Hallo Leonie,
Ik ga het maar weer versturen. Sommige dingen zijn me heel helder, maar ik worstel ook nog met bepaalde dingen. Je leest het wel :)
Ik merk dat ik het moeilijk vind het niet cognitief te benaderen. Terwijl ik merk dat als ik er niet te veel over nadenk, ik me over het algemeen heerlijk voel. Toch heb ik de indruk dat ik nog verder kan komen en eea kan leren en lijk ik daarbij mijn cognitie nodig te hebben ;)
Voor de duidelijkheid schrijf ik in de IK vorm, maar dit is voor mij 1 van de dingen die duidelijk is geworden en ook stevig lijkt te zijn geïnternaliseerd. IK besta niet in wezen.
Dat is een goede vraag! Kijk eens goed wanneer er een emotie langskomt en waar hij van gemaakt is, waar hij uit bestaat.
Als ik goed kijk dan zie ik inderdaad dat ook emoties waarnemingen zijn. Waarnemingen in het lichaam en gedachtes die daarop lijken te volgen…. Als er verdriet is, dan is dit merkbaar aan allerlei dingen in het lichaam. Er komen gedachtes op. Er ontstaan behoeftes. Sensaties.
Als ik boos ben evenzo. Er is van alles merkbaar op het fysieke vlak en als ik de gedachtes volg dan zie ik daar ook van alles gebeuren.
Een emotie is dus volgens mij gemaakt van gedachtes, sensaties en neurologische processen in het brein.
Scherpe observaties in reactie op mijn vragen over gedachtes.
Dank je Het leek opeens heel scherp allemaal!
Met een paar kronkels erin die ik hieronder er ff uitlicht.
Prettig dat je dat doet! Ik heb veel waardering voor de manier waarop je me gidst!
Misschien vertelt deze oefening het je.
Neem nog eens je katten als onderwerp en kijk naar ze/ben met ze terwijl je gedachtes de vrije teugel krijgen in het benoemen van alles (rood, harig, tong, zacht, twee enz).
puntige oren, lief, lekker slapen, opgerold, mooie lijnen, zacht, beweging van de ademhaling. Mooi pootje.
En doe dit dan nogmaals maar deze ronde worden de gedachtes even gelaten voor wat ze zijn. Hoogstwaarschijnlijk komen ze wel voorbij, geeft niks, ze hoeven niet weg, maar ze mogen even genegeerd worden. Laat de directe ervaring van horen, zien, voelen, proeven en ruiken de hoofdrol spelen. Als gedachtes toch naar de voorgrond komen, ga weer terug naar de directe ervaring.
zien, horen, voelen.
En dan hoor ik graag van je wat het verschil in beleving en waarneming is tussen deze twee ervaringen.
Het verschil in waarneming: ik moet zeggen dat ik de eerste vorm prettig en persoonlijker vind (dat is beleving). Het is warmer en zegt meer. De tweede vorm heb ik weinig mee en kan om alles gaan. Ik vind het een moeilijk invoelbare oefening. Ben benieuwd wat je er van maakt…
Hier komen de kronkels:
Een gedachte komt. Wordt waargenomen (of niet of half). Soms wordt de gedachte verder uitgewerkt. Soms gaat hij net zo snel als hij kwam. Wanneer er wordt waargenomen en de gedachte wordt bekeken, kan er verder worden gekeken naar de gedachte en kan het een langer denkproces worden. Waar de keuze op gebaseerd is de ene gedachte wel op te pakken en de ander niet is ook niet duidelijke. Voorheen dacht ik dat ik daar een keuze in maakt. Inmiddels is er de realisatie dat ook dat onduidelijk is, hoe deze beslissing tot stand komt. Er wordt besloten.
Juist. Dat het onduideljk is hoe het allemaal zit vind ik een mooie beschrijving :-) En lekker rustig om je daar onbezorgd bij neer te leggen, hè?
En toch nog een keer, kan een gedachte worden bekeken of alleen herhaald en opgevolgd door meer gedachtes?
Kan een gedachte echt worden uitgewerkt of alleen opgevolgd door vervolg gedachtes? Kijk heel goed en geef me wat jij ziet, niet wat je denkt.
Nee, ik kan een gedachte niet echt bekijken, letterlijk. Maar een gedachte kan wel figuurlijk bekeken worden. Gewaar worden, voorbij zien komen. De inhoud en betekenis van de gedachte kan worden ontleed, ontrafelt, gevisualiseerd, herhaald inderdaad. Wat me wel opvalt, wanneer ik probeer naar een gedachte te kijken wordt het een soort herhaling van een zin die gehoord wordt in gedachten... Maar zo gauw een gedachte geweest is, is hij weg en komt er weer een nieuwe. Al dan niet dezelfde of een vergelijkbare. Maar de gedachte van dat moment zelf, kan niet worden uitgewerkt, want hij is dan al weer voorbij.
Ik vind het wel erg lastig terug te geven wat ik zie… merk dat ik toch weer in denken beland.
Dit is tegenstrijdig:
Het zijn verschillende vormen van waarnemen. Een gedachte is een waarneming net als een zintuigelijke waarneming dat is. De meeste mensen zijn wel in staat meerdere dingen te gelijk te doen. Dus waarnemen van gedachten en ervaren van andere waarnemingen. Anders zou het ook verdraaid moeilijk worden te typen. Bovendien zijn mensen in staat meerdere gedachtes tegelijk (of elkaar heel snel af wisselen) te laten komen en gaan.
Zoals ik het nu zie, zie ik de gedachte ook als een soort zintuigelijke waarneming.
aan dit:
Kan een gedachte waarnemen?
Een gedachte kan niet waarnemen. Een gedachte kan wel waargenomen worden. Er kan gedachte zijn over waarnemen. Waarnemen an zich lijkt gedachtevrij…
Nee, ja, het is tegenstrijdig omdat ik dit stuk niet scherp heb. Ik laat mijn gedachtes nog maar even stromen:
Waarnemen als opzichzelfstaand iets is een waarnemen/ gedachte? Maar een waarneming kan geen gedachtes hebben. Wel kunnen er aan de hand van een waarneming gedachtes ontstaan.
Kan iets worden waargenomen zonder een gedachte? Hier blijf ik maar rondjes dwalen. Ik heb het idee dat wanneer ik waarneem, er automatisch gedachtes over ontstaan. Klein, kort, soms van geen enkele betekenis. Maar ik vraag me af of ik waarnemen en denken nu door elkaar aan het gooien ben… het gaat een beetje draaien in mijn hoofd als ik het probeer te begrijpen.
Dit niet begrijpen is wel tegenstrijdig aan hoe ik me voel. Nog steeds veel rustiger, in het moment en ik voel me verrijkt met de inzichten. Mijn gedachtes komen en gaan. Ze zijn niet van mij. Waar ze vandaan komen is niet duidelijk. Het lichaam waar de gedachtes en waarnemingen in plaats vinden, is een instrument wat ik kan bedienen/ verzorgen (IK niet maar het wordt waar genomen).
Dat is helder en geeft veel rust en duidelijkheid en heeft mijn hele perspectief op leven en om me heen kijken veranderd.
Maar dan het “denken” en “waarnemen”. Daar puzzel ik nu mee. Gedachtes komen en gaan en mijn omgeving inclusief mijn lichaam prikkelt tot waarnemen. Is een gedachte een vorm van waarnemen?
Is waarnemen gekoppeld aan denken of kan je ook waarnemen zonder gedachte (of wordt een waarneming dan niet geregistreerd?).
Zie je het?
hmmmm... soms
Als waarnemen gedachtevrij is, en een gedachte niet kan waarnemen, zien, meemaken, ervaren, wat zegt dat je over de inhoud van gedachtes?
Dit voel ik dus nog iet zo, dat waarnemen gedachtevrij is. Ik krijg geen contact met dat stukje op het moment. Al lijkt mijn verstand me te vertellen dat waarnemen iets anders is als denken.
Doe met deze vraag in je achterhoofd nog een keer de 'kattenoefening' (of neem een ander subject).
Ik sla de oefening nog maar even over, want het lijkt aan zijn doel voorbij te gaan als ik bovenstaand zo onscherp heb.
Zou je eens op een rijtje willen zetten wat gedachtes allemaal doen? Wat hun functies en werkingen zijn? Vanuit observatie.
Wat gedachtes doen: functie en werking:
Wat de preciese functie is lijkt niet duidelijk. Net zoals niet duidelijk is wie de gedachte aanstuurt (er is geen ik die dat doet).
Gedachtes komen en gaan. De functie van een gedachte lijkt verdieping/ sturing in een bepaalde richting (overleven, sterker worden als individu, als groep/ wereld/ kosmos?). Iets kan worden bedacht en uitgedacht en op verder geborduurd waardoor er nieuwe stappen genomen kunnen worden. Gedachtes kunnen je beschermen tegen gevaar en je doen groeien in de wereld.
De andere kant is:
Gedachtes kunnen ook heel afleidend zijn. Te veel gedachtes of tegenstrijdige gedachtes kunnen je in de weg gaan zitten om je “natuurlijk flow” te volgen. Ze kunnen ook te opdringerig worden waardoor je niet meer kunt waarnemen. Je kan stagneren door gedachtes te laten controleren. Een gedachte komt op en hoeft niet altijd serieus te worden genomen. Bovendien is het onduidelijk waar de gedachte vandaan komt. En uiteindelijk weten we ook niet wat het uiteindelijke doel is van ons leven en dus ook niet van gedachtes.
Nou,... sorry voor het wat warrige verhaal. Ik laat het maar zo staan, het illustreerd denk ik wel mijn worstelingen (dat klinkt zwaarder dan ik het ervaar btw). Ik hoop dat je er een beetje een lijn in kunt vinden. Maar goed, stapje voor stapje!
Alvast een fijn weekend,
Liefs Maya