Wat een cadeautje, deze:
een automatische etiketteermachine
Na de lunch had ik pas tijd om je antwoord te lezen en ik had direct daarna een coachee. Met dit beeld, mijn gedachten als 'gedachten' zien, was het een vreemde middag. Op een gegeven ogenblik, een split second, zag ik haar gezicht helemaal anders. De gedachten die daarop over elkaar buitelden deden me glimlachen, en het was niet te ontkennen: door de gedachten gewoon te laten stromen, zonder 'er in mee te gaan', is alles anders.
Ik zou op iedere zin, iedere bijzin van de laatste twee of drie antwoorden en vragen van jou willen ingaan.
Het onderzoek is mooi. (label) Verwondering stroomt (label, ook een beetje een waarneming)
Alles in woorden vatten lukt niet (waarneming). Het worden dan weer verhalen (label).
Verandert het feit dat er een naam wordt toegevoegd iets aan de sensatie?
Of in het algemeen: verandert het feit dat er een naam of verhaal wordt toegevoegd aan wat dan ook iets aan wat dan ook?
Sodeknetter. Of er iets verandert!
Alles verandert door het label, door het verhaal, door de naam! Het label roept emoties op en de hele kettingreactie komt lekker op gang.
In DE: nee, een gedachte, een label, verandert niets aan de waarneming. Aan de sensatie. Soms komt er een nieuwe sensatie en soms niet. (Die tatoeage moet er nog komen.)
Let op hoe gedachten opkomen en de dingen die je waarneemt een naam geven, labelen. Merk op hoe ze een verhaal vertellen over al die dingen. Besteed niet veel aandacht aan de inhoud, maar let op hoe het (etiketterings)mechanisme werkt. Er klinkt een geluid en gedachten beschrijven wat er gebeurde. Een tintelend gevoel komt en gedachten geven het een naam, labelen het, en vertellen er van alles over. Doe niets anders dan gewoon opletten op hoe iets wordt ervaren en vervolgens onmiddellijk daarna worden gelabeld. Merk op hoe gedachten je ervaring voorzien van labels, ondertitels, voice-overs ...
Je zou een boek moeten schrijven. Dit is mooi.
Lang geleden, toen ik mezelf nog verhalen vertelde 😊 had ik het beeld van zo'n achthoekige duiventil met aan alle kanten luikjes naar een grote open ruimte in het midden. Die duiventil is mijn hoofd. Gedachten komen in een stroom van pingpongballetjes door die duiventil heen, stuiteren een keer en stuiteren er weer uit. Niet te stoppen, onvoorspelbaar, vrijwel altijd. En wat ik doe als er een stuiter of balletje me niet bevalt, is met een klap alle luikjes dicht slaan. Waardoor het betreffende balletje een takkeherrie van stuiteringen in mijn hoofd aanricht. Met misschien nog een paar balletjes die per ongeluk gelijktijdig binnen waren. Dus... de truuk is om de luikjes open te houden. Allemaal. Wel zo plezierig.
Toen werden gedachten gezien als random en niet-waardevol.
Wat is een gedachte?
Gedachtes zijn cadeautjes, onstoffelijk en zonder impact, tenzij impact aan de gedachte gegeven wordt. Het zijn mistflarden, muzieknoten van een orkest dat achter de heuvel repeteert, geuren van het diner van de buren.
Kun je het aanraken, vasthouden, aan iemand laten zien?
Nee
Waar komen ze vandaan en wat bepaalt welke gedachte de volgende zal zijn?
Ze komen nergens vandaan en de volgende gedachte is niet te bepalen.
Waar gaan gedachten heen als ze verdwijnen?
Ze gaan nergens naartoe. Er is niets dat achterblijft van de gedachte zelf.
Is de ene gedachte belangrijker dan de andere, is er een hiërarchie?
Lieve hemel, wat ben ik blij dat ik geen wetenschapper ben. Nee, er is geen hiërarchie in gedachtes.
Is er één gedachte die de anderen denkt? Kunnen gedachten denken? Kunnen gedachten iets DOEN?
In DE blijkt dat nergens uit. Nee, gedachten kunnen niets doen. Ook niet denken.
Hebben gedachten een eigenaar?
Nee.
Als je ‘hoofd vol gedachten is’, wie heeft ze er dan ingestopt?
Beeld van de duiventil met de dichtgeslagen luikjes: de pingpongballen komen, fact of life. Met de luiken open blijven ze lekker ontspannen doorstromen.
Zijn het de hersenen die denken? Kun je hersenen zien denken, kun je ervaren dat ze denken?
Nee gedachten zijn niet van de hersenen, komen niet voort uit een proces in de hersenen. Er is geen ervaren van denken. Er is gewaarwording van gedachten.
Ben “jij” het die je gedachten denkt? Is er een 'ik' te vinden die gedachtes denkt?
Nee
Is er een 'denker'? Iets dat of iemand die het denken 'doet'? Of gebeurt denken gewoon?
De Grote Pingpongballen gooier. Nee, denken is geen doen, geen activiteit. Gedachtes komen en gaan. Er is niets dat denkt. (Rudolf Steiner eat this)
Wat merkt op?
Geen idee. Er is opmerking, er is opmerkzaamheid en opmerken. Er is geen opmerker.
Gebeurt het opmerken ook tussen gedachten - wanneer er geen gedachten zijn - en zo ja, zijn gedachten wat je bent?
Het gewaarworden van gedachten en geen gedachten is er. Gedachten hebben niets te maken met zijn of bent.
Ben jij je gedachten?
Er is geen ik, er zijn wel gedachten. Die twee zijn dus niet met een = te verbinden.
Zou het kunnen dat 'ik' ook niets meer dan een gedachte is?
Hier leeft een vraagteken. Zou 'ik' een gedachte zijn? Nader onderzoek is nodig.
Kan je een gedachte in het midden stoppen?
Nee
Kan je er voor kiezen geen pijnlijke of negatieve gedachtes te hebben?
Nee
Kan je kiezen wat je denkt?
Nee
Kan je kiezen wat niet te denken?
Nee (met 1 uitzondering: Granny Weatherwax in Terry Pratchett. Zij was in staat om niet aan een hippopotamus te denken toen haar gevraagd werd om daar niet aan te denken. Dat lukte. 'Deep magic that is!' 😊😊😊)
Is het mogelijk om de ik-gedachte te voorkomen?
Nee
Denk jij je gedachten of ‘denken’ gedachten jou?
De gedachten denken een ik - denk ik. Dit is hier niet waar te nemen...
Hoe weet je of een gedachte 'waar' is?
Geen enkele gedachte is waar. Ook deze niet. Door te ervaren is er een ontmoeting met 'waar'. Via het denken gaat dat niet lukken.
Dag, ♥♥♥♥ D