Walking the talk

All threads where seeing happens are stored here. The complete list, sorted by guide, contains all links. The archives include threads of those that came to LU already seeing as well.
You are welcome to continue your conversation with your guide here after your name is turned blue.
Hannah

Re: Walking the talk

Postby Hannah » Sun Jan 05, 2025 4:51 pm

Hi Elad

Lets start a new round here, and the come back to your question and exercise fram yesterday.

I’ll answer The first question in Christine’s text. It’s on page 17.

Yes, I want to look through the self illusion.

I have no idea of what to expect. Any expectation would be an illusion.

I do not know how I would change, if I said that I know it would mean that I have not grasped my lack of control. It would be “thoughts”.

Looking through the illusion og a self in control would not affect my daily life. Life is life.

I have suffered quite a few traumatic experiences in my long life, and they have tought/showed be - beyond doubt - that I am not in control.

I fear loosing my memories. Even though I can see that they are in the past and can only be “seen” in the shape of thoughts.

Tomorrow I’ll start on Part 1 - Basics. p. 20.

With love

Hannah

Elad

Postby Elad » Sun Jan 05, 2025 7:04 pm

I'm with you!
With love,
Elad

Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children.

- Kahlil Gibran

One gets there by being there.

- Master Woof (Gilbert, Ta Hui)

Hannah

Postby Hannah » Fri Jan 10, 2025 7:00 pm

Hej Elad

Den sidste post fra dig er den, hvor du skriver at du er med mig. Men jeg har fundet øvelsen. Jeg markerer den ene tanke efter den anden på self siden og kun en på other - og den er heller ikke other fordi den handlede om, at der er ikke noget other. Self/other is an illusion.

Jeg ved ikke helt hvorfor jeg ind i mellem går i panik og bliver usikker. Jeg vil prøve at føre dagbog.

Tak for snakken i dag. Den var en stor hjælp.

Knus
Hannah

Elad

Postby Elad » Fri Jan 10, 2025 7:52 pm

Hej Hannha,

Den sidste post fra dig er den, hvor du skriver at du er med mig. Men jeg har fundet øvelsen. Jeg markerer den ene tanke efter den anden på self siden og kun en på other - og den er heller ikke other fordi den handlede om, at der er ikke noget other. Self/other is an illusion.

Okay saa alle tanker referer til "jeg".

1) Er det maaden oplevelsen af "jeg eksisterer" opretholdes, gennem en konstant "tanke-simulation"?

2) Er du en tanke-simulation? Eller er du "taenkeren af tankerne"? Eller er "taenkeren" bare en anden tanke og der er ikke nogen "taenker"?

3) Hvad er der uden for jeg-tanker-silmulationen?

Bare kigge kigge kigge, ikke analysere.

Jeg ved ikke helt hvorfor jeg ind i mellem går i panik og bliver usikker. Jeg vil prøve at føre dagbog.

Usikkerhed er en god indikator for noget at kigge paa. Hver gang der er saadan en usikkerhed, er der noget der bliver troet paa (a hidden belief), og saa kan du spoerge dig selv: Hvad er det jeg tror paa, som skaber usikkerhed? Og er det sandt? Et det sikkert det er sandt? Hvordan foeles det at tro paa det? Og hvordan foeles det ikke at tro paa det? Og er der nogen god grund til at tro paa det? Brug disse spoergsmaal til at undersoege, naeste gang der kommer usikkerhed.

Jeg vil foreslaa at du skriver her HVER DAG, uanset hvad, uanset om det bare er lidt, uanset om det er at sige "jeg ved ikke hvad der er at fortaelle". Det hjaelper til at holde undersoegelsen paa kurs.

Tak for snakken i dag. Den var en stor hjælp.

Glad for at hoere det, glad for at undersoege sammen 🤍
With love,
Elad

Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children.

- Kahlil Gibran

Elad

Postby Elad » Fri Jan 10, 2025 8:16 pm

Her er en oevelse til at stoette spoergsmaal 1-3. Dette er en god oevelse som med fordel kan gentages mange gange indtil spoersgmaalet om selvet er utvetydigt afklaret (og hinsides, maaske med smaa justeringer).

Blot sidde (shikantaza) + inquiry

Sid med rank ryg paa en stol, ansigtet vendt mod en bar vaeg. Sid 1/2 - 1 m fra vaeggen. Saet en tid til 10 minutter (det er nok, men kan ogsaa vaere mere, 15/20/30/45/50/60/+++ min).

I loebet af perioden laeg maerke til hvad der faar tanker og kropsbevaegelser til at komme og gaa. Er der en taenker der initierer og afslutter tanker? Er der en aktoer der initierer og afslutter bevaegelser? Eller alt sker af sig selv, uden en taenker, uden en aktoer, blot tanker og baevaegelser der kommer og gaar?

------------------

Brug oevelsen som led i undersoegelsen af spm 1-3.
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Elad

Postby Elad » Fri Jan 10, 2025 8:18 pm

Glemte at skrive: Aabne afslappede oejne, vendt mod vaeggen.
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Sat Jan 11, 2025 11:27 am

Hej Elad
Nu får du et svar, som kun forholder sig til dit første svar på min, på en måde, morsomme måde at lave din self/other test.
Siden der ikke er et selv ej heller en anden, må den test vel være en form for “fælde2. Jeg faldt i. Jeg kigger på siden med alle de små v tegn og ler. Hvad havde jeg gang i ca. 70 v-tegn på 5 min. Det ville da være et mirakel, hvis min tankevirksomhed kunne stilne så meget af.
Jeg pressede tanker frem. Labels. Der var label på noget jeg sansede - ind i mellem. Et eksempel: kolde føder kolde fødder kolde fødder. Sulten sulten sulten. Træt træt træt og meget andet, som jeg slet ikke husker. Siden tankerne kører uafbrudt. Ligesom sanserne sanser noget hele tiden: det er livet. Det sker her og nu. Kan jeg slå en streg og sætte et stopur i gang. Det kan jeg. Resultatet blir en illusion.

Jeg vender tilbage med svar på din anden lange “grønne” tekst.

kh shabath shalom

Hannah

Hannah

Postby Hannah » Sun Jan 12, 2025 11:17 am

Kære Elad

God formiddag på en dag der her er solrig og kold, men vindstille. Dejligt!

Har siddet shikantaza i 10 min. med åbne øjne, nedadvendte men åbne. Vendt mod en hvid væg. Nu svarer jeg på dine spørgsmål, håber jeg rammer MÅDEN du gerne vil ha mig til at svare på. Enig! Det befordrer klarhed.

1.Der er ingen tanke-simultation. Tankevirksomheden er konstant. Den er der. Men den er ikke jeg/mig. Der er uden for min kontrol: er HER og NU.

2. Jeg er ikke en tanke-simultation. Ej heller er jeg tænkeren af tankerne. Tankerne kommer og går, der er ikke nogen tænker. Men tankerne hænger sammen med sanseoplevelserne - som også er konstante: Der er ikke nogen adskildt tænker.

3. Uden for tanke og sanseverdnen, for den persona der bevæger sig rundt i verden/rummet, er der verden eller livet, strømmen af livet. Her og nu sker indeni og udenpå uden grænser.

Jeg ved noget om grunden til at jeg ind imellem ret klare øjeblikke af frihed fra selvet. Det sker, når jeg blik usikker på min egen "evne" til at forstå at jeg forstår. Så blik jeg usikker og "bange" for at der må være noget jeg ikke har fattet. Og så kører tankerne.....Hvad tror jeg på: Jeg tror på en og samme tid at jeg er "klog" nok og ikke "klog" nok. Intet nyt under solen her.

Det var godt at sidde "stille".

Tak Tak TAK OG GOD DAG TIL DIG

KH Hannah

Elad

Postby Elad » Sun Jan 12, 2025 11:36 am

Hej Hannah

Kære Elad

God formiddag på en dag der her er solrig og kold, men vindstille. Dejligt!

Har siddet shikantaza i 10 min. med åbne øjne, nedadvendte men åbne. Vendt mod en hvid væg. Nu svarer jeg på dine spørgsmål, håber jeg rammer MÅDEN du gerne vil ha mig til at svare på. Enig! Det befordrer klarhed.

1.Der er ingen tanke-simultation. Tankevirksomheden er konstant. Den er der. Men den er ikke jeg/mig. Der er uden for min kontrol: er HER og NU.

2. Jeg er ikke en tanke-simultation. Ej heller er jeg tænkeren af tankerne. Tankerne kommer og går, der er ikke nogen tænker. Men tankerne hænger sammen med sanseoplevelserne - som også er konstante: Der er ikke nogen adskildt tænker.

Meget klart her!

3. Uden for tanke og sanseverdnen, for den persona der bevæger sig rundt i verden/rummet, er der verden eller livet, strømmen af livet. Her og nu sker indeni og udenpå uden grænser.

1) Er der en persona "udenfor" tankerne og sanserne?? Hvor?

Jeg ved noget om grunden til at jeg ind imellem ret klare øjeblikke af frihed fra selvet.

2) Er der oejeblikke hvor "der er fangethed i selvet"? Hvad er det? Fangethed i hvad? Du skriver klart at der ikke findes noget selv, so?

Det sker, når jeg blik usikker på min egen "evne" til at forstå at jeg forstår. Så blik jeg usikker og "bange" for at der må være noget jeg ikke har fattet. Og så kører tankerne.....Hvad tror jeg på: Jeg tror på en og samme tid at jeg er "klog" nok og ikke "klog" nok. Intet nyt under solen her.

3) Hvis jeg forstaar rigtigt, saa er der stadig tro paa at der er en dig som kan forstaa ELLER ikke forstaa, vaere klog nok eller ikke klog nok, som der er brug for at forbedre eller ikke er brug for at forbedre. Er det sandt?

4) Hvis ja, hvor/hvad er det selv? Er det rigtigt at der er et selv som er klogt nok eller ikke klogt nok, forstaar eller ikke forstaar, skal forbedres eller ikke skal forbedres??

Det var godt at sidde "stille".

💗

Tak Tak TAK OG GOD DAG TIL DIG

KH Hannah

Tak til dig! Kram
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Elad

Postby Elad » Sun Jan 12, 2025 11:43 am

Ps. Praktiser idag mindst en periode af shiantaza plus inquiry. Mens du sidder, kig paa:

Er der et selv her som kan lykkes eller mislykkes i at se klart hvad der faktisk er tilstede?
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Mon Jan 13, 2025 11:08 am

Hej eladi

Her kommer dagens post.

1. Der er ingen persona/mig, min, jeg. Jeg brugte ordet i den forbindelse, at der er en aktør, der kommunikerer med andre mennesker fx i Bka eller læseforeningen, naboer og så videre. Jeg går jo ikke rundt og siger "hej, jeg er ikke mig - der er ikke noget mig, men snak bare løs i øvrigt".

2. Nej, jeg er ikke fanget i tankevirksomhed, tankerne strømmer og hænger sammen med sanseoplevelser. Jeg har ingen kontrol over tankerne. Det er ret befriende at indse det.

3. Nej igen. Der er ingen tro på en sådan tankevirksomhed, der ville involvere enten kontrol eller kontroltab. Siden der ikke er et selv i kontrol eller uden kontrol. Der bare ER.

Efter 81 år som et ganske "almindeligt" selv i min egen opfattelse er der visse emner og tanker og sanseoplevelse, der ret sansynligvis kan aktivere/inspirere min strøm af sanse og tankevirksomhed. Men jeg kan ikke sige til mig selv: så i dag tænker vi på tiden i Israel. Al tænkning, sansning sker uden en tænker eller sanser. Det sker i strømmen af liv. På samme måde som der ikke er en "bølger" "Regner" "stormer og så videre.

God dag og kærlig hilsen

Hannah

Elad

Postby Elad » Mon Jan 13, 2025 11:22 am

Hej Hannah,

Det her lyder altsammen meget klart for mig!

1) Er der nogen forventninger til denne process som ikke er indfriet? Hvis ja, hvad? Hvis ja, er der stadig oenske og forventning om at de bliver indfriet?

2) Er der en tro at der er noget du ikke har indset, som en sand opvaagning vil inkludere, og som vi skal arbejde paa? Hvis ja, hvad?

3) Er der stadig modstand/forbehold paa ideen om at lade andre guides se dine svar paa spoergsmaal til denne process? Hvis ja, hvad?

Anbefaling at praktisere mindst en periode shikantaza plus inquiry igen idag.
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Mon Jan 13, 2025 6:59 pm

Kære Elad

Tak for dit svar og tak for al din kloge guiding. Uden den og dig var forløbet blevet meget anderledes.

Fra min side er der et behov for yderligere kommunikation. Og du er velkommen til at dele med andre guider. Hvis du er tryg er jeg også tryg.

Jeg har været meget i gang i dag og vil hvile fra nu af. Er måske halvsyg - men kun halvsyg.

Jeg fortsætter. med meditation og inquiery, hver dag. Og også med at skrive.

God aften og store ønsker for fred🙏🙏🙏

Kærlig hilsen

Hannah

Elad

Postby Elad » Mon Jan 13, 2025 7:28 pm

🤍🌻

Pas paa dig! Svar spoergsmaalene hver for sig og klart imorgen. Altid hvert spoergsmaal for sig, ogsaa for at hjaelpe mig med at foelge.

Og ja, store oensker for fred !
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Tue Jan 14, 2025 10:06 am

Hi Elad

1. Jeg startede processen med håb - ikke forventninger. Jeg har og vil ta det som det kommer. Meget er sket og nu er der en formodning om at der er mere....

2. Jeg tror jeg har set noget essentielt, men jeg ønsker at stabilisere min indsigt og gå dybere. Jeg ved ikke hvad en "sand" opvågning er. Men lad os gå videre. Jeg står ved "gaten", jeg ønsker at gå ikke stå.

3. Der er ikke modstand mod at lade andre guides se processen.

Jeg har praktiseret shikantaza

Kh Hannah

Return to “ARCHIVES”