Etsin opasta

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
hailvi

Re: Etsin opasta

Postby hailvi » Mon Sep 17, 2012 7:18 am

Kun elät jokapäiväistä elämääsi, tarvitseeko tätä mielikuvaa, käsitettä, Harri pitää yllä vai ei? Tarvitsetko Harria aistiaksesi ympäröivän maailmasi? Tarvitsetko Harria ajattelijaksi? Onko Harria siis olemassa?
Mielikuvaa Harrista ei tarvitse pitää yllä arjessa, samoin aistiakseni ympäröivän maailman en tarvitse Harri mielikuvaa. Sama vastaus tuohon ajattelija kohtaan, Harria ei tarvita ajattelijaksi.
Loogisen päättelyn mukaan Harria ei siis ole olemassa. Toki kun muutenkin ajattelen asiaa, Harri on pelkkä mielikuva, ajatus, käsite, jota ei varsinaisesti ole olemassa. Tai siis Harrista voi olla ajatus tai mielikuva, mutta varsinaista Harria ei ole olemassa. Ajatus Harrista voi nousta, mutta sitten samainen ajatus katoaa äkkiä, se on pelkkä hetkellinen ajatus, johon ei tarvitse uskoa.

Postby Ville » Mon Sep 17, 2012 5:00 pm

Loogisen päättelyn mukaan Harria ei siis ole olemassa.
Kyse ei ole loogisesta päättelystä. Kyse on siitä, että minä joko on olemassa tai ei ole. Älä päättele, katso mikä on totta, suoralla kokemuksella. Tee vielä uudestaan kokeita sekä aisteilla että ajatuksilla. Löytyykö Harria mistään? Nouseeko todellisuus suoraan siitä mitä koet vai onko välissä jokin käsite/mielikuva minästä, Harrista?
Ajatus Harrista voi nousta, mutta sitten samainen ajatus katoaa äkkiä, se on pelkkä hetkellinen ajatus, johon ei tarvitse uskoa.
Milloin Harri ajatus nousee mieleen? Missä olosuhteissa? Miksi? Mihin tätä hetkellistä Harria tarvitaan?

hailvi

Postby hailvi » Tue Sep 18, 2012 10:55 am

Loogisen päättelyn mukaan Harria ei siis ole olemassa.Löytyykö Harria mistään? Nouseeko todellisuus suoraan siitä mitä koet vai onko välissä jokin käsite/mielikuva minästä, Harrista?
Suoraan todellisuudessa ei löydy harria, välissä on käsite, mielikuva harrista. Itselläni tuo harrin löytyminen vaihtelee vielä tai siis mielikuvan löytyminen. Ajoittain on tilanteita, joissa harria ei ole, havaitsen maailman sellaisenaan ilman harri käsitettä tai mielikuvaa. sitten taas välillä koen tuon harrin hyvin aitona, vaikka sitten se katoaakin. Pointtina siis se, että välillä harria ei ole, mutta välillä se nostaa päätään ja koen sen ikäänkuin se olisi totta.
Esim. aamulla luin yhtä sähköpostia, pahoitin mieleni hyvin pienestä asiasta, loukkaannuin jopa hieman. Samaistuin Harri hahmoon, sitten aloin työstämään asiaa ja hoksasin että eihän tätä loukkaantuvaa harria olekaan, se on pelkkä ajatus. Tiettyjä tunteita voi toki nousta pintaan, mutta harri ei ole se joka loukkaantuu. Osa asioista vaatii siis vielä työstämistä, ne eivät ole vielä itselleni niin selviä että tulisivat automaattisesti, vaan silloin tällöin tänäänkin olen kokenut harrin ensin todellisena, mutta kun olen alkanut katsoa sitä, niin on tullut mieleen että mielikuva oli kyseessä.

Eilen oli yksi tilanne, joka jännitti minua, huomasin oikein kuinka jännitys nousi pintaan ja samaistuin jännittäjä harriin. Sitten yritin etsiä tätä jännittäjä harria, mutta en löytänyt sitä, se oli pelkkä mielikuva. Eli esim. joissakin yllättävissä tilanteissa koen harrin todellisena, sitten taas jossakin seesteisessä tilanteessa olen viime aikoina havainnut harrin jäävän taka-alalle.

Mielestäni Harria ei tarvita missään tilanteissa, se ei ole välttämätöntä, mutta kuten sanoin olen kokenut sen tulevan esiin, vaikka olen hetken päästä katsottuani nähnyt ainakin osassa tilanteissa, ettei harri ole kuin mielikuva. Katsominen on siis näissä tapauksissa tullut jälkikäteen, olen esim. eläytynyt tilanteeseen tms. ja nähnyt tilanteen toisin, mutta siinä tilanteessa harri on tuntunut jonkin aikaa todelta. Tilanne on saattanut tulla nopeasti, olla spontaani tai muuten jännittävä ja en siinä tilanteessa ole katsonut tilannetta selkesti, vaan tilanne on vienyt huomion ja en ole keskittynyt katsomaan harria tai sen poissaoloa, harri on ikäänkuin tullut vanhasta muistista esiin, ikäänkuin ehdollistettuna, sen "ääntä" en siinä tilanteessa ole kyseenalaistanut, vaan vasta jälkikäteen.

Joissakin tilanteissa harri on tullut esiin kun olen jännittänyt tai minua on pelottanut hyväksytäänkö minua tai onnistunko tässä, näissä tilanteissa olen havainnut tuon harrin esiintulemisen, ikäänkuin se suojelisi jotain, imagoa mielikuvaa tietystä hahmosta, näissä on ollut työstämistä nähdä tuon mielikuvan läpi.

sanoit tuossa aiemmassa viestissä, että kyse ei ole loogisesta päättelystä. Tiedän tämän, olen kuitenkin huomannut että välillä vanhasta muistista asioita tulee pohdittua järjellä ja tämä suora katsominen saattaa osaltaan tämän takia jäädä vähemmälle. Harjoittelen kuitenkin nyt tätä suoraa katsomista vielä lisää ja teen päivän aikana vielä harjoituksia.

Postby Ville » Tue Sep 18, 2012 2:26 pm

Kuulostaa hyvältä. Eli tilanteet joissa koet vahvoja tunteita tai stressiä saattavat vielä nostaa Harrin pintaan?
Tiettyjä tunteita voi toki nousta pintaan, mutta harri ei ole se joka loukkaantuu.
Hyvä havainto!
Eilen oli yksi tilanne, joka jännitti minua, huomasin oikein kuinka jännitys nousi pintaan ja samaistuin jännittäjä harriin. Sitten yritin etsiä tätä jännittäjä harria, mutta en löytänyt sitä, se oli pelkkä mielikuva.
Mitä sitten tapahtui kun päästit irti jännittäjä Harrista? Miltä tämä jännittäjä tuntuu kehossa? Voitko päästää irti siitä mitä tunnet kehossasi, rentoutua vain olemaan?
Joissakin tilanteissa harri on tullut esiin kun olen jännittänyt tai minua on pelottanut hyväksytäänkö minua tai onnistunko tässä, näissä tilanteissa olen havainnut tuon harrin esiintulemisen, ikäänkuin se suojelisi jotain, imagoa mielikuvaa tietystä hahmosta
Mitä tämä Harri suojelee? Miksi imago, mielikuva, tarvitsee suojelua jos sitä ei oikeasti ole edes olemassa?

Jos tunnet että Harria ei ole kun saat levollisena tehdä esim. aistiharjoitusta, voit siirtyä kokeilemaan samaa ideaa jokapäiväisen elämän tilanteisiin kuten olet jo tehnytkin. Kokeile miltä tilanteet tuntuvat erityisesti kehossasi, vatsassasi. Jännitystä? Entä hengitys? Kulkeeko se hyvin? Onko hengitys pinnallista, vain keuhkon yläosissa, vai tuleeko se alas vatsaan, pallean seutuville?

hailvi

Postby hailvi » Tue Sep 18, 2012 8:50 pm

Kuulostaa hyvältä. Eli tilanteet joissa koet vahvoja tunteita tai stressiä saattavat vielä nostaa Harrin pintaan?
kyllä nuo muun muassa. Sitten kun viime päivinä olen tarkkaillut tilannetta, niin joissakin vuorovaikutustilanteissa olen pyrkinyt antamaan erityisen positiivisen kuvan itsestäni, ja välttämään ns. negatiivisen kuvan antamista itsestäni. Näissä tilanteissa olen myös havainnut harria, eli pyrkimys säilyttää ja luoda positiivista imagoa, eräänlaista imagon suojelua, ikäänkuin harri tarvitsisi suojelua, eli olen samaistunut tuohon harriin ja pelännyt sisimmässä että tuo imago murenisi. Jälkikäteen olen kyllä oivaltanut että ainoastaan imago tarvitsee suojelua, "todellinen minä" jos nyt tuota termiä käytän, ei tarvitse mitään imagon rakentamista, suojelua tms. sillä se ei mene rikki.

sitten taas esim. tänään olin palaverissa ja keskityin niin huomasin oloni seesteiseksi ja eräänlaiseksi tarkkailijaksi, harria ei tällöin tuntunut olevan, mutta siinä tosiaan oli vähän seesteistä ja tunteita ei niin noussut pintaan.
Eilen oli yksi tilanne, joka jännitti minua, huomasin oikein kuinka jännitys nousi pintaan ja samaistuin jännittäjä harriin. Sitten yritin etsiä tätä jännittäjä harria, mutta en löytänyt sitä, se oli pelkkä mielikuva.
Mitä sitten tapahtui kun päästit irti jännittäjä Harrista? Miltä tämä jännittäjä tuntuu kehossa? Voitko päästää irti siitä mitä tunnet kehossasi, rentoutua vain olemaan?
kun päästin irti jännittäjä harrista, niin siinähän tuli ihan eri fiilis, mielenrauha, ei niin kiinnittynyt itse tilanteeseen, rentoutui, asia ei enää vaivannut mieltä, ajatuksia ei noussut samaan tahtiin, ei tarvetta puolustautua, monia muutoksia ilmeni

jännittäjä tuntuu kehossa sykkeen nousuna, lihasjännityksenä, leuka ja hampaat kiristyvät, olemus ei ole niin rento, ilme vakava
- voin päästää irti siitä mitä tunnen kehossa, rentoutua ja olla. Kun samaistuin harri hahmoon niin tuo irtipäästäminen ei kuitenkaan ollut niin helppoa, tuntui kuin fokus olisi kaventunut tuohon asiaan (loukkaantumiseen ja siihen liittyviin asioihin), ajatuksia alkoi tulla siihen liittyen ja keho tosiaan reagoi jännittämällä, mutta kun sai harri hahmoa jätettyä sivuun ja vähemmälle niin tuo kehon rentoutuminen ym. alkoi tapahtua vähän kuin itsestään
Joissakin tilanteissa harri on tullut esiin kun olen jännittänyt tai minua on pelottanut hyväksytäänkö minua tai onnistunko tässä, näissä tilanteissa olen havainnut tuon harrin esiintulemisen, ikäänkuin se suojelisi jotain, imagoa mielikuvaa tietystä hahmosta
Mitä tämä Harri suojelee? Miksi imago, mielikuva, tarvitsee suojelua jos sitä ei oikeasti ole edes olemassa?
no siis heh, noi oli erittäin hyviä kysymyksiä ja näitä olen miettinyt, siis imagoahan siinä suojelee, mielikuvaa harrista, pyrkimys antaa joku vahva ja puhdas mielikuva ja sitä suojelee sitten. Pelko että mielikuva menee rikki ja ettei tuu hyväksytyksi, niitä noissa on monissa ollu taustalla. Jos harria ei ole olemassa niin miksi tarvitse suojelua, no siis erittäin hyvä pointti, tätä olen nyt viime päivinä varsinkin miettiny, mut siis ku sillä hetkellä samaistuu siihen mielikuvaan niin sit kokee sen suojelun tarpeelliseksi.

Olen kyllä tullut tietoiseksi, että ihan turhaan tässä tätä mielikuvaa rakentaa ja suojelee ku tää on pelkkä mielikuva eikä mikään todellinen juttu,mut pointtina onkin just se, että sillä hetkellä ku tietyt tunteet, stressi, jännitys tai pelko on tullu pintaan ni on sit tullu tota samaistumista imagoon. Viime aikoina tää on hieman vähentyny, mut vieläkin sitä olen kyllä havainnu.

Jos tunnet että Harria ei ole kun saat levollisena tehdä esim. aistiharjoitusta, voit siirtyä kokeilemaan samaa ideaa jokapäiväisen elämän tilanteisiin kuten olet jo tehnytkin. Kokeile miltä tilanteet tuntuvat erityisesti kehossasi, vatsassasi. Jännitystä? Entä hengitys? Kulkeeko se hyvin? Onko hengitys pinnallista, vain keuhkon yläosissa, vai tuleeko se alas vatsaan, pallean seutuville?
Jossain määrin olen näitä tehnyt eri tilanteissa. Jatkan vielä näitä. Tietyissä arjen tilanteissa, esim. noissa seesteisissä eli rauhallisissa tilanteissa keho on ollut aika rento, ei jännitystä, ihan luonnollisia ja luontevaa, hengityskin sujuu ihan hyvin ja koko keho tuntuu olevan hengityksessä mukana eikä pelkästään keuhkojen yläosa kun noita harjoituksia on tehnyt.
Sit joissain vuorovaikutustilanteissa on tullu tota harria, siinä on ollu sit jännitystä, pinnallisempaa hengitystä, ei niin syvää hengitystä. Jatkan näitä harjoituksia.

Postby Ville » Wed Sep 19, 2012 10:07 am

Hyvä, jatka tutkimuksia. Katsotaan asiaa vielä tarkemmin. Viittaako minä mihinkään todelliseen? Kun uskoit lapsena joulupukkiin ja lopulta tajusit että joulupukkia ei ole, tarvitsiko sinun enää tutkia asiaa? Onko minä sama kuin joulupukki? Muuttaako se, että Harri näyttää ilmestyvän välillä kuvioihin mitenkään sitä tosi asiaa, että Harria ei ole?

Kun olemme katsoneet minää, katsotaan vielä miten "minun" illuusio ilmestyy.

- Kun istut kahvilla ja edessäsi on kahvikuppi, mikä tekee kahvikupista jonka näet edessäsi SINUN kupin?
- Kun annat kupin vieressäsi istuvalle, miten SINUN kuppi muuttuu HÄNEN kupiksi? Miten MINUN irtoaa kupista?
- Muuttuuko itse kuppi millään tavalla siitä että se vaihtuu minun kupista hänen kupiksi?

hailvi

Postby hailvi » Wed Sep 19, 2012 5:13 pm

Hyvä, jatka tutkimuksia. Katsotaan asiaa vielä tarkemmin. Viittaako minä mihinkään todelliseen? Kun uskoit lapsena joulupukkiin ja lopulta tajusit että joulupukkia ei ole, tarvitsiko sinun enää tutkia asiaa? Onko minä sama kuin joulupukki? Muuttaako se, että Harri näyttää ilmestyvän välillä kuvioihin mitenkään sitä tosi asiaa, että Harria ei ole?
Minä ei viittaa mihinkään todelliseen, vaan mielikuvaan, kuvitteelliseen hahmoon. Tiedän tämän jossain määrin, mutta vielä toistaiseksi olen jossain määrin samaistunut tuohon harri hahmoon, eli en ole vielä täysin vapautunut tuosta harhan verhosta jos tuota termiä käytetään.

Joulupukki vertaus oli hyvä, siis mulla hävisi lapsena joulupukkiin uskominen siinä vaiheessa kun huomasin että joulupukki olikin naapurin mies, sen jälkeen vaikka näki joulupukiksi pukeutuneita ihmisiä niin ei enää uskonut joulupukin todellisuuteen. Ihan tällä tasolla en vielä koe näkeväni harria, tuntuu että välillä se raottaa verhoa, mutta tuota verhoa en vielä koe että olisi kokonaan repäisty pois, eli ei ihan noin selkeästi kuin tuo joulupukki tarina, vielä siis.

Minä on samankaltainen hahmo kuin joulupukki, kuvitteellinen hahmo.
Se että harri näyttää ilmestyvän välillä kuvioihin ei muuta mitenkään sitä tosiasiaa, että harria ei ole, mut jos otetaan tuo joulupukki, niin siinä vaiheessa kun paljastu että joulupukkia ei ole olemassa niin epäilyksiä oli sen jälkeen hyvin vähän ja vähän ajan päästä ei laisinkaan, ihan noin varmaan kokemusta en ole vielä kokenut saavani tuosta minän katoamisesta.

Tänään huomasin taas, että harri nosti hetkellisesti päätään ajatustasolla, mut sit havahduin että toihan oli ajatus vaan ja että hei, ajatus katos nopeasti, tippui tuntemattomaan. Mut sit oli pari tilannetta jossa pelko, jännitys ja minän suojelu nousi spontaanisti pintaan ja se mielikuva johdatti mun toimintaa, en toiminu rohkeasti, vaan se minän suojelu tosiaan ikäänkuin ohjasi toimintaa. jälleen jälkikäteen tajusin että hei tossahan suojeli imagoa, että enhän mä oikeasti tarvitse tollasta suojelua, vaan se olematon harri, mut tosiaan siinä spontaanissa yllättässä tilanteessa samaistui siihen hahmoon.
Kun olemme katsoneet minää, katsotaan vielä miten "minun" illuusio ilmestyy.
- Kun istut kahvilla ja edessäsi on kahvikuppi, mikä tekee kahvikupista jonka näet edessäsi SINUN kupin?
- tänkaltaisia harjoituksia olin tehnyt ennenkin, mutta tein nyt uudelleen.
- kun katson kahvikuppia, näen kahvikupin. Ajatus tekee kahvikupista minun, pelkkä ajatus. Tosin mulla ei oikein tullut tollasta ajatusta mieleen, että mun kahvikuppi, vaan toi kahvikuppi tuntui osuvammalta kuvaukselta, mutta kun aloin ajatella että mun kahvikuppi, niin tosiaan se oli pelkkä ajatus, että "mun kuppi"
- Kun annat kupin vieressäsi istuvalle, miten SINUN kuppi muuttuu HÄNEN kupiksi? Miten MINUN irtoaa kupista?
- ajatus taas, eli minun kuppi muuttuu hänen kupiksi kun muutan ajatusta, eli jos ensin ajattelen omistavani kupin ja pidän sitä minun kuppina ja annan sen toiselle niin sitten kuppi muuttuu hänen kupiksi kun ajattelen niin, se on pelkkä ajatus joka nousee, ikäänkuin näkisin irrallisuutta ja erillisyyttä
- Muuttuuko itse kuppi millään tavalla siitä että se vaihtuu minun kupista hänen kupiksi?
- tää oli hyvä, siis sama kuppihan se on siinä, siis ihan sama kuppi, niin kuin se kuppi nyt muka muuttuisi tai niinkuin se kuppi nyt muka ajattelisi että nyt olen ton kuppi, äsken olin ton! siis ajatus kupista muuttuu, pelkkä ajatus, itse kuppi ei muutu yhtään.

Nää oli mulle aika luonnollisia, aloin viedä ajatusta vähän pidemmälle, eli tosiaan tuohon kuppiin en niin samaistunut tai ei tullut ajatusta minun kuppi, sinun kuppi, mutta aloin tosiaan ajatella, että tuleeko mulla jossain muussa esineessä tai asiassa enemmän tota samaistumista jos antaisin sen toiselle
Esineissä ei niin tullut mieleen tota minun ja sinun juttua. en sit tiedä tulisko jossain spontaanissa tilanteessa sit, mut nyt ei tullu niin voimakkaasti esille

Postby Ville » Wed Sep 19, 2012 7:55 pm

Ihan tällä tasolla en vielä koe näkeväni harria, tuntuu että välillä se raottaa verhoa, mutta tuota verhoa en vielä koe että olisi kokonaan repäisty pois, eli ei ihan noin selkeästi kuin tuo joulupukki tarina, vielä siis.
Tiedän tämän jossain määrin, mutta vielä toistaiseksi olen jossain määrin samaistunut tuohon harri hahmoon
i

Mitä pitäisi tapahtua, jotta verho repeytyisi kokonaan pois ja Harri häviäisi? Mikä tuo verho on mistä puhut?
Se että harri näyttää ilmestyvän välillä kuvioihin ei muuta mitenkään sitä tosiasiaa, että harria ei ole,
Eli tiedät että todellisuudessa Harria ei ole. Milloin "minä" on syntynyt? Miksi "minä" on syntynyt?

hailvi

Postby hailvi » Thu Sep 20, 2012 7:11 am

[Mitä pitäisi tapahtua, jotta verho repeytyisi kokonaan pois ja Harri häviäisi? Mikä tuo verho on mistä puhut?
Tähän en osaa tällä hetkellä tarkasti vastata. yksi vaihtoehto olisi että ajatus harrista ei olisi niin voimakas. Tämä on kuitenkin spekulaatiota ja spekulointi pyydettiin jättämään pois. Tällä hetkellä tuntuu että suoralla kokemuksella en kykene vastaamaan tuohon.

Verho oli vertauskuva, sillä tarkoitin sitä, että välillä harri hahmo ei ole ollut niin esillä ja on ikäänkuin olisin vilkaissut pikaisesti verhon taakse ja nähnyt hahmon läpi, en ole ns. samaistunut hahmoon. Sitten että verho vedettäisiin täysin pois edestä symbolisoi sitä joulupukkia, että näkisi ja kokisi selkeästi että tuo harri on ihan harha hahmo, jolloin verhon ei olisi enää mahdollisuutta sulkeutua. En siis kokisi enää olevani individualistinen yksilö, tämä harri hahmo, vaan jotain muuta.

toinen pointti on ajatukset, se ettei kiinnittyisi niin paljon ajatuksiin. Nyt olen huomannut että tietyt ajatukset nousevat ja katoavat, mutta joihinkin ajatuksiin olen ns. jäänyt kiinni, tämä liittyy myös tuohon verho symboliikkaan, eli kun verho avautuisi enemmän, niin en jäisi niin paljon kiinni niihin, en jatkaisi ajatusten spekulointia ym.
Se että harri näyttää ilmestyvän välillä kuvioihin ei muuta mitenkään sitä tosiasiaa, että harria ei ole,
[Eli tiedät että todellisuudessa Harria ei ole. Milloin "minä" on syntynyt? Miksi "minä" on syntynyt?
Tiedän, että todellisuudessa Harria ei ole. Kun minää ei ole niin ei se silloin ole syntynytkään. Mutta mielikuva minästä on syntynyt ja on tällä hetkelläkin itselläni vielä päällä. Tohon en osaa kyllä vastata varmuudella, että milloin mielikuva tuosta minästä on syntynyt. Tällainen ajatus tuli mieleen, että tuo mielikuva minästä syntyy jokaisessa ajatuksessa siitä ja varsinkin jos niihin tarttuu, ikäänkuin tuo minä olisi välillä kadoksissa ja sitten taas syntyisi uuden "minä" ajatuksen ilmaannuttua ja varsinkin jos siihen takertuu.

Itse olen kokenut tuon minän syntymisen ajatuksissa liittyvän pelkoon, pyrkimys suojella jotakin, mikä ei toisaalta tarvitse suojelua, mutta siis se mielikuva minästä kaipaa suojelua, mutta en kyllä saa nyt varmuudella otetta että miksi mielikuva minästä olisi syntynyt, enemmän menee spekulaation puolelle ja järjelliseen ajatteluun nyt oma pohdinta aiheesta. Jotenkin tuntuu että tuota minää ei ole, niin miksi mielikuvaa siitä nyt sitten tarvitsisi. Jostain syystä se mielikuva kuitenkin on, joten ehkä sillä on jokin syy syntyä, mutta tosiaan en nyt saa kunnon otetta miksi.

Postby Ville » Thu Sep 20, 2012 5:49 pm

Tämä ketju ei etene mihinkään. Minä joko on tai sitä ei ole!
Verho oli vertauskuva, sillä tarkoitin sitä, että välillä harri hahmo ei ole ollut niin esillä ja on ikäänkuin olisin vilkaissut pikaisesti verhon taakse ja nähnyt hahmon läpi, en ole ns. samaistunut hahmoon.
KUKA on se joka ei ole vapautunut täysin "minä harhan verhosta"?
Tiedän, että todellisuudessa Harria ei ole. Kun minää ei ole niin ei se silloin ole syntynytkään. Mutta mielikuva minästä on syntynyt ja on tällä hetkelläkin itselläni vielä päällä.
KENELLÄ on mielikuva minästä? Voiko mielikuvalla olla päällä mielikuva? Ajatuksia minästä tulee ja menee. Muuttaako se mitenkään sitä, onko minää olemassa erillisenä yksilönä vai ei?

Kyse ei ole siitä että joko ymmärrät asian tai uskot asian. Kyse on siitä, että kun TIEDÄT totuuden, et PYSTY enää uskomaan mihinkään mielikuviin tai ajatuksiin!

Paneudu tähän asiaan vielä kunnolla. Testaa onko minää olemassa SUORALLA KOKEMUKSELLA! Ei ymmärrystä, ei uskoa. Minä joko on tai sitä ei ole!

hailvi

Postby hailvi » Thu Sep 20, 2012 9:05 pm

Tämä ketju ei etene mihinkään. Minä joko on tai sitä ei ole!
Olen eri mieltä tuosta ettei ketju johda mihinkään. Olen kokenut itse saavani oivalluksia ja en ole myöskään takertunut enää niin paljon ajatuksiin.
KUKA on se joka ei ole vapautunut täysin "minä harhan verhosta"?
Ei kukaan, pelkkä ajatus joka nousi ja katosi.
KENELLÄ on mielikuva minästä? Voiko mielikuvalla olla päällä mielikuva? Ajatuksia minästä tulee ja menee. Muuttaako se mitenkään sitä, onko minää olemassa erillisenä yksilönä vai ei?
se ei muuta sitä onko minää olemassa erillisenä yksilönä tai ei. mielikuva minästä on pelkkä ajatus. Ajatuksessa mielikuvallakin voi olla mielikuva.
Paneudu tähän asiaan vielä kunnolla. Testaa onko minää olemassa SUORALLA KOKEMUKSELLA! Ei ymmärrystä, ei uskoa. Minä joko on tai sitä ei ole!
Okei paneudun tähän ja testaan tuota suoraa kokemusta

Postby Ville » Fri Sep 21, 2012 9:12 pm

Olen kokenut itse saavani oivalluksia
Ainut oivallus mitä tämän ketjun tarkoitus on synnyttää on että minää ei ole olemassa. Oivallus ei ole ajatus. Se on varma, kokemuksen kautta saatu tieto totuudesta.

Mutta jatka kokeiluja ja kerro mitä tapahtuu.

hailvi

Postby hailvi » Sat Sep 22, 2012 1:33 pm

Ainut oivallus mitä tämän ketjun tarkoitus on synnyttää on että minää ei ole olemassa. Oivallus ei ole ajatus. Se on varma, kokemuksen kautta saatu tieto totuudesta.
Se on sun mielipide. Mun mielestä voi sitä ennen tulla muitakin oivalluksia ja samoin sen jälkeen erilaisia oivalluksia.

Tänään on tullut mieleen, että se mikä olen, niin sitä ei voi vahingoittaa, se ei mene rikki. En siis puhu tuosta minästä vaan siitä mikä todella olen, vaikka mitä tunteita nousisi pintaan, vaikka sairastuisin vakavasti tai vaikka maapallolla olisi vakava ydinsota niin minulla ei olisi hätää.

Sitten olen parina viime päivänä ulkoillessa kiinnittänyt huomiota eräänlaiseen 3d elokuvamaiseen fiilikseen. Kun olen pyöräillyt niin olo on ollut kuin 3d elokuvassa, ikäänkuin olisin osa tuota elokuvaa ja siihen ilmestyy hahmoja juuri oikeaan aikaan, puhetta ja ääniä kuuluu jne.

Tänään tuli mieleen, että millä sanalla kuvaisin itseäni, aloin mielessä käydä eri nimiä ja sanoja läpi, mutta mikään ei tuntunut kuvaavan sitä mitä olen, kuulosti jokseenkin kömpelöiltä, harri - siis pelkkiä kirjaimia toisten perään, toki pää kääntyy edelleen kun joku kutsuu mua harriksi, mut sit toi harri ei kuvaa sitä mikä olen tai mikään muukaan sana, noita nyt tullu lähipäivinä mieleen.

Joitain tunteita on myös tullut pintaan, olen pyrkinyt olemaan vaan niissä tunteissa enkä oo pyrkinyt eroon niistä, vaan ollu ja kuulostellu tunteita

Mutta jatka kokeiluja ja kerro mitä tapahtuu.[/quote]

Postby Ville » Sat Sep 22, 2012 4:51 pm

Se on sun mielipide. Mun mielestä voi sitä ennen tulla muitakin oivalluksia ja samoin sen jälkeen erilaisia oivalluksia.
Mitä sanoin ei ole minun mielipide. Tämän ketjun ainoa tarkoitus on nähdä että minää ei ole. Piste. Kyse ei ole mielipiteistä. Jos haluat keskustella muista oivalluksista, voit mennä joillekin yleisille foorumeille keskustelemaan asiasta. Minun mielipiteellä siitä mitä tapahtuu ennen tai jälkeen ei ole nyt mitään merkitystä. Olen täällä ainoastaan auttamassa yhdessä asiassa, siinä että minää ei ole. Tämä sama tarkoitus on koko foorumilla, joka ikisessä ketjussa minkä täällä luet. Ei mitään muuta. Emme ala nyt keskustelemaan mistään muusta.
toki pää kääntyy edelleen kun joku kutsuu mua harriksi, mut sit toi harri ei kuvaa sitä mikä olen tai mikään muukaan sana,
Kyllä, minun pää kääntyy myös kun joku kutsuu minua nimellä. Mikään tässä asiassa ei muutu. Ymmärrän että ihmiset kutsuvat minua nimellä ja on hyvin käytännöllistä vastata :)

Se että Harri ei tunnu kuvaavan sinua kuulostaa hyvältä. Oletko siis se ajatus joka kutsuu itseään minäksi?
Joitain tunteita on myös tullut pintaan, olen pyrkinyt olemaan vaan niissä tunteissa enkä oo pyrkinyt eroon niistä, vaan ollu ja kuulostellu tunteita
Minkälaisia tunteita? Jos niitä nousee edelleen, kuvaile tänne mitä koet.

hailvi

Postby hailvi » Sat Sep 22, 2012 10:07 pm

Mitä sanoin ei ole minun mielipide. Tämän ketjun ainoa tarkoitus on nähdä että minää ei ole. Piste. Kyse ei ole mielipiteistä. Jos haluat keskustella muista oivalluksista, voit mennä joillekin yleisille foorumeille keskustelemaan asiasta. Minun mielipiteellä siitä mitä tapahtuu ennen tai jälkeen ei ole nyt mitään merkitystä. Olen täällä ainoastaan auttamassa yhdessä asiassa, siinä että minää ei ole. Tämä sama tarkoitus on koko foorumilla, joka ikisessä ketjussa minkä täällä luet. Ei mitään muuta. Emme ala nyt keskustelemaan mistään muusta.
Siis ymmärrän tuon pointin. Mulla tuli vaan ajatus, että ennen tuon minän totaalista poistumista voi olla välioivalluksia, jotka auttaa saamaan tuon oivalluksen, ettei minää ole ja sikäli pidin niitä tärkeinä, mutta tosiaan tuo ettei minää ole on oleellinen seikka, ja sen takia itsekin nyt täällä forumilla olen.

Se että Harri ei tunnu kuvaavan sinua kuulostaa hyvältä. Oletko siis se ajatus joka kutsuu itseään minäksi?
En ole ajatus, joka kutsuu itseään minäksi, en ole mikään ajatus tai käsite, mikään yksittäinen ajatus ei kuvaa sitä, vaan pikemminkin rajoittaa sitä ja nuo käsitteet ja ajatukset tuntuu sikäli sanoisinko hassuilta ja tosiaan rajoittavilta, pelkiltä ajatuksilta tai pelkiltä sanoilta.
Minkälaisia tunteita? Jos niitä nousee edelleen, kuvaile tänne mitä koet.
No esim. eilen yksi tuleva vuorovaikutustilanne jännitti minua, huomasin kuinka etukäteen jännitti ja syke nousi. Sitten vain olin siinä tunteessa, aloin kiinnittämään huomiota siihen, että hetkonen syke nousee ja jännittää, mutta en siis lähtenyt pakenemaan tunnetta, en pyrkinyt tukahduttamaan sitä tai painamaan piiloon, sit aloin tehdä pientä itsetutkiskelua ja kysyin itseltäni, että olenko tuo jännittäjä, olenko tuo rinnassa tuntuva sykkeen nousu jne. no eihän ne kuvanneet mua lainkaan sitä mitä mä olen. No sit tuli se vuorovaikutustilanne ja siinä toiminkin ihan rohkeasti, se ei ollu mikään tyypillinen toimintamalli "harri" hahmolle. Siinä tilanteessa ja varsinkin välittömästi sen jälkeen mulla tuli tunne, että hetkonen mitä mä olen suojellut "harri imagoa", että se mikä olen ei tarvitse mitään suojelua, se ei voi mennä millään rikki tai vaurioitua, oli ihan rauhallinen olotila, joskus aiemmin olen vastaavissa tilanteissa kokenut hylätyksitulemisen tunnetta, mutta nyt ei mitään sellaista tunnetta tullut, lähinnä huvittunut ja eräällä tapaa ihan itsevarma olo, mutta ei missään nimessä egoistisessa mielessä, vaan eräänlainen luonnollinen fiilis, vaikka vuorovaikutustilanne ei mennytkään ihan sillä tavalla kuin olisin etukäteen toivonut

Toisaalta vuorovaikutustilanteen jälkeen tuli mieleen, että mitä jos se meni juuri niinkuin oli tarkoituskin, eli aloin kyseenalaistamaan sitä, että olisiko tilanne voinut mennäkään jollain muulla tavalla. Sitten tuli mieleen elämäni menneisyys ja tuli mieleen, että mitä jos sekin on mennyt juuri niinkuin on ollu tarkoituskin ja että mitä jos se ei olisi voinut mennäkään millään muulla tavalla, en tarkoita ennaltamäärättyä ajattelua että olisi jokin menneisyys ja sitten siitä seuraisi tulevaisuus ja elämä olisi jotenkin ennalta määrättyä, vaan että elämä ilmenee juuri oikealla tavalla.

Sitten noita 3 d kokemuksia on tosiaan ollut viime päivinä, eli olen liikkunut kaupungilla ja luonnossa ja olen tosiaan kokenut olevani eräällä tapaa tarkkailija, ikäänkuin tarkkailisin tapahtumia tämän hahmon kautta, eli en tarkoita sitä, että olisin jokin haukka joka ylhäältä ulkopuolisena tarkkailee tapahtumia, vaan että itse olen osa tapahtumia ja sitten jostain ilmestyy joku ihminen eteen tai auto liikkuu tiellä ikäänkuin elokuvamaisesti.

Joissain asioissa olen huomannut epäröinnin äänen nostavan pintaa, vaikka ensin olisi tullut fiilis tehdä jotain tms. Tuon epäröivän ajatuksen olen tunnistanut ja että se on pelkkä ajatus, jotenkin tuntuu että osa on tullut ikäänkuin tavanomaisesti vanhasta toimintamallista, mutta nyt tosiaan on huomannut sen olevan tosiaan vain ajatus, totuttu tapa, jota nyt on eräällä tapaa alkanut kyseenalaistamaan.

Moojin videota katsoin youtubesta, se nosti tunteita pintaan, kyyneleet alkoivat valua silmistä, joku sanoissa tuntui resonoivan kun mooji puhui että jätä tiedot (knowledge) taakse ja tule paikkaan ennen tietämystä.

Päivällä kävin esiintymässä taikurina, esitys ei jännittänyt yhtään, ihan luonnolliselta tuntui esiintyä. Joskus aiemmin, ei tosin aina, on jännittänyt onnistuminen tai epäonnistuminen, mutta nyt en kyllä huomannut jännitystä.

Return to “Other Languages”