Hej Vivi,
Kige på kroppen igen. Hvad gør at kroppen er din?
En tanke säger att kroppen är min!
Opleves den som DIN?
När jag ser andra kroppar tänker jag ju inte att det är mina kroppar och jag ser dom som jag ser min egen kropp. Utan jag upplever min kropp här och andras kroppar där, utanför mig själv. Jag ser träd, växter, fåglar, rådjur, vildsvin, gruset under mina fötter är också andra kroppar. Jorden jag lever på är också en kropp. Där lever djur på mig så jag är deras jord. Men det är ju också bara tankar, poetiska sagor. Om den upplevs som MIN, frågar du. Vem är jag? Där är den där tanken igen, som vanemässigt och väldigt övertygande säger att kroppen är min.
MIN - är inget annat än ett ord. Ett ord som fått mig att leta efter mig själv hela livet. Herregud, sån galenskap. Det är ju bara ord. Men samtidigt är där en massa förnimmelser där. Jag får huvudvärk, jag känner smärta som gör att jag tar en värktablett. Visst, så är det.
I direkte oplevelse er kroppen Kød og blod?
Vad är kött och blod, ord och åter ord. Jag vet inte hur det är att föddas, som det påstås att jag gjort en gång så måste jag veta hur det är att dö och det vet jag inte. För att veta om jag upplever kroppen som kött och blod måste jag först veta vad kött och blod är för något och ärligt talat vet jag inte vad kött och blod är för något. Det är sanningen. Jag vet inte. Så är det.
Hvad er den direkte oplevelse af kroppen, når du ser bort fra det tankerne fortæller og kun ser på den 'rå' direkte oplevelse?
[/quote]Där är en massa förnimmelser, som jag sätter ord på som värme, kyla, olika surr som pågår från huvudet ner till fötterna, magtraktens känsla av tomhet på morgon som jag benämner som hunger och som får mig att tänka på mat. Den råa verkligheten är den att jag vet inte vad kroppen är för något. Jag tror att jag är kroppen, att kroppen och jag är ett. Men sanningen är att jag inte vet varken vad kroppen är eller jag är. När jag tittar ut igenom kroppen som en tanke så är där en hel massa föreställningar om vad som är bra och dåligt för kroppen och vad som är farligt osv. Tankar. Allt är tankar. Men väldigt övertygande tankar.
Mvh Fria