Totuus itsestäsi.... varaa tästä ketju itsellesi

lb70

Re: Totuus itsestäsi.... varaa tästä ketju itsellesi

Postby lb70 » Tue Sep 25, 2012 12:25 pm

Pystyt näkemään kuinka keho polkee polkupyörää tai kädet kirjoittavat näppäimistöllä, voitko olla se mitä katsot?
Pystyn katsomaan että kädet kirjoittavat näppäimistöllä tai katsomaan kun poljen pyörällä. Voin siis olla se, mitä katson.

Oletko varma, että näet kehon osia vai vain geometrisiä muotoja ja värejä? Mikä niistä liimaaa yhteen objektin?
Kehon osia tai yhtä kokonaista osaahan kehoni on, en osaa ajatella että ne olisivat muotoja ja värejä.
Hmm, viimeinen kysymys on vaikea, en keksi siihen mitään..

mag

Postby mag » Tue Sep 25, 2012 6:25 pm

Pystyn katsomaan että kädet kirjoittavat näppäimistöllä tai katsomaan kun poljen pyörällä. Voin siis olla se, mitä katson.
Onko välittömässä kokemuksessa todiste siitä, että on olemassa subjekti, eli näkijä, vai vain näköhavainto eli kädet ja keho?
Kehon osia tai yhtä kokonaista osaahan kehoni on, en osaa ajatella että ne olisivat muotoja ja värejä.
Hmm, viimeinen kysymys on vaikea, en keksi siihen mitään..
Voitko tehdä uudestaan 360 asteen aistidataharjoituksen. Katsele kehoa ja huonetta ympärillä ja kuvailla näkemääsi käyttäen pelkästään adjektiiveja?

lb70

Postby lb70 » Wed Sep 26, 2012 9:35 am

Onko välittömässä kokemuksessa todiste siitä, että on olemassa subjekti, eli näkijä, vai vain näköhavainto eli kädet ja keho?
En pysty nähdä näkijää, näen vain kehoni
Katsele kehoa ja huonetta ympärillä ja kuvailla näkemääsi käyttäen pelkästään adjektiiveja?
Tein tämän ja suoralta kokemukseltahan en oikeastaan voi kuvailla kuin värejä ja muotoja, esim punainen, pyöreä, korkea, vihreä.. sillä jos sanon esim. pehmeä, karvainen, enhän voi tietää kyseisestä adjektiivia ellen kokeile kyseistä esinettä.

mag

Postby mag » Wed Sep 26, 2012 1:07 pm

Kun sanot, että "kehoni", niin mistä "-ni" tulee? Näkökentässä on keho, mutta miksi laitat siihen nimilapun "minun"?

lb70

Postby lb70 » Wed Sep 26, 2012 4:46 pm

siitä että niin on iskostunut päähän ja ajatuksiin pitkältä ajalta = minun kehoni. Mutta tarkemmin sanottuna näkökentässä on siis vain keho.

mag

Postby mag » Wed Sep 26, 2012 4:58 pm

OK. Mitä ovat kaikki muut sellaiset asiat välittömässä kokemuksessasi, jotka vaikuttavat olevan "sinun", mutta niistä ei löydy mitään "minun" nimilappua kun asiaa tarkastelee lähemmin? Ajatukset, aistihavainnot.... ?

lb70

Postby lb70 » Thu Sep 27, 2012 8:06 am

kaikki ympärillä olevat esineet, huonekalut..

mag

Postby mag » Fri Sep 28, 2012 2:55 am

OK. Voitko nähdä kuinka mieli on kuin leimasinkone, joka yrittää laittaa leimansa kaikkeen aistihavaintoon ja kokemukseen ja haluaa omistaa kaiken "minun/minä"-leimalla?

Selitinkö sulle jo minä-ajatuksen idean:

Minä-ajatus on "esiajatus" jokaisessa ajatuksessa "minä sitä tai tätä". Esim. ajatus "minä nousen tuolista": täytyy olla ensin esiajatus "minä", ennen kuin mikään voi "nousta tuolista". Minä-ajatus on vain oletus, uskomus, konventio, joka helpottaa käytännöllistä elämää ja viestintää. Mutta onko mahdollista osoittaa minään sormella?

PLOP-harjoitus, jossa ajatuksia tarkkaillaan ja niistä astutaan ulos sanomalla "plop" auttaa näkemään minä-ajatukset ennen kuin syntyy tunne erillisyydestä: tarkkaile kaikkia "minä/minun" -esiajatuksen sisältäviä ajatuksia. Kerro kuinka edistyt?

lb70

Postby lb70 » Sat Sep 29, 2012 7:30 am

kyllä melkein joka asiaan liittyy minun, tai ainakin muisto kuinka on esineen/huonekalun on hankkinut.
Minä-ajatus on vain oletus, uskomus, konventio, joka helpottaa käytännöllistä elämää ja viestintää.
ei ole mahdollista osoittaa sormella.

plop-harjoituksilla ajatus ikäänkuin hajoaa päässä.. ajatus tavallaan hajoaa ja häviää sitten. teenköhän sen ihan oikeiN?

mag

Postby mag » Sat Sep 29, 2012 5:49 pm

kyllä melkein joka asiaan liittyy minun, tai ainakin muisto kuinka on esineen/huonekalun on hankkinut.
Jos todellista välittömässä kokemuksessasi on se mikä ei lakkaa olemasta kun siihen lakkaa uskomasta, niin onko nuo "minun"-nimilaput oikeasti olemassa vai vain mielikuvitusta?
ei ole mahdollista osoittaa sormella.
Voitko löytää minää mistään aistihavainnosta tai ajatuksesta? Onko välittömässä kokemuksessasi, jotain joka jää aistihavaintojen ja ajattelun ulkopuolelle?
plop-harjoituksilla ajatus ikäänkuin hajoaa päässä.. ajatus tavallaan hajoaa ja häviää sitten. teenköhän sen ihan oikeiN?
Joo, olet saanut hyvin kiinni tuosta harjoituksesta.

lb70

Postby lb70 » Mon Oct 01, 2012 10:15 am

hei, olen pahoillani etten ole päässyt vastaamaan muutamaan päivään. Luin eilen kyllä nuo kysymykset, mutta oli pakko pohdiskella niitä, enkä saanut tilaisuutta vastata niihin rauhassa.
Jos todellista välittömässä kokemuksessasi on se mikä ei lakkaa olemasta kun siihen lakkaa uskomasta, niin onko nuo "minun"-nimilaput oikeasti olemassa vai vain mielikuvitusta?
Hmm, en ole ihan varma mitä tällä tarkoitat. Tarkoitatko siis, että jos mielessäni lakkaan uskomasta noihin esineisiin ja huonekaluihin, niin niitä ei ole olemassa? Eli niitä ei siis oikeasti ole olemassa. Ja sekin liittyy tuohon minä-juttuun? Eli kaikki mikä liittyy minuun, ei ole olemassakaan?
Voitko löytää minää mistään aistihavainnosta tai ajatuksesta? Onko välittömässä kokemuksessasi, jotain joka jää aistihavaintojen ja ajattelun ulkopuolelle?
Sama juttu tämän kanssa, yritin miettiä, mutta en ole ihan varma tajuanko kysymystä.. Jos pystyt yhtään avaamaan kysymnystä.. Eli voinko löytää minää mistään aistihavainnosta? Esim jos haistan ruoan, voinko löytää siitä minää.. En kai voi..

mag

Postby mag » Mon Oct 01, 2012 6:32 pm

Hmm, en ole ihan varma mitä tällä tarkoitat. Tarkoitatko siis, että jos mielessäni lakkaan uskomasta noihin esineisiin ja huonekaluihin, niin niitä ei ole olemassa? Eli niitä ei siis oikeasti ole olemassa. Ja sekin liittyy tuohon minä-juttuun? Eli kaikki mikä liittyy minuun, ei ole olemassakaan?
Huonekalut eivät tietenkään lakkaa olemasta vaikka lakkaat uskomasta niiden olemassaoloon, mutta "minun huonekalut" kylläkin.
Sama juttu tämän kanssa, yritin miettiä, mutta en ole ihan varma tajuanko kysymystä.. Jos pystyt yhtään avaamaan kysymnystä.. Eli voinko löytää minää mistään aistihavainnosta? Esim jos haistan ruoan, voinko löytää siitä minää.. En kai voi..
Kirjoitat: "En kai voi". Nyt pitää olla aivan varma. Voitko tehdä uudestaan 360 asteen aistidataharjoituksen ja kertoa voiko minuutta löytyä mistään aistidatasta?

lb70

Postby lb70 » Wed Oct 03, 2012 7:53 am

Voitko tehdä uudestaan 360 asteen aistidataharjoituksen ja kertoa voiko minuutta löytyä mistään aistidatasta?
Ok. tein tämän, katsoin ympärille ja näin, kuulin, asioita, esineitä. Minuutta ei ole missään niissä. Mutta, en voi olla sanomatta tästä: Sitten näin hyllyllä valokuvia, joissa olin. Siellä olin, minä, valokuvissa. Tai kehoni oli niissä kuvissa. Tuntui, että harjoitus meni "pieleen", koska harjoituksen lopuksi "minä" osui eteeni..

mag

Postby mag » Thu Oct 04, 2012 4:44 pm

Jos katselet niitä valokuvia, etkä usko sitä ensimmäistä ajatusta "minä" joka nousee niin miten kokemuksesi muuttuu? Pysyttäydyt vaan siinä aistidatan tarkkailun tilassa?

lb70

Postby lb70 » Fri Oct 05, 2012 9:44 am

Jos katselet niitä valokuvia, etkä usko sitä ensimmäistä ajatusta "minä" joka nousee niin miten kokemuksesi muuttuu? Pysyttäydyt vaan siinä aistidatan tarkkailun tilassa?
Kuvassa on vaan joku ihminen, ihminen muiden joukossa. Tavallaan katsoo kuvaa neutraalisti, kuin siinä olisi vaan joku mitäänsanomaton esine.

Return to “Suomeksi”