Opas Haussa

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Annis

Opas Haussa

Postby Annis » Fri Dec 11, 2015 9:24 pm

What brings you to Liberation Unleashed?:
Olen lukenut tästä sivustosta useammasta paikasta. En halua enää odottaa vaan haluan nähdä totuuden suoraan. Haluan potkun takapuolelle ;)!

What do you expect of the conversation on this forum?:
Että koen sen, että en ole mieleni tai kehoni. Se että näen ettei ole minää.

What is your background in terms of seeking and inquiry?:
Olen tullut vuosien ajan hitaasti pudottaen uskomuksen toisensa jälkeen. Olen matkan varrella opiskellut eri opettajien kirjoituksia, harjoitellut meditaatiota. Olen nähnyt pieniä välähdyksiä siitä etten ole tämä minä, ajattelija ja toimeenpanija. Mielelläni vaan on käytössään voimakeino, jolla olen mennyt aina takaisin mukaan ajatusten kehään. Se on nimittäin kipu. Minussa ei ole mitään lääketieteellistä vikaa, vaan tämä on tunnepohjainen kipu. Vaikka kipu ei olekaan ihan aina kehossa, ajatukset ovat tyyliä "tämä kipu tulee aina olemaan täällä", "minun on pakko löytää jokin keino, jolla pääsen kivusta eroon", "minä en voi valaistua, niin kauan kun minulla on tuo kipu".

Dahshal

Re: Opas Haussa

Postby Dahshal » Fri Dec 11, 2015 9:34 pm

Hello there !

i am looking for a guide :)

Annis

Postby Annis » Sat Dec 12, 2015 5:02 pm

Hello there !

i am looking for a guide :)
Sorry Dahsal, I'm not a guide. This thread is about me looking for someone to guide me.

Olenko

Postby Olenko » Mon Dec 14, 2015 11:03 pm

Moi Annis,

Voin toimia oppaanasi. Käydään ensin läpi muutama perusasia prosessin kulusta. Toivon sinulta tämän opastusprosessin ajan seuraavia asioita:

- Vastaat esittämiini kysymyksiin mahdollisimman rehellisesti ja avoimesti oman tämänhetkisen kokemuksesi perusteella. Se mitä olet lukenut aiemmin ei auta tässä prosessissa, vaan kyse on siitä, että tutkit itse omaa havaintoasi tässä hetkessä.

- Kirjoitamme molemmat pääosin vähintään kerran päivässä, kunnes yhdessä toteamme opastuksen päättyneeksi, minuuden fiktion läpinähdyksi. Olemme LU:ssa havainneet, että opastus toimii parhaiten kun yhteys on melko tiivis. Ilmoitetaan puolin ja toisin, jos tulee jokin este.

- Jätät muun "henkiseen etsintään" liittyvän materiaalin sivuun tämän prosessin ajaksi, jotta voit keskittyä tutkimaan pyytämiäni asioita täysipainoisesti. Voit palata niihin opastuksen päätyttyä.

Kuulostavatko nämä sellaisilta ehdoilta joihin voit sitoutua?
What is your background in terms of seeking and inquiry?:
Olen tullut vuosien ajan hitaasti pudottaen uskomuksen toisensa jälkeen. Olen matkan varrella opiskellut eri opettajien kirjoituksia, harjoitellut meditaatiota. Olen nähnyt pieniä välähdyksiä siitä etten ole tämä minä, ajattelija ja toimeenpanija. Mielelläni vaan on käytössään voimakeino, jolla olen mennyt aina takaisin mukaan ajatusten kehään. Se on nimittäin kipu. Minussa ei ole mitään lääketieteellistä vikaa, vaan tämä on tunnepohjainen kipu. Vaikka kipu ei olekaan ihan aina kehossa, ajatukset ovat tyyliä "tämä kipu tulee aina olemaan täällä", "minun on pakko löytää jokin keino, jolla pääsen kivusta eroon", "minä en voi valaistua, niin kauan kun minulla on tuo kipu".
Kuvailisitko tarkemmin tätä kipua? Milloin / minkälaisissa yhteyksissä se ilmenee? Mihin se liittyy?

Annis

Postby Annis » Tue Dec 15, 2015 9:08 am

Kuulostavatko nämä sellaisilta ehdoilta joihin voit sitoutua?
Kyllä vain ja paljon kiitoksia Oletko, että olet oppaanani :)!
Kuvailisitko tarkemmin tätä kipua? Milloin / minkälaisissa yhteyksissä se ilmenee? Mihin se liittyy?
Kipu on erilainen eri aikoina. Se saattaa olla rintalastan, rinnan, niskan tai kurkun kohdalla tai kaikissa yhtäikaa. Jos menen ilman odotuksia ja intiimisti katsomaan sitä, se tuntuu paineen tunteelta , pyörivältä sekä värähtelyltä. Kun mieli hyppää mukaan kommentoimaan se muuttuu teräväksi ja hapokkaaksi ja siihen tulee mukaan turhautumisen ja ärtymyksen tunne. Kommentit ovat seuraavan tyylisiä:
" Tämä kipu on ollut tässä aina, eikä se lähde koskaan pois."
"Minun täytyisi vain tehdä x toisin niin sitten kipu lähtisi."
"Jos osaisin keskittyä oikein, kipu lähtisi pois."
"En voi nähdä totuutta ennen kuin tämä kipu lähtee, olen jumissa."

En oikein aina osaa sanoa, mihin se kipu liittyy. Aina välillä putkahtelee esiin jotain tunteita, jotka olen muistin perukoille kätkenyt ja sitten kun siitä olen kokonaan irti päästänyt tunnen, että kipu/paine helpottaa hetkeksi.

Olenko

Postby Olenko » Tue Dec 15, 2015 9:56 pm

Ok. Vaikuttaisi siltä, että tämä kipu viittaa laajemmin alitajunnan sisältöihin. Käsittelemättömiin asioihin, joita sitten välillä putkahtelee esiin (myös unissa) käsiteltäväksi. Tätähän tapahtuu meillä kaikilla ja on ihan normaalia elämää. Mutta hienoa, että olet löytänyt tavan käsitellä niitä niin, että olotila helpottuu :) Hyväksyminen on tässä avainasemassa.

Heräämisen / Minä-harhan läpinäkemisen suhteen tällä kivulla tai sen käsittelemisellä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä. Kipu ei ole este totuuden näkemiselle.

Kertoisitko seuraavaksi:

Miltä odotat minuuden olemattomuuden näkemisen tuntuvan ja miten odotat sen vaikuttavan elämääsi?

Mitä tunteita ja ajatuksia nousee kun sanon, ettei sinua ole olemassa, eikä ole koskaan ollutkaan?

Annis

Postby Annis » Wed Dec 16, 2015 8:54 am

Heräämisen / Minä-harhan läpinäkemisen suhteen tällä kivulla tai sen käsittelemisellä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä. Kipu ei ole este totuuden näkemiselle.[/quote]

Tämä on ollut minulle juuri se ansa pitkään, mutta nyt näen sen minä se on. Se on vain pelkoa ja en usko että sillä on voimaa enää pitkään.
Miltä odotat minuuden olemattomuuden näkemisen tuntuvan ja miten odotat sen vaikuttavan elämääsi?
Vastaus on hieman skitsofreeninen, sillä olen ihan pienen hetken nähnyt minuuden olemattomuuden. Silloin mikään ulkopuolella ei muuttunut, ei ollut vain sitä kontrolloijaa, tekijää, minää joka normaalisti ajattelee olevansa se pomo. Sitten on ne toisaalta se minän toivelista, jossa kaikki yhtäkkiä muuttuu auvoiseksi, kaikki kipu lakkaa ja elämä on täynnä onnistumista.
Mitä tunteita ja ajatuksia nousee kun sanon, ettei sinua ole olemassa, eikä ole koskaan ollutkaan?
Tällä hetkellä hyväksyn sen ajatuksen, mutta nousee se pelko, etten koskaan sitä näe. Joskus toisena hetkenä nousee epäilys siitä että tämä minän olemattomuus on ihan täyttä potaskaa, mutta vain hetkeksi yleensä.

Olenko

Postby Olenko » Wed Dec 16, 2015 8:15 pm

Moi Annis!
Vastaus on hieman skitsofreeninen, sillä olen ihan pienen hetken nähnyt minuuden olemattomuuden.
Kertoisitko tarkemmin tuosta miten näit minuuden olemattomuuden?
Silloin mikään ulkopuolella ei muuttunut, ei ollut vain sitä kontrolloijaa, tekijää, minää joka normaalisti ajattelee olevansa se pomo.
Näinhän se tosiaan on. Kysymyshän tässä on harhan läpi näkemisestä, eli sellaisen millä ei koskaan ole ollutkaan todellisuutta. Todellisuus itsessään ei muutu.

Yleinen vertauskuva tästä on uskomus Joulupukkiin. Lapsena monet meistä ovat uskoneet Joulupukkiin, kunnes jokin päivä hoksasimme ettei Joulupukkia ole olemassa, eikä ole koskaan ollutkaan. Mikään todellisuudessa ei muutu, mutta tulkinta siitä on selkeämpää.

Kysynkin seuraavaksi, että missä se kontrolloija / tekijä / minä joka ajattelee olevansa pomo tällä hetkellä on? Millä tavalla sen todellisuus ilmenee?
Tällä hetkellä hyväksyn sen ajatuksen, mutta nousee se pelko, etten koskaan sitä näe.
"En koskaan sitä näe" on vain ajatus. Ajatusten todellisuutta on hyvä tutkia, mutta käsitellään tätä tarkemmin hieman tuonnempana.

Annis

Postby Annis » Wed Dec 16, 2015 9:02 pm

Kertoisitko tarkemmin tuosta miten näit minuuden olemattomuuden?
Ihan hetkeksi ja hyvin spontaanisti katosi se välikappale joka tulkitsee kaikkea. Oli vain puhdasta kokemusta joka vain tapahtui itsekseen. Sitten hetken päästä ajatukset alkoivat tulkitsemaan tilannetta ja se johti turhautumiseen kun se ei ollutkaan jatkuvaa.
Kysynkin seuraavaksi, että missä se kontrolloija / tekijä / minä joka ajattelee olevansa pomo tällä hetkellä on? Millä tavalla sen todellisuus ilmenee?
Juuri tällä hetkellä se minä näyttää olevan se joka katselee kaiken tapahtuvan. Tässä tuntuu olevan joku henkilö, joka on se valo silmien takana. Kun katson tarkemmin, en osaa sanoa mistä se henkilö koostuu. On vain joku hyvin abstrakti minä-tunne. Kun katson kehoani ja sen yksittäisiä osia, en voi sanoa olevani mikään niistä. Jos kysyn mielessäni "kuka näitä ajatuksia ajattelee", en koe olevani edes se joka kysyy kysymyksen. Et kysynyt tätä, mutta laitan kuitenkin huomioni. Silloin kun teen jotain joka on mielenkiintoista, mielestäni olen tekijä joka toimeenpanee sen mitä tehdään. Kun ajattelen jotain, millä on mielestäni jotain painoarvoa minä tunnen olevani se ajattelija. Kun joku voimakas tunne tulee, tunnen olevani se joka tuntee ne tunteet. Silloin tunnen olevani tämä keho. Tämä näyttää olevan automaattinen tapa.

Olenko

Postby Olenko » Thu Dec 17, 2015 5:41 pm

Ihan hetkeksi ja hyvin spontaanisti katosi se välikappale joka tulkitsee kaikkea. Oli vain puhdasta kokemusta joka vain tapahtui itsekseen. Sitten hetken päästä ajatukset alkoivat tulkitsemaan tilannetta ja se johti turhautumiseen kun se ei ollutkaan jatkuvaa.
Niin, tilanteethan muuttuvat jatkuvasti. Useimmiten ajatukset ovat mukana tulkitsemassa kokemusta (vähän kuin kommenttiraita elokuvassa), välillä taas kokemus voi olla ajatuksetonta. Ajatuksista ei ole tarkoitus päästä eroon, eivätkä ne itsessään ole ongelma. Sen sijaan ongelmia usein syntyy kun ajatusten sisältö otetaan todesta.

Jos olen esimerkiksi alkanut ajatella, että naapurini on varmasti terroristi, eläisin mahdollisesti jatkuvassa pelossa. Jos sitten tutustun häneen ajan kanssa ja huomaankin että hän on ihan mukava heppu, saman ajatuksen nouseminen herättäisi vain naurua.

Missään välissähän hän ei ollut terroristi, mutta tähän ajatukseen uskominen sai aikaan pelon tuntemuksen. Paljon kannetaan uskomuksia, millä ei ole mitään perustaa todellisuudessa. Ne vaan elävät meissä niin kauan kun niitä ei kyseenalaisteta.
Juuri tällä hetkellä se minä näyttää olevan se joka katselee kaiken tapahtuvan. Tässä tuntuu olevan joku henkilö, joka on se valo silmien takana. Kun katson tarkemmin, en osaa sanoa mistä se henkilö koostuu. On vain joku hyvin abstrakti minä-tunne. Kun katson kehoani ja sen yksittäisiä osia, en voi sanoa olevani mikään niistä. Jos kysyn mielessäni "kuka näitä ajatuksia ajattelee", en koe olevani edes se joka kysyy kysymyksen. Et kysynyt tätä, mutta laitan kuitenkin huomioni. Silloin kun teen jotain joka on mielenkiintoista, mielestäni olen tekijä joka toimeenpanee sen mitä tehdään. Kun ajattelen jotain, millä on mielestäni jotain painoarvoa minä tunnen olevani se ajattelija. Kun joku voimakas tunne tulee, tunnen olevani se joka tuntee ne tunteet. Silloin tunnen olevani tämä keho. Tämä näyttää olevan automaattinen tapa.
Kiitos tarkasta kuvauksesta.

Tuo abstrakti tunne on olemassaolon tunne. Tunteessa ei itsessään ole mitään henkilökohtaista, vaikka ajatus tuleekin ja julistaa "minä olen olemassa". Se on vain ajatus. "Minä" on vain ajatus. Tuo tunne on ollut ennen yhtäkään ajatusta.

Katsotaanpa tarkemmin ajatuksia:

Mistä ajatukset syntyvät?
Mikä vaikuttaa ajatuksiin?
Voitko kontrolloida ajatuksiasi?
Tiedätkö mikä seuraava ajatuksesi tulee olemaan?

Tätä on hyvä katsella ihan rauhassa, ajan kanssa.

Annis

Postby Annis » Thu Dec 17, 2015 9:23 pm

Mistä ajatukset syntyvät?
En näe mitään, mistä ne syntyisivät. Ne tulevat tyhjästä.
Mikä vaikuttaa ajatuksiin?
Voitko kontrolloida ajatuksiasi?
Tuntuu siltä, että huomion kohdistaminen voi muuttaa ajatusten kulkua aiheesta toiseen. Huomion kohdistaminen itse ajatteluun tuntuu monesti hiljentävän sen hetkisen ajatuksen. Toisaalta sitten taas jos mielessä on joku painava asia, ajatukset tuntuvat menevät itsestään aina siihen asiaan vaikka yrittäisi ajatella jotain muuta. Yleisesti ajatuksia tuntuu tulevan ihan itsestään, enkä voi kontrolloida sitä että ne vain tulevat. Kaikista huomiota herättävin esimerkki tästä on, kun joku kappale soi päässä, eikä sitä saa millään pois päältä.
Tiedätkö mikä seuraava ajatuksesi tulee olemaan?
Tekee mieli vastata että totta kai tiedän. Kokeilin tätä äsken ja ennustin että seuraava ajatukseni tulee liittymään tähän aiheeseen, josta käymme tässä keskustelua. Seuraava ajatukseni olikin ohi ajavasta autosta. Eli vastaus on että en voi tietää.

Olenko

Postby Olenko » Fri Dec 18, 2015 12:49 am

En näe mitään, mistä ne syntyisivät. Ne tulevat tyhjästä.
Aivan, ne tulevat itsestään. Syntyvät tyhjästä ja katoavat tyhjyyteen.
Tuntuu siltä, että huomion kohdistaminen voi muuttaa ajatusten kulkua aiheesta toiseen.
Toki. Ajatukset seuraavat huomiota. Missä huomiosi oli kun tuli ajatus ohi ajavasta autosta? ;)
Mutta olitko se sinä joka kohdisti huomionsa ohi ajavaan autoon? Vai siirtyikö huomio automaattisesti?

Voitko valita mihin kiinnität huomiosi? Tutki tätä huolellisesti, ei ole kiirettä vastata. Jos "päätät" kiinnittää huomiosi johonkin, mistä tämä päätös syntyi?
Huomion kohdistaminen itse ajatteluun tuntuu monesti hiljentävän sen hetkisen ajatuksen. Toisaalta sitten taas jos mielessä on joku painava asia, ajatukset tuntuvat menevät itsestään aina siihen asiaan vaikka yrittäisi ajatella jotain muuta. Yleisesti ajatuksia tuntuu tulevan ihan itsestään, enkä voi kontrolloida sitä että ne vain tulevat. Kaikista huomiota herättävin esimerkki tästä on, kun joku kappale soi päässä, eikä sitä saa millään pois päältä.
Hyviä huomioita.

Annis

Postby Annis » Fri Dec 18, 2015 6:55 pm

Missä huomiosi oli kun tuli ajatus ohi ajavasta autosta? ;)
Mutta olitko se sinä joka kohdisti huomionsa ohi ajavaan autoon? Vai siirtyikö huomio automaattisesti
Kyllähän se ihan automaattisesti meni tästä aiheesta siihen autoon. Sitten ajatukset tulivat jälkikäteen perustelemaan, että se auton ääni oli niin häiritsevä, ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin kiinnittää huomio. En uskonut kuitenkaan ;).
Voitko valita mihin kiinnität huomiosi? Tutki tätä huolellisesti, ei ole kiirettä vastata. Jos "päätät" kiinnittää huomiosi johonkin, mistä tämä päätös syntyi?
Kun katson oikein tarkkaan, en voi millään sanoa että jotenkin ajatuksen voimalla voisin siirtää huomiotani kohteesta toiseen. Ajatusten ja huomion kiinnittymisen syy-seuraussuhde ei ole mitenkään todistettavissa. Se on vain oletus. Joskus huomio kiinnittyy siihen asiaan mikä ajatuksissa on ja joskus ei. Siiinä tapauksessa kun ajatukset ja huomion kiinnittyminen on ristiriidassa, tulee usein kehiteltyä jokin selitys, kuten huomion vievän asian voimakkuus. Esimerkiksi tänään huomioni kiinnittyi bussissa kovaäänisesti puhelimeen puhuvan miehen ääneen ja heti tuli ajatus että en voi olla kuuntelematta johtuen äänen voimakkuudesta.

Olenko

Postby Olenko » Sat Dec 19, 2015 1:26 am

Kun katson oikein tarkkaan, en voi millään sanoa että jotenkin ajatuksen voimalla voisin siirtää huomiotani kohteesta toiseen. Ajatusten ja huomion kiinnittymisen syy-seuraussuhde ei ole mitenkään todistettavissa. Se on vain oletus. Joskus huomio kiinnittyy siihen asiaan mikä ajatuksissa on ja joskus ei.
Jep. Ja siihen miten vahvasti huomio on ajatuksissa, tietysti vaikuttaa se kuinka merkittäväksi ajatuksen sisällön kokee.

Seuraavaksi pieni kirjoitusharjoitus:
Ota kynä ja paperia. Varaa tähän noin puoli tuntia.

Kirjoita ensin ~15 minuuttia päiväsi kokemuksista aamusta alkaen Minä-perspektiivissä.
Tähän tyyliin: Minua väsytti. Minä nousin sängystä. Minä harjasin hampaani. Minä keitin kahvit. Minä ajattelin ystävääni Minnaa.

Tarkkaile tuntemuksia kehossasi tämän kirjoittamisen aikana.

Kirjoita seuraavat ~15 minuuttia samat kokemukset ilman Minä-sanaa (tämä voi tuntua hieman kömpelöltä).
Tähän tyyliin: Oli väsymystä. Sängystä tuli noustua. Hampaat tuli harjatuiksi. Kahvit tuli keitetyksi. Ystävää nimeltä Minna tuli ajateltua.

Tarkkaile jälleen tuntemuksiasi.

Kerro mitä havaintoja teit kirjoittaessasi? Mitä eroja kehosi tuntemuksissa oli näiden kahden kirjoitustavan välillä, vai oliko mitään? Onko sanoilla vaikutusta kokemukseemme vai kuvailevatko ne vain kokemusta?

Annis

Postby Annis » Sat Dec 19, 2015 4:22 pm

Kerro mitä havaintoja teit kirjoittaessasi? Mitä eroja kehosi tuntemuksissa oli näiden kahden kirjoitustavan välillä, vai oliko mitään? Onko sanoilla vaikutusta kokemukseemme vai kuvailevatko ne vain kokemusta?
Yllättävää oli että jotenkin se minä-sanan käyttö tuntui epämukavalta tässä harjoituksessa. Ilman minääkin tuntui välillä vähän hassulta, koska en ole tottunut käyttämään tällaista kieltä. Itse kokemus ei muutu sanoilla. Siihen voi sanoilla lisätä erilaista tulkintaa, mutta se mitä puhtaasti koetaan ei muutu.

Tuntuu muuten kuin ajatukset olisi nyt pistäneet oikein turbovaihteen päälle tai sitten olen seurannut niitä vain intiimimmin kuin yleensä. Tuntuu kuin ajatukset kommentoisivat kaikkea nopeaan tahtiin ja kovalla äänellä. Esimerkiksi tällä hetkellä keho on väsynyt ja pää on hiukan kipeä ja tulee paljon ajatuksia, siitä kuinka tämä ajatusten katsominen olisi jotenkin aiheuttanut kehon väsymisen.

Return to “Other Languages”