Minä ajatuksia kyllä esiintyy edelleen, mutta ei toisaalta ollut odotustakaan siitä että ne katoaisivat.
Ethän odota edes vähän, että minä ajatusten pitäisi loppua?
Aiemman opastettavan loistavaa pohdintaa:
Ajatus tai tunne ei tee möröstä todellista, vaikka se lapselle varmasti tuntuukin äärimmäisen todelta. Se on syntynyt mielen jutustelusta, niihin juttuihin uskomisesta, ehkä aiemmin kuuluista tarinoista. Ei mörköä myöskään todellisuudessa voi aistia, joskin joidenkin aistimuksien voi kuvitella tai ajatella kertovan mörön olemassaolosta. Esimerkiksi ääniä tai varjoja, jotka ovatkin jostain ihan musta, voidaan luulla mörön aiheuttamiksi. Mörkö katoaa, jos on tarpeeksi rohkea kurkistamaan sängyn alle ja katsomaan onko siellä oikeasti ketään. Eikä siitä mikään todellinen häviä, jos sinne uskaltaa katsoa, vaan paljastuu ettei sitä ikinä ollutkaan – vain pelko kuolee.
Sama pätee ”minään”. Se on syntynyt meille kerrotuista jutuista ja uskomuksista, joita emme ole kyseenalaistaneet? Senkin luulee voivansa aistia kunnes alkaa tarkastella lähemmin, onko olemassa oikeasti joku erillinen minä? Kun uskaltaa katsoa rohkeasti niihin uskomuksiin, käy juuri niin kuin mörölle, ei mikään todellinen siinä katsomisessa katoa.
Ajatukset ovat aivan luonnollinen toiminto - ajatuksia valinnasta, ajatuksia kehosta, ajatuksia toisista ajatuksista....Todempia ja epätodempia. Myös ajatuksia minästä.
ettei ole edes pienintä valintaa- ainostaan huomaamista
Kyllä valinta on - mutta onko se aikuisten oikeasti "minä" joka valitsee vain onko se elävän elämän luonnollinen prosessi missä kaikki tapahtuu älykkäästi? Samalla tavalla kuin luonnossa myös luonnossa tapahtuu valintaa, mutta onko siellä "minää" sanomassa minä valitsin tämän?
Tässä kehossa saa tapahtua elämä, mutta keholla tuntuu silti olevan rajat.
Keholla on muotonsa, mutta olenko minä keho? Keho on, puu on, kaikki osa tätä suurta kokonaisuutta.
Onko sinulla jotain odotuksia, mitä tämän pitäisi tuoda tullessaan?