Det lyder jo som om du gennemskuer spillet! Fordi man normalt er så opslugt af indholdet af tankerne, går alt det virkelige ubemærket forbi: Alt det sanselige. Lys, lyd, lugt...
Her er noget fra en anden guide:
Bag ordet 'jordbær' er der noget der er virkeligt og kan føles på og spises. Men du kan ikke 'spise' ordet og forstå betydningen. Kun hvis du faktisk har spist et jordbær ved du at ordet henviser til en konkret vikeligt eksisterende enhed .
Så beskrivelsen er ALDRIG det beskrevne.
Den eneste sandhed om et ord er den omstændighed, at ordet eksisterer. Ikke indholdet af ordet. Kan du se, hvordan dette gælder også for tanker?
Tanken om Jeg er virkelig, tanken om julemanden er virkelig. Men er der en faktisk julemand eller et reelt jeg? Eller er der bare tanken om det?
Christian - Ingen
Re: Christian - Ingen
Ja. Jeg tror jeg har set det, men det er meget mere subtilt end jeg havde regnet med. Der forsætter alle mulige tanker men jeg kan se hvordan de bare er vaner. Det er bare vaner der siger at der er et 'jeg', det er noget vi bare er blevet opdraget til at tro er der, men der er ingen basis for det.
Tankerne er her stadig, men det er blevet meget nemmere at komme tilbage til det sanselige og virkelige.
Måske skulle vi lige prøve at undersøge om jeg rent faktisk har set igennem illusionen, for det føles rigtig meget sådan, men jeg vil bare være 100% sikker på at jeg ikke tager fejl. Og jeg har også følelsen af at dette ikke er enden på vejen, men nærmere det første skridt, det er blot den første smag af sandhed.
Tankerne er her stadig, men det er blevet meget nemmere at komme tilbage til det sanselige og virkelige.
Måske skulle vi lige prøve at undersøge om jeg rent faktisk har set igennem illusionen, for det føles rigtig meget sådan, men jeg vil bare være 100% sikker på at jeg ikke tager fejl. Og jeg har også følelsen af at dette ikke er enden på vejen, men nærmere det første skridt, det er blot den første smag af sandhed.
Ja, det er et meget subtilt perspektiv-skift. Det viser sig forskelligt, lige efter hvad for en karakter udfolder sig. For de fleste er det ikke noget med fyrværkeri.
Og ja, vi skal snakke lidt mere om der er mere at se.
Hvordan føles det, når du går rundt i naturen eller blandt mennesker og ved, at DU ikke eksisterer?
Og ja, vi skal snakke lidt mere om der er mere at se.
Hvordan føles det, når du går rundt i naturen eller blandt mennesker og ved, at DU ikke eksisterer?
Det er meget befriende, mere spontant, hvert øjeblik er blevet mere frisk. Der er stadig tanker der bliver tænkt, men den samme form for identifikation som der var før er på en måde tabt, men det er stadig næsten det samme alligevel. Alle mentale tilstande kan stadig forekommer stadig, glad,træt, sur, ked, nervøs, osv, men fordi der er dette skift hænger de ikke ved på en måde.
Det er ligesom om at det der var 'mig' stadig er i gang med at dø. Det falder mere og mere fra hinaden, der er mindre involverethed i historien om 'mig'. Det er lettere at opleve direkte, føle, høre og se, uden et filter. Der er mindre planlægning, selvom der stadig er tanker om fremtiden og fortiden, men det er bare hjernen der gør sin ting.
Jeg vil sige at da jeg var derhjemme igår, var mere i stand til at lade være med at kalkulere hvad jeg ville sige, hvad andre ville sige, hvad andres meninger om mig var, og så bare egentlig at kunne være mere sammen med personerne, uden at have nogen form for agenda eller planer for hvad der skulle ske eller hvordan samtalen skulle være.
Jeg har også lagt mærke til at når jeg spiller guitar kommer det meget mere spontant og frit.
Det er ligesom om at det der var 'mig' stadig er i gang med at dø. Det falder mere og mere fra hinaden, der er mindre involverethed i historien om 'mig'. Det er lettere at opleve direkte, føle, høre og se, uden et filter. Der er mindre planlægning, selvom der stadig er tanker om fremtiden og fortiden, men det er bare hjernen der gør sin ting.
Jeg vil sige at da jeg var derhjemme igår, var mere i stand til at lade være med at kalkulere hvad jeg ville sige, hvad andre ville sige, hvad andres meninger om mig var, og så bare egentlig at kunne være mere sammen med personerne, uden at have nogen form for agenda eller planer for hvad der skulle ske eller hvordan samtalen skulle være.
Jeg har også lagt mærke til at når jeg spiller guitar kommer det meget mere spontant og frit.
For at være sikkert at du ikke bare har forstået det intellektuel:
Har du bogstæveligt kigget efter, med dine øjne, og set at DU ikke er tilstede i din verden?
Ser du, at det sete er der, men ikke nogen som ser?
En ting til: Bliver du ikke en smule bange? Der er jo ikke noget til at holde fast i, hvis der ikke er nogen som kunne holde fast... Så kunne man godt føle sig lidt orienteringsløs?!
Jeg vil næsten sige uden angst ingen befrielse. Medmindre man er MEGET parat til at styrte sig ind i afgrunden.
Hvad siger du?
Har du bogstæveligt kigget efter, med dine øjne, og set at DU ikke er tilstede i din verden?
Ser du, at det sete er der, men ikke nogen som ser?
En ting til: Bliver du ikke en smule bange? Der er jo ikke noget til at holde fast i, hvis der ikke er nogen som kunne holde fast... Så kunne man godt føle sig lidt orienteringsløs?!
Jeg vil næsten sige uden angst ingen befrielse. Medmindre man er MEGET parat til at styrte sig ind i afgrunden.
Hvad siger du?
Der har været megen angst, forvirring og manglende orientering, men det var mest for et par dage siden, hvor jeg lå vågen en hel nat fortvilet og og fortabt. Lige nu har jeg det egentlig meget godt, men der er en sans af at træde ud på ny grund og det giver et sug i maven, som hvis man f.eks skal til rejse eller noget i den stil. Der er en masse ting der nærmest er faldet væk.
Når jeg kigger med mine øjne kan jeg sige at der ikke er nogen afstand fra det jeg kigger på og det jeg ser. . Der er bare det jeg ser, afstanden er sekundær, der er på en måde mere intimitet på en ikke personlig måde. Der er jo bare det der ses, det der opleves, det bliver ikke som sådan set af en person, men det bliver dog fortolket og reageret på af kroppen og 'hjernen', men dette er bare sådan som alle mennesker gør, helt automatisk uden at der er 'nogen' bag det.
Når jeg kigger med mine øjne kan jeg sige at der ikke er nogen afstand fra det jeg kigger på og det jeg ser. . Der er bare det jeg ser, afstanden er sekundær, der er på en måde mere intimitet på en ikke personlig måde. Der er jo bare det der ses, det der opleves, det bliver ikke som sådan set af en person, men det bliver dog fortolket og reageret på af kroppen og 'hjernen', men dette er bare sådan som alle mennesker gør, helt automatisk uden at der er 'nogen' bag det.
Så Christian, hvis du føler dig parat, vil du være sød og svare på de her spørgsmål:
1) Er der et jeg i nogen form eller tilstand? Har der nogensinde været et? (Med andre ord: eksisterer DU?
2) Kan du forklare, hvad jeg'et er, og hvordan det fungerer?
3) Hvordan føles det at se det?
4) Kan du prøve og forklare det til nogen, som aldrig har hørt at selvet ikke eksisterer? (Men er meget interesseret).
5) Hvad var det som har givet dig den sidste skub?
1) Er der et jeg i nogen form eller tilstand? Har der nogensinde været et? (Med andre ord: eksisterer DU?
4) Kan du prøve og forklare det til nogen, som aldrig har hørt at selvet ikke eksisterer? (Men er meget interesseret).
Ja! Tak for al din hjælp og tid :)Så Christian, hvis du føler dig parat, vil du være sød og svare på de her spørgsmål:
Ja 'jeg' dukker op i tankerne, men det er en historie der konstrueres af tanker. 'jeg' er der også i form af tilstande såsom kropsbevidsthed og 'mentale' tilstande. Men det er jo det, jeg'et er form og tilstand= konstant ændrende og dermed ikke et konstant 'jeg' til at opleve.
For mig virker det som om at 'jeg'et' er relationer mellem fænomener der opstår i bevidstheden. Det består simpelthen af forhold mellem mentale tilstande, kroppen, tanker, følelser. F.eks når ens hånd bevæger sig, så er 'jeg'et' en kombination af tanken 'jeg' og bevægelsen der giver illusionen om at der er en 'bevæger'. Eller det kunne for eksempel være at hvis der er smerte i kroppen, at der er en kropslig sensation af smerte og en følelse af ubehag der knytter sig til den samt den indre kommentar, 'jeg'et er kun et forhold mellem disse tre ting, smerten er bare smerten for sig selv, den mentale emotion er bare en følelse, og den indre kommentar er bare en tanke der siger 'jeg' har smerte og ubehag, men alle disse ting sker bare og der er ikke 'nogen' der har dem, det er bare forholdet mellem dem der giver illusionen
Det føles dejligt at se det. Det føles meget friskt på en måde. Men egentlig føles 'det' på alle måder fordi alting er inkluderet. Lige nu giver det en form for glæde at se det.
Pil alle lag af et løg væk og du står tilbage med luft, sådan er det også med selvet, det er tomt men det er omgivet af lag. Det der tilsynenladene er et center er bare luft, ingenting. Det er ligesom i sangen "Ripple" af The Grateful Dead:
"Ripple in still water
When there is no pebble tossed
Nor wind to blow"
Der er en bølge, men der er intet center, intet jeg, der fik bølgen til at starte. Der er bare energien i bølgen der tager form, ændrer sig til noget andet.
Det var at jeg spurgte om "Hvorfor er det der ikke mig? og hvorfor er dette her mig?" fordi det vi ser er en repræsentation af 'verden' og ikke verden selv, det er på en måde os selv vi ser, eller det er i hvert fald et billede der er genereret af vores hjerner, men der er ikke noget 'selv' i forhold til det sete og 'den der ser'.
Også spørgsmålet "Hvordan har jeg det", fordi hvis man så siger "jeg er spændt", så kan man mærke efter og se at denne følelse består af kropslige sensationer, i dette tilfælde sommerfugle i maven(hvilket ikke er et 'jeg' idet det observeres), og så består det af en associeret tanke der siger "jeg er spændt", men det er bare en tanke der heller ikke er 'jeg'. På den måde kan man se hvordan alt hvad der er jeg, alle følelser, mentale tilstande, består af flere forskellige dele der ikke udgør et 'jeg'.
Tusind tak for din hjælp Ingen :)
Hej Christian,
selvtak! Det var inspirerende. Og så er det sjovt på dansk...
Dine svar er klare, så der er ikke så meget at tilføje. Nu er vi i gang med bekræftelses-proceduren. Så det varer nok ikke så længe indtil dit navn bliver blå, og du få adgang til insider-delen af forum'et.
Har du nogle spørgsmål? Tvivl? Et eller andet?
selvtak! Det var inspirerende. Og så er det sjovt på dansk...
Dine svar er klare, så der er ikke så meget at tilføje. Nu er vi i gang med bekræftelses-proceduren. Så det varer nok ikke så længe indtil dit navn bliver blå, og du få adgang til insider-delen af forum'et.
Har du nogle spørgsmål? Tvivl? Et eller andet?
Jeg vil bare sige tak for den hjælp og tålmodighed du har haft med mig, og hvad du har givet :), det er virkelig godt at du gør det her!