Hoi,
Verwarring is een vruchtbare voedingsbodem.
En verwarring toestaan is een hele kunst.
Over de woorden. Gevoelens is inderdaad een multi-interpretabele term. Vandaar dat ik bij voorkeur spreek over fysieke sensaties (wat nog te breed is want smaak en geur bv zijn ook fysieke sensaties) of emoties.
Gevoel en gevoelens zijn in mijn woorden ook 2 verschillende zaken. Gevoel is fysiek, kaal, sensatie. Gevoelens zit dichter bij emoties, alhoewel emoties vaak alleen gebruikt wordt voor gevoelens die men weg wil hebben.
Laten we gewoon kijken in onze huidige ervaring, misschien kunnen we dan een stukje ervan doorzien.
- Roep een denkbeeld op van iets/iemand die je graag mag maar die toch redelijk neutraal is.
- Volgt er een sensatie in het lichaam?
- Volgt er een ik-gedachte en nog een over het gevoel, of stopt het al vrij snel?
Roep een denkbeeld op van iemand waar je vaak troubles mee ervaart, een sterke hekel aan hebt etc.
- Volgt er een sensatie in het lichaam?
- Volgt er een ik-gedachte over het gevoel en nog een ik gedachte over die gedachte (waarbij het lijkt of de vorige gedachte onderdeel is van de huidige gedachte) en dan nog een en nog een.
- Verandert / versterkt / katalyseert hierdoor het gevoel?
- Is er een oordeel (gedachte) over het gevoel?
- Is er een gedachte: dit is een probleem, een serieuze issue etc?
- Is er een een sensatie met het label weerstand?
- Lijkt er van alles door elkaar te lopen, parallel, tegelijk?
Ervaar je verschil tussen beide scenario's?
Dat laatste sneeuwbaleffect is wat ik emotie noem.
Kijk je goed dan is er telkens 1 gedachte en er is fysieke sensatie.
Scheidt je ze niet, dan is er de aanname dat ze één en dezelfde zijn. Er is dan een ding genaamd 'emotie' die je bij kijken in de realiteit niet aantreft. Daar vindt je fysieke sensatie en gedachte. Verder niks.
Wek nog maar eens een emotie op en kijk wat er is en wat niet:
- het geproefde
- het gerokene
- het geziene
- het gehoorde
- het gevoelde (tactiele sensatie + sensatie in het lichaam)
- het gedachte
Is er daarbuiten nog iets te vinden wat je emotie zou noemen of waarvan je vindt dat het onderdeel van emotie is?
Laat je het emotie-verhaal links liggen dan dooft de emotie uit. Alsof er geen brandstof meer is om het vuur mee op te stoken. Dat eruit stappen helpt om te zien wat er echt is. Blussen is dan niet nodig. Maar dit is mijn ervaring die ik deel omdat je ernaar vraagt. Check zelf, kijk zelf! Hoe vaker je het kijkt, hoe beter je kunt zien.
Je doet mooie observaties over gedachten. Ready for more?
Ik kan niet eens terug naar een eerdere gedachte.
- Kun je dezelfde gedachte 2x hebben?
- Hoe weet je dat dat dezelfde gedachte is?
- Hoe weet je dat een gedachte 'kloppend' is, als je er maar één tegelijk kunt hebben en er niet zoiets is als volgorde & samenhang is tenzij volgorde & samenhang onderdeel is van de huidige gedachte?
- Is de 'inhoud van gedachten' aantoonbaar betrouwbaar?
- Zou het kunnen dat het enige wat je met zekerheid over een gedachte kunt zeggen: "hij is/was aanwezig"?
Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant. In that case me will eat a cookie. ~ Cookiemonster