Yes!Het blijft bedenken, conceptualiseren, een poging om te bevatten. Die poging heeft geen effect op de realiteit.
Gaan gedachten echt oer de werkelijkheid? Dan is er dus een werkelijkheid daar ergens die je kunt ervaren. Maar als je kijkt, wat is dan je waarneming?Gedachten doen niets met de werkelijkheid, zijn over de werkelijkheid, die identiteit wordt beleefd.
Ervaar je de muur als je die aanraakt, ruik je koffie? Of zijn er enkel sensaties?
Is er ook maar iets (buiten een conceptualiserende gedachte) dat bewijst dat er iets echts is dat ervaren wordt? Of is er enkel de ervaring?
En is er ook maar iets dat er op wijst dat er een ervaarder is, of is er enkel ervaring'?
Sorry, simpel gezegd: het deel kan het grote geheel niet zien. Zolang er een identificatie als deel is, is er die schijnbare afgescheidenheid. Is die identificatie er even niet, dan kan alles als geheel ervaren worden.Deze alinea begrijp ik niet, kan je dat misschien op een andere manier zeggen?-Binnen afgescheidenheid werkt het net zo: je kunt het ondeelbare niet ervaren omdat kijken lijkt plaats te vinden vanuit een deel dat gezien wordt.
Vanuit onafgescheidenheid/ondeelbaarheid kan er best afgescheidenheid gezien en ervaren worden. Daar is het hele plaatje mogelijk inclusief de delen. Niet dat afgescheidenheid er echt van wordt, maar het is wel een optie.
Ik vermoed dat dat is wat er gebeurt als 'het knippert' bij je.
Kijk je vervolgens naar het deeltje, het ik-verhaal (en niet vanuit het verhaal-deeltje), dan 'val' je weer uit dat verhaal en zie je het anders.
Is dat ook jouw ervaring?
Yes, I like that! En juist bij emoties is het zinvol om te blijven kijken. Daar zitten mogelijk ingesleten patronen. Stel jezelf dan dan vragen die uitnodigen tot echt kijken.Knipperbol.
- Kan ik een denker vinden die los staat van de ervaring (afgescheiden van)?
- Is een gedachte een zelfstandige identiteit (1) die ervaren wordt (2) door een ervaarder(3)? Met andere woorden: zijn er 3 dingen aanwezig of zijn ze één?
- Is er iemand om boos op te zijn, of is er een ervaring met een projectie naar buiten die insinueert dat die persoon ook buiten mijn ervaring bestaat).
- Is er iemand die boos kan zijn, woede kan voelen of is er enkel sensatie?
- Is er een heetst van de strijd mogelijk op het moment dat er gezien wordt dat afgescheidenheid onecht is? Of is er dan gewoon sensatie met of zonder labels zoals 'emotie, woede, strijd'?