Sinulla on siis kokemus siitä, että on jotain, joka on tietoinen ajatuksista, tunteista ja tuntemuksista, ja se tietoisuus tuntuu olevan "sinä", mutta samalla tuntuu, että jotkut tietoisuuden kohteet ovat myös "sinä" (koska mieli samaistuu niihin ja leimaa ne minäksi)? Näin ollen on varsin mahdollista kokea, että minä on sekä kokemuksen subjekti että objekti...... ja päästään tähän. Nyt paljon lyhennettynä, mutta Minä on ajatuksen takana, en oikein sitä muuten osaa kuvata tähän hetkeen. Kuka minä olen...en osaa sanoa muuta kuin ominaisuuksia joita Minällä vaikuttaa olevan; tiedostan minän olemassaoloa, koen myös minän olemassaoloa tunteineen, koen myös koko minän komemuskenttää jossa tuntuu olevan ajoittain vain vähän tietosuutta ja enemmän samaistumista varsinkin tunteisiin ja tuntemuksiin.
Hetkissä havahtuu siihen että (Minä) olen/on jotakin kaiken taustalla tiedostavana / näkevänä, mutta nuo sanat ei riitä sitä kuvaamaan ja tähän mennessä hetket ovat olleet lyhyitä tuon näkemiseen, joskin kysymykset pysäyttää kokemaan sen.
Se, mihin yritin viitata aikasemmilla kysymyksillä, on kokemus minästä tietoisuutena, tai ylipäänsä kokemus tietoisuudesta. Tähän olen myös viitannut aiemmin puhuessani "tilasta", jossa kaikki ajatukset ja tunteet tapahtuvat.
Yritä tulla tietoiseksi tästä avoimesta tietoisuudesta juuri nyt. Huomaatko, miten se on ikään kuin aina taustalla, oli kokemus mikä tahansa? Kokemuksen sisältö muuttuu jatkuvasti, mutta yhdistävä tekijä sille kaikelle on, että olet tietoinen siitä, eikö?
Kysymys on tämä: jos olet tietoinen siitä, onko se silloin sinä, vai vain jotain, josta olet tietoinen?
Jos olet tietoinen ajatuksista, tuntemuksista ja tunteista, ovatko ne silloin sinä, vai jotain sellaista, mikä ilmenee tietoisuudessa?