderzoeken of wat Liberation Unleashed beweert daadwerkelijk waar is in het dagelijks leven, niet om wat je weet maar wat gezien wordt...

Je hebt geen controle over op welk exact moment en in welke omstandigheid zien gebeurt, het kan wel helpen op deze vraag die alle andere vragen feitelijk overbodig maakt te focussen. Wie? Is er een wie? Wat is dan wie? Waar zit wie dan?

Life

Paul

Postby Paul » Sun Jul 29, 2012 8:52 pm

Het is duidelijk dat er in werkelijkheid geen zelf of Zelf is, geen doener, geen wie, niemand of Niemand om zich aan vast te klampen... tenzij als idee (en dit kan wel veel invloed hebben). Maar het wordt duidelijk gezien in het dagelijks leven, telkens ik met deze vragen leef: er is enkel de stroom van leven. Punt.
Daar zijn wel soms gevoelens bij en gedachten over en ervaringen, maar het is duidelijk dat dit niet relevant is voor de waarheid. Er is enkel leven, geen afgescheiden zelf of Zelf. Het is er nooit geweest. Er is dus niets veranderd. Dit is gewoon de waarheid en die was altijd al zo. Er is het gevoel dat hier niets méér over te zeggen valt!

Return to “Other Languages”