Wie praat er toch zo tegen mij ?

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
HenkC

Re: Wie praat er toch zo tegen mij ?

Postby HenkC » Thu Dec 27, 2012 10:06 am

De afscheiding is ontstaan doordat je het hebt gelooft. Je gelooft in de verhalen die de hele dag door je hoofd
malen totdat iemand zegt : het is maar een verhaal het is niet echt.(b.v. sinterklaas bestaat)

Pascal

Postby Pascal » Thu Dec 27, 2012 5:02 pm

Wat gebeurd er als er niet meer in wordt gelooft?

Als de IK illusie is wat is er dan wel en wat blijft er over?

Is het nodig om het leven te sturen en te controleren?

Wat gebeurd er als je stopt met sturen?

Is er iets dat je ervan weerhoudt om het sturen los te laten?

HenkC

Postby HenkC » Thu Dec 27, 2012 6:52 pm

Als je er niet meer in gelooft ontstaat er vrijheid, opluchting geen angst meer.

Als de IK illusie is..dan is er alleen nog hier en nu voor de rest is er niets.

Je hoeft niks te doen en als je stopt met sturen gaat alles vanzelf.

Wat mij nog weerhoudt om het sturen helemaal los te laten is dat je twijfelt of de "automatische piloot"het wel overneemt.

Pascal

Postby Pascal » Thu Dec 27, 2012 8:56 pm

Is de twijfel in dit geval geen angstKijk naar angst. Wat ligt er achter de angst om het los te laten?

HenkC

Postby HenkC » Thu Dec 27, 2012 11:10 pm

Angst is ook een gedachte. En gedachten zijn geen werkelijkheid.In feite is er dus niks om angst voor te hebben.

Pascal

Postby Pascal » Fri Dec 28, 2012 11:23 am

Angst is een perfect werkend mechanisme. Het beschermd iets dat niet gezien wil worden.

Blijf nu bij de directe ervaring!
Waar in het lichaam kun je de angst voelen? Nodig het uit en voel het. Laat het zijn wijsheid tonen. Wat wil het beschermen? Kijk dan naar wat er achter ligt.

HenkC

Postby HenkC » Fri Dec 28, 2012 1:02 pm

Die angst of dat onprettige gevoel voel ik in de maag/buikstreek. Het is een gevoel van schuld.Ik ben niet in staat tot iets.Falen.Ondertussen verloopt mijn leven niet echt dramatisch. Ik heb succes. Gezin, werk etc. En toch dan onderliggende gevoel van er klopt iets niet.

Er ligt eigenlijk niks achter.Vrijheid.

Pascal

Postby Pascal » Fri Dec 28, 2012 5:47 pm

"En toch dan onderliggende gevoel van er klopt iets niet."

Wat moet er nog?

"Er ligt eigenlijk niks achter.Vrijheid"

Wat is vrijheid en wat betekend het voor jou? Van wat zou je vrij kunnen zijn?
Is het niet zo dat je altijd al vrij bent? Bestaat er wel zoiets als vrij zijn?

HenkC

Postby HenkC » Fri Dec 28, 2012 11:06 pm

Zodra je omschrijft wat vrijheid is voor mij dan betekent het dat er een bepaalde voorwaarde moet zijn.
Is die voorwaarde er niet dan is die vrijheid weer verdwenen.

Ha, ik snap het.. vrij is ook weer een gedachte. Er is je geleerd wat vrij(heid) is.

Er is niets wat je beperkt. Je kunt doen wat je wilt ..en wat er in je opkomt.

Pascal

Postby Pascal » Sat Dec 29, 2012 12:28 pm

Het denken is een handig instrument, maar zodra je er in gaat geloven dan wordt het lastiger.

Ben je bekend met het verschil tussen de speler, het karakter en anderzijds de 'persoonlijkheid’ of de ‘identiteit’?

Het leven is als een theater spel. Daarin spelen de verschillende karakters allemaal hun rol. Net als jij dat ook doet.
Jij speelt je rol met al je aangeboren eigenschappen en talenten, voorkeuren en afkeuren. Het leven ontvouwt zich op die manier.
Het gaat eigenlijk vanzelf.

In de vroege jeugd is men begonnen met het vormen van je identiteit, het opvoeden van Henk is begonnen, er wordt hem verteld dat hij controle en greep moest krijgen op zijn eigen leven. Hij moest een eigen mening vormen en zichzelf ontwikkelen, verbeteren, dingen aanleren en afleren, zichzelf bewijzen etc........
Geleidelijk is er door dat vormen en geloven daarin een zelfbeeld ontstaan dat een eigen leven is gaan leiden. De illusie is geboren en heeft de naam Henk gekregen.

Wanneer je door deze identiteit heenkijkt dan dan valt het karakter niet weg.
Je kunt er dan niet meer in geloven. Je naam blijft nog steeds Henk en het leven gaat gewoon door. Het is heel gewoon en simpel. Je hoeft het alleen maar te zien. Het verschil is dat je er niet meer in kunt geloven.

Hoe is het om dit nu te zien?

HenkC

Postby HenkC » Sat Dec 29, 2012 5:37 pm

Om dit nu te zien is wel een hele opluchting dat het leven in feite vanzelf gaat dat is pas een echte ontdekking.

Dus wat je nu bent is gewoon het karakter waarmee je geboren bent. Je kan dus ook zeggen: ik ben salarisadministrateur en ik zou nooit iets anders kunnen zijn in mijn leven tenzij het leven ergens besluit dat ik een eigen zaak ga beginnen in tuingereedschappen.
Net zoals ik getrouwd ben en kinderen heb. Het ontwikkeld zich vanzelf. Het verhaal gaat gewoon verder.
De dingen die gebeuren gebeuren gewoon je hebt er geen enkele invloed op. De echte stress verdwijnt.

Door te geloven in je identiteit beperk je het zicht op de "realiteit" en zie je niet goed wat er gebeurd.

Ik vraag mij nog wel af wat de functie van het denken dan is. Ik heb ergens gelezen dat alles in de wereld ooit begonnen is met een gedachte.

Er is nog wel een gewoonte aan het werk. Gedachtes komen en gaan maar ik besef dan ...stop..het zijn maar gedachten.

Ik zou nog wel wat inzichten met je willen delen zoals hierboven omschreven.

Pascal

Postby Pascal » Sun Dec 30, 2012 1:05 am

Hoi Henk, het denken heeft pas functie als je die eraan geeft.

Hoe ga je om met de verschillen van karakters? De buurman kan wat jij niet kan. De ander heeft meer bezit dan jij. De ander is minder is minder bedeeld dan dat jij bent. Vuur heeft weer andere kwaliteiten dan water.

Waarin ligt de eenheid?
Hoe ga je met deze verschillen om?

Als we klaar zijn dan kunnen we delen.

HenkC

Postby HenkC » Sun Dec 30, 2012 10:43 am

Wie geeft functie aan het denken?(moeilijk begrip trouwens)Er is niemand om er functie aan te geven.

de eenheid bestaat uit het leven wat zich uitdrukt. Jij en b.v. de buren zijn weer een onderdeel van dat uitdrukkende leven.

Je merkt de verschillen op en accepteert ze.

Pascal

Postby Pascal » Sun Dec 30, 2012 1:08 pm

Hoe sterk is dat besef van niemand? Zijn er nog twijfels?

HenkC

Postby HenkC » Sun Dec 30, 2012 1:48 pm

De opluchting is compleet zelfs twijfel is een onderdeel van wat er gebeurd.

Echter...in welk licht vind dit gesprek plaats ?We praten tegen elkaar (of liever gezegd we schrijven)Wie of wat spreekt er eigenlijk? Zijn dit ook gedachten die uitgesproken worden ?

Was dit gesprek ook wat er gebeurd ? ...en zelfs deze reactie hierop..dus dit hier wat er nu geschreven wordt.

Was er wel een keuze om de bevrijding te ontdekken ?

Het feit dat de ene mens zich ermee bezig houdt en de andere niet is gewoon zoals het is.

Alles wat gebeurt is goed !

Return to “Other Languages”