Zeker niet; zorgt vaak juist voor meer verwarring. Ik bedoelde met meer onderzoeken dat ik meer wilde kijken; het ik-gevoel observeren, zien hoe het eruitziet en waar het mee samenhangt. Dat is niet gelukt, omdat ik het ik-gevoel niet duidelijk waarneem. Je vroeg of er in mijn bewustzijn ook een kern aanwezig is die voelt als 'ik besta'. Die kern kan ik niet vinden. Is dat ik-gevoel hetzelfde als de combinatie van al die bekende sensaties in ons lichaam? Een combinatie van dingen als het gevoel in ons gezicht, het gevoel gedachten te hebben, het gevoel van praten enz.?Maakt langer er over nadenken het duidelijker?
Nee, zeker niet. De gedachten zijn er, het lichaam met al z'n gedragingen is er, de beslissingen zijn er, de emoties zijn er. En het ik-gevoel is er, tenminste, als dat is hoe ik het hierboven omschrijf: een rijtje bekende sensaties die we ons hele leven al ervaren. Het is raar om te denken dat een gevoel een emotie zou kunnen hebben of een gedachte zou kunnen produceren. Het gevoel zit namelijk op hetzelfde niveau als die emotie of als die gedachte. Het zijn allemaal waarnemingen; allemaal dingen die er zijn.Komen er gedachten uit dat 'ik ben'? Wordt het lichaam bestuurd vanuit dat 'ik ben'? Neemt dat 'ik ben' beslissingen? Heeft dat 'ik ben' emoties?
Ik kan me niet meer herinneren hoe het was om te denken dat er daadwerkelijk een controlerend 'ik' was. Ik kan het me niet eens voorstellen. Ik heb er waarschijnlijk ook nooit bewust bij stilgestaan; nooit bewust geloofd: ik heb vrije wil, ik heb controle. Maar voor dit LU-uitstapje heb ik ook nooit simpelweg gekeken hoe gedachten eigenlijk werken.
Mijn begrip van deze zaken tot dusver: gedachten en gevoelens zijn er (dat is hetzelfde als zeggen: gedachten worden waargenomen) en lijken iets te zeggen over de werkelijkheid, dus eigenlijk over andere waarnemingen. Maar dat doen ze niet. Gedachten zeggen niks. Gedachten zijn alleen maar. Net zoals het zien van een boom alleen maar gebeurt. Het beeld van die boom zegt niks over het horen van een vogel of het voelen van spierpijn.
Deze post is het resultaat van ontelbare kleine gedachteflitsen en aansluitende vingerbewegingen. Ongelooflijk.
Nu komt de vraag weer terug die ik aan het begin van dit proces stelde. Als ik het 'zelf' niet kan zien, betekent dat dan dat het er niet is? Een vergelijkbare vraag die ook vaak bij me opkomt: Als ik God niet kan zien, betekent dat dan dat hij er niet is? Er bestaat ongetwijfeld van alles buiten de dingen die ik nu zie. Op dit moment kan ik mijn vader op geen enkele manier waarnemen. Er is alleen de gedachte: mijn vader bestaat en ligt in z'n bed. Over het algemeen klopt dat soort gedachten goed, want als ik nu naar het huis van mijn vader zou rijden zou ik 'm inderdaad in z'n bed aantreffen. Gedachten stemmen vaak overeen met de werkelijkheid. De gedachten die ik nu over de werking van gedachten heb, lijken beter te kloppen dan de gedachten die ik daar eerst over had.
Maar: de hele bovenstaande alinea is ook weer allemaal het gevolg van gedachten! Alles wat ik typ is het gevolg van gedachten. Wat klopt er dan nog? Dat is ook een gedachte. Het is toch helemaal niet nuttig om telkens maar weer te zeggen: 'Dat is ook een gedachte'? Maar ook die vraag komt voort uit een gedachte. Wat nu?