Etsin opasta

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa

Re: Etsin opasta

Postby Ville » Sun Sep 23, 2012 11:24 am

Toisaalta vuorovaikutustilanteen jälkeen tuli mieleen, että mitä jos se meni juuri niinkuin oli tarkoituskin, eli aloin kyseenalaistamaan sitä, että olisiko tilanne voinut mennäkään jollain muulla tavalla. Sitten tuli mieleen elämäni menneisyys ja tuli mieleen, että mitä jos sekin on mennyt juuri niinkuin on ollu tarkoituskin ja että mitä jos se ei olisi voinut mennäkään millään muulla tavalla, en tarkoita ennaltamäärättyä ajattelua että olisi jokin menneisyys ja sitten siitä seuraisi tulevaisuus ja elämä olisi jotenkin ennalta määrättyä, vaan että elämä ilmenee juuri oikealla tavalla.
Hyvä, tutkitaan hieman tätä. Voiko mikään tilanne mennä eri tavalla kuin se menee? Oleto koskaan todella tehnyt päätöksiä? Oletko mitenkään voinut vaikuttaa siihen mitä menneisyytesi on? Mitä on tapahtunut menneisyydessä? Oletko koskaan ollut se joka valitsee mitä tapahtuu?

Voiko todellisuus olla erilainen kuin se on?
Sitten noita 3 d kokemuksia on tosiaan ollut viime päivinä, eli olen liikkunut kaupungilla ja luonnossa ja olen tosiaan kokenut olevani eräällä tapaa tarkkailija, ikäänkuin tarkkailisin tapahtumia tämän hahmon kautta
Tämä on tarkkailija. Olet astunut itsesi ulkopuolelle ja tarkkaillut kaikkea "neutraalisti". Hyvä. Tarkoitus ei ole kuitenkaan jäädä tähän tarkkailijaan kiinni. Näitä kokemuksia tulee ja menee, tilat tulevat ja menevät. Tarkkailija on hyvä tapa saada etäisyyttä esim. ajatusvirtaan. Ajatusten tarkkailua olet varmasti tehnyt paljon.
Moojin videota katsoin youtubesta, se nosti tunteita pintaan, kyyneleet alkoivat valua silmistä, joku sanoissa tuntui resonoivan kun mooji puhui että jätä tiedot (knowledge) taakse ja tule paikkaan ennen tietämystä.
Oliko se surua? Luopumista jostain? Anna tunteiden tulla, älä yritä pysäyttää niitä. Jos tunnet surua, tunne vain, hyväksy se. Sille ei tarvitse tehdä mitään.

hailvi

Postby hailvi » Sun Sep 23, 2012 8:21 pm

Toisaalta vuorovaikutustilanteen jälkeen tuli mieleen, että mitä jos se meni juuri niinkuin oli tarkoituskin, eli aloin kyseenalaistamaan sitä, että olisiko tilanne voinut mennäkään jollain muulla tavalla. Sitten tuli mieleen elämäni menneisyys ja tuli mieleen, että mitä jos sekin on mennyt juuri niinkuin on ollu tarkoituskin ja että mitä jos se ei olisi voinut mennäkään millään muulla tavalla, en tarkoita ennaltamäärättyä ajattelua että olisi jokin menneisyys ja sitten siitä seuraisi tulevaisuus ja elämä olisi jotenkin ennalta määrättyä, vaan että elämä ilmenee juuri oikealla tavalla.
Hyvä, tutkitaan hieman tätä. Voiko mikään tilanne mennä eri tavalla kuin se menee? Oleto koskaan todella tehnyt päätöksiä? Oletko mitenkään voinut vaikuttaa siihen mitä menneisyytesi on? Mitä on tapahtunut menneisyydessä? Oletko koskaan ollut se joka valitsee mitä tapahtuu?
Tilanne menee niin kuin menee. Se että olisi voinut mennä eri tavalla on tarinaa, spekulaatiota, tilanne ei olisi voinut mennä siinä tilanteessa eri tavalla. Olen joskus luullut tekeväni päätöksiä, mutta itse päätöstä en ole tehnyt, tämä on auennut minulle viime aikoina paremmin. Eli aiemmin minulla on ollut luulo ikäänkuin olisin tehnyt päätöksen, mutta mitään minua ei ole joka tekisi päätöksen. Jos esim. katson telkkarista elokuvaa ilman ääntä, ja en kuule näyttelijöiden puhetta niin ei se kohtaus olisi voinut mennä mitenkään muulla tavoin, vähän samassa omassa elämässä, jos jätetään ajatuksissa tapahtuvat spekulaatiot pois niin tilanne ei olisi voinut mennä toisin ja siis en ole tehnyt päätöstä. En ole voinut vaikuttaa siihen mitä menneisyyteni on. Menneisyyteni on, mitä on, voin kertoa tarinaa siitä, että se ja se olisi voinut mennä toisella tavalla, mutta se on vain mielessä kerrottua tarinaa. Tuokin mitä on tapahtunut menneisyydessä on pelkkä tarina, ajatus, jotenkin tällä hetkellä tulee mieleen, että en voi edes olla varma mitä menneisyydessä on tapahtunut, että se on vain ajatus, tarina. Minä en ole koskaan ollut se, joka valitsee mitä tapahtuu. Taas sama juttu kuin tuossa aiemmin, olen joskus luullut olevani, tai on ollut ajatus siitä, mutta tuossa on tosiaan tapahtunut muutosta, eli nyt tuntuu että tuo on pelkkä hetkittäinen ajatus, että minä olisin se joka valitsee mitä tapahtuu, sitten tuo ajatus tippuu pois. Nyt on enempi sellainen fiilis, että en tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu, en voi olla varma mitä seuraavaksi tapahtuu, en voi kontrolloida mitä tapahtuu, asiat vain tapahtuvat.

Voiko todellisuus olla erilainen kuin se on?

Heh, tämä oli hyvä. Naurahdus tuli siitä, että mieleen tuli jotain ajatuksia menneisyydestä, jolloin on ollut vaikka mitä spekuloita ja toiveita todellisuuden suhteen, mutta vastaukseni kysymykseen on ei. Todellisuus on, mikä on. Ei ole mitään todellisuus2 tms. vaihtoehtoja, todellisuus on se mikä se on.

Moojin videota katsoin youtubesta, se nosti tunteita pintaan, kyyneleet alkoivat valua silmistä, joku sanoissa tuntui resonoivan kun mooji puhui että jätä tiedot (knowledge) taakse ja tule paikkaan ennen tietämystä.
Oliko se surua?
Jossain määrin kyllä, mutta siinä tuntui olevan muutakin ikäänkuin jonkin "syvällisemmän" asian tunnistamista sisimmässä, tuntui että jokin sanoissa resonoi, ikäänkuin muistuttu jostakin, joka on minussa, mutta jota oli ehkä hieman painettu piiloon, moojin sanat jäivät pyörimään mieleen ja ne tuli nukkumaan mennessä ja aamullakin mieleen, jokin niissä tuntui vetävän puoleensa ja osaltaan nuo tunteetkin tuntuivat liittyvän siihen.
Luopumista jostain?
- jossain määrin havaitsin tätä, ja sitten jonkin esiintulemisesta, ikäänkuin jonkin poistumiselta tieltä jotta jokin jo olemassa oleva pääsisi enemmän esiin, kosketus johonkin syvällä olevaan sisimpään, jos tällaisia termejä käyttää, siis ei mikään minun ulkopuolella oleva vaan jokin uinuva pikemminkin
Anna tunteiden tulla, älä yritä pysäyttää niitä. Jos tunnet surua, tunne vain, hyväksy se. Sille ei tarvitse tehdä mitään.
Kesällä aloin kiinnittämään tähän enemmän huomiota eli juuri tuo että antaa tunteiden tulla, olivatpa ne mitä tuntei tahansa ja sitten ei häpeä tai pyri poistamaan tunteita esim. syömällä makeisia, vähättelemällä tunteita tai peittelemällä niitä

Välillä olen huomannut että urheilija identiteetti on puskenut esiin, eli harri urheilija, treenattu kroppa ym. ajatukset. no, tähänkin ajatukseen olen alkanut kiinnittämään huomiota. Tänään oli tarkoitus mennä treenaamaan salille, sitten tuntuikin väsyneeltä, niin heitin urheilija identiteetin sivuun ns. ja aloin lepäämään, keho sai levättyä, eikä ollut mitään pakonomaista treeniä koska joku ajatus tai imagon suojelu niin vaatisi.

Päivällä kävin Tampereella itsensäkyselijöiden tilaisuudessa. Siinä tuli muutamia oivalluksia, yksi oivallus oli kasvissyöntiini liittyen, eli olin rakentanut siitä osaltaan pientä identiteettiä itselleni, en sano että se olisi vielä kokonaan poistunut, mutta kyseenalaistin tuota identiteettiä entistä enemmän, toki olin tehnyt sitä aiemminkin, mutta nyt tuli tehtyä sitä entistä enemmän.

Postby Ville » Mon Sep 24, 2012 8:08 pm

Nyt on enempi sellainen fiilis, että en tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu, en voi olla varma mitä seuraavaksi tapahtuu, en voi kontrolloida mitä tapahtuu, asiat vain tapahtuvat.
Miltä tämä fiilis tuntuu? Onko se helpottavaa? Pelottavaa?
eli olin rakentanut siitä osaltaan pientä identiteettiä itselleni, en sano että se olisi vielä kokonaan poistunut, mutta kyseenalaistin tuota identiteettiä entistä enemmän, toki olin tehnyt sitä aiemminkin, mutta nyt tuli tehtyä sitä entistä enemmän.
Näitä "pieniä" identiteettejä on myös hyvä purkaa. Yritetään kuitenkin pysyä nyt isossa, eli minässä. "Pienet" identiteetit saattavat jatkaa ison pudottua pois, mutta tärkeää on pudottaa niiltä varsinainen pohja, se minä joka pitää itseän urheilijana tai kasvissyöjänä. Voit vaikka huomata, että kasvissyönti jatkuu tai että vain pidät urheilusta vaikka minää ei ole eikä urheilija identiteettiä. Tarkoitus ei ole uppoutua tyhjyyteen, vaan päästä eroon siitä turhasta puristuksesta joka liittyy minään ja sen ylläpitoon.

jos tuo Moojin lause tuntuu hyvältä, koita pitää sitä mielessässi. Älä yritä ajattella, selvittää mitä se tarkoittaa, vaan pidä vain sitä mielessä.

Kun nyt olet huomannut että minä esiintyy tarinoissa, menneisyydessä, yms... Löydätkö minää mistään näiden tarinoiden ulkopuolelta? Jos et ajattele tarinoita vaan keskityt päivän askareisiin, aistihavaontoihin, ihmisien kohtaamiseen, onko niissä minää? Voitko toimia täysin ilman minää?

hailvi

Postby hailvi » Mon Sep 24, 2012 9:53 pm

Nyt on enempi sellainen fiilis, että en tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu, en voi olla varma mitä seuraavaksi tapahtuu, en voi kontrolloida mitä tapahtuu, asiat vain tapahtuvat.
Miltä tämä fiilis tuntuu? Onko se helpottavaa? Pelottavaa?
Ei varsinaisesti pelkoa, tuntuu että syvällä sisimmässä on luottamus, luottamus että elämä kantaa. Välillä on mennyt juuri tuohon odotusten ansaan että luullut tietävän, miten asia tulee menemään ja sitten onkin tapahtunut jotain ihan yllättävää, out of the blue ja saanut kovan opetuksen tosta että tulevaisuus on mysteeri. Ei suuria fiiliksiä ton suhteen, enempi elämänasennekin tukee tuota, eli ei pitkän tähtäimen suunnitelmia, no toki jotain esim. asuntoa varten säästämistä, mutta siis sitäkään en sitten tiedä käytänkö rahat asuntoon vai jonkin muuhun kun säästössä on tarpeeksi tms.
Joskus toki tulee sellaisia hetkellisiä fiiliksiä että olisi halu kontrolloida asioita että ne menis tiettyyn suuntaan, mut aika nopeesti tullut sitten ajatus että en tiedä mikä on mulle parhaaksi, ja sit hyväksynyt asian ja jättäny spekulaation vähemmälle
eli olin rakentanut siitä osaltaan pientä identiteettiä itselleni, en sano että se olisi vielä kokonaan poistunut, mutta kyseenalaistin tuota identiteettiä entistä enemmän, toki olin tehnyt sitä aiemminkin, mutta nyt tuli tehtyä sitä entistä enemmän.
Näitä "pieniä" identiteettejä on myös hyvä purkaa. Yritetään kuitenkin pysyä nyt isossa, eli minässä. "Pienet" identiteetit saattavat jatkaa ison pudottua pois, mutta tärkeää on pudottaa niiltä varsinainen pohja, se minä joka pitää itseän urheilijana tai kasvissyöjänä. Voit vaikka huomata, että kasvissyönti jatkuu tai että vain pidät urheilusta vaikka minää ei ole eikä urheilija identiteettiä. Tarkoitus ei ole uppoutua tyhjyyteen, vaan päästä eroon siitä turhasta puristuksesta joka liittyy minään ja sen ylläpitoon.
Joo noista olen samaa mieltä, pidän urheilusta eikä siinä sinänsä oo mitään vikaa, mut sit just toi että välillä tohon urheilemiseen liitty se minä tarina ja suoritus, eli oli väsymystä ja silti lähettiin pakonomaisesti suorittaan päivän urheilusuoritus, vaikka keho sano että lepää, tai sit just koettiin sitä identiteettiä tohon kehollisuuden kautta, että tiukassa kunnossa vs. vähän lihavammassa kunnossa ei ollukaan sama identiteetin kannalta. mut siis tää jääny vähemmälle ja enempi tässäkin siis tota tarinoiden kertomista, eli jos väsytti niin aiemmin saatto kertoa tarinaa että hei nyt kyl tarvii treenata, mut nyt enempi sitä, että keho on väsyny, että lepään ja sikäli jääny viime päivien osalta toi suorittaminen vähemmälle tossa, mut tää tosiaan pientä, ei ydinteemaa tällä foorumilla siis, mut laitoin nyt siitäkin ku se oli ajankohtainen havainto ja tosiaan saatto olla linkkiä tohon minään samaistumiseen jossain määrin. Siis urheilu ihan ok ennen ja jälkeen minän katoamisen, mut toi motivaatio oleellista, eli urheilee kun on inspiraatio siihen, tykkää urheilusta, ei niinkään että pääsis pätemään tai että ois pakonomainen tarve siihen

Näin vähän ajattelin itsekin, toi kasvissyöjä identiteetti ei välttämättä ollu niin iso, mut tuli kuitenkin itsellä mieleen, että se rajoittaa, että saattaa olla kyse siitä, että pitää mun identiteettiä kiinni hieman tossa "minässä"
Siis kasvissyöntiä saatan jatkaa edelleen ja minän katoamisen jälkeenkin, tää ei ollut se pointti, vaan se, että identiteetti on siinä "en voi syödä lihaa, koska olen kasvissyöjä, en syö lihaa vaikka mulla on kova nälkä ja vaikka kasvisruokaa ei olis saatavilla jne." tällaisessa koin itse että oli identiteettiä tullu tohon, eli vähän eri asia kuin että pitää kasvisruoasta. Mut joo, keskitytään ydinteemoihin. Laitoin vaan nyt tostakin ajatuksia kun se tuli mieleen ja oli ajankohtainen teema jota tuli työstettyä, ja tosiaan tuli mieleen että sillä saattoi olla pieni linkki tuohon "minään"
jos tuo Moojin lause tuntuu hyvältä, koita pitää sitä mielessässi. Älä yritä ajattella, selvittää mitä se tarkoittaa, vaan pidä vain sitä mielessä.
joo, se on mulla tullut mieleen tänäänkin silloin tällöin, jotenkin tuntuu että niissä sanoissa oli jotain joka kosketti, vaikka ne toisaalta oli vain sanoja niin joku niissä kosketti, yhtään nyt sanoja väheksymättä.

Kun nyt olet huomannut että minä esiintyy tarinoissa, menneisyydessä, yms... Löydätkö minää mistään näiden tarinoiden ulkopuolelta? Jos et ajattele tarinoita vaan keskityt päivän askareisiin, aistihavaontoihin, ihmisien kohtaamiseen, onko niissä minää? Voitko toimia täysin ilman minää?
Minä esiintyy tarinoissa, ajatuksissa joihin takertuu, tän olen huomannut. minää en löydä mistään näiden tarinoiden ulkopuolelta. Arkisissa asioissa, aistihavainnoissa, ihmisten kohtaamisissa ei ole minää, voin toimia täysin ilman minää.

Tänään jätin tarinoihin takertumisen vähemmälle, oli useita ihmiskohtaamisia, jotenkin nissä havaitsin tuota rentoutta, spontaanisuutta, iloisuutta, aitoutta, oli hyvä fiilis päivän päätteksi ja itse ihmiskohtaamisissa.
Noi tarinat ja niihin takertumiset on jääny vähemmälle, tiedostan sen. Joskus sit havahtuu kuitenkin siihen että on jäänyt hetkeksi tarinoihin kiinni, joissakin spontaaneissa tilanteissa, jotka tulee yllättäen. Tänään ne oli kyllä vähemmässä selkeesti kuin aiemmin, mut pari kertaa huomasin että hetkeksi takerruin tarinaan ja aloin hetkeksi ruokkia tarinaa, sit huomasin että hetkonen tarinaa että jätetään tää. Arkisissa tilanteissa minää ei kuitenkaan ollu, eli vuorovaikutustilanteetki tuntu toimivan hyvin, rennosti ku anto vaan mennä, eikä alkanu tarttumaan tarinoihin.

Jossain tilanteissa olen huomannu miellyttämisen tarvetta, joka noussu hetkellisesti esiin. osa tullut vähän vanhasta muistista, eli miten on toiminut ennen, sit välillä tosiaan noussu ajatus että mitä toinen ajattelee tai tarve näyttää hyvältä, näissä olen hetkellisesti takertunu minä mielikuvaan yhä vielä, hetkellisesti, sit kyl havahtunu aika nopeesti, että hei, tää on pelkkä ajatus, että ei mun tarvi tätä kuunnella ja sit se on tippunu, mut näitä tosiaan yhä vielä silloin tällöin tullu esiin, mut näissäkään en mä näitä ajatuksia ja siis varsinkin niihin takertumista tarvi, nää on ihan tarpeettomia

Yleensä en niin samaistu esineisiin, eli esim. muki pöydällä on pikemminkin muki kuin mun muki. Eilen aamulla tuli ajatus että ei kai vaan mun fillari oo varastettu ja kyllä ku rehellisiä ollaan niin kyllä siinä samaistuin tohon omistamiseen hetkeksi, että tuli hetkellinen pelko ja jännitys että ei-kai se vaan oo varastettu. Havaihduin oikein tähän ja ehkä hieman hämmästyinkin tunteita ja ajatuksia jotka nousi. No, fillari oli paikalla ja tunne katosi. Sit nyt ku katon pyörää niin näen pyörän, ei siis mun pyörä, mut tosiaan siinä spontaanissa tilanteessa tuli tosiaan hetkellisesti toi ajatus mun pyörästä ja kyllä siihen jäi hetkeksi kiinni. en sit tiedä jääkö nää jossain vaiheessa kokonaan pois, eli esim. jos mulla on poikavauva ja sit joku kidnappais sen, niin olisko se sit yks ja sama että kas vauva hävis, vai olisko siinä sit kuitenki että mun poika kaapattiin, että voi hemmetti!!! veikkaisin tällä hetkellä, että kyl ois tota samaistumista, että ei ois sama kidnapataanko mun lapsi vai jonkun tuntemattoman lapsi, vaikka siis vauva on vauva, se ei muuttuis siinä vaikka se oliski kidnapattu.

Postby Ville » Wed Sep 26, 2012 9:32 pm

eli esim. jos mulla on poikavauva ja sit joku kidnappais sen, niin olisko se sit yks ja sama että kas vauva hävis, vai olisko siinä sit kuitenki että mun poika kaapattiin, että voi hemmetti!!! veikkaisin tällä hetkellä, että kyl ois tota samaistumista, että ei ois sama kidnapataanko mun lapsi vai jonkun tuntemattoman lapsi, vaikka siis vauva on vauva, se ei muuttuis siinä vaikka se oliski kidnapattu.
Joo, mielenkiintoinen mietelmä. Totuus on kuitekin että sinä olisit isä joten poika olisi ikään kuin sinun vastuulla :) En tiedä tarviiko näin pitkälle mennä, en ole koskaan ajatellut asiaa kun ei ole lapsia.

Tuntuuko sinusta että tämä prosessi kaipaa vielä jotain? Oletko omasta mielestäsi nähnyt minän illuusion lävitse tarpeeksi selvästi? Mikä voisi vielä muuttua? Onko jotain mitä et ymmärrä tai on sinulle epäselvää? Onko Harria olemassa, onko Harria koskaan ollut?

hailvi

Postby hailvi » Thu Sep 27, 2012 9:27 am

eli esim. jos mulla on poikavauva ja sit joku kidnappais sen, niin olisko se sit yks ja sama että kas vauva hävis, vai olisko siinä sit kuitenki että mun poika kaapattiin, että voi hemmetti!!! veikkaisin tällä hetkellä, että kyl ois tota samaistumista, että ei ois sama kidnapataanko mun lapsi vai jonkun tuntemattoman lapsi, vaikka siis vauva on vauva, se ei muuttuis siinä vaikka se oliski kidnapattu.
[Joo, mielenkiintoinen mietelmä. Totuus on kuitekin että sinä olisit isä joten poika olisi ikään kuin sinun vastuulla :) En tiedä tarviiko näin pitkälle mennä, en ole koskaan ajatellut asiaa kun ei ole lapsia.
mullakaan ei oo lapsia vielä, mut aloin tosiaan viedä tota samaistumis ajatusta vähän pidemmälle ja siinä tosiaan tuli tuo pieni epäilys, että vaatiiko tää sitä että ei oo samaistumista ees siihen isä suhteeseen, että mä nyt hoidan tätä lasta, mut toi on lapsi että ei ois leimaa että mun lapsi, mut joo, tää oli tosiaan spekulatiivista ajatusta ja tosiaan jotenkin fiilis, että inhimillisyys säilyy vaikka menis lähes kuinka pitkälle tässä.
[Tuntuuko sinusta että tämä prosessi kaipaa vielä jotain? Oletko omasta mielestäsi nähnyt minän illuusion lävitse tarpeeksi selvästi? Mikä voisi vielä muuttua? Onko jotain mitä et ymmärrä tai on sinulle epäselvää? Onko Harria olemassa, onko Harria koskaan ollut?
Siis tää prosessi on ollu hyvä ja oon sulle kiitollinen hyvistä kommenteista ja erinomaisista kysymyksistä, ne on auttanu paljon. Toi ajattelu on jääny vähemmälle ja varsinkin tuo minään samaistuminen. Olen tän joskus aikaisemminkin sanonut, että minää ei ole, se on pelkkä ajatus. Näen kyllä ton ajatuksen läpi, että se vaan nousee ja sit laskee ja että mä en oo toi ajatus, minä. Nää kokemukset on mulla vankistunu tän lu prosessin aikana. Harria ei ole, eikö oo ollutkaan. Korkeintaan ajatustasolla harri on olemassa, mut sekin ajatus on hetkittäinen ja se tippuu nopeasti pois kuten muutkin ajatukset.

Mulla tulee kuitenkin silloin tällöin äkillisiä tilanteita joissa tapahtuu hetkittäistä samaistumista tohon minään, eli jotkut spontaanit tilanteet, äkilliset tilanteet, niissä saattaakin huomata suojelevansa tuota ajatusta minästä, mielikuvan ylläpitoa, sit kuitenkin aika nopeasti huomaa, että toi oli pelkkä ajatus, että mitä mä siitä välitän, mut tosiaan siinä itse tilanteessa se minään hetkellinen samaistuminen saattaa rajoittaa kokemusta ja käyttäytymistä. Siitä mulla on pien epäilys, että voisko tän saada ihan 24/7 tyyliseksi, vai meneekö se sit ikäänkuin itsestään ja eli pikkuhiljaa jää ajatukset minästä ja ylipäätänsä ajatukset asioista vähemmälle ja tuo samaistuminen hetkellisestikään minään jäis pois, eli tätä oon vähä miettiny ja sit just että miten vois saada tuon hetekellisenkin samaistumisen minään pois vai tippuuko se itsestään sit vai onko jotain harjoitteita tai kysymyksiä joiden tarkastelu vois tiputtaa sit noi hetkellisetkin samaistumiset.

siis olemus on näiden muutaman viikon aikana vapautunu, on tullu rentoutta lisää, eli kyl tää on ihan käytännössäkin näkyny.
jotain epäilyksiä tullu sen suhteen että pitäiskö tässä kokea jotain voimakasta ykseyden tunnetta, kuten jotkut kuvanneet, en nyt tarkoita että seireenit laulais ja tiedän että eri ihmisillä kokemukset on erilaisia, mut joskus puskenu tollainen pien epäilys mieleen. Toisaalta sisimmässä tunnen rauhaa ja sisimmässä myös tunnen vahvasti, että tää hetki on arvokas sellaisenaan, eli tarkoitan sitä, että mitä tahansa tunnen nyt, niin se on arvokas, siitä ei puutu mitään, mut ei kuulu tuntea mitään muuta, toi on päällimmäinen ja vahva fiilis, mut sit välillä tosiaan tullu hetkittäinen epäilys, että hetkonen, kuuluisko tässä tuntea jotain voimakasta ykseyden tunnetta, no nääki sit tippunu kyllä pois eli ei oo jääny päälle, ei oo jääny mietityttämään ja en oo siis jääny kiinni näihi, mut ku tässä nyt rehellisiä ollaan ni välillä tullu tollainen epäilys, mut miksei hetkittäistä epäilystä saisi tulla, sekin mul on tullu mieleen sitte, ku siihen epäilykseen ei sit kuitenkaan jääny kiinni.

H

Postby Ville » Thu Sep 27, 2012 12:10 pm

Siitä mulla on pien epäilys, että voisko tän saada ihan 24/7 tyyliseksi
Kyllä voi ja se on tämän dialogin tarkoitus. Eli jatketaan :)
miten vois saada tuon hetekellisenkin samaistumisen minään pois vai tippuuko se itsestään sit vai onko jotain harjoitteita tai kysymyksiä joiden tarkastelu vois tiputtaa sit noi hetkellisetkin samaistumiset.
Kun ymmärrys minästä tulee tarpeeksi syväksi, myös hetkelliset samaistumiset putoaa. Niitä ei yksinkertaisesti ole enää.
jotain epäilyksiä tullu sen suhteen että pitäiskö tässä kokea jotain voimakasta ykseyden tunnetta, kuten jotkut kuvanneet, en nyt tarkoita että seireenit laulais ja tiedän että eri ihmisillä kokemukset on erilaisia, mut joskus puskenu tollainen pien epäilys mieleen.
Hyvä että tämä tuli esille. Sinulla on odotus siitä mitä tapahtuu. Kuten dialogin alussa sanoin, jätetään odotukset pois. Et voi tietää etukäteen mitä tapahtuu. Ei ole mitään hyötyä lukea "valaistuneiden" kertomuksia siitä mitä on jälkeen. Sinun kokemusket ovat sinun omasi, ei välttämättä samat kuin muiden. Keskity vain tutkimaan onko minää ja kaikki tapahtuu niin kuin pitääkin.
mut miksei hetkittäistä epäilystä saisi tulla, sekin mul on tullu mieleen sitte, ku siihen epäilykseen ei sit kuitenkaan jääny kiinni.
Epäilystä ei tule jos asia on varma. Kun ensi kerran tajusit että joulupukkia ei ole olemassa, olika sinulla epäilyksiä asian suhteen sen jälkeen? Minä on sama asia. Se joko on tai sitä ei ole.

paneude suoraan kokemukseen vielä uudestaan ja uudestaan. Onko siellä minää? Miksi uskot hetkellisiin tarinoihin siitä että minä nosuee jostakin? Mieti lausetta: Todellisuus on se joka ei lakkaa olemasta vaikka et usko siihen. Mitä se herättää?

hailvi

Postby hailvi » Fri Sep 28, 2012 8:36 pm

quote="hailvi"]Siitä mulla on pien epäilys, että voisko tän saada ihan 24/7 tyyliseksi[/quote]
[Kyllä voi ja se on tämän dialogin tarkoitus. Eli jatketaan :)
jatketaan vaan. Olen parhaillaan reissussa ja palaan muutaman päivän päästä jolloin paremmin aikaan paneutua näihin kysymyksiin.

jotain epäilyksiä tullu sen suhteen että pitäiskö tässä kokea jotain voimakasta ykseyden tunnetta, kuten jotkut kuvanneet, en nyt tarkoita että seireenit laulais ja tiedän että eri ihmisillä kokemukset on erilaisia, mut joskus puskenu tollainen pien epäilys mieleen.
[Hyvä että tämä tuli esille. Sinulla on odotus siitä mitä tapahtuu. Kuten dialogin alussa sanoin, jätetään odotukset pois. Et voi tietää etukäteen mitä tapahtuu. Ei ole mitään hyötyä lukea "valaistuneiden" kertomuksia siitä mitä on jälkeen. Sinun kokemusket ovat sinun omasi, ei välttämättä samat kuin muiden. Keskity vain tutkimaan onko minää ja kaikki tapahtuu niin kuin pitääkin.

No ei tuo ykseyden tunne suuri odotus, mut ehkä se vaikutti ku oli joidenkin kokemuksista lukenu. enempi tosiaan toi oma¨n tunnetilan arvostus, mut toki pien epäilys oli.
[Epäilystä ei tule jos asia on varma. Kun ensi kerran tajusit että joulupukkia ei ole olemassa, olika sinulla epäilyksiä asian suhteen sen jälkeen? Minä on sama asia. Se joko on tai sitä ei ole..
paneude suoraan kokemukseen vielä uudestaan ja uudestaan. Onko siellä minää? Miksi uskot hetkellisiin tarinoihin siitä että minä nosuee jostakin? Mieti lausetta: Todellisuus on se joka ei lakkaa olemasta vaikka et usko siihen. Mitä se herättää?
palaan tähän paremmalla ajalla jahka olen palannut reissusta.

Postby Ville » Sat Sep 29, 2012 8:33 pm

Selvä, kiitos tiedosta. Hyvää reissua missä ikinä menetkin :)

hailvi

Postby hailvi » Sun Sep 30, 2012 8:33 pm

Palasin just reissusta. Reissu oli valaiseva myös tän itsetutkiskelun osalta, palaan vielä lähipäivinä ku energiataso vähän korkeampi, mut nyt pikaisesti viime päivien ajatuksia.
Suoraan kokemukseen olen paneutunut yhä uudelleen ja uudelleen. Kun keskityn hiljaisuudessa ja koitan löytää minän, niin en ole löytänyt, on vain hiljaisuus, ilman identiteettiä minä. minää en ole näissä löytänyt.
No, reissussa tuli paljon ajettua autolla eri kaupungeissa ja päivän päätteeksi ja välillä päiväsaikaankin oli väsynyt. Huomasin, että väsyneenä minään samaistui hetkellisesti, ajatus minästä nousi hetkellisesti ja siihen myös hetkellisesti samaistui. Eräällä tapaa tuo oli hyvä, tuli selväksi, että ihan ei olla tuolla joulupukki tasolla vielä, eli en ole vielä nähnyt täysin harhan läpi, koska siihen minä ajatukseen hetkeksi samaistuu.
No sitten nukkuu kunnolla, ja hiljentyy, niin minän ääntä ei kuulu, ei tule ajatusta minästä, sitten taas tosiaan jossain spontaanissa tilanteessa on tullu, varsinkin jos on ollut väsyny.

Jatkan vielä tuota itsetutkiskelua, aika nopeasti on kyllä tajunnut että ajtushan tuo vaan on, joka kolkuttaa tuota minää, mutta tosiaan olisi kiva päästä tuosta hetkellisestäkin minän äänestä eroon. Palaan taas lähipäivinä kun saan vähän levättyä niin sitten helpompi keskittyä.

hailvi

Postby hailvi » Mon Oct 01, 2012 9:04 pm

Vuorovaikutustilaisuuksissa minä ajatus on jäänyt viimeaikoina taustalle, samoin ajatus muutenkin, hiljaisuus on tullut yhä enemmän esille, sit toki suusta kuuluu ääni, mut erilaiset välispiikit ym. on jääny vähemmälle, mitä joskus aikaisemmin oli, samoin ajattelu muutenkin vuorovaikutustilanteissa on jäänyt vähemmälle.

Arkisissa asioissa ja arkisissa vuorovaikutustilanteissakin ei minää juuri ole tullut esille, tai sitten se on ollut sekunnin murto-osan ajatus, jolle ei oo antanu energiaa. Mut sit tosiaan tuo reissu oli valaiseva kun siinä tosiaan väsyneenä tulikin sit hetkittäisiä minä ajatuksia, joille anto hetkellisesti samaistumista. Tohon oli vaikeampi päästä käsiksi rauhallisessa tilassa, jossa alkoi tutkia suoraa kokemusta. Siis en missään nimessä tarkoita sitä, että minä olisi olemassa jossain piilossa ja tulee silloin tällöin esiin, vaan sitä, että minä ajatus tuli esiin hieman yllättäen.

tuo uskomus minä tarinaan liittyy osaltaan tottumukseen, kun on vuosia hokenut minä tarinaa niin siitä on jäänyt eräänlainen tottumus vaikka ääni onkin vaimentunut, toisaalta vielä ei ole tullut lopullista läpimurtoa nähdä valejoulupukki, silloin tuolla menneisyyden tottumuksilla ei olisi enää merkitystä. Siis ei tässä tarkoituksella tohon minään takerru, siis kyllä halu päästää siitä irti on kova, mut hetkellisesti tohon on yllättävissä tilanteissa tarttunut.

Todellisuus ei lakkaa olemasta, vaikka en usko siihen. Tää kuulostaa luonnolliselta. Jos olis vaikka kiinteä kallio, enkä näkisi kalliota niin silti se olisi siinä, vaikka en uskoisi kallioon niin silti se olisi siinä. Kyllä toi pitää paikkansa. Todellisuus ei muutu mun uskomusten mukaan. Siis jos mä lakkaan uskomasta minään niin se katoaa, sillä ei se oo todellisuus, se ei ole totta.

Postby Ville » Tue Oct 02, 2012 8:22 pm

Siis jos mä lakkaan uskomasta minään niin se katoaa, sillä ei se oo todellisuus, se ei ole totta.
Tee se.

hailvi

Postby hailvi » Wed Oct 03, 2012 7:52 pm

Siis jos mä lakkaan uskomasta minään niin se katoaa, sillä ei se oo todellisuus, se ei ole totta.
Tee se.
Erinomainen neuvo!

Postby Ville » Wed Oct 03, 2012 9:35 pm

:D Olen pahoillani, huonoa huumoria. Mutta oli pakko, oli niin mehukas paikka. :D

Jatka katsomista, rauhallisesti ja varmasti. Jotkin vanhat uskomukset ja ajatukset ovat sitkeitä. Puhuit että olet katsonut erilaisia identiteettejä joita sinulle on muodostunut. Katso niitä vielä uudestaan perusteellisesti. Ehkä jokin identiteetti pitää vielä yllä "minä" ajatusta niin tiukasti, että sinusta tuntuu että et ole päässyt sitä vielä eroon kokonaan. Raportoi mitä tapahtuu, miltä sinusta tuntuu.

Uskomusta voi olla vaikea tiputtaa pois. Vaikka sen näkee selvästi, silti jostain se vain aina tulee uudestaan ja uudestaan. En tiedä onko mahdollista olla vapaa aivan kaikista uskomuksista, mutta tärkeää on se että pystyy näkemään ja ymmärtämään että kyseessä todellakin on vain uskomus, vain tarina, vain ajatus. Luulen että pystyt siihen jo hyvin.

Kokeile tällaista harjoitusta. Suuntaa kaikki huomiosi aisteihisi. Tee sitä mahdollisimman pitkän ajanjakson, mutta älä väkisin. Jos uuvut, luovu harjoituksesta. Eli vain näe, kuule, tunne, maista ja haista. Vaihtele huomiota. Nyt tuntuu tältä, tässä osassa kehoa. Nyt tältä, täällä. Nyt maistuu. Nyt haisee. Pyri olemaan aisteissa, kehossa kiinni niin lähellä kuin vain kykenet. Miltä se tuntuu?

hailvi

Postby hailvi » Thu Oct 04, 2012 8:34 pm

:D Olen pahoillani, huonoa huumoria. Mutta oli pakko, oli niin mehukas paikka. :D

Jatka katsomista, rauhallisesti ja varmasti. Jotkin vanhat uskomukset ja ajatukset ovat sitkeitä. Puhuit että olet katsonut erilaisia identiteettejä joita sinulle on muodostunut. Katso niitä vielä uudestaan perusteellisesti. Ehkä jokin identiteetti pitää vielä yllä "minä" ajatusta niin tiukasti, että sinusta tuntuu että et ole päässyt sitä vielä eroon kokonaan. Raportoi mitä tapahtuu, miltä sinusta tuntuu.

Uskomusta voi olla vaikea tiputtaa pois. Vaikka sen näkee selvästi, silti jostain se vain aina tulee uudestaan ja uudestaan. En tiedä onko mahdollista olla vapaa aivan kaikista uskomuksista, mutta tärkeää on se että pystyy näkemään ja ymmärtämään että kyseessä todellakin on vain uskomus, vain tarina, vain ajatus. Luulen että pystyt siihen jo hyvin.

Kokeile tällaista harjoitusta. Suuntaa kaikki huomiosi aisteihisi. Tee sitä mahdollisimman pitkän ajanjakson, mutta älä väkisin. Jos uuvut, luovu harjoituksesta. Eli vain näe, kuule, tunne, maista ja haista. Vaihtele huomiota. Nyt tuntuu tältä, tässä osassa kehoa. Nyt tältä, täällä. Nyt maistuu. Nyt haisee. Pyri olemaan aisteissa, kehossa kiinni niin lähellä kuin vain kykenet. Miltä se tuntuu?
Mun mielestä toi sun neuvo oli erinomainen, vaikka saatoit heittääkin sen huumorilla.

Joo voisin kattoa noita pienepiä identiteettejä, joitain olen jo tutkinut ja työstänyt, esim. urheilija identiteetti ja suorittaja/saavuttaja identiteettejä oon kattonu, niissä on tapahtunu muutoksia.

Noi tarinat ja uskomukset näkee aika nopeasti, vaikka joku juttu nousisi esille niin aika nopeasti havahtuu että täähän on pelkkä tarina. Viime päivinä olen kiinnittänyt tuohon huomiota, että heti kun minä ajatus nousee vaikka hetkeksikin niin heti välittömästi pyrkimys havahtua siihen ja tiputtaa se pois ts. ei takerru siihen.

Tuota aisti harjoitusta voisin kokeilla huomenna paremmalla ajalla, nyt luin tämän sen verran myöhään että uni painaa jo silmiä ja huomenna vetreänä on helpompi keskittyä. Kiitos taas hyvistä pointeista ja harjoituksista

Return to “Other Languages”