oppaan etsijä!

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
DesertRain

Re: oppaan etsijä!

Postby DesertRain » Thu Feb 14, 2013 4:33 pm

..... ja päästään tähän. Nyt paljon lyhennettynä, mutta Minä on ajatuksen takana, en oikein sitä muuten osaa kuvata tähän hetkeen. Kuka minä olen...en osaa sanoa muuta kuin ominaisuuksia joita Minällä vaikuttaa olevan; tiedostan minän olemassaoloa, koen myös minän olemassaoloa tunteineen, koen myös koko minän komemuskenttää jossa tuntuu olevan ajoittain vain vähän tietosuutta ja enemmän samaistumista varsinkin tunteisiin ja tuntemuksiin.
Hetkissä havahtuu siihen että (Minä) olen/on jotakin kaiken taustalla tiedostavana / näkevänä, mutta nuo sanat ei riitä sitä kuvaamaan ja tähän mennessä hetket ovat olleet lyhyitä tuon näkemiseen, joskin kysymykset pysäyttää kokemaan sen.
Sinulla on siis kokemus siitä, että on jotain, joka on tietoinen ajatuksista, tunteista ja tuntemuksista, ja se tietoisuus tuntuu olevan "sinä", mutta samalla tuntuu, että jotkut tietoisuuden kohteet ovat myös "sinä" (koska mieli samaistuu niihin ja leimaa ne minäksi)? Näin ollen on varsin mahdollista kokea, että minä on sekä kokemuksen subjekti että objekti.

Se, mihin yritin viitata aikasemmilla kysymyksillä, on kokemus minästä tietoisuutena, tai ylipäänsä kokemus tietoisuudesta. Tähän olen myös viitannut aiemmin puhuessani "tilasta", jossa kaikki ajatukset ja tunteet tapahtuvat.
Yritä tulla tietoiseksi tästä avoimesta tietoisuudesta juuri nyt. Huomaatko, miten se on ikään kuin aina taustalla, oli kokemus mikä tahansa? Kokemuksen sisältö muuttuu jatkuvasti, mutta yhdistävä tekijä sille kaikelle on, että olet tietoinen siitä, eikö?

Kysymys on tämä: jos olet tietoinen siitä, onko se silloin sinä, vai vain jotain, josta olet tietoinen?

Jos olet tietoinen ajatuksista, tuntemuksista ja tunteista, ovatko ne silloin sinä, vai jotain sellaista, mikä ilmenee tietoisuudessa?

jaritr

Postby jaritr » Sat Feb 16, 2013 10:01 am

Tietoisuus on yhdistävä tekijä, se on totta. Koko entinen minä-käsitys haihtuu kun kysyy olenko tietoisuus, joka tiedostaa itsensä vai jotain muuta? Tähän hetkeen ei ole vastausta antaa.
Jari-minä on yksi ajoittain tietoisuudessa ilmenevä ajatus/tuntemus "henkilö", joka on loppujen lopuksi yhtä todellinen ja haihtuva kuin ulkoa kadulta kuuluva auton ääni, hetkessä aivan totta ja todellinen, sitten katoava. Taustalla on sitten jotain, jossa molemmat ilmenevät. Koko entinen minä-käsitys on perustunut ruumiiseen ja sen "rajojen" sisäpuolelle, josta tapahtuvat ikään kuin tiedostetaan. Se ei kestä pitkään lähempää tarkastelua, koska kun tiedostaa vaikka ohikulkevan junan äänen ja itsensä sitä kuuntelemassa, niin siinä hetkessä kysymys; kuka tämän kaiken kokee, niin siihen ei riitä entinen Jari-minä. Minä olen jotain muuta....tämä älykkyys ei vain nyt riitä selittämään asiaa tämän enempää.

DesertRain

Postby DesertRain » Sat Feb 16, 2013 5:36 pm

Eli:

Onko keho-mieli nimeltä Jari jokin, joka kokee, vai onko se osa kokemusta, ilmentymä tietoisuudessa?

Jos teet aiemmin kuvattua aistiharjoitusta, jossa keskityt jokaisen aistin kautta tulevaan informaatioon – olet siis tietoinen tietoisuudesta siten, kuin se ilmenee eri aistihavaintoina – löydätkö "minää", joka on jotenkin erillinen tästä puhtaasta kokemuksesta? Sinulla voi kyllä olla tunne, että se minä on siellä jossakin silmien takana, päässä, rinnassa tai jossakin, mutta katso tarkkaan, pitääkö tämä paikkaansa! Jos jätät sen oletuksen taka-alalle, että minä on jossakin kohtaa kehoa, niin voitko todella löytää sitä puhtaasta kokemuksesta?

jaritr

Postby jaritr » Mon Feb 18, 2013 9:10 am

Keho-mieli "Jari" ilmentyy tietoisuudessa ja etenkin kuunnellessa ääniä on jotenkin hämmentävän selvää kuinka siinä on vain kuulemista, erilaista ääntä mihin huomio kunakin hetkenä menee, ei niinkään minää joka kuuntelee.
Nyt alkaa avautumaan myös sitä, että on ollut ajatus tietoisuudesta, jota en ole tiedostanut. Ja nyt kun jotain pientä on avautunut, niin koko baletti alkaa vaikuttamaan siltä, että aikaisemmin suurelta osin ellei peräti kokonaan kysymykset ja annetut vastaukset on tulkittu ajatuksen tai ajattelun alueella, jossa tietenkin keho-mieli Jari esiintyy. Ja silloin "minän" kyseenalaistaminen, kuten nyt, niin sen voi tehdä, mutta nähdä "joulupukin" todellisuus on enemmän älyllistä.
Nyt näiden kysymyksien parissa on mennyt selvästi enemmän aikaa.

DesertRain

Postby DesertRain » Tue Feb 19, 2013 9:25 am

Keho-mieli "Jari" ilmentyy tietoisuudessa ja etenkin kuunnellessa ääniä on jotenkin hämmentävän selvää kuinka siinä on vain kuulemista, erilaista ääntä mihin huomio kunakin hetkenä menee, ei niinkään minää joka kuuntelee.
Nyt alkaa avautumaan myös sitä, että on ollut ajatus tietoisuudesta, jota en ole tiedostanut. Ja nyt kun jotain pientä on avautunut, niin koko baletti alkaa vaikuttamaan siltä, että aikaisemmin suurelta osin ellei peräti kokonaan kysymykset ja annetut vastaukset on tulkittu ajatuksen tai ajattelun alueella, jossa tietenkin keho-mieli Jari esiintyy. Ja silloin "minän" kyseenalaistaminen, kuten nyt, niin sen voi tehdä, mutta nähdä "joulupukin" todellisuus on enemmän älyllistä.
Nyt näiden kysymyksien parissa on mennyt selvästi enemmän aikaa.
Nämä eivät ole tosiaan ajatuksen kanssa selviteltäviä asioita. Yllä oleva äänen kuuleminen puhtaana ilman minää kuulostaa todella hyvältä. Entä esim. näkeminen? Jos katsot tarkasti, onko siinä mitään tai ketään, joka näkee, vai vain näkemistä?

jaritr

Postby jaritr » Wed Feb 20, 2013 9:30 pm

Nämä eivät ole tosiaan ajatuksen kanssa selviteltäviä asioita. Yllä oleva äänen kuuleminen puhtaana ilman minää kuulostaa todella hyvältä. Entä esim. näkeminen? Jos katsot tarkasti, onko siinä mitään tai ketään, joka näkee, vai vain näkemistä?

Siinä on vain näkemistä. Paljon voisi sanoa mutta ydin ja asia on noin. Tulee tuntu että näkeminen tapahtuu tämän kehon kautta, erittelemättä silmiä, jonka ajatus näyttää tekevän.

DesertRain

Postby DesertRain » Thu Feb 21, 2013 10:20 pm

Voisitko kuvailla tämänhetkistä kokemustasi mahdollisimman tarkasti?

jaritr

Postby jaritr » Fri Feb 22, 2013 8:04 am

Voisitko kuvailla tämänhetkistä kokemustasi mahdollisimman tarkasti?

Istun ja kadulta kuuluu syntyviä auton ja traktorien ääniä, jotka vaimenee pois, sitten hiljaiuudesta syntyy kuultavaksi kellon tikitys ja tietokoneen humina, edelliset vaihtelee.
Kehossa on kevyttä painetta otsan ja ohimoiden alueella. Vatsan alueella on tuntemus tunneperäisestä kivusta. Sohva tuntuu pakaroiden ja selän alueelle pehmeän lämpimältä. Kämmenissä on kihelmöintiä.

Ajattelua ilmaantuu pään alueella, jari syntyy sinne ja on liipasimena vatsan alueen tuskan pienoiseen lisääntymiseen.
Sitten jaria ei eo tavalla siellä ole ja ajattelu alkaa miettimään ongelmia ihmissuhteissa, tuon ajattelun väleihin ilmestyy kokemuksia (ajatuksia) "minä kärsin koska minulla on tämä ongelma".

Sitten edellisten havannoinnin kautta, etenkin ajattelun, tulee vahvemmin näkyville ikään kuin olennaisimpana minä: Istumassa, miettimässä, kuuntelemassa. Ja kuitenkin näiden sanojen kirjoittamisessa on hienovarainen kokemus toisenlaisuudesta, jossa minä ei ole tekijänä, on vain sen tekemistä.

Minän kannalta, kun istumista ja edellistä tarkkailua on tapahtunut pidempään, voi nähdä ja kokea ruumiin sisäisen kokemuksen "minä olen vankilassa, suljettuna näiden tunteiden ja tuntemuksien keskelle enkä pääse tästä mihinkään.
Ilmeisesti tuossa on ahdistuksen peruskokemus ihmisellä. Kun sitä katsoo tarkemmin ja ottaa huomion piiriin ulkoa tulevat äänet, niin kärsivän minän voi nähdä ajatuksena, joka on kiinni tuntemuksissa, joihin ilmaantuu nimi "olen ahdistunut tai ahdistavassa tilassa/tilanteessa.

Edelleen pienen hiljaisuuden jälkeen eo muuttuu tai vaihtuu, mutta tulee kokemus kokonaistuntemuksesta ja siihen vaikutelma identtiteetistä minä olen ja tämän voi nähdä Jarin kokemuksena omasta identtiteetistä. sitten sekin haalistuu huomattavamman vähempivoimaiseksi mitä oli syntyessään.

Ja kun oleminen on tullut kevyemmäksi ja minää ei havaittavissa ole, niin voi nähdä kuinka hiljaisuudesta pikkuhiljaa jotain patoutunutta tunnetta alkaa nousta ajoittain tietoisuuteen ja siinä on jälleen mukana syntymässä minä ja tarinat.

DesertRain

Postby DesertRain » Sun Feb 24, 2013 12:42 pm

Minä on siis ajatusten luoma mielikuva, eikö?

Voitko sanoa, että tämä minä on yhtä kivenkova fakta kuin kellon tikitys, kadulta kantautuvat äänet ja kehon tuntemukset?

Satuhahmoja kuten yksisarvista ja joulupukkia ei ole olemassa muuta kuin kuvitelmissa. Kun niihin ei usko, niitä ei ole. Edessä oleva tietokone ja sen alla oleva pöytä, kadun äänet ja kehon tuntemukset eivät mene pois, vaikka ajatukset eivät kuvittelisi niitä.

Voitko osoittaa jotain kohtaa kokemuksessasi, johon sana "minä" viittaa yhtä 100% varmuudella kuin sana "pöytä" viittaa tietynlaiseen esineeseen, jossa on jalat ja niiden päällä oleva taso?

DesertRain

Postby DesertRain » Tue Feb 26, 2013 8:44 am

Hei, miten menee?

Tarkentaakseni vielä edellistä viestiäni, onko mitään, josta voit varmuudella sanoa "minä", joka ei olisi vain tietoisuudessa ilmenevä tuntemus tai ajatus (tarina, muisto)?

jaritr

Postby jaritr » Tue Feb 26, 2013 10:42 am

ede.llinen viesti ja siinä kysymys että onko minä kokemus yhtä kivikpvaa faktaa kuin kellon tikitys? Oli kuin vasaralla päähän kolaus. Jälleen kysymys joka kyseenalaistaa ja näyttää minään samaistumisen. Nyt kaksi päivää katsonut tuota ja lähdin sunnuntaina matkalle. Tulen juuri nyt takaisin. Kysymys avaa jotain uutta.juuri nyt auton liikkuminen moottoritiellä ja samalla antaa normi monän tulla tarinoineen ylös, niin on sanottava että minä ei ole yhtä kivikovaa faktaa kuin äänet. Mutta oma syntyvä tdellisuus se on, joka tulee ja katoaa.
Joulupukki efekti ei ole vielä ihan kirkas.

DesertRain

Postby DesertRain » Tue Feb 26, 2013 11:49 am

Niin, kysymyksen on tarkoitus paljastaa, onko minä todella erottamaton osa kokemusta vai tulkinta, jonka mieli tekee kokemuksesta sen perusteella, mitä olemme oppineet. Meillä on arkiteoria siitä, että meillä on minä, mutta emme tajua sen olevan teoria: kuvittelemme tosiasioiden tukevan sitä, vaikka itse asiassa teoria saa meidät tulkitsemaan tosiasioita itsensä valossa.

Jos katsot suoraa kokemustasi, kivenkovaa faktaa ovat näkö- ja kuulohavainnot, tuntemukset, tunteet ja ajatukset (sellaisina kuin ne ilmenevät, eivät välttämättä sisältönsä puolesta). Ajatusten sisältö antaa leimoja kokemukselle ja pitää yllä minä-ruljanssia. Jos tämän leimaamisen huomaa ja pääsee jyvälle puhtaasta kokemuksesta ennen leimoja, niin on mahdollista päästä näkemään, mikä on faktaa ja mikä ei.

Satuhahmovertauksen tarkoituksena on vain havainnollistaa, että se, että on ajatus jostakin, ei tee siitä todellista.

Joten, palaa uudestaan ja uudestaan siihen, mitkä ovat tosiasioita: tämän hetken aistihavainnot. Tietoisuus. Katso sitten, sisältyykö näihin tosiasioihin todella minää, joka näkee, kuulee, tuntee, ajattelee, on tietoinen. Voitko pistää pääsi pantiksi, että on?

jaritr

Postby jaritr » Tue Feb 26, 2013 12:26 pm

En todellakaan panisi päätäni pantiksi asiasta. Viimeisinä päivinä ja myös viikkoina, mutta erityisesti viikon aikana huomio äänestä ja sitä ylläpitäessä antaa normaali mielen toiminnan olla, niin kuulee kellon tikityksen (Nyt) ja samalla voin tunnistaa / nähdä sen minä jota kutsun Jariksi.
Jarin todellisuuden tunnen erityisesti siitä kuinka epäselvät asiat (tarinat) ovat valmiita nousemaan ylös. ja tunnen myös sen identtiteettitunnelman / tuntemuksen, joka panee kertomaan "olen J". Mutta samanaikasesti juuri nyt on pelkkä aistihavainto, jossa ei ole tarinaa, vaan pelkästään vedenkeittimen ääni joka on ja sitä ei kukaan kuuntele sanan perinteisessä merkityksessä. Se vain on ja nyt se loppui.

DesertRain

Postby DesertRain » Tue Feb 26, 2013 4:32 pm

Kuulostaa hyvältä!

Kerrotko tuosta identiteettitunnelmasta/-tuntemuksesta? Onko kyse yksinkertaisesta olemassaolon tunteesta + mielen antamista leimoista? Jos on, niin katso tarkkaan: sanooko tuo olemassaolon tunne itsessään "olen Jari" tai edes "olen mies/ihminen jne." Pystytkö eristämään tämän tunteen näistä opituista leimoista?

jaritr

Postby jaritr » Wed Feb 27, 2013 2:18 pm

Olin pitkään pelkästään tuntemuksen kanssa. Alussa mieli oli mukana ja leimaaminen oli automaattista. Sitten pikkuhiljaa alkoi tulemaan hetkiä, jolloin oli pelkkää tuntemusta. Esitin siinä kysymystä sanooko tämä tunnelma /tuntemus jotakin Jariin, mieheen tai ihmiseen viittaavaa. Siellä ei ole sellaista, on vain tuntemusta tai olemista. Huomio kiinnittyi siihen että se ei ollut kovinkaan laajaa, aika pitkälle olemassaolo oli ruumiin kautta tulevien tuntemuksien olemassaoloa. ja jäi vaikutelma että ollaan toisenlaisella tasolla kuin silloin kun ajattelua on tiedostamattaankin mukana ja jonka voi nähdä ikään kuin sivukautta siinä, että on sanaton tunnelma "olen Jari / minä"!

Return to “Other Languages”