Hier weer het resultaat van verder archeologisch veldwerk... Niet alle vragen heb ik kunnen uitvoeren, ik wil er wel de benodigde tijd aan besteden, dus heb ik een en ander gesplitst. De rest volgt nog...
Ik hoop dat het oké is, dat dit bovenstaande vanuit de positie is geschreven van de 'ik' die er niet is...dat schreef wat makkelijker...
Dit moet dus nog verder/dieper onderzocht worden om er iets zinnigs over te zeggen…En verder? Wat blijft er over, in het dagelijks leven als er geen "ik" bestaat? Kijk maar eens in de interactie, in je dagelijkse bezigheden. Wat blijft er over zonder de "ik"?
Woow, dat is een lastige. Het enige wat te vinden is met betrekking tot gedachten, zijn de ‘gestuurde gedachten’ door dat iets… De meest aannemelijke gedachte, voorbij het voelen/kijken dus, stelt dat energie de meest passende benaming is. Ook in het geval van het bloed dat stroomt en Leven op zich, zou dat de meest aannemelijke gedachte zijn. De vraag is wie dit aanneemt, er is geen ‘ik’ achter te vinden…ook weer een gedachte?wat zou dat "iets" kunnen zijn???
Bloed stroomt. "iets" laat het bloed stromen (en dan heb ik het niet over het hart). Wat zou dat zijn? Daar wordt ook geen "ik" laber opgeplakt. En als er geen "ik" is, wordt er ook niet zo afgevraagd wat het dan zou zijn...
Dat is een grote vraag, wat stuurt alles aan. Komt dicht in de buurt bij de zin van het leven. Ik ben nu vooral geinteresseerd om met jou te onderzoeken wat we in ieder geval kunnen vinden. Kijk maar of je de "iets" kan vinden, een plek kan geven of een naam.
Al kijkend … lijken bepaalde gedachten gestuurd te worden. Als ze gestuurd worden zou ‘iets’ ze moeten sturen…mogelijk dat anderen dit ‘iets’ als ‘ik’ benoemen. Al kijkend is niet met zekerheid vast te stellen of het de “ik” is…
Waarschijnlijk wordt hetzelfde bedoeld in bijvoorbeeld Star Wars om het even over een andere boeg te gooien, met ‘The Force’, bij de Taoïsten met de Tao, bij de Hawaiïanen met de Mana en bij de Christenen met God (Zij het dat er weer allemaal verhalen omheen zijn verzonnen, die op zich weer een heilige status kregen en als absolute waarheid aangenomen werden in plaats van dat ze verwijzen naar dat ‘iets’).
Alleen gaat dit "iets" voorbij kijken en vinden, het is meer het gevoel dat er meer is… Een gevoel dat er gewoon IS ?!?
Ben nou wel toe aan die befaamde rode pil...pfffrrrrtttt ;)lijkt me ook een onaangenaam idee ;) er is "iets" we weten niet wat, maar het heeft absolute controle over dat wat toegeëigend werd maar niet eigen bleek te zijn... euh...
Nope, de gedachte maakt de gedachte 'gezien wordt' van begin tot eind, maar deze leidt een eigen leven en is onvoorspelbaar, komt en gaat wanneer die wil...Het is onbekend wat de volgende gedachte zal zijn. Wanneer er focus is, is er een begin van opkomende gedachte en ook een eind.
maar niet te voorspellen toch?!
Vandaag is er een kort open gesprek geweest, waarbij de zinnen inderdaad uit de mond kwamen rollen. Voor denken leek geen tijd te zijn…net als pareren bij tafeltennis... Ook bij het luisteren, leken er geen gedachten te zijn...Dit wordt weliswaar nog verder/dieper onderzocht.Er zijn enkele gesprekjes geweest, maar op die momenten werd vergeten hiernaar te kijken, het waren korte koetjes-kalfjes-gesprekken, niet echt open gesprekken…
kan je dit nog doen?!
Dit moet ook nog verder onderzocht worden. Bedoel je met begin en eind voelen, dat voelbaar is waar de omgeving/de lucht ophoudt en de huid begint?doe deze nog maar een paar keer. Kijk maar of je een begin of einde van je lichaam kan voelen, wat je opvalt met je ogen dicht in bed. Onder de douche of zwemmen in water zijn ook mooie momenten om hiernaar te kijken.
Dit was het voorlopig weer, ben even blanco...
Groeten, met een aangename temperatuur dan :)
Bert