Ja, maar is dat te vermijden?Of zijn dit weer bespiegelingen die alleen maar gaan over willen begrijpen
We communiceren middels concepten/begrippen en omdat te doen moet er geconceptualiseerd worden toch?
Ik had je antwoord al eerder gelezen en vroeg me af of het zinvol het gesprek deze kant op te dirigeren. Nee dus, dat ging vanzelf.Ik heb me altijd afgevraagd hoe zo’n buitenlamp met sensor werkt, als er beweging is springt hij aan maar hoe detecteert hij beweging? De lamp neemt een veld waar maar reageert niet. Is dat hoe bewustzijn werkt? Pas als er een object verschijnt, waaronder gedachten en fysieke sensaties, is het actief, neemt het waar, als er niets is om waar te nemen is het leeg. Maar er is iets om in te verschijnen, noem het ruimte die pas wordt waargenomen/bestaat als er iets is.
Zodra bewustzijn zich richt op het besef dat het er is, wordt het zelf de inhoud van het bewustzijn en is het dus eigenlijk niet meer wat het is. Je krijgt er nooit je vingers achter, kan het niet waarnemen en het laat zich niet in een concept gieten.
- Is bewust-zijn zichzelf-verlichtend? Is er licht mogelijk zonder object of een object zonder licht?
- m.a.w. Kun je bewustzijn vinden zonder dat het ergens bewust van is?
- Is 'ik' of 'bewustzijn' of welke naam je dat concept ook wilt geven altijd aanwezig?
- Kun je daar NU bewijs voor vinden, anders dan gedachten over continuiteit, een ik-geschiedenis etc?
- Kun je weten hoe bewustzijn/ik werkt en kun je je het toeeigenen?
Hier moest ik even om lachen. Loopt de mensheid dan niet als een blind paard rond of als een olifant in een porseleinkast?Maar als een werkstuk/klus uit een opeenvolging van bepaalde handelingen bestaat dan zal er toch zoiets moeten zijn als opeenvolging en herinneren anders lopen we als een blind paard rond.
Beetje of topic, maar nu het over concepten gaat ook weer wel van toepassing:
- Als je eenmaal begint met gedachten over continuïteit en oorzaak gevolg te geloven, hoe weet je dan waar je op moet houden met dat te doen? Hoe kies je welke samenhang geloofwaardig is en welke niet? Is een bepaalde gedachtenstroom zinniger dan een andere? Zo ja, hoe voorkom je dan heilige oorlogen? Of is een concept van/over de werkelijkheid een concept dat op zijn beurt weer valt onder het concept van concepten over de wekelijkheid en is allemaal één en dezelfde pot nat?
BTW Ik neem dat een in elkaar vallend kaartenhuis een okaye ervaring is ?
Fijn weekend?