Etsin ohjaajaa

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
DesertRain

Re: Etsin ohjaajaa

Postby DesertRain » Thu Sep 27, 2012 11:51 am

Toi oli hyvä pointti toi katumuksen tarkkailu. Siis tänään viimeksi oli tilanne joka harmitti sen tapahduttua.
Eli tältä pohjalta asia ei ole selkeä suoran kokemuksen valossa.
- Jos siis oikein ymmärsin että esim. rahan menetyksen ei kuulu harmittaa.
*Itselläni tuli vihaa pintaan ja harmitusta. Ikäänkuin ajatus: Minun rahani menivät tuhkana tuuleen - ja samalla sen kokeminen sitkeäksi - sekä tosiaan myös edellä mainittuja tunteita.
En tuonut tätä selvästi esille, mutta on ihan ok huomata, että jotain olisi voinut tehdä paremmin tai että jokin ei ollut ihan kannattavaa. En myöskään sano, että rahan menetyksen "ei kuulu" harmittaa. Jos se harmittaa, niin se harmittaa, mutta taustalla olevia uskomuksia voi aina tutkia.

Ongelma on nähdäkseni vain se, jos ajatukset pyörivät kovasti tehtyjen ja tekemättömien asioiden ympärillä. Se mikä on tehty, on tehty. Jos jotain voi tai täytyy korjata tai tehdä paremmin, niin sitten näin tehdään nyt tai myöhemmin, jos siihen on mahdollisuus.

Voit jatkaa tuon aistidataharjoituksen tekemistä. Huomioi mielen kaksi eri moodia: (1) rekisteröidä huonetta ympärilläsi ja (2) tuottaa tarinoita/ajatuksia näkemästään. Tämä jaottelu on sinulle kenties jo melkoisen selvä. Jos se ei tunnu selvältä (huolestut esim. siitä, ettet vain ajattelisi pöytää kun vain rekisteröit sen näkökentässäsi), niin keskity vaikka odottamaan ajatuksia, jotka liittyvät johonkin joka ei ole näkökentässäsi huoneessa ympärilläsi, silloin voit olla 100% varma, että ne ovat täyttä tuubaa, fiktiota.

Onko tässä aistien välittämässä raakainformaatiossa sellaisenaan jotain, mikä kertoisi persoonallisen minän olemassaolosta? Mainitsit, että identifioit minän erityisen hanakasti näkemisen kanssa. Voit keskittyä tuohon aistiin ja kysyä esim. voiko olla näkemistä ilman näkijää?. Voit esittää itsellesi vastaavia kysymyksiä myös muiden aistien kohdalla.

Haluan vielä selventää ihan varmuuden vuoksi, että tämän dialogin tavoitteena on periaatteessa ainoastaan päästä selvään näkemiseen siitä, että sanan "minä" takana ei ole mitään todellista entiteettiä. Kuitenkaan erillisyyden tunne ja kehoidentifikaatio eivät välttämättä katoa yhtenä rysäyksenä, vaan todellisuuden luonteen tarkastelua tulee ehkä jatkaa tämän dialogin jälkeen, eämää elämällä. Erillisyyteen pohjaavia ajatuksia ja tunteita nousee edelleen, mutta suora kokemus osoittaa niiden olevan vailla pohjaa, jolloin niiden on helpompi antaa pudota pois.

ijv

Postby ijv » Thu Sep 27, 2012 9:35 pm

En tuonut tätä selvästi esille, mutta on ihan ok huomata, että jotain olisi voinut tehdä paremmin tai että jokin ei ollut ihan kannattavaa. En myöskään sano, että rahan menetyksen "ei kuulu" harmittaa. Jos se harmittaa, niin se harmittaa, mutta taustalla olevia uskomuksia voi aina tutkia.

Ongelma on nähdäkseni vain se, jos ajatukset pyörivät kovasti tehtyjen ja tekemättömien asioiden ympärillä. Se mikä on tehty, on tehty. Jos jotain voi tai täytyy korjata tai tehdä paremmin, niin sitten näin tehdään nyt tai myöhemmin, jos siihen on mahdollisuus.

- Ok, nämä kommentit avasivat.
Harmitusta, vihaa, surua on tullut kylläkin viime päivien aikana esille. Niistä on tullut mieleen että onko olemassa jokin uskomus että ei hyväksyisi tilannetta sellaisena kuin se on. Esim. tänään otin kopiokoneella kopioita, katsoin millainen kopio tuli ulos koneesta - se oli erilainen kuin mikä minun oli tarkoitus ottaa. Eli olin ohjelmoinut koneen väärin. Kun havaitsin tuotoksen, tuli minulta reaktiomaisesti kirosana ulos suustani sekunnin murto-osassa havaintoni jälkeen. Sitä seurasi tunnetilana harmitus. Siis reaktio tuli hyvin nopeasti, sen sijaan että olisi ollut rauhallinen toteamus. Toki tätä seurasi mainitsemasi seikka, eli jos oikein ymmärsin kommenttisi:

"on ihan ok huomata, että jotain olisi voinut tehdä paremmin tai että jokin ei ollut ihan kannattavaa. ...
Se mikä on tehty, on tehty. Jos jotain voi tai täytyy korjata tai tehdä paremmin, niin sitten näin tehdään nyt tai myöhemmin, jos siihen on mahdollisuus."

Niin juuri tuohon kopiointi-caseen liittyen. Hetken päästä ohjelmoin koneen uudelleen eli toimin ns. paremmin asian suhteen ja sain sellaiset kopiot kuin halusin.
Välillä olen kuitenkin havainnut että uutta mahdollisuutta ei tule. Esim. ihmissuhteissa henkilö on saattanut solmia uuden suhteen, työnantaja on saattanut valita toisen henkilön työhön (tietty tapa miten on toiminut työhaastattelussa on saattanut vaikuttaa rekrytoijan päätökseen). Ts. ko. juna on mennyt jo asemani ohi.
- Mutta siis tuo tarkennuksesi oli paikallaan. Aloin hieman miettiä että onko riski heittäytyä nihilistiseksi että onko millään ei ole väliä, että ei voi mitään tehdä ja samalla jäädä sohvalle makaamaan. Ok, mistä tuo ajatus sitten tulisi. Mutta siis tuo kommenttisi viittaisi siihen että ei jää katumaan ja harmittelemaan asioita / pyörittelemään niitä päässä - joskin samalla kuitenkin ikäänkuin oppien, "päättämällä" toimia ensi kerralla toisin. Todeten että tuo toiminta ei pelittänyt, että sillä oli nuo seuraukset. Jatkossa voin toimia toisin.
- - Melkein arvaan tekstini perusteella jatkokysymyksen: "Kuka toimisi toisin" tai että "voitko todella päättää miten toimit toisin tai ylipäänsä toimit". Ko. kysymykset ovat oikeutettuja ilmaisuni perusteella. Mutta pointtini siis oli että ei heittäytyisi nihilistisesti sohvalle makaamaan - ajatellen että mitään ei voi tehdä.
- Tai että kieltäisi itseltään tunteet miettien että nyt on jotain pielessä kun nousi tietty reaktio pintaan kun asiat eivät menneet kuten yritti tehdä (esim. edellä mainittu kopion ottaminen koneella). --Yhdyn kyllä siihen että tietty uskomus /minäkuva noissa voi hyvinkin olla taustalla. Tarkastelempa niitä vielä.

Voit jatkaa tuon aistidataharjoituksen tekemistä. Huomioi mielen kaksi eri moodia: (1) rekisteröidä huonetta ympärilläsi ja (2) tuottaa tarinoita/ajatuksia näkemästään. Tämä jaottelu on sinulle kenties jo melkoisen selvä. Jos se ei tunnu selvältä (huolestut esim. siitä, ettet vain ajattelisi pöytää kun vain rekisteröit sen näkökentässäsi), niin keskity vaikka odottamaan ajatuksia, jotka liittyvät johonkin joka ei ole näkökentässäsi huoneessa ympärilläsi, silloin voit olla 100% varma, että ne ovat täyttä tuubaa, fiktiota.

- Tätä on jumpattu joo. Kiitos. Toisto on ollut hyvää.
- Mainitsemasi jaottelu on tullut selväksi.
- Kyllä, juuri kuten sanoit. Tein harjoituksen...joskin kesti jonkin aikaa että muita ajatuksia tuli. KUten mainitsin aiemmin, ovat ajatukset vähentyneet. Muttas siis joo, ko. ajatukset vievät pois tästä, nykyhetkestä (tai siis eihän siitä voi olla pois - vaan siis havainnointi kärsii kun fokus jossain muissa jutuissa ajatusvirran takia).

Onko tässä aistien välittämässä raakainformaatiossa sellaisenaan jotain, mikä kertoisi persoonallisen minän olemassaolosta? Mainitsit, että identifioit minän erityisen hanakasti näkemisen kanssa. Voit keskittyä tuohon aistiin ja kysyä esim. voiko olla näkemistä ilman näkijää?. Voit esittää itsellesi vastaavia kysymyksiä myös muiden aistien kohdalla.

Kun katson huonetta, näen eri kohteita, tauluja, kaappeja, ovi, matto jne.
Ensin tulee puhdas aistimus, esim. näkeminen. Sama muiden aistien kohdalla,
esim. ääniä kuuluu tai kun painan sormella pöytään - tuntuu sormessa.
Vasta tämän jälkeen tulee omien havaintojeni mukaan ajatukset kertomaan tarinoita, leimaamaan eri objekteja
- tuo on pöytä, tuo on kaappi, tuo on ovi. Ja jopa lisäten niihin omia tarinoita, kuten tuo taulu on kaunis.
Mutta siis kun teen vain havaintoja, näen vain objekteja ilman ajatus-tarinoita/leimoja. Ja kuten aiemmin mainitsin, jotain tapahtuu ...tai siis jotain on. MIeleni luokittelee tämän näkemiseksi, kuulemiseksi, tuntemiseksi. -Tämä jokin olisi vaikka näkemistä kutsuttaisiin beeexxxyttqqq tai kuulemista lllppppwbxcss termeillä, nyt siis vain ilmenee ajatuksia että näkyy, kuuluu, tuntuu. Mutta sitä on edeltänyt aistihavainto jota kutsutaan näkemiseksi / kuulemiseksi / tuntemiseksi.

Haluan vielä selventää ihan varmuuden vuoksi, että tämän dialogin tavoitteena on periaatteessa ainoastaan päästä selvään näkemiseen siitä, että sanan "minä" takana ei ole mitään todellista entiteettiä. Kuitenkaan erillisyyden tunne ja kehoidentifikaatio eivät välttämättä katoa yhtenä rysäyksenä, vaan todellisuuden luonteen tarkastelua tulee ehkä jatkaa tämän dialogin jälkeen, elämää elämällä. Erillisyyteen pohjaavia ajatuksia ja tunteita nousee edelleen, mutta suora kokemus osoittaa niiden olevan vailla pohjaa, jolloin niiden on helpompi antaa pudota pois.

- Kiitos selvennyksestä. Kyllähän olet sitä oivasti tehnyt matkan varrella - palauttanut päämäärään johtavalle polulle, ettei juttuni ole lähteneet syvälle metsään. Nuo tarkennukset mitä toit esille olivat varsin hyviä, liittyen siihen että olisi tietyt odotukset tältä, siis jotkut muut kuin mistä tässä on kyse.

Näkemistä/kuulemiseen/tuntemiseen liittyvä kysymys joka tässä prosessin aikana on toistunut useamman kerran - onko jotain aistihavaintoa joka kertoisi persoonallisesta minästä - tätä olen saattanut aiemmin lähestyä hieman liian monimutkaisesti ja toki alussa kenties yksinkertaisesti,,, siis kuten luulen asian olevan. Eli nyt on jälleen tullut tunne että tämä on yksinkertainen seikka, että miksi tätä ei ole aiemmin "nähnyt"...varmaan siksi kun ei ole katsonut ja on vain uskonut omiin tarinoihin, siis ilmeneviin ajatuksiin minästä (jota ei ole, eikä ole ikinä ollut).
Sen sijaan illuusio-tarinoihin uskomista on esiintynyt.

Eli mikäli kysymys tarkoittaa sitä, että onko olemassa joku ijv-kaveri (tai joku muu persoona-hahmo kuten minä/itse), joka tuottaisi näkemisen, saisi aikaan kuulemisen, pyörittäisi ajatuskoneen vipua, saisi aikaan tuntemisen...siis ei tälläistä ole. Minä sana, itse-termi tai kirjainyhdistelmä ijv ei ole näiden tuottaja. Nuo ovat vain käsitteitä. Siis kun katson ympärilleni, kuuntelen ääniä, tunnen tuntemuksia tuolin painautuessa takareisiin tai sormien tähän näppikselle - en kykene löytämään minää, itseä tai ijv:tä. Näen kyllä kehon eri osat, kuten sormet, kädet, jalat - kuulen hengityksen äänen, tunnen tuolin selkänojan paineen selässä...mutta siis nuo ovat seikkoja, joita tapahtuu: tuntuu painetta, kuuluu hengitystä, sormet näkyvät. Ajatuksia ilmenee, jostain ine ilmestyvät yksi kerrallaan ja hetken päästä katovat.
No tässäkin tuntuu vähän hassulta kirjoittaa että minä henkitän tai minä kuulen hengityksen tai että minä näkisin kehon osat - koska ei se termi/käsite/kirjainyhdistelmä minä/itse/ijv kuule, näe, hengitä, tunne tms. Siis se on vain tarina - ei tarina, satu näe/kuule/tunne yhtään mitään.
- Raakahavainnoistani en siis löydä tarina-itseä, satu-minää, tai kirjainyhdistelmä-ijv:tä
- En löydä havainnoistani näkijää/kuulijaa/ajattelijaa/tuntijaa.
- Suorien havaintojen kautta en löytänyt minän takaa mitään entiteettiä.

*Minäkuvia on kuitenkin edelleen tullut esille, niitä tarkastelemalla että mitä niiden takaa löytyy: tiettyjä uskomuksia sekä tunteita - joita olen käynyt läpi.
*minätarinoita on paikoittain myös tullut esille, olen kertonut: minä tein, minä olin...ok, olen osan havainnut heti tarinoiksi että tuohan on vain tarina. Mutta paikoin olen havainnut, että miksi nyt tuokin seikka on tarkoitus tuoda itsestäni esille ikäänkuin pyrkimys antaa itsestä tietty kuva - että mikä imagon luonti / minkä minäkuvan puolustus tässä nyt tapahtui.

- Onko tässä muuten kriteeri että olisi koko ajan samaistumatta minän-illuusioon. Olen itsellänikin havainnut että kuilu on kaventunut, ts. tarinan kerronnan jälkeen olen viime aikoina verraten nopeasti havainnut että tulipa kerrottua tarina, satu minän seikkailuista. Mutta siis ainakin hetken on vuorovaikutustilanteissa ollut kiinni draamassa, minä tein, tämä tapahtui minulle jne.
- sitten mainitsin että osa toiminnoistani on tullut reaktiona - ja voin kuvitella että niissä taustalla on jokin uskomus. Niitä tarkastelen vielä lähemmin mitä minäkuvia/uskomuksia tässäkin mainituissa tilanteista löytyy.

*Kehoidentifioimisesta ja erillisyysajatuksista toitkin keskeisiä seikkoja tuossa esille. Kiitos, avaavia.
- Kyllä näitä on vuorovaikutustilaissa esiintynyt.
*Joskin kyllä selvää muutosta olen havainnut vuorovaikutustilanteisiin, kepeys, ilo on lisääntynyt.
- Tiettyjen nappien painalluksiin sitä tuntuu vielä reagoivan, joskin havainnut entistä tarkemmin että kyse on oma uskomus/minäkuva joka aktivoituu ja sitten niitä on alkanut tarkastella ajatus-tunne lähestymistavalla.

ijv

DesertRain

Postby DesertRain » Sat Sep 29, 2012 8:13 am

Niin juuri tuohon kopiointi-caseen liittyen. Hetken päästä ohjelmoin koneen uudelleen eli toimin ns. paremmin asian suhteen ja sain sellaiset kopiot kuin halusin.
Välillä olen kuitenkin havainnut että uutta mahdollisuutta ei tule. Esim. ihmissuhteissa henkilö on saattanut solmia uuden suhteen, työnantaja on saattanut valita toisen henkilön työhön (tietty tapa miten on toiminut työhaastattelussa on saattanut vaikuttaa rekrytoijan päätökseen). Ts. ko. juna on mennyt jo asemani ohi.
- Mutta siis tuo tarkennuksesi oli paikallaan. Aloin hieman miettiä että onko riski heittäytyä nihilistiseksi että onko millään ei ole väliä, että ei voi mitään tehdä ja samalla jäädä sohvalle makaamaan. Ok, mistä tuo ajatus sitten tulisi. Mutta siis tuo kommenttisi viittaisi siihen että ei jää katumaan ja harmittelemaan asioita / pyörittelemään niitä päässä - joskin samalla kuitenkin ikäänkuin oppien, "päättämällä" toimia ensi kerralla toisin. Todeten että tuo toiminta ei pelittänyt, että sillä oli nuo seuraukset. Jatkossa voin toimia toisin.
- - Melkein arvaan tekstini perusteella jatkokysymyksen: "Kuka toimisi toisin" tai että "voitko todella päättää miten toimit toisin tai ylipäänsä toimit". Ko. kysymykset ovat oikeutettuja ilmaisuni perusteella. Mutta pointtini siis oli että ei heittäytyisi nihilistisesti sohvalle makaamaan - ajatellen että mitään ei voi tehdä.
- Tai että kieltäisi itseltään tunteet miettien että nyt on jotain pielessä kun nousi tietty reaktio pintaan kun asiat eivät menneet kuten yritti tehdä (esim. edellä mainittu kopion ottaminen koneella). --Yhdyn kyllä siihen että tietty uskomus /minäkuva noissa voi hyvinkin olla taustalla. Tarkastelempa niitä vielä.
Tiivistäen voisin vielä sanoa tähän, että oli "valitsijaa" tai ei, oli "vapaata tahtoa" tai ei, oppimista luonnollisestikin tapahtuu silti. Kun uskomus "minään" tekijänä on läsnä, virheet otetaan henkilökohtaisesti. Ne eivät kuitenkaan ole henkilökohtaisia sillä tavalla kuin kuvitellaan, ja on täysin mahdollista toimia virheiden korjaamiseksi ilman syyllisyyden tai edes isomman harmituksen tunteita. Ajatus siitä, että asioiden olisi pitänyt mennä toisin on todellakin vain ajatus, ja aina epätosi sellainen.

Mitä muuten tulee nihilismiin, "tekijää/valitsijaa ei ole, en voi tehdä mitään" voivat uskomuksina johtaa nihilismiin, mutta uskomus ei ole sama kuin asian näkeminen selkeästi itse. Fiktiivinen hahmo nimeltä ijv ei voi valita tai tehdä mitään, mutta valintoja ja tekemistä tapahtuu silti. Tämä täytyy kuitenkin nähdä itse, ja ainoastaan tarinoihin uskominen estää näkemästä tätä.

Kokeillaan seuraavaa harjoitusta:

Minä-ajatus on "esiajatus" jokaisessa ajatuksessa "minä sitä tai tätä". Esim. ajatus "minä nousen tuolista": täytyy olla ensin esiajatus "minä", ennen kuin mikään voi "nousta tuolista". Minä-ajatus on vain oletus, uskomus, konventio, joka helpottaa käytännöllistä elämää ja viestintää. Tämä lienee sinulle jollain tasolla selvää. Kuitenkin minä-tarinoiden ote tuntuu säilyvän.

PLOP-harjoitus, jossa ajatuksia tarkkaillaan ja niistä astutaan ulos sanomalla "plop" auttaa näkemään minä-ajatukset ennen kuin syntyy tunne erillisyydestä: tarkkaile kaikkia "minä/minun" -esiajatuksen sisältäviä ajatuksia. Kun sellainen nousee, sano hiljaa mielessäsi "plop", jolloin minä-ajatus puhkeaa kuin kupla ja astut siitä ulos. Tee tätä niin paljon kuin pystyt ja raportoi taas kokemuksestasi.

ijv

Postby ijv » Sat Sep 29, 2012 7:49 pm

Kokeillaan seuraavaa harjoitusta:

Minä-ajatus on "esiajatus" jokaisessa ajatuksessa "minä sitä tai tätä". Esim. ajatus "minä nousen tuolista": täytyy olla ensin esiajatus "minä", ennen kuin mikään voi "nousta tuolista". Minä-ajatus on vain oletus, uskomus, konventio, joka helpottaa käytännöllistä elämää ja viestintää. Tämä lienee sinulle jollain tasolla selvää. Kuitenkin minä-tarinoiden ote tuntuu säilyvän.

PLOP-harjoitus, jossa ajatuksia tarkkaillaan ja niistä astutaan ulos sanomalla "plop" auttaa näkemään minä-ajatukset ennen kuin syntyy tunne erillisyydestä: tarkkaile kaikkia "minä/minun" -esiajatuksen sisältäviä ajatuksia. Kun sellainen nousee, sano hiljaa mielessäsi "plop", jolloin minä-ajatus puhkeaa kuin kupla ja astut siitä ulos. Tee tätä niin paljon kuin pystyt ja raportoi taas kokemuksestasi.

Kyllä, juuri näin. Minä tarinoita on yhä esiintynyt.

Plop-harjoitus oli hyvä.
Havahtui kuinka paljon minä-ajatuksia oikein tuleekaan esille kun oikein keskittyi niiden bongaamiseen.
Kun sanoin plop, hävisi minä-ajatus mielestä.
Yksin ollessa harjoituksen tekeminen oli helpompaa. Vuorovaikutustilanteissa en aina ehtinyt sanoa plop kun minä-tarina oli tullut jo ulos suustani. Osa tuli reaktiona.
Ikäänkuin minä-ajatukset olisivat hieman vähentyneet kun sanoi plop.
Jatkan harjoituksen tekemistä.

ijv

Postby ijv » Tue Oct 02, 2012 8:06 am

Plop-harjoituksen tekoa olen jatkanut päivittäin.
Havainnot ovat olleet samoja kuin aiemmin: yksin ollessa minä-ajatuskupla puhkeaa verraten helposti.
Vuorovaikutustilanteissa on minä-tarina tullut ulos suusta ennen kuin on mielessä ehtinyt sanoa plop.

Joitakin reaktioita on yhä tullut pintaan - niitä olen sen jälkeen katsonut ajatus-tunne työkalulla.
Sen on kyllä huomannut että nuo minä-tarinat ovat alkaneet kyllästyttää entistä enemmän.
Miten edetään seuraavaksi?

I

DesertRain

Postby DesertRain » Tue Oct 02, 2012 6:56 pm

Plop-harjoituksen tekoa olen jatkanut päivittäin.
Havainnot ovat olleet samoja kuin aiemmin: yksin ollessa minä-ajatuskupla puhkeaa verraten helposti.
Vuorovaikutustilanteissa on minä-tarina tullut ulos suusta ennen kuin on mielessä ehtinyt sanoa plop.
Hyvä! Kuten aiemmin sanoin, tarkoitus ei ole tietty hävittää minä-sanaa sanavarastosta tai kokonaan edes ajatuksista, mutta plop-harjoitus auttaa näkemään, että se on tosiaan vain ajatus ja tarina eikä muuta.

Löytyykö minää noiden tarinoiden ulkopuolelta? Jos unohdetaan vuorovaikutustilanteet hetkeksi ja teet edellä kuvattua aistidataharjoitusta, niin tuntuuko sinusta, että uskot minän olevan vielä jossakin?

Näkemistä tapahtuu
Kuulemista tapahtuu
Tuntemista tapahtuu
Ajatuksia tapahtuu
Valintoja ja tekoja tapahtuu

Missä on "minä"?

Tuntuuko jonkun näistä kohdalla, että "sinä" olet siellä?

ijv

Postby ijv » Tue Oct 02, 2012 9:10 pm

Hyvä! Kuten aiemmin sanoin, tarkoitus ei ole tietty hävittää minä-sanaa sanavarastosta tai kokonaan edes ajatuksista, mutta plop-harjoitus auttaa näkemään, että se on tosiaan vain ajatus ja tarina eikä muuta.
Löytyykö minää noiden tarinoiden ulkopuolelta? Jos unohdetaan vuorovaikutustilanteet hetkeksi ja teet edellä kuvattua aistidataharjoitusta, niin tuntuuko sinusta, että uskot minän olevan vielä jossakin?

Näkemistä tapahtuu
Kuulemista tapahtuu
Tuntemista tapahtuu
Ajatuksia tapahtuu
Valintoja ja tekoja tapahtuu

Missä on "minä"?
Tuntuuko jonkun näistä kohdalla, että "sinä" olet siellä?

Tein harjoituksen useamman kerran ollessani yksin. Kun näitä seikkoja katseli omassa rauhassa niin tuli esille että
- Näkemistä tapahtuu
- Kuulemista tapahtuu
- Tuntemista tapahtuu
- Ajatuksia ilmenee
- Valintoja ja tekoja tapahtuu

*Näiden kohdalla ei tuntunut että "minä" olisi ollut mukana harjoituksessa.

*En löytänyt minää minä-tarinoiden ulkopuolelta.
- Suorat havainnot liittyen edellä mainittuihin seikkoihin eivät paljastaneet minä-entiteettiä tai mitään muutakaan minää.

- Jos vielä palaan vuorovaikutustilanteisiin, niin viimeksi tänään havaitsin jääneeni hetkeksi minä-tarinaan kiinni. Sitten tilanteen jälkeen tarkastelin mihin minä-kuvaan uskominen sai aikaan reaktion.
Tietyissä stressitilanteissa noita tarinoita ja niihin kiinnittymistä hetkeksi on yhä tullut siis esille.
Perusvuorovaikutustilanteessa tarinat ja minäkuvat ovat alkaneet vähentyä. Toki voin katsoa miksi tietyissä vuorovaikutustilanteissa ilmenee stressiä - mikä uskomus, minäkuva niihin liittyy.

DesertRain

Postby DesertRain » Wed Oct 03, 2012 5:25 am

Okei, oletko siis valmis vai onko jotain epäilyksiä? Oletko nähnyt sen, mitä täällä on tarkoitus nähdä? Onko etsintä päättynyt?

Jos epäilyksiä on, niin jatka harjoituksia ja raportoi kokemuksestasi.

ijv

Postby ijv » Wed Oct 03, 2012 4:03 pm

Okei, oletko siis valmis vai onko jotain epäilyksiä? Oletko nähnyt sen, mitä täällä on tarkoitus nähdä? Onko etsintä päättynyt?

Jos epäilyksiä on, niin jatka harjoituksia ja raportoi kokemuksestasi.

Olen edelleen tehnyt tuota perusharjoitusta ja tulos on ollut sama:
- näkemistä, kuulemista, tuntemista, tapahtuu. Ajatuksia ilmenee. Käsi liikkuu (mutta en koe että se olisi minun käsi tai että minä liikuttaisin sitä).
- Ko. harjoituksen kautta en ole löytänyt minää.

Minä on esiintynyt tarinassa, se on vain käsite, sana - joka ei viittaa mihinkään todelliseen.
Keho tai hahmo viittaa tietyssä määrin konkreettiseen, jonka voi havaita: nähdä, tuntea ja haistaa / maistaa. Mutta minä on fiktiivinen hahmo, jota ei ole. Se on siis ns. satu-olento, mielikuvitushahmo...vain tarina.

Tänään olin paljon vuorovaikutustilanteissa. Havaitsin että minä-tarinoita esiintyi varsin vähän.
Epäily ja / tai kysymys liittyy aiemmin mainitsemaani stressitilanteeseen, jossa on esimerkiksi väsynyt. Kuten mainitsin, tuolloin olen lähtenyt ns. minä-tarinoihin mukaan. Olen lukenut joidenkin muiden viestiketjuja ja joistakin olen saanut kuvan että casen tulisi olla ns. 24/7. Ts. että ei lähde niihin lainkaan mukaan tarinoihin tai että niitä ei esiinny. Miten välttää esim. reaktiivinen reaktio. Miten olla täysin pois minä-tarinasta.

Plop-harjoitus oli varsin hyvä, havainnollistava ja konkreettinen. Minä-ajatus (tarina) ei ollut sen kummallisempi kuin esim. ajatus tuolista - ts. plopin kautta se tipahti pois siinä missä muutkin ajatukset. Mutta siis käytännössä ei ole kuitenkaan aivan tuolla tasolla että jos joku sanoo ovea huonoksi, se ei saa minussa mitään reaktiota aikaan. Mutta jos joku haukkuu ja huutaa "minulle", saattaa "minulla" tulla reaktio, joka siis liittyy minä-tarinan hetkittäiseen mukaan lähtemiseen.

Noita haastavia tilanteita on paikoin tullut esille. Kuten sanoin kun olen tehnyt havainnointiharjoitusta yksin - ei minä ole ollut mukana niissä, minä-tarinoitakaan ei ole esiintynyt. Kun olen ollut viime aikoina perusvuorovaikutustilanteissa myös tällöin on ollut pääosin hiljaista: ei juurikaan ajatuksia ja ilmetessään ne ovat olleet kevyitä. Minä-tarinoita (ajatuksia) on esiintynyt vähän mutta niihin on lähtenyt hyvin vähän mukaan.
Sen sijaan edellä mainituissa haastavissa tilanteissa on esiintynyt reagointia, ja hetken aikaa minä-tarinaan kiinnittymistä.

DesertRain

Postby DesertRain » Fri Oct 05, 2012 6:53 am

Oletko 100% varma, että minää ei ole? Voisitko antaa siitä vaikka pääsi pantiksi?

ijv

Postby ijv » Fri Oct 05, 2012 12:33 pm

Oletko 100% varma, että minää ei ole? Voisitko antaa siitä vaikka pääsi pantiksi?

Bon question - hyvä kysymys!
- Tosin se ei täysin vastannut omaan kysymykseeni.

- En ole suorista havainnoista löytänyt minää mistään.
- Minä on tarina, eikä sitä täten ole olemassa.
*Lähinnä se, miksi oma vastaukseni olisi 99,98% liittyisi siihen hämmästelyyni, että miksi reagoin tietyissä tilanteissa jos en kerran usko minään. (ymmärrän että kyseessä ei ole uskon asia, tässä tuo ilmaisutapa)
Kokemukseni on suurin osa päivästä se, että minää ei ole. Sitten kuitenkin joinakin päivinä (esim. eilen viimeksi) tulee eteen joitakin haastavia vuorovaikutustilanteita, joissa jokin vanha muisto aktivoituu, esim. henkilö muistuttaa jostakin vanhasta tilanteesta olemuksellaan, käyttäytymisellään tai ko. henkilö on ollut mukana jossakin vuosia tai päivä sitten sattuneessa tilanteessa - jolle on itse antanut tietyn merkityksen.

- Sitten taas jotkut henkilöt ovat puheidensa mukaan täysin identifioimatta itseään menneeseen: on muistikuvia mutta ei ole mitää reaktiota, tunnelatausta, tai tunnetta että tuo tapahtui "minulle". Ymmärrän kyllä että kyseessä on vain nykyhetkessä nouseva ajatus ja tuntemus kehossa.
- Eilinen vuorovaikutustilanne paljasti sen että minulla nousi tunteita, muistoja, mielikuvia pintaan.
- Sen jälkeen tein minä-kuva tarkastelua: ajatus-tunne-työkalulla ja kyllähän sieltä tiettyjä minäkuvia tuli esille.
- Itse tilanteessakin tiedostin että tämä on vain ajatus, mutta se oli verraten sitkeä kun se laukaisi pintaan tunteita. Toisaalta siinäkin hetken päästä tuntui että tämäkin on vain raskaalta tuntuva tunne että kyseessä en ole minä.

*Suurin osa parin viime viikon aikaisista päivistä on menny pääosin hiljaisuudessa , ts. ajatuksia on tullut päivittäin vähän ja ne ovat olleet kevyitä. Samoin viime päivinä olen pyrkinyt vielä entistä enemmän fokusoimaan puhtaisiin havaintoihin, ilman tarinoita. Nämä ovat tuntuneet hyvältä. Mutta kuten sanoin: itseäni on hämmästyttänyt viime päivien aikana seikka, että miksi reagointia tapahtuu vaikka minä on vain tarina.

DesertRain

Postby DesertRain » Fri Oct 05, 2012 4:27 pm

Ymmärrän kyllä nämä epäilykset. Suosittelen kuitenkin lukemaan uudestaan LU:n sivuilla olevan Ed Muzikan artikkelin loppupuolen, johon viittasin jossain vaiheessa. Pointti on se, että vaikka me kaikki haluammekin lopulta päästä eroon reaktiivisuudesta ja ikävistä tunteista ihmissuhteissa, niin se ei ikävä kyllä ainakaan kaikilla tapahdu välittömästi sen jälkeen kun persoonallinen minä on nähty suorassa kokemuksessa valheeksi: näin ei ole itsenikään laita. Herääminen tapahtuu eri vaiheissa ja eri tasoilla. Koska minä-uskomus on kuitenkin kaiken perusta, kaikki sille pohjautuvat rakennelmat on nyt paljon helpompi tuoda alas. Elämällä on kyllä taipumus ja voima haastaa kaikki jäljelle jäävät uskomukset ja identifikaatiot, joita voi olla paljon tai vähän. Kuten tiedät, tämä prosessi ei ole aina miellyttävä, mutta se on tie yhä suurempaan vapauteen.

ijv

Postby ijv » Fri Oct 05, 2012 6:55 pm

Ymmärrän kyllä nämä epäilykset. Suosittelen kuitenkin lukemaan uudestaan LU:n sivuilla olevan Ed Muzikan artikkelin loppupuolen, johon viittasin jossain vaiheessa. Pointti on se, että vaikka me kaikki haluammekin lopulta päästä eroon reaktiivisuudesta ja ikävistä tunteista ihmissuhteissa, niin se ei ikävä kyllä ainakaan kaikilla tapahdu välittömästi sen jälkeen kun persoonallinen minä on nähty suorassa kokemuksessa valheeksi: näin ei ole itsenikään laita. Herääminen tapahtuu eri vaiheissa ja eri tasoilla. Koska minä-uskomus on kuitenkin kaiken perusta, kaikki sille pohjautuvat rakennelmat on nyt paljon helpompi tuoda alas. Elämällä on kyllä taipumus ja voima haastaa kaikki jäljelle jäävät uskomukset ja identifikaatiot, joita voi olla paljon tai vähän. Kuten tiedät, tämä prosessi ei ole aina miellyttävä, mutta se on tie yhä suurempaan vapauteen

Luin Edin artikkelin taas. Hyviä pointtejahan siinä on.
Yhdyn näkemykseen että prosessi on keino kokea vapautta. Sen sijaan että tunteita pakenisi, kieltäisi tai patoisi voi toimia toisin...ja loppupeleissä voiko elämää juosta pakoon ;-D. Mutta siis jonkinhan siinä sisällä triggeroituu - sen sijaan että syyttäisi ulkoista maailmaa, jotain henkilöä tai tapahtumaa.

Viime päivinä on paikoin tullut hieman hällä-väliä tyyppisiä ajatuksia. Ne ovat menneet ohi, mutta kuitenkin olen havainnut niitä tulevan esille. ok, nekin ovat vain ajatuksia. Mutta joillakin muilla olen viestiketjuissa havainnut saman kommentin. Sitten taas paikoin olen kokenut syvää rakkauden tunnetta - jos nyt tuota sanaa käytän, rauhaa, iloa autuutta, ehdotonta hyväksyntää. Tiedostan että tilat eivät ole pysyviä. Mutta tuosta olisin kysynyt että onko tuo hällä-väliä tyyppinen asenne miten yleistä, onko siinäkin jokin uskomus taustalla, jokin minäkuva tms. Hieman sitä aloin katsoa ja vähän ton tyylisiä seikkoja tuli esille.
Toki tiedostan sen että mieli antaa merkityksiä asioille, onko väliä vai ei - ja kuten aiemmin puhuttu tulee sieltä ulos kaiken maailman roskaa, jota on turha uskoa.

DesertRain

Postby DesertRain » Sun Oct 07, 2012 11:01 am

Kaikenlaisia ajatuksia ja tunteita voi tosiaan tulla ja mennä: pääasia on, että niihin ei takerru, ja jos tuntuu, että takertuu, niin sitten tutkii uskomuksia, samaistumisia yms. tarkemmin.

Esittäisin vielä pari kysymystä varmuuden vuoksi:

1) Kun sanot "minä", mihin viittaat sillä?

2) Kumpi on enemmän totta sinulle: on olemassa kokija, jolle kokemus tapahtuu, vai on vain pelkkä kokemus?

Katso tarkkaan. Onko kokemus jotain, mikä tapahtuu keholle, vai onko keho osa kokemusta?

ijv

Postby ijv » Mon Oct 08, 2012 3:10 pm

Esittäisin vielä pari kysymystä varmuuden vuoksi:

1) Kun sanot "minä", mihin viittaat sillä?

2) Kumpi on enemmän totta sinulle: on olemassa kokija, jolle kokemus tapahtuu, vai on vain pelkkä kokemus?

Katso tarkkaan. Onko kokemus jotain, mikä tapahtuu keholle, vai onko keho osa kokemusta?
[/b][/i][/color]

1.
Olen havainnut että minä-"seikkailujen" kertominen on vähentynyt, kiinnostus kertoilla satuja - mitä on tehnyt, missä on käynyt on vähentynyt viime aikoina.
Kuitenkin vuorovaikutustilanteissa käytän sanaa minä. Samoin välillä tulee ajatus: "minä".
Keskusteluissa olen minä-sanan jälkeen havainnut että mieleen on tullut ajatus: "tulipa kerrottua tarina/satu".

Eli siis kun sanon "minä" viittaan sillä tarinaan, siis hahmoon jota ei ole.
Vuorovaikutustilanteissa kuitenkin viittaan sillä tähän hahmoon jonka sormet naputtavat tätä tekstiä - tämä nyt ilmaisuna saattoi olla vähän hassu, koska on vain nämä sormet jotka naputtavat tekstiä - ei ketään niiden takana. Mutta siis jos vuorovaikutustilanteessa joku kysyy esim. että "tuletko mukaan" niin saatan sanoa: "minä tulen mukaan" jolloin se olisi siis tämä keho joka menisi mukaan. Tietäen kuitenkin että "minä" on vain ilmenevä ajatus tai sana. "Minä" ei sinänsä viittaa mihinkään konkreettiseen, olemassa olevaan asiaan. Esim. kirjasto on vain sana. Konkreettinen paikka olisi rakennus, josta löytyy kirjoja, mutta se että ko. rakennuksen ovessa lukee kirjasto ei tee siitä fyysistä, aistein havaittavaa. Täten käytännössä "minä" ei viittaa mihinkään. Vuorovaikutustilaneissa en ole käyttänyt ilmaisua: "tämä hahmo tulee mukaan".

2.
Kokemus tapahtuu, asioita tapahtuu.
Mihin nyt sitten sanalla kokemus viittasitkaan. Elämä ilmenee, nyt elämä ilmenee siten että tähän ruudulle näyttää syntyvän (suorien havaintojen mukaan) tekstiä. Tässä siis kokemus on se, että sormet liikkuivat, napit painautuivat mutta ei ollut ketään joka painoin sormia, ei ollut siis tekijää. Ajatuksia ilmaantui, "kertoen" mitä tapahtui kertoen kokemukseksi kirjoittamisen. Samoin tietty tunnetila oli päällä. Eli jos näistä nyt tulee se kokemus: tapahtui siellä ja siellä, tuli tehdyksi sitä ja tätä, näitä ajatuksia ja tunteita tuli esille. Täten kokemus tapahtui mutta kokijaa ei ollut läsnä.
- Joskus on ilmennyt ajatus että minä tein / minulle tapahtui. Mutta sekin on vain ajatus joka on ilmennyt.
Ko. ajatus on vain tarina - ei tosi. Täten kokemus tapahtuu on enemmän totta.

Keho on osa kokemusta. Esim. nyt tietyt kehon osat (sormet) näpyttävät näppäimistöä. Samalla jalat koskettavat lattiaan ja takareidet sekä takapuoli koskettavat tuolia. Näistä syntyy tuntemuksia ko. kehonosiin. Jotain siis ns. tapahtuu - tuntemuksia ilmenee. Sitten tulee ajatus joka kertoo että tietyssä kehonosassa tuntuu ja että tunne on paine.

Return to “Other Languages”