(((((♥Anja♥)))))
...
Kun je gedetailleerd, vanuit je eigen ervaring, uitleggen wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer deze illusie begint en hoe hij werkt ?
De illusie van een afgescheiden zelf is het geloven van (energie investeren in) een ‘ik’-gedachte, -concept, -verhaal.
De illusie begint als de gedachte ‘ik’ of ‘mijn’ of ‘zelf’ wordt waargenomen en wordt aanvaard, omhelsd als waar.
De werking ervan is dat de permanente inbedding in leven (Leven) niet langer wordt waargenomen. Een idee dat er een ‘loskoppeling’ plaatsvindt. Koud. Eenzaam, onveilig.
Hoe voelt het om dit te zien?
Stilte. Verwondering. Licht in de tunnel. Beetje dronken.
Wat is het verschil met voordat we begonnen?
Er zit niemand aan het stuur. De dingen gebeuren of ze gebeuren niet. Deze fiets rijdt naar de sportschool of naar huis.
Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar nieuwsgierig naar is?
Hoe was het om in Sinterklaas te geloven? Hoe erg was de dreiging om meegenomen te worden naar Spanje, de zak in? Dat spel bleek een spel. De schoenen van Sinterklaas (of iets anders) lieten overduidelijk zien dat het een verkleedpak was dat rondliep. Daarna? Geen zorgen meer over de zak en Spanje. Dit is precies zo. De illusie van het ‘ik-verhaal’ is als het Sinterklaas-verhaal. Sinterklaas bestaat niet, het is altijd een spel voor de volwassenen, een illusie voor kinderen. En 'ik' of 'zelf' of 'individu' bestaat ook niet. Ook dit 'ik-verhaal' is een spel en een illusie.
Hoe zit dat met keuzes, vrije wil en controle?
Het leven leeft en dit systeem is een van de manieren waarop het leven leeft, zich uitdrukt. Keuzes maakt het leven, er is geen afgescheiden ik die iets kiest. Vrije wil is een concept dat soms werkt en soms niet. Soms is dit systeem vrij om na de wekker nog een tijdje te liggen sudderen, en soms staat het meteen naast het bed. Wie of wat die vrije wil heeft? Het leven.
Wat maakt dat dingen gebeuren?
Het leven – de onderstroom van alles. De dingen gebeuren zonder dat er iemand een beslissing neemt. Het leven drukt zich uit in gebeurtenissen.
Hoe werkt dat?
Er is geen antwoord op deze vraag. Het werkt.
Waar ben je verantwoordelijk voor?
Er is geen verantwoordelijkheid, er is hooguit een willigheid of een onwilligheid. Terwijl het leven zich uitdrukt, kan het zijn dat er zich in dit systeem een voorkeur voordoet voor A. Beweegt het leven naar B dan kan er een onwilligheid zijn om mee te bewegen. En dat is op zichzelf ook weer hoe het leven beweegt.
Geef voorbeelden vanuit de ervaring.
Ik lees over een tram in Utrecht. Het leven drukt zich uit in een schutter. Het leven drukt zich uit in gewonden en (waarschijnlijk) een dode. Het leven drukt zich uit in nieuws. Het leven drukt zich uit in een openbaar vervoer dat stil wordt gelegd. Dit is wat er gebeurt. Punt. Er is.
Heb je verder nog een opmerking of iets toe te voegen?
Dit systeem huilt. Dat is ook wat er is. En dat klopt ook in het licht van al het bovenstaande.
...
XXD