Pelkistetään, mitä jos ei ole mitään passiivista kokijaa, tai kokijaa ylipäätään? Tuo passiivinen kokija jo kuulostaa keinotekoiselta käsitteeltä. Ei lähdetä mielen rakentamaan suohon, eihän?Tämän ymmärrän. Luulisin ymmärtäväni. Ajatukseni kokijasta minuutena ei välttämättä sisällä identiteettiä. Tarkoitan että ajatuksessani minuus on lähinnä passiivinen kokija, kun taas identiteetti mielestäni edellyttää enemmän aktiivisuutta. Siis tarkoitan että kokija voi olla mielestäni olemassa ilman että hän aktiivisesti kokee asioita.
Tämä kuulostaa totuudellisemmalta. Kokemukset tapahtuvat.....Hän (minä) on siis vain paikka jossa kokemukset tapahtuvat.
Älä oleta, että arkikokemus muuttuisi tuollaiseksi 24/7. Monet asiat vaativat huomion kohdistamista, ja operoimista mielen kautta. Ei siis tarvitse pinnistellä pysyäkseen tuollaisessa tilassa. Mutta jos mielellä ei ole mitään erityistä tehtävää, niin silloin puhtaissa aistimuksissa lepää sitten mielellään.Tässäkin jotenkin tuntuu olevan ongelmallista se että edelleen se kokemus vaatii keskittymistä ja kun siihen hetkeksi pääsee, on se ohimenevä.
Välittömässä kokemuksessa korva ja aistireseptorit ovat oletuksia, uskomuksia. Kuuloaistidatassa ei ole mitään informaatiota siitä, että olisi olemassa kuuloaistireseptorit tai korva. Sama kaikkien aistien kohdalla. Voitko olla tästä yhtä mieltä?Siis mietitäänpäs.... Tätä voi soveltaa mihin tahansa aistiin mutta otetaan kuulo. Minun korvani täytyy olla olemassa jotta kuuloaistini voisi olla olemassa. Ja kuuloaistini on olemassa koska kuulen. Kuuleminen jatkuu vaikka lakkaan uskomasta siihen. Mutta olenko minä korvani? (tässä vaiheessa tuli taas naurunremakka) Onko korvani olemassaolo siis todiste minun olemassaolostani? Vai onko se todiste vain kuuloaistini olemassaolosta? Jos näin on, kenen kuuloaisti se on jos ei minun? Kuka on kuulija? Voiko pelkkä kuuloaisti olla kuulija? Tarvitseeko kuuloaisti omistajan ollakseen olemassa? Se tarvitsee tietynlaisia fysikaalisia ja kemiallisia olosuhteita toimiakseen, mutta voiko pelkkä korva ja kuuloaisti olla olemassa ilman kuulemisen kokijaa? Onko korva silloin kokija? Vai kuuloaisti?
Kokemukset ovat, mutta onko kokijasta mitään todistetta välittömässä kokemuksessa?Onko aistien välittämässä informaatiossa jotain sellaista, joka sellaisenaan (ilman ajattelua) kertoo minän, kokijan, olemassaolosta? Yritin tutkia ja havainnoida tätä kokemusta ajattelematta... Mutta edelleen palaan vain siihen että kokijan täytyy olla olemassa jotta kokemus voisi olla olemassa. Että minuus on passiivinen kokemuksen tapahtumisen paikka. Että kokemus itsessään on todiste kokijan olemassaolosta.
Oletuksia, uskomuksia.... Ei tehdä mitään loogisen päättelyn ketjuja, katsotaan välitöntä kokemusta, ok?Ja kuuloaistini on olemassa koska kuulen.
Onko välittömässä kokemuksessa mitään todistetta sielun olemassaolosta? Vaikkei löytyisikään, ei tarvitse luopua sielua koskevista uskomuksista, jotta voimme viedä tämän dialogin päätökseen, minuuden illuusion näkemiseen.Nyt mieleeni nousee kysymys sielusta. Olen myös oppinut ajattelemaan että sielu on todellinen minuus. Sielu jää jäljelle kun kuolemme.