Guide me - helst på dansk (evt. dreamer)

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Ingen

Re: Guide me - helst på dansk (evt. dreamer)

Postby Ingen » Wed Feb 12, 2014 11:43 pm

Men lige nu og her er der kun sanserne der opleves.
Ja. Der er sanseoplevelserne, og tanker.
Min hjerne kan ikke altid følge med
Er du med på at "hjerne" også er en historie du har hørt? En rigtig, rigtig god og troværdig historie. Meget bedre end det med ånder og trylleri. Men alligevel.
der er en del forvirring. Der er et ton af viden den ikke kan bruge.
Det bobler bare uophørlig frem med oplevelser: sanseindtryk og tanker som kalder sig "viden".
Jeg bliver nødt til at bruge min forestillingsevne og tanken "jeg" for at finde en mig som kigger ud af øjnene. Uden den er der bare bevægelse. Et billede i bevægelse.
Nemlig – der er bar et billede. En kontinuum, uden huller. Der er ikke noget som kan tages ud af billedet. Kun i forestillingen.
Du bemærker måske, at det er umuligt at finde ord for det, som er?"

Kan du beskrive smagen af en appelsin? Kan du beskrive, hvad der foregår lige nu? Det som er er uendelig kompleks i alle retninger. Der er uendelig mange nuancer af farver, lyde og dufte. Og der er tanker som sætter etiketter på disse oplevelser, sammen med en label "jeg" som ser, hører og lugter noget.

Prøv at finde ud af, hvordan og hvornår dette labeling sker. Før oplevelsen? Bagefter?
Når du spiser en appelsin. Når du går til køleskabet til et hente et glas mælk.
Når du er sammen med dit barn som griner eller grader.

Byron

Postby Byron » Thu Feb 13, 2014 1:32 pm

Er du med på at "hjerne" også er en historie du har hørt? En rigtig, rigtig god og troværdig historie. Meget bedre end det med ånder og trylleri. Men alligevel.
Der kommer en reaktion på den kommentar. En følelse af fornærmelse. Min kritiske sans kom lige på turbo. Jeg tror jeg bliver bange for at blive manipuleret med. Der er ikke meget der giver mening, ikke meget at holde fast i hvis hjerne bare er en historie. Jeg har en følelse af at min hjerne og min viden er det der har holdt mig i live.
Det bobler bare uophørlig frem med oplevelser: sanseindtryk og tanker som kalder sig "viden"
hm.

Kan du beskrive smagen af en appelsin? Kan du beskrive, hvad der foregår lige nu? Det som er er uendelig kompleks i alle retninger. Der er uendelig mange nuancer af farver, lyde og dufte. Og der er tanker som sætter etiketter på disse oplevelser, sammen med en label "jeg" som ser, hører og lugter noget.
Du har ret omkring denne kompleksitet og mht. nuancer. Det er tydeligt når jeg kigger rundt. Der er et begrænset antal etiketter til denne "ubegrænsethed". Jeg kan ikke komme tæt på at beskrive hvad der foregår lige nu.
Prøv at finde ud af, hvordan og hvornår dette labeling sker. Før oplevelsen? Bagefter?
Når du spiser en appelsin. Når du går til køleskabet til et hente et glas mælk.
Når du er sammen med dit barn som griner eller grader.
Der var en tanke og et billede af en appelsin i mit sind - label. ( Jeg studser over at hvis hjerne er en historie, er sind så også?). Jeg hentede en appelsin i køkkenet - "der er en appelsin" - label. "Jeg har lige spist en appelsin" -label. Ud over det var der tanker/labels som "Den er lidt svær at skrælle", og "den er lidt kedelig" ovs. Det ser ud til at det sker hele tiden; før, under og efter.

Ingen

Postby Ingen » Thu Feb 13, 2014 3:00 pm

Der kommer en reaktion på den kommentar. En følelse af fornærmelse. Min kritiske sans kom lige på turbo.
Ja, vi tager gerne det videnskabelige verdenssyn som sandhed med stor s. Og jeg siger ikke, at du skal lade være med at gå til lægen!! Bare bliv bevidst om hvad du oplever, hvad du VED ("appelsinen" - det ubeskrivelige...), og hvad der er en tankehistorie (kommentarer, etiketter, systemer...)
Jeg tror jeg bliver bange for at blive manipuleret med.
Tag' heller ikke det jeg siger som sandhed! Måske er jeg bare skør og prøver at manipulere dig. Se efter, om det passer hvad jeg siger.
Når det er sagt: – Hvad er det for et "jeg" som der bliver manipuleret med? Hvad består det af? Findes det?
Der er ikke meget der giver mening, ikke meget at holde fast i hvis hjerne bare er en historie.
Hvad sker der hvis du giver slip?
Jeg har en følelse af at min hjerne og min viden er det der har holdt mig i live.
Hvordan holder sig mon en kat i live som ikke ved noget om sin hjerne?
Jeg studser over at hvis hjerne er en historie, er sind så også?
Hvad synes du er "sind"? Er der mere en en tanke ad gangen?

Byron

Postby Byron » Fri Feb 14, 2014 2:43 pm

Jeg starter lige det her svar med lidt om hvordan jeg har det de her dage, da jeg føler det er vigtigt.

Der er ikke meget andet end det her, der har interesse for mig. "Jeg" gør de nødvendige ting i dagligdagen og hygger og leger med mine børn etc. Livet udfolder sig uden at jeg gøre noget. sammentid er der en dyb, dyb længsel som er der uden at jeg gøre noget. Det brænder i mig, og jeg vil ikke kunne gøre noget for at slukke bålet. I går sad jeg og mediterede og så væltede det bare ud af mig "JEG VIL BARE SÅ GERNE HJEM" og jeg begyndte at hulke. Mens jeg græd kunne jeg se at det var ikke gråden der var et problem, det var faktisk ret forløsende, men undervejs kørte tankerne "pas på der ikke er nogen der høre dig", " det er pinligt" o.s.v. Det er smerten. At tro der er "nogen" derude der dømmer "mig". Og så kom frustrationen over at kunne se hvad der skete uden kunne gøre noget ved det. Jeg er stadig mig. På en eller anden måde fanget, og prøver at slippe ud.

Jeg havde en oplevelse for nogle år siden, hvor jeg spiste nogle svampe sammen med min bror. Den oplevelse er uforglemmelig og jeg jeg er sikker på at jeg søger den frihed jeg mærkede den gang. Det har sat sig som en stor forventning til det at se igennem illusionen. Det blev i den oplevelse helt klart at Byron ikke var virkelig. Kontrollen var sluppet. Tilbage var lethed, bevægelse, klarhed. Og tanken kom "hvordan vil det være muligt at se det så klart som nu, og stadig gå tilbage?
Jeg begyndte dog igen at tro at jeg var mig. Og oplevelsen hænger foran mig som en gulerod.
Jeg har røget lidt pot nu og da, som giver en vis "relief", men har holdt op, da det stadig ikke giver det jeg søger.

Jeg har læst lidt i nogle andre tråde, og der bliver ofte spurgt ind til forventninger. Jeg er sikker på at jeg har mange flere og tænker det kunne være en god idé at få frem i det åbne. Så spørg gerne ind hvis du synes det er smart.

Nu har jeg ikke fået svaret på spørgsmålene - måske får jeg tid senere i dag. Jeg synes bare jeg ville give udtryk for at det er lidt intenst lige nu med følelser af forvirring, glæde, ro, forventning, fortvivelse, frustration, håb o.s.v.

Ingen

Postby Ingen » Fri Feb 14, 2014 3:48 pm

Tak, Byron for din ærlige beretning hvordan det går for dig. Jeg føler med dig.

Og du har set det helt rigtig, at disse forventninger er i vejen. Jeg er ked af at sige det, men det du oplevede den gang var bare det - en oplevelse. Og nu er det en erindring. En tanke.

En tanke, som siger: dette moment er ikke godt nok. Jeg skal opnå noget andet. Jeg skal føle mig bedre. Jeg vil hjem. Imens der findes ikke andet end enhed. Oplevelsen af enhed er bare mindre spektakulær end du forestiller dig nu. Enheden er meget hverdagsagtig. Den er allerede her. Smagen af en appelsin...

Du er rigtig god til at se hvad der foregår - hvordan forventningerne kommer op, hvordan et jeg bliver konstrueret ud af tankerne: "Pas på der ikke er nogen der høre dig". Et jeg som skal blive beskyttet.

Er der et jeg som kan beskyttes?

Eller er måske "jeget" selve tankeaktiviteten? Som siger:
Denne moment er ikke godt nok (for hvem?).
Jeg(!) vil føle mig som dengang (findes "den gang" udenfor tanken om den?)

Byron

Postby Byron » Sat Feb 15, 2014 11:17 pm

Hej Ingen.

Tak for svaret. Der er noget at hente i det spørgsmål " er der et jeg der kan beskyttes. Det vil jeg dykke ned i i morgen. Har desværre ikke haft tid i dag.

Ingen

Postby Ingen » Sun Feb 16, 2014 12:13 am

Det er helt i orden. Jeg er også sent på det idag...

Byron

Postby Byron » Sun Feb 16, 2014 11:56 pm

Hej Ingen.

En ro er ved at lægge sig i mig. Jeg er ved at se, at det der er lige nu, er det eneste der er. Det er det eneste jeg kan være sikker på. Alt andet er tænkt. i går, i morgen, om lidt, indeni, udenpå, udenfor, dig, mig er tanker... bølger af tanker dukker op, der siger det ikke kan være sandt. De er også bare tanker.

jeg har ikke svaret specifikt på spørgsmålene. Men det er hvad der er lige nu.

Ingen

Postby Ingen » Mon Feb 17, 2014 12:15 am

Det lyder altså godt, Byron. Lad det synke lidt ned.

Men jeg er alligevel spændt på hvad du vil svare på spørgsmålene! :)

Byron

Postby Byron » Mon Feb 17, 2014 11:19 pm

Er der et jeg som kan beskyttes?
Der er et selvbillede; tanker der siger/viser, hvordan jeg er, og hvordan jeg ikke vil være, og hvordan jeg gerne vil være. Så kommer der tanker om at jeg kan blive opdaget i at være det jeg ikke vil være. Det giver en følelse af at være udsat og skulle passe på. Det er et tankemønster.
Eller er måske "jeget" selve tankeaktiviteten? Som siger:
Denne moment er ikke godt nok (for hvem?).
Jeg(!) vil føle mig som dengang (findes "den gang" udenfor tanken om den?)
Her er en kort liste over eksempler på tanker der sammenligner med andres oplevelser, egne forventninger og ønsker, som i bund og grund udtrykker at det der opleves lige nu ikke er godt nok: Du ("jeg") kan ikke være oplyst når jeg har negative tanker om andre. Min krop burde have en svævende følelse. Der burde komme et tegn, som viser mig at jeg er fri. Jeg tænker de samme tanker jeg altid har tænkt, så derfor er jeg ikke fri. Jeg bliver tiltrukket af denne kvinde, så nu hænger jeg fast i "desire", så derfor kan jeg ikke være oplyst. Der burde ikke være dit og der burde ikke være dat. jeg burde være lige så fredfyldt som ham. Ønsker kommentarer fra andre mennesker om at de kan se noget anderledes ved mig, så jeg kan sige til mig selv at, ja, nu er "det" sket.

Jeg har haft tårnhøje forventninger og har søgt efter/ventet på en oplevelse/følelser der skulle markere min frihed. Undskyldninger. Sammenligninger.

Så ja, jeget er tanker der former et selvbillede og den tankeaktivitet der siger, at lige nu skulle være bedre.
"Dengang" er en tanke; billeder og følelser der sker nu. "Dengang" har ingen liv uden for tanken. Svampeoplevelsen fx. Jeg kan tænke på den nu. - Billeder kommer, følelser, længsel efter at føle sådan igen. Det sker nu.

Jeg bruger og vil bruge noget tid på at undersøge de tanker der kommer op omkring hvordan nu'et burde være anderledes og at der mangler noget. Jeg kan mærker at det er "roden". Det er spændende hvordan de kommer og fordufter.

glæder mig til at høre fra dig

Ingen

Postby Ingen » Tue Feb 18, 2014 11:33 am

Det glæder mig at læse! Jeg har indtrykket at du gennemskuer hvad der foregår, og du beskriver det rigtig godt.
Jeg bruger og vil bruge noget tid på at undersøge de tanker der kommer op omkring hvordan nu'et burde være anderledes og at der mangler noget. Jeg kan mærker at det er "roden". Det er spændende hvordan de kommer og fordufter.
Det er rigtig. Og det er MEGET sjovere at se på mekanismen end at være fanget i historien. God idé at undersøge det nærmere!!! Giv' gerne nogle konkrete eksempler

Men hvad sker der hvis "du" nogen gang bliver fanget i historien?
Holder mekanismen (tankemønstret) op, fordi den bliver gennemskuet?
Er det slemt?

Byron

Postby Byron » Wed Feb 19, 2014 3:33 am

hmm. jeg faldt i søvn. Jeg skriver i morgen.

Byron

Postby Byron » Wed Feb 19, 2014 11:41 pm

Det er rigtig. Og det er MEGET sjovere at se på mekanismen end at være fanget i historien. God idé at undersøge det nærmere!!! Giv' gerne nogle konkrete eksempler
Når jeg køre bil er det et godt tidspunkt at holde øje med tankerne. Der kommer tit nogle tanker der fortæller hvad jeg burde føle. Det bringer ofte et smil på læben, fordi jeg kan se at det er selve tanken "jeg burde føle mig mere glad", der giver en følelse af at der er noget galt. Der er også længere historier der kører omkring fremtiden og hvad jeg skal uddanne mig til og beskæftige mig med. Det er noget som har fyldt meget. Det er som jeg er noget mere afslappet omkring det.

Men hvad sker der hvis "du" nogen gang bliver fanget i historien?
Holder mekanismen (tankemønstret) op, fordi den bliver gennemskuet?
Er det slemt?
Nej. Jeg oplever i hvertfald ikke at tankemønstret holder op, og jeg bliver tit fanget i historien om hvordan noget burde være anderledes.
Er det slemt? Godt spørgsmål. Det skygger på sin vis for oplevelsen af enhed, men det gennemskues også. Jeg vil gerne kunne sige at det ikke er slemt, at det ikke gøre noget, men jeg kan se er at der går en del energi på det.

i forhold til konceptet oplysning er det ved at miste sin betydning for mig. Det er associeret med andres (guruers/læremestres) oplevelser, væremåde og indsigter; en historie. Som jeg ser det, er det er umuligt at opnå.

Ingen

Postby Ingen » Thu Feb 20, 2014 12:59 pm

Der er også længere historier der kører omkring fremtiden og hvad jeg skal uddanne mig til og beskæftige mig med. Det er noget som har fyldt meget. Det er som jeg er noget mere afslappet omkring det.
Godt! Findes der rigtige og forkerte beslutninger? Træffer du i det hele taget beslutninger - og hvordan? Jeg mener ikke kun de store beslutninger i livet. Også valget mellem vanilje - og chokoladeis. Beslutninger hvornår kroppen skal bevæge sig ud af sengen om morgen...
Kan du beskrive hvordan sådan noget foregår?
Er det slemt? Godt spørgsmål. Det skygger på sin vis for oplevelsen af enhed, men det gennemskues også. Jeg vil gerne kunne sige at det ikke er slemt, at det ikke gøre noget, men jeg kan se er at der går en del energi på det.
Det var også et lidt mærkeligt spørgsmål må jeg indrømme... "Slemt" er jo igen en bedømmelse af det som er, og en forsøg at komme væk derfra. Og her
Jeg vil gerne kunne sige at det ikke er slemt
har vi mønstret igen. Og jeg synes det hjælper at gennemskue hvad der foregår.
Når man ser en film, bliver man jo også fanget i den.
i forhold til konceptet oplysning er det ved at miste sin betydning for mig. Det er associeret med andres (guruers/læremestres) oplevelser, væremåde og indsigter; en historie. Som jeg ser det, er det er umuligt at opnå.
For en person, som alligevel ikke findes :)

En ting til: Hvordan/hvornår opleves der ikke enhed?

Byron

Postby Byron » Thu Feb 20, 2014 10:58 pm

Hej Ingen.

Jeg vender lige tilbage med svarene i morgen.

Smil og grin herfra :-)

Return to “Other Languages”