Etsitkö opasta? Olen käytettävissä.

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Paka

Etsitkö opasta? Olen käytettävissä.

Postby Paka » Sat Sep 22, 2012 4:03 pm

Tavalla tai toisella olet löytänyt tänne foorumille, ja se on hieno juttu. Varaa tästä ketju omaa työskentelyäsi varten postaamalla viesti alle.

Täällä LU:ssa aloitamme nämä dialogit käymällä muutama perusasiaa läpi alkajaisiksi. Toivon sinulta tämän opastusprosessin ajan seuraavia asioita:

Vastaat kysymyksiin mahdollisimman rehellisesti ja avoimesti oman tämänhetkisen kokemuksesi perusteella. Se mitä olet lukenut aiemmin ei auta tässä prosessissa, vaan kyse on siitä, että tutkit itse omaa havaintoasi tässä hetkessä. Kirjoitamme molemmat pääosin vähintään kerran päivässä, kunnes yhdessä toteamme opastuksen päättyneeksi, minuuden fiktion läpinähdyksi. Olemme LU:ssa havainneet, että opastus toimii parhaiten kun yhteys on melko tiivis. Ilmoitetaan puolin ja toisin, jos tulee jokin este.
Voitko luvata, että jätät muun "henkiseen etsintään" liittyvän materiaalin sivuun tämän prosessin ajaksi, jotta voit keskittyä tutkimaan pyytämiäni asioita täysipainoisesti. Voit palata niihin opastuksen päätyttyä.
Kuulostavatko nämä odotukset sellaisilta, joihin voit sitoutua?

Jos kuulostavat, voidaan aloittaa.

Kertoisitko mitä odotat tältä opastusprosessilta? Kirjoita mahdollisimman tarkkaan kaikki, hassutkin, odotuksesi siitä, mitä ja miten vapautuminen muuttaisi elämässäsi ja millaista se olisi?

- Päkä -

Milja

Re: Etsitkö opasta? Olen käytettävissä.

Postby Milja » Wed Oct 03, 2012 3:07 pm

Hei,

Varaisin mielelläni tämän ketjun työskentelylleni. Ja odotukset yhteydenpidon ym. suhteen kuulostavat hyviltä, voin sitoutua.
Kertoisitko mitä odotat tältä opastusprosessilta? Kirjoita mahdollisimman tarkkaan kaikki, hassutkin, odotuksesi siitä, mitä ja miten vapautuminen muuttaisi elämässäsi ja millaista se olisi?
Odotan, että kaikki muuttuu ja samalla ei mikään. Odotan, että elämäni jatkuu oikeastaan aika lailla samanlaisena, mutta en ole enää tunteideni ja ajatusteni "vanki" vaan näen niiden läpi. Odotan valtaisaa vapautumisen ja helpotuksen tunnetta. Rauhaa. Ehkä sitä, että pystyn tarkastelemaan toimiani ja ajatuksiani ulkoapäin ja että pystyn luottamaan elämään täysin - että se mitä kullakin hetkellä teen, on juuri sitä mitä tuleekin tehdä/missä tuleekin olla. En odota että tunteet olisivat aina pelkkää iloa ja rakkautta, että elämä olisi yhtä flowta vaan sitä, että negatiivisten tunteiden ja raskaiden hetkienkin keskellä minulta löytyy luottamus ja rauha enkä ole samaistunut näihin tunteisiin. Sitä siis että pystyn olemaan täysin nykyhetkessä ja elämään siinä totuudessa että muuta ei edes ole.

Odotan myös itsevarmuutta, varmuutta olla ja tehdä juuri sitä mihin elämä johdattaa, ei tietyn roolin mukaan toimimista. Intuitiivisuutta kulkea siinä elämän virrassa ja tietynlaista varmuutta. Ja sitä että todella tajuan ettei se ole ympäristö, joka luo minulle "paineita" käyttäytyä tietyllä tavalla vaan mieli.

- Milja

Paka

Postby Paka » Wed Oct 03, 2012 3:48 pm

Hei Milja,

Tämä on nyt sinun ketjusi. Hienoa, että olet löytänyt tänne.

Tämän prosessin jälkeen kokemuksesi saattaa olla jotain aivan muuta kuin odotukseni (tai sitten ei), kaikki odotukset kannattaa nyt kuitenkin jättää syrjään etteivät ne häiritse prosessin etenemistä, jälkikäteen voi olla hauskaa katsoa vastaako todellisuus odotuksia. Yleensä se poikkeaa odotuksista jonkin verran.

Mitä tarkoitat sanoessasi 'minä'? Kuka "minä" / Milja on?
Mikä tai mitä 'minä' on tämänhetkisessä kokemuksessasi?

-Päkä-

Milja

Postby Milja » Wed Oct 03, 2012 4:34 pm

Mitä tarkoitat sanoessasi 'minä'? Kuka "minä" / Milja on?
Mikä tai mitä 'minä' on tämänhetkisessä kokemuksessasi?
Minä on kasa uskomuksia ja muistoja. Kaikki asiat, jotka ovat tapahtuneet ja myös varmasti odotukset tulevasta. Asiat, joita teen, joista pidän tai en pidä. Tapa määritellä itseni. Onkohan minä myös kehoni? Varmasti joo, onhan sekin vahvasti osa sitä - paljon itseään määrittelee myös sen perusteelta miltä näyttää ja miltä kehossa tuntuu.

Paka

Postby Paka » Wed Oct 03, 2012 6:38 pm

Tarkastellaan tätä ensimmäiseksi

Eli keho, joka tekee jotakin, muistoja, uskomuksia, ajatuksia, odotuksia, tunteita, ja niin edelleen, mutta jatketaan sen tutkimista, löytyykö niistä mitään 'minää'.

Millaisia ajatuksia tai tunteita herää jos sanon, ettei 'minää' ole konkreettisena ja erillisenä yksikkönä olemassa missään muodossa eikä ole koskaan ollutkaan? Ei ajattelijaa, näkijää, tuntijaa, kuulijaa, havaitsijaa? Jos sanon, että on vain elämää, jossa tapahtuu erilaisia prosesseja, muttei ketään kenelle ne tapahtuvat? Avaa tämän herättämiä tuntemuksia vähän laajemmin. Tässä ei tietenkään ole oikeita tai vääriä vastauksia, vain rehellisyys kokemuksesta on 'oikein'.

Katso aivan rauhassa. Luota omaan kokemukseesi.

Milja

Postby Milja » Wed Oct 03, 2012 7:16 pm

illaisia ajatuksia tai tunteita herää jos sanon, ettei 'minää' ole konkreettisena ja erillisenä yksikkönä olemassa missään muodossa eikä ole koskaan ollutkaan? Ei ajattelijaa, näkijää, tuntijaa, kuulijaa, havaitsijaa?
Tulee tosi kevyt olo. Ehkä helpottunut aluksi? Jotenkin sellainen huojennus - "ihanaa, kun sanoit tämän". Ihan kuin saisi luvan päästää irti. Tämän hetken jälkeen mieleen hiipi haikeus, suru? Etteikö ne kaikki kokemukset, tunteet ja oivallukset olisikaan "minun". Kova tarve omistaa ne kaikki asiat, jotka on kohdannut ja kokenut. Ei niistä halua luopua, koska silloin luopuu siitä "minästä".
Jos sanon, että on vain elämää, jossa tapahtuu erilaisia prosesseja, muttei ketään kenelle ne tapahtuvat?
Tuntuu surulliselta, epäreilulta?, että kaikki ihanat asiat eivät tapahdu "kenellekään". Tulee ärtyneitä ajatuksia, että miksi täällä ollaan, jos mikään ei ole kenenkään. Miksi, mikä on tarkoitus? Kurjaa ettei olisi ketään nauttimassa niistä prosesseista/tapahtumista. Ketä varten ne sitten tapahtuvat? Miksi tekisi mitään mukavaa, jos kukaan ei ole kokemassa sitä? Tuntuu jotenkin turhalta kaikki tai enemminkin järjettömältä.

Toisaalta nyt tulee helpotus, että voi vaan heittäytyä "elämän syliin", ei tarvitse stressata tai pohtia, ei tarvitse tehdä suunnitelmia ja miettiä olivatko ne oikeita tai tekeekö nyt "oikeita" asioita. Pitäisikö olla tekemässä jotain muuta? Ei tarvitse miettiä millainen haluaa olla, mitä haluaa tehdä - voi vaan olla. Olla vaan tässä hetkessä ja luottaa --> tästä seuraa taas tuo edellä mainittu tosi "kevyt", onnellinen olo. Ei mikään vahva tunne vaan pikemminkin sellainen keveys, helppous vaan olla.

Huomaan jotenkin jopa etsiväni pelon tunnetta, ehkä oletin, että se nousisi tässä, mutta ei kyllä yhtään.

Milja

Postby Milja » Wed Oct 03, 2012 7:27 pm

Niin ja sitten tulee tosi vahvasti mieleen vastuu. Jos minua ei ole, en ole vastuussa mistään. En ole vastuussa "vääristä" valinnoista elämässäni.

Paka

Postby Paka » Thu Oct 04, 2012 7:08 am

Ihan kuin saisi luvan päästää irti. Tämän hetken jälkeen mieleen hiipi haikeus, suru? Etteikö ne kaikki kokemukset, tunteet ja oivallukset olisikaan "minun".
Entäpä jos ei olekkaan? Kuka/mikä on se joka päästää irti? Liikkuessasi ulkona katsele syksyisiä puita, lehdet tippuvat. Onko siellä minää päästämässä irti?
Katsele luontoa, mitä prosesseja siellä tapahtuu ihan itsekseen?

Katso asioita omassa elämässäsi. Mitä asioita tapahtuu ilman sinun valintaasi? Kerro esimerkki asiasta jonka olet aivan varmasti valinnut elämässäsi? Mikä on se asia joka erottaisi sinut/ihmisen luonnosta. Miten ihminen olisi siitä erillään?

Katsele kaikessa rauhassa. Älä usko ketään, älä usko mitään mitä olet oppinut, vaan katso, katso oman kokemuksesi kautta, tässä ja NYT.

Milja

Postby Milja » Thu Oct 04, 2012 8:52 am

Ei ole luonnossa mitään/ketään päästämässä irti. Mitä siellä tapahtuu ihan itsekseen? Kaikki. Ei ole kukaan tekemässä “päätöksiä” vaikkapa juuri irti päästämisestä tai lehtien tippumisesta. Eikä kyllä mistään muustakaan. Vaikkapa puun kohdalla on heti ihan selkeä, että ei siinä ole kukaan päättämässä lehtien tippumisesta tai oksien kasvamisesta. Sitten mietin, että entäpäs eläimet? Päättääkö orava vaikka hankkia ruokaa tai kerätä talvivarastoja? Ei se kyllä päätä, se(kin) prosessi tapahtuu ihan luonnostaan. Eli kaikki luonnossa tapahtuu ihan itsestään.
Mikä on se asia joka erottaisi sinut/ihmisen luonnosta. Miten ihminen olisi siitä erillään?
Tietoisuus? No ei se silti kyllä erota ihmistä luonnosta. Samaa kokonaisuutta ollaan kuitenkin. Se vaan ehkä huijaa erillisyyden tunteeseen. Ei kai siitä voi olla mitenkään erillään. Vaikka elinympäristö olisi kuinka “luonnoton” ja elintavat myös. Ne luovat kuvan, että ollaan etäännytty luonnosta, mutta ollaanhan me siinä luonnossa/kokonaisuudessa silti, ehkä vaan epäluonnollisilla tavoilla?
Mitä asioita tapahtuu ilman sinun valintaasi? Kerro esimerkki asiasta jonka olet aivan varmasti valinnut elämässäsi?
No helppo olisi sanoa, että olen aivan varmasti valinnut vaikka opiskelupaikkani tai aamulla ne vaateet, jotka laitoin päälleni. Mutta ne valinnat ovat muodostuneet pikku jutuista ajan kanssa. Osan niistä jutuista voisin sanoa valinneeni, mutta nekin taas ovat muodostuneet toisista asioista, joita en ole valinnut.

Valitsinko tykätä niistä asioista, joita nyt opiskelen? En. Valitsinko vaatteeni? Siltä tuntuu, mutta nekin ovat tavallaan “tulleet eteen”. En ole valinnut pitää tietyntyyppisistä vaatteista. Nyt tuntuu, että valitsin mennä vaikka kirpputorille ja valitsin ostaa punaisen paidan, jonka näin. Valitsinko, että se punainen paita olisi siellä? En takuulla. Valitsinko, että ystäväni pyysi minua sinne kirppikselle? En. Valitsinko vastata kyllä, kun hän pyysi? Tuntuu siltä. Valitsinko, että olin sellaisessa tilanteessa, että halusin ja pystyin vastaamaan kyllä. En? Tai toisaalta ehkä kaikki aiemmat “valinnat” olivat johdattaneet siihen? Pystyn nyt saamaan “itseni” uskomaan kumpaan tahansa vaihtoehtoon, että olisin valinnut ja etten olisi.

MUTTA, jos meitä ei mikään erota luonnosta ei voi olla ketään valitsijaa. Orava ei valitse syödä, valitsenko mina sitten? No en yhtään sen enempää, vaikka siltä yleensä tuntuukin. Valitsenko, että mulla on kylmä? En tai toisaalta ehkä voin valita ottamalla takin pois. Mutta valitsenko silloinkaan, että kehoni päättää reagoida lämpötilaan luomalla kylmyyden tunteen? En valitse. En pysty estämään/hallitsemaan niitä välittäjäaineita tai mitkä ikinä sen kylmyyden tunteen luovatkaan. Ei nekään asiat, jotka nyt vahvasti tuntuvat valinnoilta, ole oikeasti valintoja. Kaikki vaan tapahtuu.

Paka

Postby Paka » Thu Oct 04, 2012 2:10 pm

Hyvää työtä Milja.
Ei nekään asiat, jotka nyt vahvasti tuntuvat valinnoilta, ole oikeasti valintoja. Kaikki vaan tapahtuu.
Jatka vielä tämän tarkastelemista omassa arjessasi. Seuraa kaikkea toimintaa käytännössä. Kumpi on enemmän totta: minä hengitän vai hengitys tapahtuu? Tarkastele milloin tai miten "tekijä/valitsija" astuu kuvaan? Nouse ylös tuolilta, yms. katso omaan kokemukseesi. Onko tekijää vai luonnon prosesseja jotka tapahtuvat koska tapahtuvat?

Ehdotat, että se mikä meidät erossa luonnosta olisi tietoisuus. Mikä/mitä on tässä kuvaamasi tietoisuus?

- Päkä -

Milja

Postby Milja » Fri Oct 05, 2012 7:20 am

Suurimman osan ajasta tuntuu enemmän todelta, että on monia asioita, jotka valitsen tehdä. Istun nyt tässä ja tuntuu, että voin päättää jatkanko istumista vai nousenko. Tuntuu, että pystyn hallitsemaan (ainakin sen verran) lihasten liikkeitä, että voin valita kumman teen. Valtaosa prosesseista on kuitenkin sellaisia etteivät ne edes tule tietoisuuteeni ennen kuin ne jo teen. Autoa ajaessa huomaan, että olen vaihtanut kaistaa edes ajattelematta koko asiaa. Nyt huomaan vilkaisevani sivulle ilman ”päätöstä” tai ”valintaa” tehdä sitä. Ehkä tämä sama pätee oikeasti kaikkeen, mutta mieli yrittää omia ne asiat, jotka se ”ehtii huomata” ja luoda illuusion ”valinnasta”. Tuntuu, että ”tekijä” astuu kuvaan aina, kun mieli keskittyy siihen tekemiseen/”valintaan”.
Kumpi on enemmän totta: minä hengitän vai hengitys tapahtuu?
Tuntuu siltä, että pystyn vaikuttamaan hengitykseen tiettyyn pisteeseen asti. Tuntuu, että kykenen säätelemään/valitsemaan miten syvään hengitän. En kuitenkaan pysty olemaan hengittämättä kovin pitkään. Myöskään “liian” syvään hengittäminen ei oikein onnistu, keho yrittää korjata “virheet”. En kuitenkaan koe, että pystyn vaikuttamaan vaikkapa elintoimintoihin, jotka mahdollistavat hengittämisen. Veri virtaa, kudokset syntyvät ja kuolevat, välittäjäaineet toimivat. En pysty valitsemaan näenkö tai tunnenko tai kuulenko jotain. Tuntuu kuitenkin, että pystyn esim. valitsemaan, että laitan silmät kiinni tai sormet korviin. En kuitenkaan koe, että pystyn vaikuttamaan erikseen, joka pikku osaseen ja hermoimpulssiin, jotka saavat aikaan silmien sulkemisen. Kokonaisuus toimii itsekseen. Kyllähän kaikki “tekeminen” on vain prosesseja, kun niitä tarpeeksi pilkkoo, ilman ketään tekemässä, vaikka tunne sen tekijän läsnäolosta on usein aika vahva.
Ehdotat, että se mikä meidät erossa luonnosta olisi tietoisuus. Mikä/mitä on tässä kuvaamasi tietoisuus?
Ehkä ajattelin tietoisuutena mieltä. Ajatuksia. Niistä tulee sellainen olo, kuin olisimme erillämme – toisistamme ja luonnosta. Mutta nyt ajattelen, että emme tosiaan voi mitenkään olla erillämme.

Paka

Postby Paka » Fri Oct 05, 2012 10:17 am

Entäpä jos kaikki asiat, se että itsut nyt tai nouset, tapahtuu ilman sInua, ilman valintaa. Jospa valinta on vain kommentti / ajatus?
mieli yrittää omia ne asiat, jotka se ”ehtii huomata” ja luoda illuusion ”valinnasta”. Tuntuu, että ”tekijä” astuu kuvaan aina, kun mieli keskittyy siihen tekemiseen/”valintaan”.
Olet oikeilla jäljillä, luota kokemukseesi.

Tarkastellaan seuraavaksi ajatuksia:

Havainnoi ajattelua siinä mitä teet tavallisessa arjessa, vaikka laittaessasi ruokaa tms.
Miten ajatukset liittyy todellisuuteen, tähän hetkeen, tähän tilanteeseen ja aistihavaintoihin?

Miten ajatukset syntyvät, mistä ne tulevat? Minne ne menevät?
Voi pysätyyää ajatuksen kesken?
Voitko varmasti tietää seuraavan ajatuksen?

Terkuin, Päkä

Paka

Postby Paka » Fri Oct 05, 2012 10:23 am

Tämän pitäisi olla: Voitko pysäyttää ajatuksen kesken?

Paka

Postby Paka » Sat Oct 06, 2012 5:25 pm

Hei Milja kaikki hyvin?

Pyrithän ilmoittamaan jos tulee pidempi tauko etkä ehdi koneelle. Pienikin teksti riittää, yksi sana, yksi rivi.

Terkuin,

Päkä

Milja

Postby Milja » Sat Oct 06, 2012 6:02 pm

Moi! Olin itse asiassa juuri koneella aikeissa vastata :) Sopiiko, jos vastaan siis vähintään kerran päivässä ja ilmoitan, jos se ei onnistu, jos ole jossain poissa?
Entäpä jos kaikki asiat, se että itsut nyt tai nouset, tapahtuu ilman sInua, ilman valintaa. Jospa valinta on vain kommentti / ajatus?
Tuosta tuli tunne, että tämä oli juuri se, mitä yritin tavoittaa, kun aikaisemmin sanoin, että sanoin, että tuntuu, että mieli yrittää omia ne prosessit mitkä tapahtuvat ja luo illuusion valinnasta. Selkeästi sanottuna se mitä hain takaa.
Havainnoi ajattelua siinä mitä teet tavallisessa arjessa, vaikka laittaessasi ruokaa tms.
Miten ajatukset liittyy todellisuuteen, tähän hetkeen, tähän tilanteeseen ja aistihavaintoihin?
Olen yrittänyt havainnoida tätä eri tilanteissa ja yleensä tuntuu, että ajatukset eivät välttämättä mitenkään liity todellisuuteen. Ne pyörivät äärimmäisen helposti tulevassa/menneessä, usein jossain ihan muussa kuin itse tapahtumissa. Tämä vain vahvistaa tunnetta siitä, että kaikki prosessit "vain tapahtuvat" ja mieli on vain kommentoimassa. Se kun saattaa kommentoida jotain aivan muutakin kuin mitä on tekemässä ja silti se tekeminen hoituu hienosti. Esimerkiksi autoa ajaessa/ruokaa laittaessa ajatukset eivät yleensä suinkaan keskity siihen liittyviin juttuihin vaan menevät aivan muissa asioissa. Joskin usein tuntuu, että asiat joita on tekemässä, sujuvat "paremmin", jos niihin keskittää myös ajatuksensa.
Miten ajatukset syntyvät, mistä ne tulevat? Minne ne menevät?
Voitko varmasti tietää seuraavan ajatuksen?
En tiedä mistä ne tulevat. Ne tuntuvat vähän kuin leijuvan päähäni. En voi pysäyttää ajatusta kesken. Mutta tuntuu, että pystyn suuntamaan ajatuksia jonkin verran. Jos esimerkiksi huomaan ajattelevani negatiivisesti, pystyn etsimään hyviä puolia, "tuottamaan" iloisia ajatuksia. Jos sen sijaan yritän "keskeyttää" ajatuksen tyyliin "nyt en saa ajatella tätä" niin juuri se kyseinen ajatus on takuulla pinttyneesti mielessä. En voi tietää seuraavaa ajatusta, tuntuu, että minulla ei ole hallintaa siihen, mitä ajatuksia mieleeni ilmestyy. Kuten aiemmin sanoin, koen kuitenkin jollain tasolla pystyväni suuntaamaan ajatuksien "sävyä" ja jopa treenaamaan tätä taitoa. Mitä enemmän ajatuksiaan tarkkailee ja saa itsensä kiinni esimerkiksi negativiisten ajatusten kohdalla ja pyrkii kääntämään ne positiivisiksi sitä todennäköisemmin "oppii" positiivisiin ajatuksiin ja jatkossa ne pulpahtavat mieleen.

Return to “Other Languages”