Hoi Lex,
Hier zijn mijn reacties op de vragen:
Bestaat er ergens zoiets als een losstaande entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf, Jelle ) in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?
Nee, die bestaat niet en heeft ook nooit bestaan.
Leg gedetailleerd vanuit je eigen ervaring uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?
Er komen gedachten op en die worden vastgepakt. Op dit moment zou ik zeggen dat de eerste gedachte is dat er zoiets als tijd is. Doordat deze gedachte geloofd wordt, ontstaat het idee van opeenvolgende momenten. Daar haken weer gedachten aan vast dat er iemand is die die hele reeks mee maakt. En die iemand staat vervolgens los van alles wat er niet altijd is, de wereld buiten de ik. Vervolgens lijkt het dat deze ik invloed kan uitoefenen op de wereld. En zo vlechten de gedachten zich in elkaar tot een geheel van een afgescheiden zelf, die een eigen leven gaat leiden. Maar zonder gedachten ‘vast te pakken’ is hij er niet.
Hoe voelt het om dit te zien? Wat is het verschil met voordat we begonnen?
Dat is lastig, want op dit moment kan ik me geen echte voorstelling meer maken van hoe het aan het begin van dit proces was. Als ik de verhalen hier moet geloven, is het vooral minder verwarrend geworden. De zelf werd toch al niet zo (volledig) geloofd, maar er was eerder steeds een zoeken naar wat en waar die zelf (die er niet is) was, wat de aard er van was en hoe die zich verhield tot wat er wel is (het levend zijn). Er is nu rust, doordat dat zoeken wegvalt. En als er even in een zelf-achtig iets geloofd wordt, dan valt dat snel(ler) op en is even kort kijken voldoende om het te doorzien.
Hoe zou je deze illusie omschrijven/uitleggen aan iemand die er nooit van gehoord heeft, maar nieuwsgierig naar is?
Als je in een kop thee roert, dan ontstaat er een draaikolk. Die draaikolk bestaat echter niet als iets aparts; je moet blijven roeren, anders verdwijnt hij. Als je draaikolk van dichtbij wilt bestuderen, dan stop je met roeren en lost hij op. Zo is het ook met de ik. Alleen zijn we zo gewend aan het roeren, dat we het niet meer doorhebben. Bekijk je ik en het is er niet. Hij bestaat niet op zichzelf. Dus ontspan en geniet van het kopje thee. (En blijf dat bekijken herhalen als je weer in de gewoonte van het roeren valt)
Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag? Was er een speciaal moment of gebeurde het langzaamaan? Wat gebeurde er precies?
Geen idee van. Er was volgens mij geen speciaal moment. En het is te lang geleden om nog te weten wat er gebeurde.
Hoe zit dat met keuzes, vrije wil en controle. Wat maakt dat dingen gebeuren? Hoe werkt dat? Waar ben je verantwoordelijk voor? Geef voorbeelden vanuit de ervaring.
Keuze, vrije wil en controle zijn er sowieso niet. Ook niet met een zelf (Er van uitgaand dat er zoiets als tijd is, dan is wat er gebeurt een logisch gevolg op alles wat er daarvoor gebeurd; is er geen tijd dan kan er automatisch ook geen keuze zijn). Dus is er ook geen verantwoordelijkheid. Maar zonder zelf is er ook niet iemand om ze te hebben. Er gebeuren op dit moment dingen en die worden ervaren. De rest zijn gedachten die ontstaan om het ik-gevoel te creëren c.q. in stand te houden.
Een voorbeeld is wat gek om te geven, maar vooruit: er is op dit moment een vredige ervaring van aanwezig zijn. Daarnaast is er bv druk van wat als vingers gelabeld wordt op een oppervlak dat iPad-toetsenbord gelabeld wordt. Daarnaast zijn er gedachten dat dit typen nergens opslaat en nergens toe leidt. Daarin zit een subtiele gedachte dat er iemand is die het typt, dit beoordeelt en een keuze heeft iets anders te typen. En dat er later mensen zijn die over het verhaal oordelen en daarmee ook over de persoon Jelle. Toch gaat ‘het typen’ gewoon door (inclusief het gebruik van het woord typen en de aanhalingstekens erom, wat een nieuwe golf gedachten oproept). Feitelijk is er slecht een gewaarzijn van de woorden die verschijnen om ‘getypt’ te worden, het gevoel, geluid en zicht van ‘het typen’ en de gedachten erover.
Ik hoop dat dit nog te volgen is en de vragen voldoende antwoord.
Groet,
Jelle