1. Onko sinua olemassa millään tavalla, missään muodossa? Onko koskaan ollut? Mitä sinä olet?
2. Mikä 'minä' tai itse on ja miten se muodostuu?
Minua ei ole ollut ikinä ennenkään yhtään sen enempää kuin "minän" läpi näkemisen jälkeenkään. Mikään minä ei häviä, kun sen läpi näkee. Silloin vaan näkee, ettei minää ole ikinä ollutkaan. Se "minä" johon on uskonut, johon on samaistunut, on ajatuksiin samaistumista. Se minä syntyy siinä, kun uskoo siihen kuvailu- ja nimeämisprosessiin, joka tapahtuu yhtä automaattisesti kuin kaikki muutkin prosessit. Sen oppii lapsesta asti, että on erillinen "minä" ja että siihen "päänsisäiseen" tarinaan kuuluu uskoa. Se korostuu valtavasti kaikessa kanssakäymisessä: mikä on sinun nimesi, mikä on lempivärisi, mistä kouluaineesta tykkäät, missä olet hyvä, mitä sinä haluat...Sitä tarinankertojaa ei helpsoti tule kyseenalaistettua, jos ei näe mallia, kukaan ei tee niin. Edelleen on olemassa se sama kertomus minusta, Miljasta, mutta nyt näen ettei todellisuudessa ole mitään minää. Se ei ole muuta kuin ajamyötä kertynyt kokoelma niitä tarinoita.
3. Miltä tämän näkeminen tuntuu?
Ei oikein miltään. Samalla tavalla niitä minä-ajatuksia nousee kuin ennenkin. Nyt niiden läpi voi nähdä, vaihtelee kuinka "helppoa" se on. Vaatii muistuttamista, rauhoittumista usein, mutta tuntuu, että se kävisi yhä varmemmaksi. Ei tunnu, että mikään olisi radikaalisti muuttunut, prosessi on tuntunut hyvin hitaalta ja pikkuhiljaa etenevältä. Ei tunnu siltä, että olisi jotenkin saapunut johonkin maaliin, vaan ehkä ohittanut yhden etapin tai aloittanut uuden matkan.
4. Miten selittäisit jollekulle, joka ei ole koskaan kuullutkaan nondualismista tai no-selfistä, mistä tässä prosessissa on kyse? Vaikkapa lapselle tai nuorelle?
Heh...tuota nondualismi on minullekin käsitteenä aikas uusi sana, mutta jos kyseessä olisikin juuri lapsi tai nuori (no miksei aikuinenkin..) niin lähtisin liikkeelle juuri tuosta tarinankertojasta, sen voisi olla helppo vertaus. Miltä tuntuisi, jos sanoisin, että kaikki mitä hän ajattelee itsestään tai maailmasta, onkin vain tarina ja todellisuus on aivan muuta? Esimerkiksi taideteos voi näyttää toiselle ihmiselle kauniilta ja upealta, toiselle taas tylsältä tai rumalta. Ennen noita luokitteluja se taideteos kuitenkin vain on. Todellisuudessa se "on juuri sellainen kuin on". Tässä prosesissa onkin kyse siitä, että oppii näkemään eron "tarinan" ja sen välillä, mikä on ennen tarinaa. Minän tarinoiden uskominen on vähän niin kuin katsoisi värillisten tai vääristävien lasien läpi maailmaa. Tässä prosessissa opetellaan huomaamaan, että se miten ympäristö näyttäytyy johtuukin niistä hassuista laseista.
5. Mikä tässä prosessissa oli se asia, joka käänsi vaa'ankielen, "työnsi alas jyrkänteeltä"? Eli mikä sai sinut katsomaan?
Hmmm...kuten jo aiemmin sanoin, tämä prosessi on tuntunut tosi hitaalta ja pikkuhiljaa etenevältä. Ensimmäisenä tuli mieleen kuitenkin se, kun pari päivää sitten käytit sanaa "älyykkyys". "Se sama älykkyys mikä katsoo sieltä oravan silmistä...", tuntui jotenkin loksauttavan jonkin asian kohdalleen. Olin jotenkin varmaan kamppaillut sen kanssa, miten kaikki sujuu, miten ne kaikki pienetkin prosessit "osaavat" tapahtua. Silloin tuli jotenkin tunne, että niinpä, kaikki on sitä samaa älykkyyttä, ei siihen todella tarvita tekijöitä tai päättäjiä.