Guide me - helst på dansk (evt. dreamer)

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Byron

Re: Guide me - helst på dansk (evt. dreamer)

Postby Byron » Fri Feb 21, 2014 1:45 pm

Godt! Findes der rigtige og forkerte beslutninger? Træffer du i det hele taget beslutninger - og hvordan? Jeg mener ikke kun de store beslutninger i livet. Også valget mellem vanilje - og chokoladeis. Beslutninger hvornår kroppen skal bevæge sig ud af sengen om morgen...
Kan du beskrive hvordan sådan noget foregår?
Rigtigt og forkert indebærer at der kunne være sket eller der kan ske noget andet end det, der er sket eller kommer til at ske. Men når der ikke er noget "jeg" til at træffe beslutningerne, kan der kun ske det der sker.

Når beslutninger tilsyneladende træffes kan der komme tanker og billeder omkring fordele og ulemper. tanker som "jeg" ikke har valgt at tænke. Selv når tanken kommer "nu skal jeg beslutte mig for om jeg skal x", så er det en tanke der kommer. Der er ikke noget jeg til at starte processen.

Mht. is (mmmh), så er der en forestilling om at jeg bedre kan li' vanilje. Tilbød du mig en is nu, ville "jeg" nok vælge vanilje.
For en person, som alligevel ikke findes :)
Ja!!! HA HA HA HA HA

Ja, og gudskelov for at det ikke kan ske - jeg ville være totalt skizofren hvis jeg skulle være en blanding af alle de lærers væremåde. Ha ha.

En ting til: Hvordan/hvornår opleves der ikke enhed?
Det er et fantastisk spørgsmål. tak for det. Det går rent ind. Det lader jeg lige simre i mig noget tid og vender tilbage med.

Byron

Postby Byron » Fri Feb 21, 2014 10:05 pm

En ting til: Hvordan/hvornår opleves der ikke enhed?
Enheden er her altid. Når jeg ikke prøver at nå den, opleves den. - Det kan være at prøve at nå enhed ved at prøve at nå oplysning, eller ved at søge en følelse af enhed ved at modsætte mig det der sker. Jeg har brugt noget tid på at se/undersøge om der altid er en oplevelse af enhed - selv når der er søgen. Det kan jeg ikke se der er. Det virker som om søgen er en form for panik som overskygger det helt, så enheden ikke opleves som enhed.

Ingen

Postby Ingen » Fri Feb 21, 2014 11:18 pm

Hej Byron, jeg synes at du virker meget mere afslappet nu end for et par dage siden! Hvordan går det, har noget ændret sig?
Mht. is (mmmh), så er der en forestilling om at jeg bedre kan li' vanilje. Tilbød du mig en is nu, ville "jeg" nok vælge vanilje.
Det kan jeg desværre ikke ;) Men nu da vi er ved "fri vilje" vil jeg lige sige at det er ikke dig som har valgt dine præferencer. Eller kunne du beslutte at lave dem om?

Men du siger det jo selv:
Men når der ikke er noget "jeg" til at træffe beslutningerne, kan der kun ske det der sker.
Og det gælder også det her:
Jeg har brugt noget tid på at se/undersøge om der altid er en oplevelse af enhed - selv når der er søgen. Det kan jeg ikke se der er. Det virker som om søgen er en form for panik som overskygger det helt, så enheden ikke opleves som enhed.
Der kan kun ske hvad der sker. Tanker om søgning og panik dukker op, og forsvinder igen. Oplevelse af enhed sker og forsvinder igen. Chokolade- og vaniljeis.
Men:
Enheden er her altid.
Kan du sige noge om din sætning fra et par dage siden: "Jeg vil bare så gerne hjem"?
Hvad er det for et jeg, hvad er hjem?

Byron

Postby Byron » Sun Feb 23, 2014 10:12 pm

Hej Byron, jeg synes at du virker meget mere afslappet nu end for et par dage siden! Hvordan går det, har noget ændret sig?
Hej Ingen.

Ha ha. Jeg er også mere afslappet nu. Jeg troede bare der var noget udover det der opleves nu som "jeg" kunne have eller blive (at der var noget galt). Og kan se at jeg bare er en tanke og at verden bare er en tanke. Ellers har ingenting ændret sig :-) Tanker om at jeg er noget eller kan blive noget, ændre noget kommer stadig, sammen med de velkendte følelser. Det bliver bare set for hvad det er.
Det kan jeg desværre ikke ;) Men nu da vi er ved "fri vilje" vil jeg lige sige at det er ikke dig som har valgt dine præferencer. Eller kunne du beslutte at lave dem om?
Nej, det kan jeg ikke se er muligt at beslutte at lave om. præferencerne ændre sig måske, men uden mig til at lave dem om.
Der kan kun ske hvad der sker. Tanker om søgning og panik dukker op, og forsvinder igen. Oplevelse af enhed sker og forsvinder igen.
Der er en tendens til at en tanke bliver fulgt af en anden tanke, som siger den første tanke ikke burde være der. Og derfor en følelse af splittelse og en "urge" til at fixe det. Men når alt er enhed, er alle tankerne og historierne ikke adskilt derfra. (hvis jeg fik det skrevet så det giver mening). Der er altså ikke enhed på den ene side - og så lige det der søgen ved siden af.

Og det er ikke muligt at holde fast i oplevelsen af enhed, da der ikke er nogen til at holde fast.
Kan du sige noget om din sætning fra et par dage siden: "Jeg vil bare så gerne hjem"?
Jeg ved ikke helt hvorfor det er lidt svært at sige noget om. Måske fordi der ikke er noget "jeg" til at komme hjem. Det var vel forvirring. En historie om mig der var afskåret fra "min kerne" (i mangel på bedre ord).

Ingen

Postby Ingen » Sun Feb 23, 2014 10:56 pm

Der er en tendens til at en tanke bliver fulgt af en anden tanke, som siger den første tanke ikke burde være der.
Og det, som siger "der er en tendens", er også en tanke. Der er "altid" kun en tanke - nu - som skaber en hel verden fuld af tendenser og kontraster og fortid og fremtid.

Og derfor en følelse af splittelse og en "urge" til at fixe det.
ja.
Men når alt er enhed, er alle tankerne og historierne ikke adskilt derfra. (hvis jeg fik det skrevet så det giver mening). Der er altså ikke enhed på den ene side - og så lige det der søgen ved siden af.
Netop. Søgen er også enhed. En spændende film er også enhed.
Og det er ikke muligt at holde fast i oplevelsen af enhed, da der ikke er nogen til at holde fast.

Rigtig.
Men der er smagen af vaniljeis og tanker om ditten og datten, og søgen og finden...

Kan du sige noget om din sætning fra et par dage siden: "Jeg vil bare så gerne hjem"?
Jeg ved ikke helt hvorfor det er lidt svært at sige noget om. Måske fordi der ikke er noget "jeg" til at komme hjem. Det var vel forvirring. En historie om mig der var afskåret fra "min kerne" (i mangel på bedre ord).
Hvad med: Der er ikke noget dig som kan komme hjem, fordi der findes ikke andet end hjem?

Byron

Postby Byron » Mon Feb 24, 2014 11:58 pm

Hej Ingen.

Jeg har quoted nogle af de sætninger du skrev i forrige besked. Jeg ville kommentere dem og har nu siddet med dem længe, men jeg er ret blank lige nu. Jeg vil bare lade dig vide at jeg stadig undersøger, jeg kan bare ikke rigtig få noget skrevet ned. Tankerne kredser og synes at sidde fast.
Og det, som siger "der er en tendens", er også en tanke. Der er "altid" kun en tanke - nu - som skaber en hel verden fuld af tendenser og kontraster og fortid og fremtid.
hmm, ja. Den verden "jeg" angiveligt bor i...
Netop. Søgen er også enhed. En spændende film er også enhed.
Hvad med: Der er ikke noget dig som kan komme hjem, fordi der findes ikke andet end hjem?

Ingen

Postby Ingen » Tue Feb 25, 2014 8:42 am

Måske hjælper det hvis du sætter ind "liv" i sted for "hjem".

Hvordan er forholdet mellem dig og dit liv? Hvor er grænsen?

Byron

Postby Byron » Tue Feb 25, 2014 11:04 pm

Hej Ingen
Det har ikke været muligt for mig at bruge tid på det her i dag. Jeg satser på at skrive i morgen tidlig.

Ingen

Postby Ingen » Tue Feb 25, 2014 11:39 pm

Det er helt ok, tak for at give besked!

Byron

Postby Byron » Wed Feb 26, 2014 8:52 pm

Måske hjælper det hvis du sætter ind "liv" i sted for "hjem".
Jeg har lavet sætningen om til:
-Der er ikke nogen dig til at "blive forenet med livet", fordi der ikke er andet end liv...-

Jeg kan godt se rigtigheden i det udsagn... Jeg kan bare ikke helt mærke det...

Hvordan er forholdet mellem dig og dit liv? Hvor er grænsen?
Tanker om døden dukker op når jeg ser på spørgsmålet. (det gør de nu tit alligevel). En tanke om at jeg har så og så langt tid til at leve i, og en følelse af at skulle nå noget i livet inden "jeg smutter". Grænsen kommer når jeg tænker på at Jeg lever. Og at andre mennesker lever. Grænsen bliver tydeligere når jeg tænker eller oplever noget som føles fx uoverskueligt - så bliver det mig og mit uoverskuelige liv. grænsen kommer med Jeg/mig.
Der er "altid" kun en tanke - nu - som skaber en hel verden fuld af tendenser og kontraster og fortid og fremtid.
Det er som det vi snakkede om tidligere med at der ikke er findes nogen lyd uden for oplevelsen. ikke nogen verden uden for oplevelsen. Jeg kan se det, men ikke forstå det. Og hvad er en tanke egentlig?

Ingen

Postby Ingen » Wed Feb 26, 2014 10:13 pm

-
Der er ikke nogen dig til at "blive forenet med livet", fordi der ikke er andet end liv...-
Hvad er det du mærker? Hvad er det du vil gerne mærke?

Hvad er det for nogen/ noget som "har et liv"? Hvad består det af? Hvordan styrer det livet?
En tanke om at jeg har så og så langt tid til at leve i, og en følelse af at skulle nå noget i livet inden "jeg smutter".
En tanke og en følelse - men hvor er jeget?
Det er som det vi snakkede om tidligere med at der ikke er findes nogen lyd uden for oplevelsen. ikke nogen verden uden for oplevelsen. Jeg kan se det, men ikke forstå det.
Der er ikke noget at forstå. "At forstå" betyder jo bare at en tanke A bliver kombinerert med en anden tanke B som siger at A passer i et eller andet system.

Det vigtige er jo at se /høre / mærke det.
Og hvad er en tanke egentlig?
Tanker kører på autopilot i en kommentarspor som bare kører derudad.

Byron

Postby Byron » Thu Feb 27, 2014 11:29 pm

Der er ikke nogen dig til at "blive forenet med livet", fordi der ikke er andet end liv...-

Hvad er det du mærker? Hvad er det du vil gerne mærke?
Jeg mærker forbavsende lidt. sådan lidt tomhed... Jeg tror jeg ventede på et "klik"... - at mærke en følelse af enhed...

Hvad er det for nogen/ noget som "har et liv"? Hvad består det af? Hvordan styrer det livet?
Der er ikke nogen/noget der har et liv. Derfor kan livet ikke styres. Der er tanker og følelsen af kontrol/styring.

En tanke om at jeg har så og så langt tid til at leve i, og en følelse af at skulle nå noget i livet inden "jeg smutter".
En tanke og en følelse - men hvor er jeget?
Jeget er en tanke. Jeget er en følelse.

Der er "altid" kun en tanke - nu - som skaber en hel verden fuld af tendenser og kontraster og fortid og fremtid.
Der er ikke noget at forstå. "At forstå" betyder jo bare at en tanke A bliver kombinerert med en anden tanke B som siger at A passer i et eller andet system.
Det vigtige er jo at se /høre / mærke det.
Ja, forśtåelse kan jeg ikke bruge til så meget her. Det er bare så vild en sætning, at jeg prøver at begribe det.
Verden bliver lige vendt på hovedet.
Tanker kører på autopilot i en kommentarspor som bare kører derudad.
Ja, det kører i hvertfald bare derudad.

Ingen

Postby Ingen » Fri Feb 28, 2014 7:11 pm

Jeg mærker forbavsende lidt. sådan lidt tomhed... Jeg tror jeg ventede på et "klik"... - at mærke en følelse af enhed...
Ja, der har vi forventningerne igen. Der skal komme et klik, og alt skal blive rosenrød. Bare ikke som det er nu. Kan du se mønstret?
Hvordan føles det hvis du omfavner det som er? Fordi det bliver altså ikke mere rosenrød end det er nu! Der findes ikke noget udenfor dette her. No escape. Det kan føles lidt klaustrofobisk, men prøv at modstå trængen til at flygte.
Hvordan føles det?
Hvis der sker noget ubehageligt: kan du se at det er altid ubehageligt for et "jeg" som ikke findes? Hvad hvis du bare lader det være som det er, og prøve at "smage" på det ubehagelige følelse?
Jeget er en tanke. Jeget er en følelse.
Så der er ikke nogen Byron som har følelser eller tanker?!
Ja, det kører i hvertfald bare derudad.
For nu er det sådan det er.
Du kan prøve at iagttage hvornår kommentarerne bliver afspillet i forhold til det de kommenterer. Måske lægger du mærke til en lille forsinkelse.

Byron

Postby Byron » Sat Mar 01, 2014 8:52 am

Ja, der har vi forventningerne igen. Der skal komme et klik, og alt skal blive rosenrød. Bare ikke som det er nu. Kan du se mønstret?
Jeg kan godt se mønstret! Tak for en reminder.
Hvordan føles det hvis du omfavner det som er? Fordi det bliver altså ikke mere rosenrød end det er nu!

Der findes ikke noget udenfor dette her. No escape. Det kan føles lidt klaustrofobisk, men prøv at modstå trængen til at flygte.
Hvordan føles det?
Det er slet ikke så svært. Når jeg omfavner det det som er, er der bare lige nu - der mangler ikke noget "klik". Det føles rart og meget almindeligt.

Hvis der sker noget ubehageligt: kan du se at det er altid ubehageligt for et "jeg" som ikke findes? Hvad hvis du bare lader det være som det er, og prøve at "smage" på det ubehagelige følelse?
Der kommer dog tanker om at jeg vil have mere og der må da være mere. Men som du siger, så findes der ikke noget udenfor dette. Det er det eneste "ubehagelige" jeg mærker. At ville have nu til at være anderledes er ubehageligt! Men jeg kan også se at det er umuligt at få noget andet til at ske end det der sker! At føle noget andet end det jeg føler! Det sker jo. Jeg kan faktisk ikke gøre noget som helst. Det er faktisk lidt sjovt.
Så der er ikke nogen Byron som har følelser eller tanker?!
Nej. Det er Byron der er en tanke. Der følelser af en mig, men det er bare følelser. Det er ikke nogens/Byrons følelser.

Ingen

Postby Ingen » Sat Mar 01, 2014 11:06 pm

Jeg vil lige tilføje noget til min tip at "omfavne" det som er: selvfølgelig er det hverken nødvendig eller muligt at lade være med at omfavne noget som helst. Når det sker, er det allerede fuld omfavnet.
Men det ser du jo allerede! :
Men jeg kan også se at det er umuligt at få noget andet til at ske end det der sker! At føle noget andet end det jeg føler! Det sker jo. Jeg kan faktisk ikke gøre noget som helst. Det er faktisk lidt sjovt.
Det er en god synsvinkel at have. Se det sjove i alle disse anstrengelser at ændre det som er!

Byron, det lyder som vi er ved at være igennem... Hvad synes du? Hvordan føles livet lige for tiden?
Hvordan ser du nu på din indledende posting- din søgen efter frihed og sandhed?

Return to “Other Languages”