Gids

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Patrick

Re: Gids

Postby Patrick » Tue Oct 15, 2013 4:49 am

Mooi. Hier zijn de vragen.

1)Is er een ik, op welke manier of in welke vorm dan ook ? Is er ooit een ik geweest? Is er een zelf, is er iets dat is afgescheiden van al het andere?

2)Leg gedetailleerd uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?

3)Hoe voelt het om dit te zien ? Geef een gedetailleerde beschrijving.

4)Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag?

5) Ben jij het die beslist, kiest controleert, gebeurtenissen controleert in het leven?
Veroorzaakt jij iets?

6)Heb je nog iets toe te voegen?

Katja2

Postby Katja2 » Thu Oct 17, 2013 11:46 pm

1) Niets is afgescheiden er is alleen eenheid.....alles is een! Een collectief bewustzijn, eenzijn. Er is geen ik en dat is er ook nooit geweest. Ik is een aanduiding zonder inhoud. Er is 'niets te zijn' alleen 'zijn'.
2)De illusie van het afgescheiden zelf is een gecreëerd beeld van een ík' een 'zelf', het is een gedachte! De illusie begint op het moment dat we waarden hechten aan gedachten. Dat gebeurt heel klein, soms is er maar een kleine trilling nodig in het lichaam waardoor het systeem in werking treedt. In een 'split second' komt iets op en kan je opgaan in een verhaal waardoor het werkelijkheid lijkt te worden. Een gecreëerde niet bestaande wereld die zich alleen in het hoofd/de geest afspeelt. Het kan als heel waar en vooral vertrouwd overkomen. het krijgt ruimte op het moment dat de gedachten je naar het verleden of de toekomst trekt of bevestiging zoek. Een schijnwerkelijkheid is daardoor snel gecreëerd. Het is niet iets wat je doet maar wat ontstaat op het moment dat je aandacht niet in het moment is.
3) Het geeft een gevoel van enorme ruimte en lichtheid. Het zien van de bewegingen van het lichaam, de gedachten en emoties. Het is zo helder dat het doorzichtig en vloeibaar overkomt. Alles voelt als vloeibaar, alsof ik vervloei met wat in het moment in mijn directe omgeving is en met wat in mijn aandacht opkomt. Het is een krachtig gevoel van 'jij bent ik en ik ben jou'.
4) Wat mij ineens helder werd was het 'meer' i.v.m. eenheid en de angst. Er is niet meer, het meer suggereert of je ergens uit kan komen en iets kan bereiken in de toekomst. Het werd me ineens zo duidelijk dat er alleen dit moment is en dat in dit moment alleen eenzijn is. Ik weet niet van andere momenten, ik kan alleen nu ervaren en voelen en denken. Alles is alleen in dit moment. En zo ook de illusies.
5) Alles gebeurt in het moment,..... het gebeurt. Ik beweeg me in alles wat gebeurt. In het moment kan ik kiezen om iets wel of niet te doen, om ja of nee te zeggen. Er is niets te controleren. Er is (aanwezig)zijn.

Katja2

Postby Katja2 » Thu Oct 17, 2013 11:46 pm

1) Niets is afgescheiden er is alleen eenheid.....alles is een! Een collectief bewustzijn, eenzijn. Er is geen ik en dat is er ook nooit geweest. Ik is een aanduiding zonder inhoud. Er is 'niets te zijn' alleen 'zijn'.
2)De illusie van het afgescheiden zelf is een gecreëerd beeld van een ík' een 'zelf', het is een gedachte! De illusie begint op het moment dat we waarden hechten aan gedachten. Dat gebeurt heel klein, soms is er maar een kleine trilling nodig in het lichaam waardoor het systeem in werking treedt. In een 'split second' komt iets op en kan je opgaan in een verhaal waardoor het werkelijkheid lijkt te worden. Een gecreëerde niet bestaande wereld die zich alleen in het hoofd/de geest afspeelt. Het kan als heel waar en vooral vertrouwd overkomen. het krijgt ruimte op het moment dat de gedachten je naar het verleden of de toekomst trekt of bevestiging zoek. Een schijnwerkelijkheid is daardoor snel gecreëerd. Het is niet iets wat je doet maar wat ontstaat op het moment dat je aandacht niet in het moment is.
3) Het geeft een gevoel van enorme ruimte en lichtheid. Het zien van de bewegingen van het lichaam, de gedachten en emoties. Het is zo helder dat het doorzichtig en vloeibaar overkomt. Alles voelt als vloeibaar, alsof ik vervloei met wat in het moment in mijn directe omgeving is en met wat in mijn aandacht opkomt. Het is een krachtig gevoel van 'jij bent ik en ik ben jou'.
4) Wat mij ineens helder werd was het 'meer' i.v.m. eenheid en de angst. Er is niet meer, het meer suggereert of je ergens uit kan komen en iets kan bereiken in de toekomst. Het werd me ineens zo duidelijk dat er alleen dit moment is en dat in dit moment alleen eenzijn is. Ik weet niet van andere momenten, ik kan alleen nu ervaren en voelen en denken. Alles is alleen in dit moment. En zo ook de illusies.
5) Alles gebeurt in het moment,..... het gebeurt. Ik beweeg me in alles wat gebeurt. In het moment kan ik kiezen om iets wel of niet te doen, om ja of nee te zeggen. Er is niets te controleren. Er is (aanwezig)zijn.

Patrick

Postby Patrick » Fri Oct 18, 2013 8:02 am

Dank je voor de antwoorden.

Kan je het volgende verduidelijken

In het moment kan ik kiezen om iets wel of niet te doen, om ja of nee te zeggen.
Wat maakt de keuze? Wat zegt er ja of nee? Hoe gebeurt dit?

Het is een krachtig gevoel van 'jij bent ik en ik ben jou'.
Als er geen ik is hoe kan er dan een ander zijn? Van waar komt dat gevoel dan?

Katja2

Postby Katja2 » Fri Oct 18, 2013 2:07 pm

:) Jij bent ik en ik ben jou, gebruik ik als metafoor om in woorden duidelijk te maken dat we een zijn, alles een is. Dat er niets en alles is in het zelfde moment. Dat voelt krachtig en daarmee probeer ik de levensstroom 'the flow' onder woorden te brengen.
Wat maakt keuze? Het is niet 'iets' of 'wat' dat keuzes maakt, ik ervaar het als onderdeel van een beweging. Er komt iets op, dat kan een gedachten of emotie een situatie zijn, waar je aan kan blijven hangen. Daarmee bedoel ik dat je al is het maar voor het moment er in gelooft. Dat observeren en het ervaren is een andere beweging dan dit vanuit het 'geloof' proberen te vangen in een verhaal. De keuze gaat vooral over het rechtstreeks ervaren en daar mee te zijn. Het is altijd nu en daarmee te zijn.

Patrick

Postby Patrick » Fri Oct 18, 2013 3:18 pm

Dank je voor de verduidelijkingen.
Ik ga nu aan enkele LU gidsen vragen of ze nog vragen voor jou hebben.

Patrick

Postby Patrick » Sat Oct 19, 2013 3:41 pm

Er zijn nog enkele vragen.

Er is geen ik en dat is er ook nooit geweest.
Is er soms twijfel hierover en onzekerheid of het blijvend is?
Is er nog angst om dit zien te verliezen?

Is het nodig om altijd met je aandacht in het moment te zijn?
Tracht je hiermee een vorm van controle of zekerheid te behouden?

Kun je ergens anders zijn dan in dit moment?

Katja2

Postby Katja2 » Sat Oct 19, 2013 11:16 pm

Nee, er is geen twijfel over de 'duurzaamheid' van dit zien. Er is hier ook geen angst voor omdat het heel helder is dat er niets te verliezen is.
Het is niet nodig om altijd met de aandacht in het moment te zijn, maar de aandacht beweegt zich wel in het moment. Het leven speelt zich af in het moment, ongeacht waar de aandacht is. Er is alleen nu en dit ervaar ik steeds meer.

Patrick

Postby Patrick » Sun Oct 20, 2013 6:21 pm

Er is een bijkomende vraag:
Ben jij het die iets doet, kiest of denkt?

Er blijft twijfel hangen, vandaar die vragen.
Wat kan maken dat het niet helder overkomt?
Is het misschien de onduidelijkheid zoals in de volgende zin:
Er is alleen nu en dit ervaar ik steeds meer.
Wanneer je dat niet ervaart, is er iets anders dan het nu mogelijk?
Moet je je daar altijd van bewust zijn?
Het komt over alsof er een flip-flop is tussen twee verschillende staten.
Is zien dat er geen 'zelf' is een staat?
Hoe diep gaat de realisatie dat er geen zelf is, dat er enkel leven is, dat er geen jou is en geen spiritueel substituut hiervoor?

Katja2

Postby Katja2 » Sun Oct 20, 2013 11:01 pm

Dag Patrick, ja die zin is niet heel duidelijk. wellicht kan het helderder omschreven worden. Het leven stroomt, dat wordt ervaren. Er is geen ik, jij of een staat van zijn. Het is in taal de manier waarop we hebben geleerd om uit te wisselen. Zien van geen zelf is geen staat van zijn het is de ruimte waarin alles beweegt, de beweging, de stroom. Of je nu wel of niet ervaart, er is alleen nu. Dit moment, deze adem, geen moment is hetzelfde. Ieder moment kan ervaren worden, je kan niet ergens anders zijn.

Patrick

Postby Patrick » Mon Oct 21, 2013 12:05 pm

het is de ruimte waarin alles beweegt, de beweging, de stroom

Door wat wordt dit ervaren?
Wat neemt dit waar?

Katja2

Postby Katja2 » Mon Oct 21, 2013 4:04 pm

Door gewaarzijn. Het gewaarzijn is de zee die de golven waarneemt. Van kabbelende tot woeste golven, het gebeurt allemaal in de zelfde zee.

Patrick

Postby Patrick » Mon Oct 21, 2013 7:09 pm

Hoe kan gewaarzijn waarnemen wat het zelf is?
Hoe weet gewaarzijn dit?

Katja2

Postby Katja2 » Mon Oct 21, 2013 8:28 pm

Dag Patrick, het gewaarzijn weet niet maar heeft directe ervaringen. De directe ervaringen is de bron of basis.

Patrick

Postby Patrick » Tue Oct 22, 2013 7:12 am

Dag Katja, dit begrijp ik niet.
Kan je dit verduidelijken met enkele heel praktische voorbeelden?

Return to “Other Languages”