Näinhän se mennee, ja vielä monen monituista kertaa tulemme tähän ansaan lankeamaan. Mutta mitäpä siitä, lapsikin kaatuu aikamonta kertaa opetellessaan kävelemään. Vähitellen saamme kuitenkin varmuuden siitä, miten omiin ajatuksiin uskominen johtaa välittömästi turhautumiseen, tyyytymättömyyteen ja lopulta monen tasoiseen kärsimykseen. Kaikki sen suuntaiset ajatukset, että olen epäonnistunut, tein virheet, tämä ei ole minua varten, nyt ei ole sopiva hetki, en ole vielä valmis, tiedän jo kuka olen, olen valaistunut, – ovat edelleen vain ajatuksia, mielen temppuja.rupesin spekuloimaan, että nyt olen tainnut oivaltaa jotain jne. Ja mä huomasin, että samalla, kun mä kirjoitin, jotain tapahtui. Kun mä rupesin kuvailemaan kokemusta, se väistämättä muuttui. Siitä hävisi se tuoreus. Mä jotenkin lipsahdin kokemuksen maailmasta kertomuksen maailmaan. Jostain putkahti kuvioihin taas "minä", joka oivaltaa, jolle asiat tapahtuu.
Katsele kaikessa rauhassa tämä Mooji video – unohda valaistuminen.
https://www.youtube.com/watch?v=SZwK86CK7qw
Oletko varma että olet huono jos olet tehnyt väärin tai olet tehnyt virheen? Miltä sinusta tuntuu kun ajattelet tämän ajatuksen?........ajatus siitä, että joku toinen osoittaa minulle kuinka huono olen.
Tunnetila riippuu ajatuksista/odotuksista/tulkinnoista. Itse sade ei aiheuta tunnetilaa vaan se mitä siitä ajatellaan. Saatko kiinni tästä?
Mieleen nousee tarina eli erilaisia ajatuksia esim. mikä toi on minua neuvomaan, kyllä minä tiedän itsekin, toi ei arvosta minua, en ole tarpeeksi hyvä, tämä pitäisi olla toisin, tämäkin on vielä hoitamatta yms. pitäisi…voisi….haluaisin…ei pitäisi…miksi ajatuksia. Jotka uskotaan ja joihin keho reagoi. Nuo reaktiot ovat kehon palaute mielelle eli tunteita. Tunteet taas puolestaan syöttävät energiaa takaisin ajatuksiin, jotka alun perin loivat tunteen näin syntyy tarkistamaton ajatusten ja tunteiden kehä, joka lisää tunteellista ajattelua ja tarinointia. Eli ajatukset synnyttävät tunteita, jotka tuntuvat ihan fysiologisesti stressinä ja jännityksenä, jopa fyysiseen sairauteen asti. Joskus tunnereaktio on niin nopea, että on hyvin vaikea havaita siihen liittyviä ajatuksia. Tällöin on usein kysymys syvistä alitajuisista ja tiedostamattomista uskomuksista, asenteista ja oletuksista tai jopa ”varmasta tiedosta” , jotka paljastuvat kun uskallamme KATSOA mistä oikein on kysymys.
Huomaatko miten tästä löytyy taas kaksi eri asiaa: 1) itse tapahtuma ja 2) kommentointi eli ajatus. Olemme niin samaistuneet tähän kommentaattoriin eli ajatukseen että emme edes epäile sitä vaan pidämme sitä täytenä totena.
On aivan luonnollista että me ihmiset yritämme päästä eroon satuttavista negatiivisista tunteista. Mutta se on sama kuin yrittäisi peittää kädellä auton öljynpaineen varoitusvaloa, ettemme näkisi sitä. Mitä enemmän pinnistelemme päästäksemme eroon negatiivisista tunteistamme, sitä syvemmälle uppoamme niihin. Mitä enemmän yritämme ymmärtää niitä, sitä pahemmin hämmennymme. Ainoa tie on antautuminen täysin kokemukselle ja avoin katsominen tähän hetkeen mikä ajatus / tieto / uskomus saa tämän hälytysjärjestelmän aktivoitumaan.
Voitko nähdä miten tunne on kuin ”hälytysjärjestelmä” mikä kehottaa meitä katsomaan kyseenalaistamattomaan / valheelliseen ajatteluun? Tunteessa ei koskaan ole mitään vikaa, niitä on turha paeta ne voi aina toivottaa tervetulleeksi ja katsoa mikä on se tarina joka tämän nostaa.
Huomioi vielä, että tässä ei ole kysymys minkään tekemisestä, yrittämisestä tai jonkun saavuttamisesta. Vaan sen sen katsomisesta miten kaikki on aina ollut ja tulee aina olemaan. Kyse on ANTAUTUMISESTA Elämälle, Jumalalle, Olemiselle - eikä tätä voi suorittaa!