Nee, wel dat het erg subtiel was. Een fijnzinnigheid die mensen wel eens gebruiken om te voorkomen dat zich zelf naar gaan voelen door dat pakketje naar de ander door te schuiven. :)Weet je die woorden nog?
Help, ik ga dood.Dan hebben we de lichamelijke kant, dat is mooi. Wat is de gedachte?
Het is een kunst dus. Of een vaardigheid. Ik probeer al veel langer dan vandaag dit toe te passen en bemerk dat de tijd tussen het raken en het observeren steeds kleiner word, voor mijn gevoel was het gisteravond zover dat ik de geraaktheid gelijktijdig kon waarnemen, er was meteen inzicht. Dat voelt als een 'genade' maar is denk ik een optelsom van talloze voorafgaande pogingen tot inzicht. En door het inzicht lost het op.Dat is wellicht een duo, maar doet er ook niet toe. Wat belangrijk is, zijn de zelfrefererende gedachten erbij en wat je in je lichaam voelt. De kunst is dus, geraakt te worden en dat tegelijkertijd te observeren.
Overigens zitten we op een zijspoor. Het zien van de afwezigheid van een centraal/losstaand zelf is veel eenvoudiger. Ik heb de intuïtie dat het gevoel waardeloos te zijn dat zien in de weg zit, maar misschien is dat helemaal niet zo. Aan de andere kant moet dat vroeg of laat toch aangepakt. Wat vind jij? Doorgaan op het "waardeloos voelen" of direct op het "zien" af?
Dat idee had ik ook. Het gevoel waardeloos te zijn ligt bij mij diep verankerd. Ik zie het altijd als een van oorsprong voorgeboortelijk pakketje wat meegeleverd is met deze constellatie. Maar wat ik me afvraag is of het inzicht dat ik had waardoor ik kon laten zijn wat er is verschilt van 'het zien'. Dat is toch hetzelfde? Ik maak de keuze om gewoon door te gaan naar wat jij 'zien' noemt. En is 'zien' dan niet gewoon een kwestie van oefenen, in het begin geforceerd en onnatuurlijk aanvoelend, maar allengs alsof het je over lijkt te gaat nemen alsof er inzicht is maar niemand die inzicht heeft?