Löytyisikö opas?

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Paka

Re: Löytyisikö opas?

Postby Paka » Fri Feb 07, 2014 4:50 pm

Kyllä, hyvä oivallus!
Kokemuksellisesti löydän tämän tietoisen havainnon. Siitä en löydä mitään, mikä viittaisi erilliseen minään. Voin ajatella tätä tilaa ja antaa sille kaikenlaisia attribuutteja, mutta itsessään se vain on. Kaikki, mitä siihen lisätään, on siihen lisäämistä.
Tässä yksi vertauskuva aiheesta:

Se mitä yleisesti pidetään "minänä" on kuin kumilenkeistä tehty pallo. Mitä enemmän kumilenkkejä (ajatuksia "minusta") elämän kuluessa kiedotaan myttyyn, sitä vakuuttavammin se alkaa muistuttaa palloa (todellista erillistä yksikköä *minä*). Lopulta se näyttää aivan pallolta, se tuntuu pallolta, se pomppii kuin pallo. Saatat jopa unohtaa, että tämä "pallo" on todellisuudessa vain mytty yhteenkiedottuja kumilenkkejä. Mutta jos sitä alkaa tutkia tarkemmin, siitä ei löydy mitään palloa, vaan kumilenkkejä kumilenkkien perään, kunnes jäljellä ei ole mitään paitsi iso kasa kumilenkkejä ja muisto siitä, että joskus luuli niitä kiinteäksi palloksi.

Mielellä on pakonomainen tarve luoda nimilappu kaikkeen. Sama/yksi älykkyys joka katsoo oravan ja talitintin silmistä katsoo myös sinunkin silmistäsi. Tämän älykkyyden/olemisen tunteen mieli on laputtanut lapulla "minä"ja pitää tätä itsestään selvyytenä, koska meille on näin opetettu. Mennessämme itsetutkimisen tiellä eteenpäin, teemme helposti tarkkailijasta uuden identiteetin vanhan tilalle.

Tämän kaikki on selvästi näkyvillä kun katsomme omaan puhtaaseen kokemukseen kaikkien tarinoiden ohi, mielen taakse. Tähän emme tarvitse mitään "henkisiä" kykyjä tai "selvännäköä".

Katso onko olemassa erillistä minää missään muodossa? Onko sellaista koskaan ollut?

Mikado

Postby Mikado » Sat Feb 08, 2014 9:14 am

Katso onko olemassa erillistä minää missään muodossa? Onko sellaista koskaan ollut?
Niin kuin sanoit. On muistoja, tarinoita. Jos luopuu samaistumisesta, identifikaation prosessista, niin ne eivät juuri poikkea muista ajatusrakennelmista, luetuista kirjoista, elokuvista, kuvitelmista, unista.

Todellista elämää näillä minän kuvilla, kuvitelmilla ei ole. Ei ole koskaan ollutkaan.

Paka

Postby Paka » Sat Feb 08, 2014 12:57 pm

Hei Mikado

Tässä LU:n prosessin "viimeiset kysymykset". Vastaa niihin huolella ja kattavasti (pitkähkösti, niin että ajattelusi tulee vastauksista näkyviin) sen mukaan miten tällä hetkellä näet ja koet. Sen jälkeen pyydän muita oppaita vilkaisemaan tätä ketjua ja he saattavat vielä kysyä sinulta jotain, jos huomaavat sellaista, mitä vielä olisi hyvä tässä yhteydessä selventää. Ensimmäiseen kysymykseen vastasitkin viimeksi.

1) Onko olemassa erillistä minää missään muodossa? Onko sellaista koskaan ollut?

2) Selitä yksityiskohtaisesti omasta kokemuksestasi, mikä erillisen minän illuusio on, miten se saa alkunsa ja miten se toimii. Kuvaa sitä siten kuin näet sen nyt.

3) Miltä tuntuu nähdä tämä? Mikä ero siihen, mikä tilanne oli ennen dialogina aloittamista, kerro muutaman viime päivän kokemuksistasi?

4) Mikä oli viimeinen asia mikä kallisti vaa’an ja sai sinut katsomaan?

5) Voitko päättää, valita tai kontrolloida elämän tapahtumia? Onko sinun mahdollista saada asioita tapahtumaan? Anna esimerkkejä omasta kokemuksestasi.

6) Onko mitään lisättävää

Mikado

Postby Mikado » Sun Feb 09, 2014 12:01 pm

2) Selitä yksityiskohtaisesti omasta kokemuksestasi, mikä erillisen minän illuusio on, miten se saa alkunsa ja miten se toimii. Kuvaa sitä siten kuin näet sen nyt.
Erillisen minä illuusio viittaa siihen yleiseen uskomukseen, että ihmisyksilö on jonkinlainen erillinen saareke. Se on tavallaan kaikin tavoin absurdi väite, joka ei kestä tarkempaa tutkimusta tai tarkastelua. Epämääräisesti viitattuna se tuntuu semi-selkeältä yksiköltä ja sen painavin argumentti on kenties erillinen keho, joka tuntuisi olevan minän pääasiallinen "koti". Minä rakentuu yhtäältä kielestä ja ajatuksista. Kiinnostavasti kieli tuntuu kuitenkin viittaavan epämääräisesti johonkin yksikköön, joka omistaa kehon, ajatukset, tulevaisuuden, historian jne. (Minun, minulle...)
Kun tätä yksikköä lähtee etsimään ennen pitkää saapuu kokemukseen elämästä, elämäntunteeseen. Olemassaolon kokemukseen. On olemassaoloa. Itsessään olemassaolo ei kuitenkaan liity erilliseen minuuteen, vaan on luonteeltaan "toinen".
Näkisin sen nyt näin, että tämä elämäntunne on olemisen ja olemassaolon alusta, pohja, perusta. Kun lapsi syntyy, elämä ottaa uuden muodon, se on täynnä tätä elämäntunnetta. Asteittain lapselle kehittyy luonnollisesti kyky hahmottaa erilaisia ilmiömaailman asioita. Pieni lapsi selvästikin aistii suoraan, kokee kaikki aistiärsykkeet itsessään ja itsenään, tai puhtaasti kokee ne, eikä luo käsitteellistä eroa aistittavan ja aistivan välille. Asteittain siis syntyy kuitenkin hahmotus erillisistä asioista, äiti ei olekaan minä, ja minä en olekaan äiti jne. Samalla kun syntyy näitä eroja, syntyy asteittain käsitys minästä. Puheen, kielen ja kulttuurillisten tapojen myötä tämä identiteetti vahvistuu ja erillisen yksikön illuusio alkaa tuntua yhä todellisemmalta. (Erityisesti länsimainen yksilökeskeinen kulttuuri ruokkii tätä illuusiota.)
Kun tätä prosessia tarkastelee, se tuntuu jollain tavalla myös oikealta/luonnolliselta. Tämä on nyt vain ajatus ja spekulaatiota, mutta ymmärtäisin prosessin jokseenkin näin: syntyvä ihmisyksilö kutsutaan puhtaasta olemassaolosta osaksi ihmisten maailmaa iloineen ja suruineen. Erillisen minän illuusio, persoona, ego, kieli, ajattelu ovat kaikki maailmassolon välineitä, tapoja ja muotoja. Jollain tavoin näiden läpieläminen tuntuisi olevan osa ihmisen kasvua, luonnollista kehitystä. Niiden todellisen luonteen näkeminen vapauttaa elämäntunteen kokemaan itseään, syvää rauhaa, iloa. Persoonan, kielen, ajattelun, tekojen kautta tämä elämäntunne kokee erilaisuutta, vaihtelua, valoa ja varjoa. Yhdessä ne muodostavat rikkaan elämänkokemuksen, jossa yhdistyy muutos ja muuttumattomuus.
3) Miltä tuntuu nähdä tämä? Mikä ero siihen, mikä tilanne oli ennen dialogina aloittamista, kerro muutaman viime päivän kokemuksistasi?
Tällä hetkellä tuntuu siltä kuin palaset olisivat loksahtaneet paikoilleen, asiat saaneet oikeat mittasuhteet ja yhteydet. Tuntuu tasaiselta, tyyneltä, iloiselta, levolliselta, toiveikkaalta, rauhalliselta...
Ennen dialogin aloittamista mulla oli tunne, että palaset ovat kaikki tässä, mutta jokin sisäinen varmuus ja selkeys puuttuivat. Halusin osallistua tähän dialogiin, koska ajattelin, että oppaan avulla voisin määrätietoisemmin ja selkeämmin paneutua näihin asioihin, joita olen pyöritellyt suunnalta ja toiselta pitkin matkaa.
Ydinkokemus mulle oli se, kun saavuin aistiharjoitusten yhteydessä "puhtaan havainnon" tilaan. Tilana se ei ollut mitenkään vieras, olin siellä ollut ennenkin ja tiedostanut olevani "jossain". Muistan jopa oppineeni käsitteet tästä tilasta (ehkä Paul Bruntonilta), mutta jotenkin asiat eivät silti silloin "loksahtaneet" samalla tavoin kuin nyt.
Viime päivinä olen "tutkinut" tätä tilaa kokemuksellisesti. Huomaan esim. että kun kirjoitan tänne sivustolle, vajoan helposti tähän tilaan ja koen voimaakkaasti puhdasta ja levollista olemassaoloa. Erilaisissa elämän tilanteissa on tapahtunut avautumisia, pieniä oivalluksia, selkeää näkemistä. Jossain vaiheessa, aika välittömästi tämän "loksahtamisen" jälkeen, hiipi kokemukseen pelko kokemuksen häviämisestä. Jollain tavoin edelleen hyvin mielellään virittäytyy tälle taajuudelle ja oleilee tietoisuuden valtameressä. Pelko on hälvennyt, mutta olemassaolossa on selkeä halu tai intentio olla tässä, virittäytyä tähän, syventää tätä, toimia tässä ja tästä.
4) Mikä oli viimeinen asia mikä kallisti vaa’an ja sai sinut katsomaan?
Aistiharjoitus. Nimenomaan katseen ja näkemisen tutkiminen. Havainto siitä, että on olemassaoloa, johon silmien välittämä aistidata tulee, ja että sen olemisen laatu on itsenäinen olemassaolo. Olennaista oli myös, että oivalsin, että se mitä olen löytänyt onkin totta, että etsimisen voi lopettaa. Jotenkin olin yrittänyt katsoa vielä senkin taakse.
5) Voitko päättää, valita tai kontrolloida elämän tapahtumia? Onko sinun mahdollista saada asioita tapahtumaan? Anna esimerkkejä omasta kokemuksestasi.
Elämän kokonaisprosessi on. Elämä on. Oma olemassaoloni on osa elämän olemassaoloa. Olen elämän olemassaoloa. Tai se olemassaolo, joka on koettavissa on elämän olemassaoloa. Elämässä on oma voimansa ja lakinsa. Voin olla osa sitä, tietoisesti osallistua, levätä olemassaolossa ja katsoa mitä "nousee".
Voinko päättää, valita tai kontrolloida? Kaikki tuo toiminnat tuntuisivat viittaavan egon tasoon. Ego ajattelee, että se voi päättää, valita tai kontrolloida. "Minulla on oikeus tunteisiini". "Valitsen elää elämääni".
Jos olemassaolo piirtyy olemassaolona, siellä ei ole tämäntyyppisiä rajanvetoja. Elämä virtaa, tilanteita tulee vastaan, niihin vastataan jollain tavalla. Ratkaisuja syntyy. Ovatko ne valintoja? Onko siellä jossain joku, joka tekee valintoja? No ei. Valintoja tapahtuu.
Voinko saada asioita tapahtumaan? Voin osallistua asioiden tapahtumiseen. En voi mitään pakottaa. Asiat tapahtuvat. Ilmitasolla voi näyttäytyä asioiden tapahtumista. On pieniä ja suuria tekoja. Voin pilkkoa puita ja kantaa vettä. Vesi siirtyy paikasta toiseen, puut pilkkoontuvat.
Tämä on käsitteellisesti hankala kysymys. Kokemuksessa tuntuu, että valintoja on. Voin esim. valita etsiä totuutta ja vain totuutta. Onko se valinta, jos sellainen palo on sisällä? Onko se sisäinen palo tarvittava sytyke sille, että totuus näyttäytyy vapauttavassa yksinkertaisuudessaan? Missä on "minä" tässä kuviossa? On palo totuuteen, mutta mistä se palo tulee. Se vain on, eikä sitäkään ole valittu. Olenko kuitenkin valinnut "seurata sitä"? Ei sekään tunnu valinnalta. Sekin on ikäänkuin sisäinen pakko. Ei siinäkään ole todellista valintaa.
Ei ole ketään, joka voisi saada asioita tapahtumaan. Asiat tapahtuvat. Olosuhteet vaativat toimintaa. Toimintaa syntyy. Asioita tapahtuu.

Paka

Postby Paka » Sun Feb 09, 2014 1:19 pm

Hei Mikado,

Kiitos vastauksista, pyydän nyt muita oppaita lukemaan tämän ketjun läpi. Tähän saattaa mennä jokunen päivä ja he saattavat kysyä lisäkysymyksiä eli odotellaan.

Elämä tässä, kaikessa yksinkertaisuudessaan on ihmisen luonnollisin/omin tila, eli tämä on ALKU luonnollisemmalle, yksinkertaisemmalle elämiselle ja olemiselle. Tästä oivalluksesta voi seurata monia hienoja asioita ja usein se pystytään pukemaan myös sanoiksi, kuten monista ”pyhistä” kirjoituksista tiedämme. Mutta heti kun ajatukseen taas jälleen kerran uskotaan – Nyt minä tiedän, olen oivaltanut, nyt ymmärrän tämän, tämä on nyt se lopullinen oivallus tms. – lyödään taas uusi nimilappu ja mysteeristä tulee käsite, teoria, uskonto eli tarina joskus menneisyydestä koetusta hetkestä. Mikä peittää taas tosiolemuksen. Tärkeä on muistaa että erilaisia epäilyksen yms. tunteita saattaa nousta ja ne ovat ihan ok.

Onneksi minkä tahansa ajatuksen tai tuntemuksen kohdalla voi aina uppoutua puhtaaseen aistimukseen ja kysyä:
Olenko aivan varma että asia on niin kuin ajatus tai tunne antaa ymmärtää? Mistä voin tietää aivan varmaksi?

t: Päkä

Paka

Postby Paka » Tue Feb 11, 2014 12:53 pm

Hei,

Lisäkysymyksiä muilta oppailta:

Mitä tai ketä se palvelee, että kerrot blogissasi valaistumisblogi.blogspot.fi -sivulla käyväsi LU:n prosessia?

Mitä ja minkälaisia motiiiveja tai identiteettejä on tässä taustalla? Näetkö kiinnittymistä minään?

Kerrot pitäväsi tarinoinnista ja kirjoittamisesta. Mitä, ketä nämä palvelevat?

t: Päkä

Mikado

Postby Mikado » Tue Feb 11, 2014 11:08 pm

Mitä tai ketä se palvelee, että kerrot blogissasi valaistumisblogi.blogspot.fi -sivulla käyväsi LU:n prosessia?
Jaa-a. Koko toi mun blogi lähti alun perin siitä, kun mä halusin jotenkin ilmaista näitä sisäisiä prosesseja. Mä olen aina ajatellut kirjoittamalla, tai no en mä tiedä aina, mutta se on ollut pitkin matkaa tapana. No, mä siis päätin kokeilla tota blogi-formaattia, että mitä siitä saisi irti. Yksi tärkeä pointti oli jotenkin "avautua" nimenomaan näiden "henkisten pyrkimysten" suhteen. Mä koin, että mun oli vaikea puhua niistä ylipäätään kenellekään ylipäätään missään, joten mä sitten jotenkin ajattelin harjoitella sitä blogin avulla.
No, tätä taustaa vasten, se voisi palvella osaltaan tätä pyrkimystä: pyrkimystä avoimuuteen omista "henkisistä prosesseista." Mä satuin löytämään LU:n itse asiassa erään toisen blogin kautta, siihen viitattiin epäsuorasti, mutta mun piti heti käydä katsomassa. Ehkä mä ajattelin laittaa "hyvän kiertämään". Eipä silti, mä en mitenkään ole mainostanut tota mun blogia, eikä sillä juuri ole lukijoita, mutta teoriassa näin.
Mitä ja minkälaisia motiiiveja tai identiteettejä on tässä taustalla? Näetkö kiinnittymistä minään?
Siis tietenkin voi ajatella, että mä olen jotenkin ton mun blogin kautta rakentanut "henkisen etsijän" identiteettiä, joka muuten on mulla kieltämättä ollut enemmän tai vähemmän "yksityinen identiteetti", jos nyt identiteetti laisinkaan. En mä ole osannut oikein sellaiseksi ruveta, vaikka etsintä on ollutkin niinsanotusti päällä. En mä silti nyt osaa sanoa. En mä tiedä aionko mä edes kirjoittaa sinne enää, tai että mitä kirjoittaisin. En osaa sanoa. En näe kiinnittymistä. Mihin?
Kerrot pitäväsi tarinoinnista ja kirjoittamisesta. Mitä, ketä nämä palvelevat?
Mä olen juu jonkin verran harrastanut kirjoittamista, sanoilla muotoamista. Tavallaan siitä saan iloa, jos onnistun jonkun asian ilmaisemaan tarkasti ja kauniisti. Varmasti jossain vaiheessa sanoilla mestarointiin tai senkaltaisiin yrityksiin liittyi pyrkimystä selittää ja hallita. Mä törmäsin itsessäni tähän piirteeseen myös tässä LU:n prosessissa. Se tuli niinsanotusti kylään. Mutta nyt lyö tyhjää. Ei ole ketään jota ne palvelisivat. Uskoisin saavani edelleenkin iloa, jos saan ilmaistua jotain tarkasti ja kauniisti. Ehkä siitä voisi olla jopa iloa jollekin muullekin, mutta en mä osaa sanoa. Tarinat tarinoiden vuoksi, sanoilla kikkailu ei kiinnosta vähääkään. Jos jotain totuudellista osaisi sanoa, niin hyvä niin.

Paka

Postby Paka » Wed Feb 12, 2014 6:44 am

Hei,

Me ihmiset surffaamme monesti kahden eri "maailman" välissä joista on kehkeytynyt soppa jota tässäkin selvittelemme.

1) ON puhdas olemisen ja elämisen tunne, elämä joka tapahtuu NYT, tämä hetki, spontaani tilanteeseen monesti saumattomasti sopiva toiminta, mikä nousee tästä selkeyden ja tyyneyden tilasta käsin.

2)Toinen maailma on "minän" itsekorostuksen ja puolensäpitämisen maailma, mikä nousee ajattelusta ja yrittämisestä ja on pelkkää mielikuvituksen aikaansaamaa eli valheellista tarinaa. Toimintaa mikä nousee tästä kuvitteellisesta itsestä, ajattelusta, yrittämisestä, pähkäilystä, päättelystä yms.

Asenteet ja mielipiteet ovat itsetehostusta, joka on keinomme antaa itsellemme valheellinen "minä" tunne.
Näissä tarinoissa ja motiiveissa riittää monesti tutkimista vielä tämänkin jälkeen. Eli korostan vielä että tämä on ALKU ei loppu. Kun ihminen kokee omakohtaisesti, että ajattelu on eräs nukkumisen muoto alkaa herääminen - mihin ja miten sitä ei voi tietää.

Oletko henkinen etsijä? Huom. Pysy puhtaassa aistimuksessa, tässä hetkessä!

Mikado

Postby Mikado » Wed Feb 12, 2014 10:23 am

Oletko henkinen etsijä? Huom. Pysy puhtaassa aistimuksessa, tässä hetkessä!
En. En ole koskaan ollutkaan. Etsintää on ollut. Tällä hetkellä mä vähän ihmettelen, että oliko se tässä. Kokemuksessa, tässä hetkessä ei ole etsintää. Ei ole etsijää, eikä löytäjää. Ehkä voisi olla etsitty ja löydetty, jos haluaa kokemusta linkittää tähän etsintä-tarinaan. Jotain tässä hetkessä on ja se on hyvää.

Paka

Postby Paka » Wed Feb 12, 2014 11:00 am

Hei Mikado,

Kiitos että sain olla oppaasi - olen siitä todella kiitollinen. Prosessi on tällä foorumilla ohi. Lähetän sinulle yksityisviestin jotta voin liittää sinut suljettuun facebook ryhmään.

- Päkä -

Return to “Other Languages”