Re: Wereld in een zandkorrel
Posted: Mon May 08, 2017 11:25 am
Twijfel is rijk als vruchtbare grond :-)
Liberation Unleashed Forum The Gate
https://liberationunleashed.com:443/nation/
https://liberationunleashed.com:443/nation/viewtopic.php?t=5958
Nou dan gaat hier iets heel goed groeien! Want als ik niet besta dan blijft er hier alleen maar twijfel over denk ik ;)Twijfel is rijk als vruchtbare grond :-)
Ik weet het niet. Als ik even uit ga van de gedacht van LU. Maar dit is dus denken. Vermoed ik dat die aanwezigheid dus ook gewoon een gedachte is. Die plek in midden in mijn hoofd is mijn 'zintuig' om gedachten waar te nemen. En op dezelfde plek zit ook het meeste een aanwezigheid van de beleving van 'ik'. Dus dat betekent misschien dat 'ik' gewoon een gedachte is. Maar zo voelt het (nog) niet.Toch zeg je daarna weer dat die plek midden in je hoofd van waaruit je gedachtes zegt waar te nemen misschien een soort aanwezigheid bevat... Hoe zit het nou?
Dit is vooral gebaseerd op een soort flash van inzicht tijdens het zoeken/kijken. Ik had het tijdens het autorijden.Maar er is wel waarnemen, zeg je.
Een paar post terug zei je zelfs heel stellig dat waarnemen alles is wat er is.
Wat maakt dat je dat kunt zeggen of weten? Wat is je informatiebron bij zo'n stelling?
Vermoed ik
Hiermee blijf je in de greep van aannames.Dus dat betekent misschien
Voelen verandert van moment tot moment. Naar een verandering in voelen is niet waarheen ik je kan sturen met mn gevraag.... dat 'ik' gewoon een gedachte is. Maar zo voelt het (nog) niet.
Nee ik druk me misschien verkeerd uit. Ik bedoelde voelen hier ruimer dan dat ik een specifiek gevoel of emotie bedoel. Voelen of weten of zien. Ik weet natuurlijk nog niet precies wat het is waar ik naar op zoek ben dat niet te vinden is en hoe dat dan is.Voelen verandert van moment tot moment. Naar een verandering in voelen is niet waarheen ik je kan sturen met mn gevraag.
Ja graag! Help me alsjeblieft naar de manier hoe ik dat moet doen en waar ik dat moet zoeken! Bij bewijsbaarheid denk ik aan een soort logische oplossing. Wat zoek ik hier?De uitnodiging is om je aannames op tafel te gooien en die te bekijken/onderzoeken op bewijsbaarheid.
Toch vermoed ik dat er achter die keuze voor dat woord ' voelen' een verwachting ligt van hoe dit ' zien' gaat zijn. ' Voelen/weten' is een tricky woord met name in spirituele kringen. Het suggereert iets verheveners dan de simpelheid van :Nee ik druk me misschien verkeerd uit. Ik bedoelde voelen hier ruimer dan dat ik een specifiek gevoel of emotie bedoel. Voelen of weten of zien.
Einde verhaal dan zou ik zeggen. Heel veel meer is er niet.Het 'ik' kan ik nergens werkelijk waarnemen. Ik kan het alleen zien als een concept in de inhoud van mijn gedachten
Ja nou dat was dan ook eigenlijk precies wat ik meemaakte die eerste keer echt kijken in de auto. Mijn/De letterlijke gedachte was.Hmmm, waar heb ik m'n sleutels gelaten? In mn zak (check), nee. Op het kastje bij de deur (check), nee. Tas, (check), nee.
conclusie: damn, ik kan ze niet vinden!
Even ' sec' kan deze zoektocht eindigen. Zonder vuurwerk zelfs.
Ja ik denk ook dat dit het wel is. Het kwartje zat er al in maar moest misschien nog even een extra duwtje. Er zijn ook nog wel meer kwartjes aan het vallen. Dat gaat misschien ook nog wel even door. Het inzicht is extreem relativerend op een bijna onmerkbaar milde manier. En tegelijkertijd geeft het ook niet zo'n grote verschuiving ten op zichte van het wereldbeeld dat er al was.Einde verhaal dan zou ik zeggen. Heel veel meer is er niet.
Maar blijkbaar toch niet voor jou. Vaak valt het kwartje niet dat het kwartje al gevallen is omdat men verwacht dat t vallen van het kwartje anders zou voelen/zijn, een andere, grootsere, specialere ervaring zou zijn.
Wat ik verwachtte is een paradigmaverschuiving. En die verwachting is er ook nog steeds wel een beetje maar dat zou ook best langzaam en beetje bij beetje kunnen komen.FF knettereerlijk : wat verwacht je dat dit zien je zal opleveren?
En hoe verwacht je dat dit zien zal zijn/voelen?
Om EEN te zijn MET .. heb je TWEE nodig. Een heel duaal gegeven dus :-)Wat mij erg aanspreekt is het idee of gevoel om meer èèn te zijn met alles en iedereen.

Ja graag!Er is nog wel meer ja. Ik ga je nog even wat verder doorzagen ok?
Dit doozie/begrijp ik nog niet helemaal, maar misschien komt dat nog.Om EEN te zijn MET .. heb je TWEE nodig. Een heel duaal gegeven dus :-)
Toch is het een lekkere ervaring. Een die je kunt hebben bij de gratie van het contrast met een gevoel van afgescheidenheid.Een contrastfase verschijnsel. Geniet ervan.
Dit gaat ook over verwachtingen. Verwachtingen zijn een beetje aan het veranderen in een prettige nieuwsgierigheid.Ik wil nog wel graag iets meer van je horen op de vraag wat je denkt dat dit je gaat opleveren. Hoe gaat je dagelijkse ervaring veranderen?
Nice, fijn.een prettige nieuwsgierigheid.
Klinkt realistisch.Het gaat nu heel lekker maar er komt vast een zachte of hardere landing hierna. En daar is nieuwsgierigheid naar hoe dat zal zijn met dit nieuwe inzicht.
Ja er is zeker een verschil. Voor dit gesprek heb ik hier al een en ander over gelezen en het idee fascineerde me. Er was een grote nieuwsgierigheid en een beetje skepsis. Nu snap ik waar het over gaat en wat het is. Ook haalt het een idee over een bepaalde 'hogere spirituele toestand' die ik wel graag zou willen bereiken dusdanig naar de realiteit dat het ontdaan is van alle bijzonderheid en heel nuchter en eenvoudig wordt. "Dat ik dit niet eerder heb gezien!"Ik spreek je pas zo kort dus vandaar even de volgende vraag: wat is het (is er een) verschil met voor en na dat je dit gesprek begon?
grtjs! D&=En nog een: vertel eens wat over het fenomeen gedachtes als je wilt. Blijf dichtbij zo direct mogelijke ervaring daarin.
Moeilijk om me even op te focussen momenteel. Het is een beetje blurry en veel. Wel merk ik ook een verschil dat 'verhalen over andere mensen' een veel kleinere rol spelen in de gedachten.
Verder komen en gaan ze. Ik zit best wel in een intense tijd en het is druk met gedachten.
Heb je misschien een iets meer sturende vraag hierover? Het gaat nog niet 'aan'.
Daar kan je het leven wel op vertrouwen ja, om na een aanvankelijke contrast ervaring altijd weer 'erg normaal' te voelen.het 'voelt' allemaal weer erg 'normaal'.
Yes, grappig he? Tis gwn een gevolg van volwassen worden, denk ik wel eens, jezelf minder serieus nemen.Ook zie ik bij een aantal mensen om me heen dat ze vanzelf al op een heel natuurlijke manier staan in hetgene dat ik nu ontdekt heb.
Nee niet echt.Heb jij controle?
Dus daar zit het hem ook in? Dat ik dit inzicht steeds opnieuw toepas op alle gedachten en ervaringen? Dat gaat nog niet helemaal vanzelf. En ik kan me nu ook nog voorstellen dat ik het op een bepaalde manier ook weer 'vergeet'.Dit gaat om een hele simpele constatering, een herkenning van aannames die jarenlang gedaan zijn. Die constatering kan je keer op keer maken.