Oke.
En wie ben jij dan? Wat is ik?
Damon & Moksha
- Damon Kamda
- Site Admin
Re: Damon & Moksha
Ah, een nieuwe pagina, dacht al waar is de reply.
Ondertussen is de inhoud klote en de verwachting dat de ervaring anders zou moeten zijn.
Er is niet iemand, er is ondefinieerbare aanwezigheid.En wie ben jij dan? Wat is ik?
Ondertussen is de inhoud klote en de verwachting dat de ervaring anders zou moeten zijn.
- Damon Kamda
- Site Admin
Dank je.
Tot nu toe zijn we vrij abstract bezig geweest- dat komt vooral door mijn vragen. Het lijkt me een goed moment om wat concreter te worden, anders blijft het een intellectueel verhaal en dat is nu juist waar het niet om gaat.
Tot nu toe zijn we vrij abstract bezig geweest- dat komt vooral door mijn vragen. Het lijkt me een goed moment om wat concreter te worden, anders blijft het een intellectueel verhaal en dat is nu juist waar het niet om gaat.
Kun je hier wat meer over vertellen? Hoe zou de ervaring eruit moeten zien? Wat verwacht je, wat wens je, wat verlang je? Waarom ben je hier, op dit forum en hebben we dit gesprek?Ondertussen is de inhoud klote en de verwachting dat de ervaring anders zou moeten zijn.
Oke, laat ik concreter worden. Voelt als helemaal met de billen bloot, kwetsbaar.
Ik ben regelmatig depressief en sta momenteel onder grote druk door financiële perikelen.
Gevoel dat ik heb gefaald op spiritueel, relationeel en werkgebied.
Zou willen dat het anders was.
Ben al lange tijd op het spirituele pad, de laatste 2 jaar met Vedanta-teachings van James Swartz.
Hoorde in Tiruvannamalai over Liberation Unleased, welke mij een concrete manier van zelfonderzoek leek.
Zo ben ik op dit forum terechtgekomen.
Wat ik zoek/wil/wens is om eindelijk eens onomstotelijk te zien en overtuigd te zijn wie ik werkelijk ben.
Daarbij natuurlijk ook de agenda om bevrijd te zijn van identificatie met lijden.
"Ondertussen is de inhoud klote en de verwachting dat de ervaring anders zou moeten zijn."Kun je hier wat meer over vertellen? Hoe zou de ervaring eruit moeten zien? Wat verwacht je, wat wens je, wat verlang je? Waarom ben je hier, op dit forum en hebben we dit gesprek?
Ik ben regelmatig depressief en sta momenteel onder grote druk door financiële perikelen.
Ben al lange tijd op het spirituele pad, de laatste 2 jaar met Vedanta-teachings van James Swartz.
Hoorde in Tiruvannamalai over Liberation Unleased, welke mij een concrete manier van zelfonderzoek leek.
Wat ik zoek/wil/wens is om eindelijk eens onomstotelijk te zien en overtuigd te zijn wie ik werkelijk ben.
Daarbij natuurlijk ook de agenda om bevrijd te zijn van identificatie met lijden.
- Damon Kamda
- Site Admin
Dat snap ik. Toch is het noodzakelijk om op dat punt te komen en er als het ware doorheen te gaan. Anders blijft dit alles hangen op een abstract, intellectueel niveau. Daar heb je werkelijk niets aan. Dan is het alsof je de muren van je gevangenis beschildert met mooie plaatjes van hoe het buiten zou kunnen zijn.Oke, laat ik concreter worden. Voelt als helemaal met de billen bloot, kwetsbaar.
Mmm...dat klinkt inderdaad klote en niet als een fijne plek om te zijn.Ik ben regelmatig depressief en sta momenteel onder grote druk door financiële perikelen.
Toch gaat het op dit forum in eerste instantie niet om het verbeteren van omstandigheden, maar heel direct om het zien wat altijd al het geval was, maar simpelweg over het hoofd werd gezien.
Ja, we doen een heel concrete manier van zelfonderzoek.Ben al lange tijd op het spirituele pad, de laatste 2 jaar met Vedanta-teachings van James Swartz.
Maar er zijn een aantal voorwaarden hiervoor:
- volledige eerlijkheid over wat concreet wordt ervaren, dus afzien van elke vorm van speculatie;
- een diep verlangen naar de waarheid.
Dat wil zeggen dat het verlangen naar de werkelijke waarheid van onze ervaring sterker moet zijn dan het verlangen om te ontsnappen aan de klote-omstandigheden (hetgeen een volledig begrijpelijke instelling is, natuurlijk!).
Laten we bij de basis beginnen.Wat ik zoek/wil/wens is om eindelijk eens onomstotelijk te zien en overtuigd te zijn wie ik werkelijk ben.
Wie ik werkelijk ben.
Wat is dit ik die werkelijk iets zou moeten zijn?
Dat ik- wat is dat- waar is dat- hoe is dat?
Niet theoretisch, maar praktisch, concreet, op dit moment- waar, wat en hoe is dit ik?
Wil nog even opmerken dat ik tot op heden niet theoretisch ben geweest, maar steeds
direct ben gaan kijken en dat ook blijf doen.
Wil je sowieso alvast bedanken voor alle inzet.
Geweldig dat jij/jullie dit doen!
Waar is dat? --> Ik kan geen locatie ontdekken.
Hoe is dat? --> Het is leeg.
Wil je sowieso alvast bedanken voor alle inzet.
Dit ik die werkelijk iets zou moeten zijn, is ondefinieerbare aanwezigheid, je zou het kunnen labelen als gewaarzijn.Wie ik werkelijk ben.
Wat is dit ik die werkelijk iets zou moeten zijn?
Wat is dat? --> Het denken kan het niet (be-)grijpen, daarom noem ik het ondefinieerbaar.Dat ik- wat is dat- waar is dat- hoe is dat?
Niet theoretisch, maar praktisch, concreet, op dit moment- waar, wat en hoe is dit ik?
- Damon Kamda
- Site Admin
Top!Wil nog even opmerken dat ik tot op heden niet theoretisch ben geweest, maar steeds
:-)Wil je sowieso alvast bedanken voor alle inzet.
Ok, ik zie waar je op doelt. Duidelijk- het gewaarzijn zelf, het aanwezig-zijn zonder definities.Dit ik die werkelijk iets zou moeten zijn, is ondefinieerbare aanwezigheid, je zou het kunnen labelen als gewaarzijn.
Precies!Wat is dat? --> Het denken kan het niet (be-)grijpen, daarom noem ik het ondefinieerbaar.
De vraag is nu- wat maakt dat een ik, een zelf?
Wat maakt dat naakte, lege, locatieloze, onbegrijpelijke en ongrijpbare, ondefineerbare gewaarzijn tot JOU?
Is er een IK dat gewaarzijn IS?
Er zit een buitengewoon subtiele verwarring, een zinsbegoocheling in ons denken, zien, ervaren, als een knoopje- en dit is nu precies waar dit zit. Zie je?
Wie lijdt er aan de kloteomstandigheden in het leven?
Wie wil er van dit lijden af?
Wie kan lijden of vrij van lijden worden?
Wie leest deze woorden nu?
Wie denkt deze gedachten?
Hoi Damon,
Ik heb even meer tijd nodig om je vragen te beantwoorden, om het werkelijk te zien.
Hoop snel weer bij je terug te komen.
Groeten,
Moksha
Ik heb even meer tijd nodig om je vragen te beantwoorden, om het werkelijk te zien.
Hoop snel weer bij je terug te komen.
Groeten,
Moksha
Gewaarzijn is niet terug te brengen tot een persoon. Het is waarin alles verschijnt.De vraag is nu- wat maakt dat een ik, een zelf?
Wat maakt dat naakte, lege, locatieloze, onbegrijpelijke en ongrijpbare, ondefinieerbare gewaarzijn tot JOU?
NeeIs er een IK dat gewaarzijn IS?
Niet iemand, het is een samenstelling van gedachten en gevoelens.Wie lijdt er aan de kloteomstandigheden in het leven?
Dit is onmogelijk. Er is geen persoon die lijdt.Wie wil er van dit lijden af?
NiemandWie kan lijden of vrij van lijden worden?
Het gebeurt op miraculeuze wijze.Wie leest deze woorden nu?
- Damon Kamda
- Site Admin
Hai Moksha,
Sorry voor de trage respons- was een paar dagen weg van computers en internet...
Als er geen persoon is, hoe gebeuren dingen dan?
Sorry voor de trage respons- was een paar dagen weg van computers en internet...
Wat is IK dan wel?NeeIs er een IK dat gewaarzijn IS?
Kun je beschrijven hoe het werkt?Het gebeurt op miraculeuze wijze.Wie leest deze woorden nu?
Het "grote" IK is de ondefinieerbare ruimte waarin alles zich manifesteert.Wat is IK dan wel?
Geen idee hoe het werkt, ze verschijnen uit het niets.Kun je beschrijven hoe het werkt?
- Damon Kamda
- Site Admin
Hmm...Geen idee hoe het werkt, ze verschijnen uit het niets.
Hoe komt het dan dat we geneigd zijn te zeggen "Ik doe dit-en-dit", "Ik kies zus-en-zo".
Als je voor een splitsing in de weg staat en je kunt links- of rechtsaf, hoe komt de keuze dan tot stand?
Als ik je vraag je linkerarm op te tillen, hoe gebeurd het optillen van de linkerhand dan?
Dit komt door het idee dat er een doener/keuzemaker is, een ik-identiteit die doet/kiest. Bij nader onderzoek blijkt er geen ik-identiteit te zijn die doet/kiest. Slechts de gedachte van doen/kiezen verschijnt.Hoe komt het dan dat we geneigd zijn te zeggen "Ik doe dit-en-dit", "Ik kies zus-en-zo".
Als je voor een splitsing in de weg staat en je kunt links- of rechtsaf, hoe komt de keuze dan tot stand?
Als ik je vraag je linkerarm op te tillen, hoe gebeurd het optillen van de linkerhand dan?
- Damon Kamda
- Site Admin
Afgaande op je antwoorden, lijkt de illusie van een afgescheiden ik te zijn doorzien. Klopt dat?
Zou je wat uitgebreider antwoord kunnen geven op de volgende vragen (ook voor mijn collega's hier)? Dan kunnen we, als er verder geen vragen zijn, je uitnodigen voor wat groepen waar er verder kan worden gekeken.
- Wat is het ik? Hoe werkt de illusie van de persoonlijke identiteit?
- Wat is het verschil voor en na het doorzien ervan?
- Hoe voelt het om dit te zien?
- Hoe zou je dit alles aan een geinteresseerde vriend/vriendin uitleggen?
Dankje!
Zou je wat uitgebreider antwoord kunnen geven op de volgende vragen (ook voor mijn collega's hier)? Dan kunnen we, als er verder geen vragen zijn, je uitnodigen voor wat groepen waar er verder kan worden gekeken.
- Wat is het ik? Hoe werkt de illusie van de persoonlijke identiteit?
- Wat is het verschil voor en na het doorzien ervan?
- Hoe voelt het om dit te zien?
- Hoe zou je dit alles aan een geinteresseerde vriend/vriendin uitleggen?
Dankje!
Ja, dat klopt. Het is helder dat er geen afgescheiden ik bestaat.Afgaande op je antwoorden, lijkt de illusie van een afgescheiden ik te zijn doorzien. Klopt dat?
Het ik is de gedachte een afgescheiden persoon te zijn. Bij nader onderzoek is er geen persoon te vinden, maar slechts (ik-)gedachten, gevoelens en lichaamssensaties die spontaan verschijnen in Bewustzijn.- Wat is het ik? Hoe werkt de illusie van de persoonlijke identiteit?
Deze verschijningen zijn "leeg" en één met Bewustzijn. Vandaar de benaming Non-duaal Bewustzijn.
Het verschil is te zien dat IK als Bewustzijn onaangetast/vrij is van gedachten, gevoelens en lichaamssensaties.- Wat is het verschil voor en na het doorzien ervan?
Geen gevoel, maar "zien" dat IK als Bewustzijn vrij ben van de inhoud van Bewustzijn.- Hoe voelt het om dit te zien?
Je bent niet de persoon die je denkt te zijn. Je bent je bewust van gedachten, gevoelens en lichaamssensaties. Dit betekent logischerwijs dat je niet die gedachten, gevoelens en lichaamssensaties kunt zijn, maar dat je het bewustzijn bent, de waarnemer van gedachten, gevoelens en lichaamssensaties.- Hoe zou je dit alles aan een geinteresseerde vriend/vriendin uitleggen?
Je bent als het ware het filmscherm waarop de filmbeelden verschijnen.